Aiotko vähentää suihkussa käymistä tai saunomista, kun sähkön ja muunkin energian hinta noussut?
Meillä on 5-henkinen perhe. Eilen tuli ilmoitus, että sähkön hinta nousee tuplaksi per kwh. Lämmityksestä ei pahemmin voi säästää, kun viime talvenakin sisällä lämpötilat oli 20 astetta, paitsi minun työhuoneessa +21-22 astetta, kun teen paljon etätöitä tietokoneella ja siinä hommassa helposti palelee. Saunomista ajateltiin vähentää, suihkussa käymistä voisin omalta osaltani.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vähennän, ajattelen muitakin kuin itseäni.
Toivottavasti säästät megawatteja, kotitalouksien sähkönkulutus on jotain 10%-15% luokkaa jos sitäkään.
Saunaa ei ole eikä ole koskaan ollutkaan (vihaan saunomista). Suihkussa käyn 3 x viikossa n. 4 min kerrallaan (paitsi sillon kun sheivaan menee vähän pidempään). En tiedä miten voisin vielä vähentää veden kulutusta. Joka vuosi saan yli 100 e takaisin vesimaksuja.
Olen kyllä alkanut kiinnittää ihan eri tavalla huomiota sähkön kulutukseen vaikka itsellä onkin vielä halpa sähkösopimus voimassa pitkälle talven yli. Saunaa ei lämmitetä niin helposti vain hetken mielijohteesta ja suihkussakaan ei nautiskella liian pitkään. Lisäksi tilattiin juuri kotiin ilmalämpöpumppu jota on harkittu jo vuosia mutta jäänyt halvan sähkön aikana hankkimatta.
Ei säästäminen mihinkään vanhaan normaaliin paluuta mahdollista. Sen on tarkoitus mahdollistaa vain tyrannimaiseen digi-aikaan siirtyminen
Meillä maalämpö. Ei aiota tinkiä suihkukerroista eikä mistään muustakaan.
Sauna lämpiää puilla ja vesi kiukaan säiliössä. Suihkua ei ole. Joten en aio vähentää itseni pesua.
Pysyypä turvavälit kunnossa kun ei pese itseään
Me ollaan vähennetty 30% sähkönkulutusta jos vertaa viime vuoteen. Jätetty saunominen kokonaan, pienennetty sisälämpötilaa, olen pyrkinyt vähentämään pyykinpesua pidentämällä vaatteiden vaihtoväliä, sama juttu tiskikoneen kanssa. Järkevöittänyt ruuan laittoa ja hyödyntänyt uunin esi- ja jälkilämpöä. Ja kiinnitetty huomiota suihkussa vietettyyn aikaan. Ja juu, meillä on paljon parjattu määräaikainen sopimus nykyiseen hintatasoon verrattuna vieläpä kohtuuhintainen. Tosin melkein kolme kertaa kalliimpi kuin vielä reilu puoli vuotta sitten joten pakko säästää nyt ja varata säästyneet rahat talven sähkölaskuihin. Toivottavasti tulee leuto ja tuulinen talvi.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vähennän, ajattelen muitakin kuin itseäni.
ootko nyt varmasti kysyny kaikilta muilta, kaipaavatko he (vihreää)umj-siirtymää?
Olen vähentänyt suihkussa käyntiä kotona. Meillä on mökillä puulla lämpiävä rantasauna ja siellä puilla lämmitettävä muuripata. Ja veden saa järvestä.
Auran kunta voisi nyt näyttää miten kulutusjoustot toimii.
Tippuivat pörssihinnoitteluun.
Ei mitään tarvetta. Kuten kaikki järkevät ihmiset, tein määräaikaisen sopimuksen keväällä. Minä maksan seuraavat 2 vuotta n. 7c/kWh
En aio. Meillä lämmitetään vesi pääsääntöisesti puulla ja sauna pelkästään puulla. Lapsille olen kyllä sanonut, että saavat opetella olemaan suihkussa lyhyemmän ajan. Mutta siis kyllä meillä energiaa säästetään ja suunnitellaan tarkemmin. Esim. kylppärin lattialämpöä on säädetty pienemmälle. Ennen siellä oli mukavuuslämpö, nyt lämpö on kovemmalla vain suihkun jälkeen ja sitten käännetään pienemmälle.
2 vuotta määräaikaista jäljellä hintaan 5,04 c/kWh. En aio muuttaa käyttäytymistäni yhtään. Sitäpaitsi aion nauttia elämästä siihen asti kunnes Putleri laittaa joukkonsa meidän rajan yli. Kun se tapahtuu niin hoidan itseni päiviltä muutenkin.
En ole suihkussa käymistä vähentänyt, mutta veden lämpötilaa kyllä. Olen siirtynyt lämpimästä/kuumasta vedestä viileään. Kesällä se oli kyllä huomattavasti miellyttävämpää. Saunassa sen ole käynyt vuosi kauniin meillä ei sellaista ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suihkussa käyn yhtä usein kuin ennenkin, mutta eihän siellä ole pakko läträtä vettä, jos ei halua. Jokainen voi ensin vaikka kastella itsensä, sammuttaa suihkun, saippuoida ja pestä hiuksensa rauhassa ja sitten lopuksi vain huuhdella. Ei vettä tarvitse valuttaa varmaan kahta minuuttia pidempään.
Villasukat ja villatakki ovat erittäin hyvä säästökeino. Just tuli lisäksi uusi entistä paremmalla hyötysuhteella toimiva ilmalämpöpumppu vanhan tilalle. Polttopuuta ei ole tullut tilattua ja säästän nykyiset kovimmille pakkasille.
Tuohan onkin jännä, että sinun kehosi peseytyy kahdessa minuutissa, kun hoitajia opetetaan perushoidosta, että tarvitaan vähintään 5 minuutin ajan vesipesua, että haitallisia bakteereita huuhtoutuu pois, saippua, vesi ja levyt hankaus. Pelkkä käsienpesu aseptisten ohjeiden mukaan 30 sekuntia. Mitä likaisempi alue, sitä pidempi pesu.
Enhän minä mitään puhunut kahden minuutin pesusta. Se kaksi minuuttia on itsensä kasteleminen ja lopuksi huuhtelu. Ei ihminen voi muutenkaan saippuoida itseään kunnolla valuvan suihkun alla, kun valuva vesi huuhtelisi saman tien kaiken saippuan pois ja suihkussa käydessä nestesaippuaa pitäisi kokoajan lisätä. Sama sulkea saippuoimisen ja hiusten pesun ajaksi suihku kokonaan. Onko sinulla ihan perusasiat hukassa suihkussa käynnistä, aikuisella ihmisellä?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tarvetta. Kuten kaikki järkevät ihmiset, tein määräaikaisen sopimuksen keväällä. Minä maksan seuraavat 2 vuotta n. 7c/kWh
Teit 2,5 vuoden määräaikaisen mikäs yhtiö niitä möi?
Lopetin suihkussa käynnin kuukausi sitten, laitan vaan lisää dödöä joka päivä
En Asu Suihkussa, En Asunut Ennenkään. Normaalisti Käyn Edelleen Suihkussa. Omaa Saunaa Ei Ole ,Ei Sauna Vuoroa Omaa. Käyn Niin Kauna Saunassa Kun Naisten Ilmainen Lenkki Sauna Vuoro On Kerrostalossa.Riittää Se Hyvin Saunomiseeni.