Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotko vähentää suihkussa käymistä tai saunomista, kun sähkön ja muunkin energian hinta noussut?

Vierailija
30.09.2022 |

Meillä on 5-henkinen perhe. Eilen tuli ilmoitus, että sähkön hinta nousee tuplaksi per kwh. Lämmityksestä ei pahemmin voi säästää, kun viime talvenakin sisällä lämpötilat oli 20 astetta, paitsi minun työhuoneessa +21-22 astetta, kun teen paljon etätöitä tietokoneella ja siinä hommassa helposti palelee. Saunomista ajateltiin vähentää, suihkussa käymistä voisin omalta osaltani.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vähentänyt. Saunomista meillä ei muutenkaan ole kovin usein harrastettu, mutta nyt se on jäänyt lähes kokonaan. Kotona sähkösauna on lämmitetty varmaankin joskus viime kevättalvella. Jospa joulun kunniaksi sitten. ;) Urheilen päivittäin, joten suihkujen määrästä ei oikein voi vähentää, mutta suihkussaoloaika on kyllä lyhentynyt selvästi. Samoin olen kiinnittänyt huomiota siihen, etten avaa suihkua täysille, vaan pienempikin virtaus riittää puhdistamaan. Tänä syksynä olen myös siirtynyt pyykinpesussa niihin tosi pitkiin pesuohjelmiin, joiden pitäisi olla kaikkein energiatehokkaimpia. Aiemmin se tuskin olisi ollut mahdollistakaan ajankäytöllisesti, mutta nykyisessä työssä etätyöt on sallittuja, joten pesukonekin voi rauhassa pyöriä viisi tuntia. 

Tuleeko 5h pyykinpesu halvemmaksi kuin 2h pesu?

Vierailija
62/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio vähentää mitään. Sorry vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vähentänyt. Saunomista meillä ei muutenkaan ole kovin usein harrastettu, mutta nyt se on jäänyt lähes kokonaan. Kotona sähkösauna on lämmitetty varmaankin joskus viime kevättalvella. Jospa joulun kunniaksi sitten. ;) Urheilen päivittäin, joten suihkujen määrästä ei oikein voi vähentää, mutta suihkussaoloaika on kyllä lyhentynyt selvästi. Samoin olen kiinnittänyt huomiota siihen, etten avaa suihkua täysille, vaan pienempikin virtaus riittää puhdistamaan. Tänä syksynä olen myös siirtynyt pyykinpesussa niihin tosi pitkiin pesuohjelmiin, joiden pitäisi olla kaikkein energiatehokkaimpia. Aiemmin se tuskin olisi ollut mahdollistakaan ajankäytöllisesti, mutta nykyisessä työssä etätyöt on sallittuja, joten pesukonekin voi rauhassa pyöriä viisi tuntia. 

Koneiden eco-ohjelmat pyörivät paljon pidempään kuin normaaliohjelmat. Muistaako joku muu, miksi ne ovat ecoja?

Vierailija
64/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio vähentää mitään. Sorry vaan.

Mm, koronan aikaan jo se nähtiin että se tietty äänekäs osa kansasta ei piittaa mistään muusta kuin itsestään. No, sähkökatkoilla se sunkin kulutus sitten katkeaa jos siihen pitää mennä.

Vierailija
65/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan vähän pesukoneestakin, mutta näin ainakin meillä. Meillä on sellainen pyykkikone, joka näyttää sen energiankulutuksen pykälinä ja ero on huomattava tunnin ja viiden tunnin pesun kohdalla. Pitkissä pesuohjelmissa kone liottaa pyykkejä kauemmin ja käyttää määrällisesti vähemmän vettä. Myös veden lämmittämiseen menee pitkässä ohjelmassa vähemmän energiaa. 

Vierailija
66/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koneiden eco-ohjelmat pyörivät paljon pidempään kuin normaaliohjelmat. Muistaako joku muu, miksi ne ovat ecoja?

https://www.is.fi/asuminen/art-2000008547597.html

Asiantuntija ei käytä kotona tiskikoneen eko-ohjelmaa: tässä syy

Tavallinen pesuohjelma voi olla ekologisempi kuin eko-ohjelma, asiantuntija sanoo.

Elän lapsiperheessä, ja tiskit ovat usein hyvin likaisia. Pahimmillaan eko-ohjelma ei putsaa tiskejä kunnolla. Jos työn joutuu tekemään kahteen kertaan, ekologisuus on siitä kaukana.

Suur-Uskin mukaan tiskikoneen perusohjelma pesee tiskit eko-ohjelmaa lämpimämmällä vedellä ja lyhyemmässä ajassa. Vettä kuluu kummassakin ohjelmassa suunnilleen saman verran, mutta sähköä kuluu eko-ohjelmassa aavistuksen vähemmän.

Merkittävä ero ei ole. Perusohjelman lopputuloksena on kuitenkin taatusti puhtaat astiat. Säästän ympäristöä siinä, että en huuhtele asioita, Suur-Uski kertoo.

Moni eko-ohjelma pesee kylmemmällä pidemmän aikaa

Sekätiski- että pyykinpesukoneiden eko-ohjelmat perustuvat samaan periaatteeseen. Tavallista on, että eko-ohjelma pesee kylmemmällä vedellä pidemmän aikaa. Lämpötila voi olla niinkin alhainen kuin 20 astetta.

Kaikki lämmittäminen vie hirveästi energiaa. Lämmityksen vähentäminen on siis ykkösjuttu.

Pyykinpesukoneessa sähkön säästö perustuu eko-ohjelmassa siihen, että mekaaninen rummun pyörittäminen kuluttaa vähemmän sähköä kuin veden lämmittäminen. Pyykit puhdistuvat, kun pesuaine vaikuttaa ja pyykkiä liotetaan tavallista pidempään.

Myös 60-asteinen ohjelma voi olla ekologinen. Silloin pesulämpötila nostetaan 60 asteeseen vain pieneksi hetkeksi. Suurin osa pesukoneen kuluttamasta sähköstä kuluu nimittäin pesuveden lämmittämiseen ja lämpimänä pitämiseen pesun aikana.

Huonoin vaihtoehto

Eko-ohjelma voi kuitenkin olla ongelmallinen, jos sillä pestään vääränlaisia pyykkejä tai astioita. Tiskikoneessa hyvin likaiset astiat eivät välttämättä puhdistu alhaisissa lämpötiloissa.

Ympäristön kannalta huonoin vaihtoehto on pestä tiskit ensin eko-ohjelmalla, sitten vielä käsin.

Käsin tiskaus vie paljon enemmän vettä ja energiaa kuin tiskikoneen käyttö. Sitä eivät kaikki muista. Hyvä säästövinkki onkin: älä tiskaa käsin, Suur-Uski muistuttaa.

Pyykinpesukoneen eko-ohjelmalla voi olla ekologisempaa pestä vain hyvin likaista pyykkiä. Pitkään peseminen nimittäin kuluttaa vaatteita enemmän kuin nopea pesuohjelma.

Jos pilalle menneiden vaatteiden tilalle pitää ostaa uutta, se ei ole ainakaan ekologista. Kulumisen takia Suur-Uski valitsisi tavalliseen, ei kovin likaiseen, arkipyykkiin perusohjelman.

Ekologisin ei ole siis kaikkiin tarpeisiin paras valinta. Jos pestään vain vähän likaista pyykkiä, kevyempi pesu on usein kokonaisuuden kannalta ekologisempi vaihtoehto, Suur-Uski kertoo.

Vierailija
67/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon alkanut pestä kaikki pyykit taloyhtiön ilmaisilla koneilla. Saunotaan kerran viikossa.

Nousee vastikkeet

Vierailija
68/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona puusauna ja siellä pata sekä sellainen retkisuihku. Sisällä maalämpö lämmittää veden niin ei paljoa muutu kulut.

Vierailija
69/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinta nousee huomisesta  meillä 5 X. Mutta en säästä vaan käytän sähköä ja kaikkea niin kuin ennenkin. Kerrostalossa voi lotrata vettä ja käydä suihkussa mielin määrin. Ainakin niin kauan kuin vettä ja lämpöä riittää.

Vierailija
70/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on pas kaa paitsi kus i

Vierailija
71/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puukiuas, joten käydään entiseen tapaan useamman kerran viikossa saunassa. Kaukolämpö yhtiö ei vielä ainakaan ole hintoja nostanut, joten lämmityskulut ennallaan.

Vierailija
72/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkussa menee 2min kuten intissäkin, mutta jään sinne yleensä vartiksi koska onhan siellä mukava lämmitellä. Kiinteä vesimaksu, joten turha säästää.

Vierailija
73/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkussa menee 2min kuten intissäkin, mutta jään sinne yleensä vartiksi koska onhan siellä mukava lämmitellä. Kiinteä vesimaksu, joten turha säästää.

Sua pitää vaan yrittää säälin lomasta vähän ymmärtää. Sä vaan kaipaat huomiota.

Vierailija
74/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon alkanut pestä kaikki pyykit taloyhtiön ilmaisilla koneilla. Saunotaan kerran viikossa.

Nousee vastikkeet

Tottakai nousee mutta pakko mun on ne pyykit jossain pestä, ja tää tulee nyt tällä hetkellä halvemmaksi.

Vierailija
75/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion alkaa käymään suihkussa vain kerran viikossa.

Vierailija
76/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peseytyminen on yliarvostettua.

Mökillä saatan lämmittää koivuklapeilla rantasaunan kun puilla lämpiää sauna ja vesi.

Vierailija
77/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarivtse, jos elää tuilla. Sähkölaskut maksetaan, joten voi saunoa vaikka jokapäivä.  Jos pitäisi itse maksella laskuja, ehkä sitä säästäisi, mutta nyt ei tarvitse säästää.

Looseri 😅 Miksi otit osaa tähän keskusteluun? Tässä keskustelee ihmiset, ei ihmis roskat.

Minä aion alkaa vähentämään suihkussa käyntiä sekä astioiden pesua vaikka elänkin tuilla tällä hetkellä. Sähköä olen aina säästänyt, valo on päällä vain huoneessa jossa olen ja silloinkin vain kun on hämärää/pimeää.

Terv: Joku joka kai mielestäsi on roska.

Vierailija
78/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarivtse, jos elää tuilla. Sähkölaskut maksetaan, joten voi saunoa vaikka jokapäivä.  Jos pitäisi itse maksella laskuja, ehkä sitä säästäisi, mutta nyt ei tarvitse säästää.

Looseri 😅 Miksi otit osaa tähän keskusteluun? Tässä keskustelee ihmiset, ei ihmis roskat.

Huomiotahan nuo haluaa. Sama kun nämä koronan aikaan maskia vastustaneet ja tarkotuksella toisten päälle yskineet. Huomatukstuleminen on ihmisen perustarpeita, kun ei muuten tule huomatuksi niin sitten pitää tehdä tämmösiä.

Vierailija
79/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään käyn yhden kerran sijaan kaksi kertaa suihkussa, koska on hiostava työ. Periaatteessa voisi aamusuihkun jättää väliin, kun on puhtaana suihkun jälkeen mennyt nukkumaan, mutta on niin mukavaa aloittaa uusi päivä putipuhtaana :)

Kyllä sitä vettä riittää, aina on riittänyt.

Vierailija
80/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin vähentämään suihkussakäyntiä tai siirtämään osan suihkuttelun kuntosalille. Iho muutenkin kuivahtaa näin talven tullen, niin tekee ihan hyvää.

Saunomista ollaan harvennettu, kesällä toki mökillä lämpeni puilla joka päivä.

Uunin käyttöä täytyy ruveta miettimään, eilen se lämpeni kolme kertaa... Mutta pyykki- ja astiahygieniasta en ala vielä tinkimään. Pystyn pesemään koneelliset kulutushuippujen ulkopuolella.

Kaukolämmitetty kerrostaloasunto ja kohtuuhintainen sähkösopimus. Haluan silti kantaa yhteisvastuuni, tässäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan