Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiotko vähentää suihkussa käymistä tai saunomista, kun sähkön ja muunkin energian hinta noussut?

Vierailija
30.09.2022 |

Meillä on 5-henkinen perhe. Eilen tuli ilmoitus, että sähkön hinta nousee tuplaksi per kwh. Lämmityksestä ei pahemmin voi säästää, kun viime talvenakin sisällä lämpötilat oli 20 astetta, paitsi minun työhuoneessa +21-22 astetta, kun teen paljon etätöitä tietokoneella ja siinä hommassa helposti palelee. Saunomista ajateltiin vähentää, suihkussa käymistä voisin omalta osaltani.

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarivtse, jos elää tuilla. Sähkölaskut maksetaan, joten voi saunoa vaikka jokapäivä.  Jos pitäisi itse maksella laskuja, ehkä sitä säästäisi, mutta nyt ei tarvitse säästää.

Vierailija
2/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuimme toisesta viikoittaisesta saunapäivästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkussa kerta kahteen viikkoon, sauna aina hääpäivisin.

Vierailija
4/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vähennän, ajattelen muitakin kuin itseäni.

Vierailija
5/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suihkussa käyn yhtä usein kuin ennenkin, mutta eihän siellä ole pakko läträtä vettä, jos ei halua. Jokainen voi ensin vaikka kastella itsensä, sammuttaa suihkun, saippuoida ja pestä hiuksensa rauhassa ja sitten lopuksi vain huuhdella. Ei vettä tarvitse valuttaa varmaan kahta minuuttia pidempään.

Villasukat ja villatakki ovat erittäin hyvä säästökeino. Just tuli lisäksi uusi entistä paremmalla hyötysuhteella toimiva ilmalämpöpumppu vanhan tilalle. Polttopuuta ei ole tullut tilattua ja säästän nykyiset kovimmille pakkasille.

Vierailija
6/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vähentänyt. Saunomista meillä ei muutenkaan ole kovin usein harrastettu, mutta nyt se on jäänyt lähes kokonaan. Kotona sähkösauna on lämmitetty varmaankin joskus viime kevättalvella. Jospa joulun kunniaksi sitten. ;) Urheilen päivittäin, joten suihkujen määrästä ei oikein voi vähentää, mutta suihkussaoloaika on kyllä lyhentynyt selvästi. Samoin olen kiinnittänyt huomiota siihen, etten avaa suihkua täysille, vaan pienempikin virtaus riittää puhdistamaan. Tänä syksynä olen myös siirtynyt pyykinpesussa niihin tosi pitkiin pesuohjelmiin, joiden pitäisi olla kaikkein energiatehokkaimpia. Aiemmin se tuskin olisi ollut mahdollistakaan ajankäytöllisesti, mutta nykyisessä työssä etätyöt on sallittuja, joten pesukonekin voi rauhassa pyöriä viisi tuntia. 

Vierailija
7/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäkää te.

Samaan aikaan me https://valonkaupunki.jyvaskyla.fi/valonkaupunki/tapahtuma/valon-kaupun…

T. Jyväskylässä säästetään näin

Vierailija
8/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän tosi mies käy pesulla kuin 2 kertaa elämässään. Kun syntyy ja kun kuolee.

Vierailija
9/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon alkanut pestä kaikki pyykit taloyhtiön ilmaisilla koneilla. Saunotaan kerran viikossa.

Vierailija
10/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäkää te.

Samaan aikaan me https://valonkaupunki.jyvaskyla.fi/valonkaupunki/tapahtuma/valon-kaupun…

T. Jyväskylässä säästetään näin

No tätä mä myös jaksan ihmetellä.

T. Jyväskyläläinen köyhä

Vierailija
11/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunotaan kuten ennenkin. Viimeksi eilen istuttiin vaimon kanssa löylyttelemässä. Tilanne olisi varmaan toinen jos meillä olisi talossa sähkölämmitys.

Vierailija
12/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna lämpiää puulla ja vesi öljyllä joten ei ole tarvetta vähentää.

Vierailija
13/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suihkussa käyn yhtä usein kuin ennenkin, mutta eihän siellä ole pakko läträtä vettä, jos ei halua. Jokainen voi ensin vaikka kastella itsensä, sammuttaa suihkun, saippuoida ja pestä hiuksensa rauhassa ja sitten lopuksi vain huuhdella. Ei vettä tarvitse valuttaa varmaan kahta minuuttia pidempään.

Villasukat ja villatakki ovat erittäin hyvä säästökeino. Just tuli lisäksi uusi entistä paremmalla hyötysuhteella toimiva ilmalämpöpumppu vanhan tilalle. Polttopuuta ei ole tullut tilattua ja säästän nykyiset kovimmille pakkasille.

Tuohan onkin jännä, että sinun kehosi peseytyy kahdessa minuutissa, kun hoitajia opetetaan perushoidosta, että tarvitaan vähintään 5 minuutin ajan vesipesua, että haitallisia bakteereita huuhtoutuu pois, saippua, vesi ja levyt hankaus. Pelkkä käsienpesu aseptisten ohjeiden mukaan 30 sekuntia. Mitä likaisempi alue, sitä pidempi pesu.

Vierailija
14/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttoöljyn hinta on noussut huimasti.

Vierailija
15/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt omaa saunaa kerran tänä vuonna. Ehkä siitä voi vähentää. Kuntosalilla pääsee kumminkin.

Vierailija
16/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn suihkussa 2 krt päivässä enkä aio vähentää.

Vierailija
17/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttoöljyn hinta on noussut huimasti.

Me ostettiin säiliö täyteen ennenkukn hinta nousi ja sitä riittää kolmeksi vuodeksi.

Vierailija
18/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lämmittänyt sähkösaunaa enää kymmeneen vuoteen. Siitä on vaikea enää vähentää. Kokovartalosuihkussa käyn joka kolmas päivä pari minuuttia. Tuskin siitäkään voi vähentää.

Vierailija
19/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsotaan ensi kesällä sit. Sinne asti ainakin on minulla halpaa sähköä. Saunon päivittäin.

Vierailija
20/117 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan onkin jännä, että sinun kehosi peseytyy kahdessa minuutissa, kun hoitajia opetetaan perushoidosta, että tarvitaan vähintään 5 minuutin ajan vesipesua, että haitallisia bakteereita huuhtoutuu pois, saippua, vesi ja levyt hankaus. Pelkkä käsienpesu aseptisten ohjeiden mukaan 30 sekuntia. Mitä likaisempi alue, sitä pidempi pesu.

Koko kehoa ei tarvitse eikä kannatakaan hinkata bakteerittomaksi. Ihan normaali ihon bakteerikanta ja rasvaisuus suojaa ihoa ja on sen hyvinvoinnille välttämätön.  Käsien pesu sairaalassa on ihan eri asia.