Nipottavat HR-tädit
Onko teillä töissä näitä 45 vuotta samassa työpaikassa olleita HR-tätejä, toki voivat olla setiäkin, mutta usein naisia, jotka nipottavat kaikesta. Olen 30, teen suht vaativaa asiantuntijatyötä, hallitsen omat aikatauluni ja teen usein töitä myös iltaisin sen jälkeen, kun lapsi mennyt nukkumaan. Sellainen 55+ HR-nainen ottanut mut hampaisiinsa, tuntuu siltä, soittelee perään kaikista leimauksista, muun muassa, että lounas jäänyt leimaamatta, lapsen vieminen neuvolaan pitäisi ajoittaa liukumien ulkopuolelle, fyssarilla käyminen, vaikkakin työterveydessä pitäisi myös ajoittaa joko liukumien ulkopuolelle tai hoitaa lounaalla. Oma pomo on ulkomailla, ja hän ei ole koskaan valittanut että työni jäljestä. Tuntuu ihan siltä, että oon jonkun kyttäyksen alaisena. Ei noita neuvola- tai fyssariaikoja voi aina kauheesti valita, vaan kunnalliset neuvola-ajat otetaan kun saadaan ja sama fyssarin kanssa, vaikka onkin yksityinen. Millaisia kokemuksia teillä? Vertaistukea tähän vitutukseen, kiitos!
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
En nosta iltalisää, jos teen iltaisin töitä. Voin aivan hyvin tehdä ne yksinkertaisilla tunneilla ja en edes välttis merkkaa sinne systeemin just siksi, ettei kukaan vinkuisi, että haluan iltalisää. / Esim. jos työn alla on kalvosetti toimarille, niin käytännössä aivan sama, milloin etsin luvut, tarkastan ne ja värkkään esityksen, kunhan on valmis dl. Ei siis merkitystä, teenkö kl 14 maissa vai kl 20 maissa - ja ilman mitään lisiä.
AP
En ymmärrä saamiasi alapeukkuja. Olisi kiva kuulla, miksi alapeukutus? Jos työtehtävänä on esimerkiksi tehdä esitys jostakin asiasta, ja se esitys pidetään perjantaina klo12:00, niin mitä merkitystä sillä on, että tekeekö sen esityksen torstai-iltana klo 20-22 vai torstaina iltapäivällä klo 14-16? Eli, jos ap lähtisi pois töistä torstaina klo 14 ja tekee esityksen illalla, niin ihan yhtä valmis se on hyvissä ajoin määräaikaan mennessä. Ja ap saa tällöin myös henkilökohtaiset asiansa hoidettu klo14-16 välisenä aikana. Kaikki voittaa. Tuon kieltäminen on vain työntekijöiden kiusaamista.
Ja tosiaan, edelleenkään kukaan ei halua niitä iltalisiä (mitä ne edes on?!), ja ettei tulisi sekaannuksia sen suhteen, tässä tilanteessa ilmeisesti kannattaisi kirjata, että olisi vain ollut koko ajan töissä klo16 asti (vaikka lähtikin klo14). Kokonaistyöaika on silloin sama, eikä tule tätä iltalisäselkkausta.
Olen itse juuri tällainen nipottava akka, jonka mielestä niitä menoja vois vähän koettaa järjestellä muulle kuin työpäivän ajalle. Miks työnantajan pitäis maksaa siitä että ramppast neuvoloissa yms työajalla. Minulla itsellänikin on lapsia ja aiemmin ( vielä 10 - 20 v sitten) koetettiin saada mummoa tms hoitamaan sairaita lapsia tms. Nykyään " on oikeus"- asenne on se millä työelämään mennään. Osa tekee työt ja osa saikuttaa tai hoitaa sairaita pentujaan kotona sen kolme päivää viikossa täydellä palkalla. Kyllä se risoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitän onneani että olen älynnyt kouluttautua alalle, missä ei eletä kyttäyskulttuuria. Tulostavoitteet kertovat kyllä omaa kieltään työpanoksen riittävyydestä, mutta jos haluan käyttää lapsen neuvolassa kesken päivän niin ketään ei kiinnosta poissaoloni, korkeintaan kysyvät tarvitseeko puolestani hoitaa mitään sillä ajalla. Motivaationi kuolisi kyllä ennätystahtia jos en saisi itse hallita omaa aikaani. Lisäksi asiantuntijatyö, joka sisältää myös yksityisasiakkaiden tapaamista ei vaan onnistu aina välillä ma-pe 8-16.
Eli sinulla on kokonaistyöaika. Tässä ketjussa keskustellaan siitä, kun kokonaistyöaikaa ei ole.
Voi olla, että käsitän tuon käsitteen väärin, mutta kyllä sopimuksissa lukee, että työaika 37,5h/vko, ja virallisesti liukumat usein 7-9 ja 15-17 välillä. Käytännössä jengi tekee töitä illalla ja yöllä ja on myös päivisin (9-15 välilläkin) omilla menoillaan. Enkä ymmärrä, miksi näin ei saisi olla. Tuollaiset kello kaulassa työtä tekemiset on ihan typeriä. Sitä usein perustellaan sillä, että saadaan ns. yhteistyötä vaativat hommat tehtyä, mutta tottakai ne saa tehtyä, kun varataan palaveri ja kaikki tietysti osallistuu palaveriin. Ja katsotaan kalentereista, milloin kellekin sopii (siis se oma meno tietysti on kalenterissa varattuna).
Ja vaikka sopparissa lukee 37,5h/vko, niin suurin osa tekee enemmän. Eikä niistä ylitöistä saa korvausta. Ja tämä on ihan ok. Mutta pitäisi olla ok sekin, että hallinnoi itse omaa kalenteriaan ja työaikojaan.
Sellainen keskustelu pitää käydä ennen kuin kirjoittaa työsopimuksen. Meillä se ei käy eikä se ole minun mielivaltaani vaan jos minä annan jollekin vapauksia niin tj on minun niskassani. Oikeudenmukaisuuden ja tasavertaisuuden periaate on työyhteisössä todella tärkeä. Meillä omat menot merkitään yhteiseen kalenteriin, jos kyse on koko päivän poissaolosta niin siitä sovitaan oman tiiminvetäjän kanssa etukäteen mutta jos kyse on parista tunnista keskellä päivää niin merkintä kalenterissa riittää. Ja kun ollaan omissa menoissa niin ei olla työajalla, silloin siirrytään työajanseurantasovelluksessa omalle ajalle. Kello 18 jälkeen ei tehdä töitä ellei niistä ole erikseen sovittu eli se parin tunnin poissaolo korvataan aloittamalla seuraavana aamuna aikaisemmin tai tekemällä iltapäivällä pitempään. (Käytännössä meillä saa olla +20 h tuntisaldoa eli ei niitä heti tarvitse tehdä, enemmänkin jos siihen on perusteltu syy, ja -10 h.)
t. Tiiminvetäjä
Selkeät pelisäännöt ja varmasti tarpeeksi joustoa. En ymmärrä, mikä tässä voisi olla ongelma työntekijän näkökulmasta.
Itselleni tuossa olisi se ongelma, etten pystyisi koskaan tekemään tunteja sisään kuvatulla tavalla (olen yh, eli sekä vien että haen lapset päiväkodista ja mulla tulee jonkin verran varsinkin lapsista johtuvia poissaoloja päivällä, vasut, neuvolat, hammaslääkärit jne.). Sen sijaan voin tehdä tunteja sisään ja ylitöitäkin klo 21 jälkeen, kun lapset nukkuvat ja lapsivapaina viikonloppuina. En minä niistä mitään lisiä halua tai pyydä, enkä siis merkkaa noita tekemiäni tunteja todellisiin ajankohtiin, vaan merkkaan esim. seuraavana aamuna liukuman alkuun tai iltapäivään liukuman loppuun asti, vaikka oikeasti tein vaikka sunnuntaina. Nykyisessä työssäni tämä onneksi sopii kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitän onneani että olen älynnyt kouluttautua alalle, missä ei eletä kyttäyskulttuuria. Tulostavoitteet kertovat kyllä omaa kieltään työpanoksen riittävyydestä, mutta jos haluan käyttää lapsen neuvolassa kesken päivän niin ketään ei kiinnosta poissaoloni, korkeintaan kysyvät tarvitseeko puolestani hoitaa mitään sillä ajalla. Motivaationi kuolisi kyllä ennätystahtia jos en saisi itse hallita omaa aikaani. Lisäksi asiantuntijatyö, joka sisältää myös yksityisasiakkaiden tapaamista ei vaan onnistu aina välillä ma-pe 8-16.
Eli sinulla on kokonaistyöaika. Tässä ketjussa keskustellaan siitä, kun kokonaistyöaikaa ei ole.
Voi olla, että käsitän tuon käsitteen väärin, mutta kyllä sopimuksissa lukee, että työaika 37,5h/vko, ja virallisesti liukumat usein 7-9 ja 15-17 välillä. Käytännössä jengi tekee töitä illalla ja yöllä ja on myös päivisin (9-15 välilläkin) omilla menoillaan. Enkä ymmärrä, miksi näin ei saisi olla. Tuollaiset kello kaulassa työtä tekemiset on ihan typeriä. Sitä usein perustellaan sillä, että saadaan ns. yhteistyötä vaativat hommat tehtyä, mutta tottakai ne saa tehtyä, kun varataan palaveri ja kaikki tietysti osallistuu palaveriin. Ja katsotaan kalentereista, milloin kellekin sopii (siis se oma meno tietysti on kalenterissa varattuna).
Ja vaikka sopparissa lukee 37,5h/vko, niin suurin osa tekee enemmän. Eikä niistä ylitöistä saa korvausta. Ja tämä on ihan ok. Mutta pitäisi olla ok sekin, että hallinnoi itse omaa kalenteriaan ja työaikojaan.
Sellainen keskustelu pitää käydä ennen kuin kirjoittaa työsopimuksen. Meillä se ei käy eikä se ole minun mielivaltaani vaan jos minä annan jollekin vapauksia niin tj on minun niskassani. Oikeudenmukaisuuden ja tasavertaisuuden periaate on työyhteisössä todella tärkeä. Meillä omat menot merkitään yhteiseen kalenteriin, jos kyse on koko päivän poissaolosta niin siitä sovitaan oman tiiminvetäjän kanssa etukäteen mutta jos kyse on parista tunnista keskellä päivää niin merkintä kalenterissa riittää. Ja kun ollaan omissa menoissa niin ei olla työajalla, silloin siirrytään työajanseurantasovelluksessa omalle ajalle. Kello 18 jälkeen ei tehdä töitä ellei niistä ole erikseen sovittu eli se parin tunnin poissaolo korvataan aloittamalla seuraavana aamuna aikaisemmin tai tekemällä iltapäivällä pitempään. (Käytännössä meillä saa olla +20 h tuntisaldoa eli ei niitä heti tarvitse tehdä, enemmänkin jos siihen on perusteltu syy, ja -10 h.)
t. Tiiminvetäjä
Selkeät pelisäännöt ja varmasti tarpeeksi joustoa. En ymmärrä, mikä tässä voisi olla ongelma työntekijän näkökulmasta.
Itselleni tuossa olisi se ongelma, etten pystyisi koskaan tekemään tunteja sisään kuvatulla tavalla (olen yh, eli sekä vien että haen lapset päiväkodista ja mulla tulee jonkin verran varsinkin lapsista johtuvia poissaoloja päivällä, vasut, neuvolat, hammaslääkärit jne.). Sen sijaan voin tehdä tunteja sisään ja ylitöitäkin klo 21 jälkeen, kun lapset nukkuvat ja lapsivapaina viikonloppuina. En minä niistä mitään lisiä halua tai pyydä, enkä siis merkkaa noita tekemiäni tunteja todellisiin ajankohtiin, vaan merkkaan esim. seuraavana aamuna liukuman alkuun tai iltapäivään liukuman loppuun asti, vaikka oikeasti tein vaikka sunnuntaina. Nykyisessä työssäni tämä onneksi sopii kaikille.
Korjaan vielä sen verran, että siis nykyisessä työssäni tämä sopii minulle ja esimiehelleni. En usko kenenkään muun tietävän tästä järjestelystä. Toki tiedän, että myös esimieheni muut alaiset merkkaavat iltaisin ja viikonloppuisin tekemiään tunteja liukuma-ajankohtiin, eli ihan tasavertaista on. Ovat eri ikäisiä jne., eli muilla ei taida päiväkodin aukioloajat vaikuttaa, eli varmaan on erinäisiä syitä, miksi jotkut kokee mielekkäämmäksi tehdä ns. liukumaan plussatyötunteja esim. sunnuntaina, kuin vaikkapa klo 07-09 tai klo 15-17 välisenä aikana. Jos työtehtävien kannalta tällä ei ole merkitystä, niin miksi tätä pitäisi rajoittaa?
Olen itse nainen ja minulla on 4 lasta. En silti ikinä palkkaisi töihin pienten lasten äitejä ellen tuntisi tapausta. Samalla vois jättää konkurssihakemuksen menemään. Se poissaolojen määrä... Vaikka ihminen on miten pätevä niin ei se paljon lämmitä jos yhtään ehjää työviikkoa ei pystytä tekemään. Taloudellinen itsemurha yrittäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse juuri tällainen nipottava akka, jonka mielestä niitä menoja vois vähän koettaa järjestellä muulle kuin työpäivän ajalle. Miks työnantajan pitäis maksaa siitä että ramppast neuvoloissa yms työajalla. Minulla itsellänikin on lapsia ja aiemmin ( vielä 10 - 20 v sitten) koetettiin saada mummoa tms hoitamaan sairaita lapsia tms. Nykyään " on oikeus"- asenne on se millä työelämään mennään. Osa tekee työt ja osa saikuttaa tai hoitaa sairaita pentujaan kotona sen kolme päivää viikossa täydellä palkalla. Kyllä se risoo.
Ja sitten huulipyöreänä ihmetellään, kun tänne lapsivihamieliseen maahan ei haluta tehdä lapsia. Ei kaikilla ole esim mummoja, jotka voivat hoitaa lapsia. Uskomatonta että äiti-ihminen kirjoittaa tuohon sävyyn.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nainen ja minulla on 4 lasta. En silti ikinä palkkaisi töihin pienten lasten äitejä ellen tuntisi tapausta. Samalla vois jättää konkurssihakemuksen menemään. Se poissaolojen määrä... Vaikka ihminen on miten pätevä niin ei se paljon lämmitä jos yhtään ehjää työviikkoa ei pystytä tekemään. Taloudellinen itsemurha yrittäjälle.
Kuka edes haluaisi tulla konkurssikypsään firmaan töihin? Tuskin sulla on mitään töitä edes tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
No mutta silloinhan pitää vain sallia (tavalla tai toisella, esim. kirjaamalla työtunnit päiväaikaan) se töidenteko iltaisin lasten mentyä nukkumaan ja viikonloppuisin. Ja tietysti etätyö, ettei lasten sairastelut tarkoita, että tarvitsisi olla pois töistä (tähän sellainen rajaus, että alle 3-vuotiaan kanssa on kyllä vaikea tehdä töitä samalla, mutta jos lapset yli 3v, niin hyvin onnistuu ainakin minulta). Olen itse pienten lasten äiti ja teen aika paljon töitä tuolla tavalla. Teen siis työtä, josta maksetaan 100keur/vuosi, ja hyvää palautetta tulee, eli ihan turha en voi olla, vaikka poissaoloja päiväaikaan tuleekin.
Ap: n asenne on ikävä kyllä nykyään vallalla. Työ ei ole päivähoitopaikka vaan sinulle maksetaan siitä, että tuotat tulosta firmalle. Olenhan se kiva hoidella kaikki työajalla ja saada palkkaa. Niinpä. Kun sitten onkin vähän napakampi pomo tai HR- tyyppi, ni ne on sitten " nipottavia akkoja."829
Vierailija kirjoitti:
Kun ei se työnantaja maksa sen enempää tai vähempää, kun työt tehdään sitten illalla. Jos käyn päivällä omilla asioilla, teen työt myöhemmin.
Nykyään etätyöaikaan aika moni sitä paitsi tekee töitä sairaanakin tai kun lapsi on sairaana kotona. Joustoa puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Lastenneuvola ei ole palkallista aikaa. Neuvolat ovat pääsääntöisesti auki vain virka-aikaan. Kaikille työssäkäyville ei ole mahdollista tarjota ilta-aikoja.
Jos työnantaja ei jousta yhtään, miksi minäkään joustaisin työnantajan tahdon mukaan? Jos minä en voi satunnaisesti olla hyvästä syystä poissa kesken päivän saldoilla, alkaa myös työaikani loppua tasan klo 16.00, en jousta minuuttiakaan.
Risoo tuollaiset työnantajat kuin sinä, mutta taivaan kiitos ei tarvitse olla noin huonossa paikassa töissä. Jos pomo vaihtuisi tuollaiseksi, alkaisin etsiä uutta työpaikkaa saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Ikään kuin kaikki mummot ja vaarit istuisivat himassa odottamassa mahdollista lapsenhoitokeikkaa. Ehkä hekin ovat itse töissä.
Niin. Miksi joku pienyrittäjä palkkaisi töihin ihmisen, joka on viikossa vähintään kaksi päivää pois töistä ja muut joutuvat jatkuvasti tekemään hänen työt? Miksi? Kyllä lienee ihan luonnollista, että pienyrittäjä ottaa siihen vaikka sellaisen, jolla on isot lapset tai puoliso joka myös välillä hoitaa sairaita lapsia. Kyse on kuitenkin työstä eikä hyväntekeväisyydestä. Ei ole myöskään kollegoita kohtaan oikein olla jatkuvasti pois töistä ja sälyttää hommat kollegoille. Jokaisella työpaikalla on se porukka, jotka on aina pois ja sitten se porukka, jotka eivät ole pois. Ja se ei suinkaan tarkoita, että niillä jotka siellä töissä käy, olisi helpompi elämäntilanne. Suuri osa vaan on niin helvetin laiskoja nykyään, että jäädään pois matalalla kynnyksellä. On sairauksia ja sitten on " sairauksia".
Vierailija kirjoitti:
Ap: n asenne on ikävä kyllä nykyään vallalla. Työ ei ole päivähoitopaikka vaan sinulle maksetaan siitä, että tuotat tulosta firmalle. Olenhan se kiva hoidella kaikki työajalla ja saada palkkaa. Niinpä. Kun sitten onkin vähän napakampi pomo tai HR- tyyppi, ni ne on sitten " nipottavia akkoja."829
Huomaatko itse, että pidät sitä, että tekisi työt illalla, samana asiana kuin ettei tekisi tulosta firmalle? Ihan yhtä paljon se asiantuntija tekee tulosta firmalle, vaikka käyttäisikin kokonaisen yön johonkin flow-tilaansa, ja nukkuisi päivän. Tai vähän kevyempi versio, sen sijaan, että asiantuntija tekee töitä 8-16, hän tekee jonain päivänä 8-14 ja 20-22. Tuntimäärä on sama. Iltalisät voidaan unohtaa, käsittääkseni ne koskevat vain alempia toimihenkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja ei jousta yhtään, miksi minäkään joustaisin työnantajan tahdon mukaan? Jos minä en voi satunnaisesti olla hyvästä syystä poissa kesken päivän saldoilla, alkaa myös työaikani loppua tasan klo 16.00, en jousta minuuttiakaan.
Voi kun tämän kaikki työnantajat ymmärtäisivät. Jousto työnantajan puolelta saa myös työntekijän joustamaan tarvittaessa ja päin vastoin. Olen samoilla linjoilla, että jos satunnainen poissaolo SALDOISTA on mahdottomuus, kone menee tasan varmasti kiinni just klo 16 ja turha pyytää ikinä joustamaan vaikka mikä tilanne olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikään kuin kaikki mummot ja vaarit istuisivat himassa odottamassa mahdollista lapsenhoitokeikkaa. Ehkä hekin ovat itse töissä.
Jep, jos se työssäkäyvä pienten lasten äiti sai lapsensa yleisimpään ikään, eli esikoisen ollessaan 30v, ja hänen vanhempansa ovat saaneet hänet, kun olivat vaikkapa 25v, niin lapsenlapsen ollessa 3v isovanhemmat ovat 58-vuotiaita ja siis vielä ainakin 6 vuotta vahvasti työelämässä.
Juu, meillä on kanssa näitä kun olen asiantuntija saan tehdä mitä haluan tapauksia. Töihintulo leimataan kännykällä kotoa ennen kahdeksaa vaikka töihin tullaan ja työt aloitetaan yhdeksältä. Ruokatunti leimataan pakolliset 30 min, mutta lähes joka päivä kaupungilla pyöritään vähintään 1,5 tuntia. Kampaajakäynnit leimataan työasiaksi jne. Ja iltaisin ei todellakaan tehdä töitä. Ja joka ikinen vuosi kesälomaa pidennetään vähintään yhdellä ellei kahdella viikolla, kun on kertynyt niiiin paljon plussaldoa. Kertyyhän sitä kun koiralenkitkin leimataan työksi =).
Varmaan ongelmaa ei olekaan monissa paikoissa. On kuitenkin paljon töitä, jotka tehdään vain työajalla ja niitä ei voi siirtää. Ei auta myöskään se, että olisi hyvä flow ja tekisit viisi kertaa enemmän hommia tunnin aikana kuin muu porukka. Jokainen tekee silti saman työajan. Ongelmat tulevat juuri niissä töissä. Jos sinun pitää olla laitoskeittössä klo 8- 16 tai leikkaussalissa klo 8- 16 niin silloin sinulle maksetaan siitä. Tietyt asiat kuuluvat työajan puitteissa hoidettaviksi ja tietyt asiat eivät ja niistä on yleensä selvät sävelet mitkä ovat työaikaa. Erikoisinta on se, että monissa vuorotöissäkään eivät ihmiset saa niitä menojaan sovittua vapaille vaan pitää varata se äitiysneuvola siihen työpäivään. Niissä takuulla monissa on mahdollisuus saada se aika myös muulloin kuin työpäivälle.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miksi joku pienyrittäjä palkkaisi töihin ihmisen, joka on viikossa vähintään kaksi päivää pois töistä ja muut joutuvat jatkuvasti tekemään hänen työt? Miksi? Kyllä lienee ihan luonnollista, että pienyrittäjä ottaa siihen vaikka sellaisen, jolla on isot lapset tai puoliso joka myös välillä hoitaa sairaita lapsia. Kyse on kuitenkin työstä eikä hyväntekeväisyydestä. Ei ole myöskään kollegoita kohtaan oikein olla jatkuvasti pois töistä ja sälyttää hommat kollegoille. Jokaisella työpaikalla on se porukka, jotka on aina pois ja sitten se porukka, jotka eivät ole pois. Ja se ei suinkaan tarkoita, että niillä jotka siellä töissä käy, olisi helpompi elämäntilanne. Suuri osa vaan on niin helvetin laiskoja nykyään, että jäädään pois matalalla kynnyksellä. On sairauksia ja sitten on " sairauksia".
Nyt et taaskaan taida puhua ollenkaan asiantuntijatyöstä. Ei asiantuntijan ollessa poissa kukaan tee hänen töitään. Hän palaa takaisin juuri siihen, mihin on työnsä jättänyt. Jos tulee poissaoloja, niin se stressaa asiantuntijaa, koska hän tietää, että työt kasaantuvat tai paine suhteessa deadlineen kasvaa. Jos sitten vielä nillitetään, ettet saisi sunnuntaina tai arki-iltaisin helpottaa tuota poissaoloista johtuvaa painetta, niin asiantuntija etsii äkkiä uuden työn. Niitä saman alan asiantuntijoita ei myöskään välttämättä ihan heti löydy uusia tilalle. Eivätkä he edelleenkään oleta saavansa mitään lisiä omista poissaoloista johtuvasta sunnuntai- tai iltatyöstä.
Työsuojelutarkastukset ovat niin harvinaisia, että on syytä epäillä jonkun yhtiöstä valittaneen. Syystä tai syyttä.
Työaikarikkomuksesta voidaan tuomita työnantaja tai tämän edustaja sakkoihin.
Työaikarikkomukset eivät kokse mm. työaikakirjanpidon laiminlyönnistä.