Aiotko vähentää suihkussa käymistä tai saunomista, kun sähkön ja muunkin energian hinta noussut?
Meillä on 5-henkinen perhe. Eilen tuli ilmoitus, että sähkön hinta nousee tuplaksi per kwh. Lämmityksestä ei pahemmin voi säästää, kun viime talvenakin sisällä lämpötilat oli 20 astetta, paitsi minun työhuoneessa +21-22 astetta, kun teen paljon etätöitä tietokoneella ja siinä hommassa helposti palelee. Saunomista ajateltiin vähentää, suihkussa käymistä voisin omalta osaltani.
Kommentit (117)
Minä mietin lähinnä omia laskujani, kun saunomisesta ja muusta säästän. Yhden kuluttajan potti on hyttysen pieru valomerisaharassa, kuten tuo Jyväskylän valoiloittelu todistaa. Jos parin tunnin sähkökatkot toteutuvat, niin säästetään siinä sitten kun on pakko. Sotkee kyllä mukavasti työntekemistä kotoa käsin.
Suihkun sijaan otan peseytymisvedet pesuvateihin, pesuun+huuhteluun menee 10-20 litraa vettä. Saunaa en lämmitä, joka viikkokaan ja nyt vähennän siitäkin. Lattialämmitys minimillä kylppärissä, pesuvedet kaadan suoraan lattiakaivoon. Sähkön hinta tällähetkellä 30 senttiä per kWh+ siirto päälle. Ilmalämpöpumppu ja lattialämmitykset ovat päällä, mutta sähköpattereita en ole vielä laittanut päälle. Varaava takka käytössä päivittäin. Jos ei olisi säästössä kolmea tonnia, niin näillä tuloilla ei talvesta selvittäisi=pitäisi hakea lyhennysvapaata asuntolainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarivtse, jos elää tuilla. Sähkölaskut maksetaan, joten voi saunoa vaikka jokapäivä. Jos pitäisi itse maksella laskuja, ehkä sitä säästäisi, mutta nyt ei tarvitse säästää.
Looseri 😅 Miksi otit osaa tähän keskusteluun? Tässä keskustelee ihmiset, ei ihmis roskat.
Ilmiannettu vihapuheena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarivtse, jos elää tuilla. Sähkölaskut maksetaan, joten voi saunoa vaikka jokapäivä. Jos pitäisi itse maksella laskuja, ehkä sitä säästäisi, mutta nyt ei tarvitse säästää.
Kyllä näihin energiatalkoisiin voisi osallistua myös tuella eläjät. Etkö ymmärrä, että kun kaikki säästäisivät sähköä, se hyödyttäisi koko yhteiskuntaa ja ehkä vältettäisiin mahdolliset tulevat sähkökatkokset?
Ei kiitos. Säästäminen aiheuttaa enemmän epämukavuutta kuin sähkökatkokset.
Useimpina päivinä käyn kaksi kertaa suihkussa, töiden jälkeen ja treenien jälkeen. Näistä ei voi tinkiä.
Sauna lämpiää lähinnä pe, la ja su, koska viikolla ei ehdi.
Pesemättömän miehen napanöyhdästä saa vaikka tyynyn sisuksen
Käyn tälläkin hetkellä suihkussa vain kaksi kertaa viikossa ja nekin kerrat uimahallissa. Samoilla kerroilla käyn siellä saunassa eli saunaa ei lämmitetä vain minua varten. Kerran viikossa pesen hiukset eli toisella kerralla näistä. Tällöin suihkussa käymiseen menee pidempi aika, maks 5 min. Asia ei liity millään tavalla sähkönsäästämiseen, vaan näin olen toiminut jo useamman vuoden.
Asumme jo vuokralla ja käytössä on ylipäätänsä kaukolämpö lämmityksessä, joten meillä sähkön hinnan nousu ei hirveästi näy. Sen puolesta siis ei tule pakkoa säästää. Mutta ymmärrän sähkön säästämisen kyllä ihan kansalaisena, sillä se vaikuttaa kaikkiin. Lopulta kuitenkin minua motivoi enemmän luonnon säästäminen, sillä sillä on lopulta paljon enemmän väliä kun nykyisellä hetkellisellä sähköpulalla.
En ole siis tällä hetkellä vähentämässä veden kulutusta ja saunomista. Kulutan jo vähän näiden osalta ja mielestäni ne, jotka käyvät päivittäin tai jopa kaksi kertaa päivässä suihkussa, voisivat hieman miettiä omaa käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Käytän ihan samalla tavalla, riippumatta siitä maksanko itse vai en. Ja käyttö kohtuullista jo nyt eli en vähennä. Ei voi oikein vähentää. Jätänkö saunomatta kokonaan, kun hinnat nousee, en. Ei se toisi säästöä kun ehkä kympin kuussa.
Onko tämä nyt niitä juttuja että jos et maksa itse, ei saisi käyttää saunaa tai esim. pesukonetta kun kerran viikossa, jotta tulisi minimaaliset kulut?
Tietääkseni nytkin on määritelty jotkut kohtuulliset rajat vedelle ja sähkölle joten ökykulutusta ei makseta. Eihän se kulutus ole suoraan laskun summaan verrannollinen. Jos hintojen nousujen takia normaali kulutus kallistuu se on sitten kyllä voi voi. Ei kuluttajan vika.
Kämppä on viilennyt näemmä parilla asteella. Hyvää kehitystä, olenkin ihmetellyt miks asunnossa on 24C kun mukamas energiapula. Jossain vaiheessa oli hetken aikaa ettei tullut kuumaa vettä, vaan kuumimmalla asetuksella vesi oli kädenlämpöistä. Liekö ollut joku vika vaiko vaan testailtu ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suihkussa käyn yhtä usein kuin ennenkin, mutta eihän siellä ole pakko läträtä vettä, jos ei halua. Jokainen voi ensin vaikka kastella itsensä, sammuttaa suihkun, saippuoida ja pestä hiuksensa rauhassa ja sitten lopuksi vain huuhdella. Ei vettä tarvitse valuttaa varmaan kahta minuuttia pidempään.
Villasukat ja villatakki ovat erittäin hyvä säästökeino. Just tuli lisäksi uusi entistä paremmalla hyötysuhteella toimiva ilmalämpöpumppu vanhan tilalle. Polttopuuta ei ole tullut tilattua ja säästän nykyiset kovimmille pakkasille.
Tuohan onkin jännä, että sinun kehosi peseytyy kahdessa minuutissa, kun hoitajia opetetaan perushoidosta, että tarvitaan vähintään 5 minuutin ajan vesipesua, että haitallisia bakteereita huuhtoutuu pois, saippua, vesi ja levyt hankaus. Pelkkä käsienpesu aseptisten ohjeiden mukaan 30 sekuntia. Mitä likaisempi alue, sitä pidempi pesu.
Onhan se joo tosi jännä, että sairaala- ja terveydenhoito-olosuhteissa on tiukemmat standardit kuin kotona terveillä ihmisillä. Tosi jännä.
Ohis mutta kyllä me hoitajat pestään ihan tervettäkin ihmisiä. Valtaosa työskentelee ikääntyneiden parissa. Perushoitoon kuului ainakin lähärikoulussa se, että pestään huolellisesti, myös ihopoimut ja varpaiden välit. Nyt ei puhuta mistään sairaista ihmisistä. Sairaalat on varmaan eri ympäristö, itse en ole koskaan työskennellyt sairaaloissa. Ei kukaan ihminen pese itseään kahdessa minuutissa tai sitten on kyllä tosi huono hygienia.
Sivusta seuraaja kirjoitti:
Muutin 2018 taloon jossa ei ole juoksevaa vettä ja ainoastaan ulkohuusi ja pihasauna jossa peseydyn. Talvella pakkasella kun kaivo on jäässä sulatan lunta kiukaan vesisäiliössä jotta voimme peseytyä avoparin ja kolmen lapsen kanssa.
Minkä avoparin kanssa sinä peseydyt?
Vierailija kirjoitti:
Ostin kuivashampoon ja hiuksiin jätettävän hoitoaineen. Hiuksia ei tarvitse pestä ja huuhtoa joka päivä. Kerran viikossa riittää nykyään.
Älkää hyvät ihmiset käyttäkö kuivashampoota! Hiuksia pestään, koska päänahka rasvoittuu. Irtoaa talia, ihosolukkoa, jopa hikeä, jotka alkavat tukkia päänahan herkkiä huokosia. Kuivashampoo pahentaa tilannetta. Päänahka pitäisi pestä joidenkin asiantuntijoiden mukaan päivittäin, mutta minun kouluaikaan suositeltiin joka toinen päivä. Kohtaan työssäni kutisevasta päänahasta kärsiviä, rasvoittuvasta päänahasta kärsiviä, ihmisiä, joiden päänahka on näppylöillä tai huonossa kunnossa. Lähes aina vaivaan löytyy helpotusta jo sillä, että vaihdetaan pesutuotteet hellävaraisiksi ja asiakas tihentää pesuväliå. Huolelliseen pesuun kuuluu riittävän pitkä vaikutusaika shampoolla ja kunnollinen huuhtelu. Päänahka voi ärtyä myös siksi, ettei malta huuhdella. Hiusmuotoilutuotteita käytettäessä saattaa pesuaika vielä pidentyä, esim. jos on paljon vaahtoja, geelejä tai lakkoja, itse pesen asiakkaan hiukset kahdesti hellävaraisella shampoolla.
T: kampaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin kuivashampoon ja hiuksiin jätettävän hoitoaineen. Hiuksia ei tarvitse pestä ja huuhtoa joka päivä. Kerran viikossa riittää nykyään.
Älkää hyvät ihmiset käyttäkö kuivashampoota! Hiuksia pestään, koska päänahka rasvoittuu. Irtoaa talia, ihosolukkoa, jopa hikeä, jotka alkavat tukkia päänahan herkkiä huokosia. Kuivashampoo pahentaa tilannetta. Päänahka pitäisi pestä joidenkin asiantuntijoiden mukaan päivittäin, mutta minun kouluaikaan suositeltiin joka toinen päivä. Kohtaan työssäni kutisevasta päänahasta kärsiviä, rasvoittuvasta päänahasta kärsiviä, ihmisiä, joiden päänahka on näppylöillä tai huonossa kunnossa. Lähes aina vaivaan löytyy helpotusta jo sillä, että vaihdetaan pesutuotteet hellävaraisiksi ja asiakas tihentää pesuväliå. Huolelliseen pesuun kuuluu riittävän pitkä vaikutusaika shampoolla ja kunnollinen huuhtelu. Päänahka voi ärtyä myös siksi, ettei malta huuhdella. Hiusmuotoilutuotteita käytettäessä saattaa pesuaika vielä pidentyä, esim. jos on paljon vaahtoja, geelejä tai lakkoja, itse pesen asiakkaan hiukset kahdesti hellävaraisella shampoolla.
Vettä ämpäriin ja upottaa päänsä sinne :p energiatehokas ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kampaaja sanoi samaa, että yllättävän moni pesee liian harvoin. Mikähän villitys sekin lienee ja tuskin siinä on kyse energian säästöstä. Mä en kyllä pese hiuksia vaan levitän shampoon vaan päänahkaan. On pitkät ja kiiltävät hiukset, vaikka pesen itseni suihkussa melkein joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suihkussa käyn yhtä usein kuin ennenkin, mutta eihän siellä ole pakko läträtä vettä, jos ei halua. Jokainen voi ensin vaikka kastella itsensä, sammuttaa suihkun, saippuoida ja pestä hiuksensa rauhassa ja sitten lopuksi vain huuhdella. Ei vettä tarvitse valuttaa varmaan kahta minuuttia pidempään.
Villasukat ja villatakki ovat erittäin hyvä säästökeino. Just tuli lisäksi uusi entistä paremmalla hyötysuhteella toimiva ilmalämpöpumppu vanhan tilalle. Polttopuuta ei ole tullut tilattua ja säästän nykyiset kovimmille pakkasille.
Tuohan onkin jännä, että sinun kehosi peseytyy kahdessa minuutissa, kun hoitajia opetetaan perushoidosta, että tarvitaan vähintään 5 minuutin ajan vesipesua, että haitallisia bakteereita huuhtoutuu pois, saippua, vesi ja levyt hankaus. Pelkkä käsienpesu aseptisten ohjeiden mukaan 30 sekuntia. Mitä likaisempi alue, sitä pidempi pesu.
Ei varmasti opeteta mitään tuollaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joo tosi jännä, että sairaala- ja terveydenhoito-olosuhteissa on tiukemmat standardit kuin kotona terveillä ihmisillä. Tosi jännä.
Ohis mutta kyllä me hoitajat pestään ihan tervettäkin ihmisiä. Valtaosa työskentelee ikääntyneiden parissa. Perushoitoon kuului ainakin lähärikoulussa se, että pestään huolellisesti, myös ihopoimut ja varpaiden välit. Nyt ei puhuta mistään sairaista ihmisistä. Sairaalat on varmaan eri ympäristö, itse en ole koskaan työskennellyt sairaaloissa. Ei kukaan ihminen pese itseään kahdessa minuutissa tai sitten on kyllä tosi huono hygienia.
Kyllä ihminen itsensä pesee kahdessa minuutissa hyvinkin.
Tilanne on eri sellaisilla, jotka peseytyvät harvoin, eivät itse pysty pesemään ja joilla on eritteitä ihollaan.
Emme me terveet seisovat ihmiset ole mitään ihopoimuisia eikä eritetahraidia. Hyvin riittää kriittisten paikkoja ssippuointi. Muu iho saa pienen huuhtelukylvyn.
Sauna on lämminnyt 7X viikossa ja katsotaan sitten talvella onko tarvetta vähentää, nykyinen sähkösopimus on katkolla tammikuussa. Sähkön kWh hinta nousee, se on varmaa mutta mille tasolle, toivottavasti Olkiluoto puskee tehoa valtakunnan verkkoon johdot punaisena.
Hygieniasta ja ruoasta ei tingitä. Rahaa menee paljon turhempaankin.
Pakkohan se on, jos kaikki käyttää huolettomasti niin tulee pakkokatkoja.
Kyllä näihin energiatalkoisiin voisi osallistua myös tuella eläjät. Etkö ymmärrä, että kun kaikki säästäisivät sähköä, se hyödyttäisi koko yhteiskuntaa ja ehkä vältettäisiin mahdolliset tulevat sähkökatkokset?