Vaivaisenluuleikkauksesta toipuminen, onko hirveän hankalaa?
Leikkaus edessä ja itse leikkauksen lisäksi hirvittää ja pelottaa se toipumisaika, kun siitä aina puhutaan että se on niin hankala ja kamala.
Olisin kiitollinen jos kertoisitte kokemuksianne miten olette selviytyneet leikkauksesta ja siitä toipumisajasta. Miten pystyitte tehdä välttämättömät kotihommat, käydä suihkussa jne.
Kiinnostaisi myös tietää miten pitkään meni että pystyitte tehdä pieniä vartin tai pitempiä viiden kilometrin kävelylenkkejä?
Kommentit (91)
Mä pystyn harottamaan molempien jalkojen kaikki varpaat. Myös tuon vaivaisenluu vaivaaman ukkovarpaan. Pystyn poimimaan tavaroita varpailla kuin apina. Pystyn nousemaan päkiöille, eli varpistamaan(ko?).
Olen tehnyt kaikkia mahdollisia vaivaisenluutreenejä, mitä fysioterapeutti on antanut ja mitä youtubesta olen löytänyt. Mikään ei auta.
Ongelmaksi nyt näyttää muodostuneen työkengät, joita on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko Sievin tai Purofortin turvakumisaappaat. Jotka on ihan hirveät pökkelöt, turvakärjen takia. Kummassakin jalka voi yhtä huonosti. Tuntikausia seisaallaan noissa kidutusvehkeissä. Nyt mietityttää, että mitenköhän enää kumpikaan kenkä sopii jalkaan leikkauksen jälkeen. Tästähän nyt dilemma tuli. Ja miten se jalka sitten toimii, pystynkö enää töihin..
T.3.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kenelläkään ole leikattu? Ilmeisesti niitä ei nykyään enää leikatakaan niin paljoa kuin joskus parikymmentä vuotta sitten. Silloinhan jotkut kävivät leikkauksissa suunnilleen vaan sen takia että saivat ruman kohouman pois ja pystyivät pitää kauniita korkokenkiä...
Toipumiseen meni 3 kuukautta, hankalinta on tottua siihen ettei voi laskea painoa sille leikatulle jalalle, joten kyynärsauvat ovat välttämättömyys. Kaikkea hyvää sulle, kyllä leikkaus ja toipuminen sujuvat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli ikävintä leikkauksesta toipumisessa?
Kesto. Monta kuukautta niin, ettei voi laittaa painoa jalalle:(
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Lattajalka ainakin altistaa vaivaisenluille.
Omat jalkani ovat oikeat räpylät ja vaivaisenluun ovat kauheat patit.
Eivät ole kipeät kuin ajoittain.
Ylipaino ja passiivinen elämä altistaa lattajaloille.
Mulla oli räpylät jo pienenä ja ravasin kuvissa sekä oli tukikengät. Ylipainosta ja passiivisuudesta ei tietoakaan. Siskolla vielä enemmän länässä. Ollaan juostu avojaloin kakaroina jne...Silti tämmöset.
Minua lähetteen tehnyt lääkäri rauhoitteli ja kannusti menemään leikkaukseen. Hän sanoi että leikkaustekniikat ovat kehityneet valtavasti 20 vuoden takaisesta, ja että tiettyä tekniikkaa joka oli silloin käytössä, ei enää käytetä ollenkaan. Tietenkään kukaan ei voi taata minkään leikkauksen kohdalla, millainen lopputulos ja toiminnallisuus tulee olemaan (jalan, käden tms), mutta ortopedi sanoi myös että jalkojeni tilanne tulee jatkossa vain pahenemaan ellei niitä nyt leikata.
Sairaalassa kävin jo kerran ja nyt odotan vaan kutsua leikkaukseen. Siellä kerrottiin että tossu tulee leikkaustekniikasta riippumatta, ja sen kanssa käveleminen onnistuisi jo lähes alusta alkaen. En tiedä mahdoinko ymmärtää tämän väärin, mutta näin kyllä käsitin ja tein asiasta muutaman varmentavan kysymyksenkin. :D
Saan ajan ehkä joskus vuodenvaihteen jälkeen. Voin tulla kertomaan sitten miten toipuminen ja kaikki sujuu.
Joku tietty tekniikka oli siis aiheuttanut paljon huonoja leikkaustuloksia noin 20 v sitten, mutta kyseisestä tekniikasta on kokonaan luovuttu, näin ortopedi siis selitti. T. 46
Kivointa on se 6-viikkoa oleva 10 sentin naula ukkovarpaan päässä 1,5 senttiä näkyvillä kulkea korkokengissä ja kun se vedetään pois niin pallitin nousi mahaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä pystyn harottamaan molempien jalkojen kaikki varpaat. Myös tuon vaivaisenluu vaivaaman ukkovarpaan. Pystyn poimimaan tavaroita varpailla kuin apina. Pystyn nousemaan päkiöille, eli varpistamaan(ko?).
Olen tehnyt kaikkia mahdollisia vaivaisenluutreenejä, mitä fysioterapeutti on antanut ja mitä youtubesta olen löytänyt. Mikään ei auta.
Ongelmaksi nyt näyttää muodostuneen työkengät, joita on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko Sievin tai Purofortin turvakumisaappaat. Jotka on ihan hirveät pökkelöt, turvakärjen takia. Kummassakin jalka voi yhtä huonosti. Tuntikausia seisaallaan noissa kidutusvehkeissä. Nyt mietityttää, että mitenköhän enää kumpikaan kenkä sopii jalkaan leikkauksen jälkeen. Tästähän nyt dilemma tuli. Ja miten se jalka sitten toimii, pystynkö enää töihin..
T.3.
Jatkat sitten edelleen banaanin syöntiä puun oksalla.
Missäs tekniikassa tuo pois otettava naula laitetaan? Osteotomiassa vai luudutuksessa?
Ihmettelen samaa. Ei kai osteotomiassa laiteta mitään piikkejä? Ja eikö luudutuksessa levyt ja ruuvit jätetä paikoilleen?
Onko siis olemassa joku kolmaskin paljon käytössä oleva tekniikka jossa tulee nuo poistettavat piikit?
Miten teillä eteni paraneminen sen ekan kuuden viikon jälkeen minkä jouduitte kävellä sillä kantatossulla?
Mulla levy ja ruuvit jalan sisällä. Vaivaisenluu ja nivelrikko olivat pahoja, ja tämä oli ainoa tekniikka jolla leikkauksen pystyi tehdä. Hyvä tulos on ainakin tällä hetkellä,,kivut poissa ja kävelykin taas onnistuu. Olen tyytyväinen leikkaukseen.
Täällä sama kokemus kuin nrolla 53!
Leikkaukseen pääsee jos on kipuja, ei pelkästään kenkäongelmien takia.
Joo, ja rötngenkuvistakin arvioidaan nivelten ja jalkaterän tilannetta. Nivelten kulmia, nivelrikon määrää jne.
Mitään kosmeettisia leikkauksia ei todellakaan enää nykyään tehdä, eikä ole syytäkään näiden vaivaisenluitten kohdalla koska leikkauksissa on tietenkin aina riskinsä
Miten kauan teillä kesti pahimmat kivut leikkauksen jälkeen ja kauanko söitte tulehduskipulääkettä?
Nyt alkoi pelottamaan kun näin tuon videon. Olen menossa leikkaukseen 6 kk:n sisään. (6 kk jono sanoi kirurgi.) Kipuja on kävellessä. Lääkäri suositteli käyttämään rullaavia ja tukevia juoksukenkiä ja ne ihme kyllä auttoivat kipuun. Pakko kai se on mennä vaikka pelottaa kuinka kipeä jalka on heti leikkauksen jälkeen kun noin survottiin ja väänneltiin tuossa videossa.
Vierailija kirjoitti:
Tutulla leikattiin parikymmentä vuotta sitten ja hän teki pitkiä, 7 kilometrin kävelylenkkejä jo parin kuukauden kuluttua leikkauksesta. En ymmärrä miten se on edes mahdollista. Jalka kuitenkin parani hyvin ja tulos on kuulemma pysynytkin hyvänä.
Täysin sama mulla. Silloin ei tarvinnut käyttää mitään erikois kenkiä edes, jalka oli leikkauksen jälkeen tiukasti paketoitu sen 2kk. Kastella ei saanut ja omien tuntemusten mukaan sai loikkia niin paljon kuin huvittaa.
Korkkareita on ollut sen jälkeen kiva käyttää, kun ei kengät ole menneet pateista piloille.
Kaikki hyvin jalkojen kanssa edelleen.
Ylipaino ja passiivinen elämä altistaa lattajaloille.