Aiotko vähentää suihkussa käymistä tai saunomista, kun sähkön ja muunkin energian hinta noussut?
Meillä on 5-henkinen perhe. Eilen tuli ilmoitus, että sähkön hinta nousee tuplaksi per kwh. Lämmityksestä ei pahemmin voi säästää, kun viime talvenakin sisällä lämpötilat oli 20 astetta, paitsi minun työhuoneessa +21-22 astetta, kun teen paljon etätöitä tietokoneella ja siinä hommassa helposti palelee. Saunomista ajateltiin vähentää, suihkussa käymistä voisin omalta osaltani.
Kommentit (117)
Naurattaa nämä vähennys puheet😂😂😂
Meillä lämpenee talo, vesi ja sauna puilla.
Lämmittäkää puilla ja lopettakaa vikiseminen.
Vierailija kirjoitti:
Jep toivottavasti tätä säälittävää valitusta ei tarvit lukea koko talvea.
Aion säästää ihan kaikesta ja katson kaupassa kilohintoja entistäkin tarkempaan vaikka meidän budjetti kyllä kestää hinnan nousut niin että ettei perustarvikkeista tarvitse tinkiä.
Ollaan sitä köyhempikin aikoja eletty niin että tarvitsi kaupassa laskea hintoja ettei mene ylitse budjetin kun rakennettiin.
Sitten meillä on aika kalliit harrastukset kummallakin joista voisi luopua tarpeen vaatiessa.
Vierailija kirjoitti:
Samoin meillä varaava takka keskellä taloa joka lämmittää koko talon puilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä maalämpö. Ei aiota tinkiä suihkukerroista eikä mistään muustakaan.
Maalämpöpumppu kuluttaa valtavasti sähköä. Meidän 16 asunnon rivitaloyhtiö siirtyi maalämpöön muutama vuosi sitten. Samalla taloyhtiön sähkönkulutus nousi noin 10-kertaiseksi. Ennen maalämpöä vain pihojen ulkovalaistus ja autokatoksen sähkönkulutus meni taloyhtiön piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tarvetta. Kuten kaikki järkevät ihmiset, tein määräaikaisen sopimuksen keväällä. Minä maksan seuraavat 2 vuotta n. 7c/kWh
Teit 2,5 vuoden määräaikaisen mikäs yhtiö niitä möi?
Tällä hetkellä mikään yhtiö ei myy sellaisia sopimuksia. Edullisimmat sopimukset maksavat noin 30 senttiä / kWh.
TALOYHTIÖSSÄ VEDEN LÄMMITYSKULUT EIVÄT JAKAUDU YKSITTÄISILLE OSAKKAILLE JA ASUKKAILLE HUOH.🥱 Aina täällä pitää JANKUTTAA ja jankuttaa jostain.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tarvetta. Kuten kaikki järkevät ihmiset, tein määräaikaisen sopimuksen keväällä. Minä maksan seuraavat 2 vuotta n. 7c/kWh
Ei onnistunut puolta vuotta etukäteen tehdä Minulla. Minä kyllä kysyin kun Minä jo aavistelin että Minun sähkönhintani nousee. Minä olin kyllä oikeassa. Nyt Minulla huomisesta pörssisähkö mutta Minulla ei välttämättä paljon sähköä kulu kun Minulla on uunit ja Minun sauna/vesi lämpiää puilla. Minä varasin normaalia enemmän puita Minun liiteriini.
Miten ihmeen likaisia nykyajan ihmiset oikein on? Meillä käydään suihkussa joka ilta. Jos ei ole hikoillut, riittää muutaman minuutin suihkuttelu ja jos on hikoillut, ihan kunnolla pesu. Suihku kuluttaa vettä keskimäärin 12 litraa minuutissa eli ei paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maalämpö. Ei aiota tinkiä suihkukerroista eikä mistään muustakaan.
Maalämpöpumppu kuluttaa valtavasti sähköä. Meidän 16 asunnon rivitaloyhtiö siirtyi maalämpöön muutama vuosi sitten. Samalla taloyhtiön sähkönkulutus nousi noin 10-kertaiseksi. Ennen maalämpöä vain pihojen ulkovalaistus ja autokatoksen sähkönkulutus meni taloyhtiön piikkiin.
Keskimäärin neljäsosan kuluttaa sähköä maalämpö verrattuna sähkölämmitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeen likaisia nykyajan ihmiset oikein on? Meillä käydään suihkussa joka ilta. Jos ei ole hikoillut, riittää muutaman minuutin suihkuttelu ja jos on hikoillut, ihan kunnolla pesu. Suihku kuluttaa vettä keskimäärin 12 litraa minuutissa eli ei paljon mitään.
Juuri näin. Ei käydä suihkussa ja seuraavaksi ei varmaan edes pestä vaatteita, ihmiset alkaa kehuskella, miten ne ei peseydy kuin kerran viikossa. Toisen nenään likaisuus haisee, itsehän sitä ei haista.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa taas laskelmaa muistin virkistämäseksi. Ylen sivulta
"Suihkussa voi kulua vettä jopa 20 litraa vettä vain yhdessä minuutissa. Kettunen laskee, että veden lämmittäminen 37 asteiseksi viiden minuutin suihkua varten vie sähköä 2,1 kilowattituntia. Sen sijaan esimerkiksi 28 asteinen suihku enää 1,4 kilowattituntia."
Enpä tiedä miten voisin enää vähentää, huoneiden lämpötila on jo melko alhaalla, suihku on auki vain muutamia minuutteja enkä käytä televisiota lainkaan. Uuden ja tehokkaamman pakastimen hankinta on jo tehty. Laitan valot aina pois päältä jos kukaan ei ole huoneessa. Saunominen on vain kerran viikossa jos sitäkään. Töpselit eivät ole turhaan seinässä kiinni. Uunia tulen kuitenkin käyttämään saman verran kuin aikaisemmin. Alkaa loppua jo ideat miten sähköä voisi säästää.
AP:n sisälämpötila on mukavuustasolla, ei välttämättömyys. +18 riittää hyvin kun pukeutuu kunnolla. Makuuhuoneen suositeltu lämpötila on vielä alempi.
Ei vaikuta sähkönkulutukseen meikäläisen saunomiset ja peseytymiset kun sauna ja vesi lämpiää puulla. Tarvittaessa voin tietysti saunoa pimeässä, kiukaan lasiluukusta tulee valoa tarpeeksi.
Säästösyistä niistän nenäni ainoastaan nenäpäivänä.