Vaivaisenluuleikkauksesta toipuminen, onko hirveän hankalaa?
Leikkaus edessä ja itse leikkauksen lisäksi hirvittää ja pelottaa se toipumisaika, kun siitä aina puhutaan että se on niin hankala ja kamala.
Olisin kiitollinen jos kertoisitte kokemuksianne miten olette selviytyneet leikkauksesta ja siitä toipumisajasta. Miten pystyitte tehdä välttämättömät kotihommat, käydä suihkussa jne.
Kiinnostaisi myös tietää miten pitkään meni että pystyitte tehdä pieniä vartin tai pitempiä viiden kilometrin kävelylenkkejä?
Kommentit (91)
Mielenkiintoinen ketju tosiaan. Kertokaahan lisää kokemuksia leikkauksesta, kannattiko vai ei. Itsellänikin sama mietinnässä.
Kiitos ketjusta ja kommenteista! Kiinnostavaa lukea kokemuksista. Mulla myös ollut lapsesta saakka vaivasenluut, ja muuttuneet vuosi vuodelta pahemmiksi. Raskausaikoina homma räjähti ihan käsiin ja nyt kun kuopuskin on jo 5v, tuntuu että hankaloittavat elämää ihan liikaa :(
Tykkään liikkua paljon ja valitettavasti nää jalat sulkee pois monta kivaa asiaa elämästä. Esim. luistelu ja laskettelu on ihan mahdotonta, koska mikään luistin tai mono ei mene jalkaan, tai jos menee niin kipu on ihan järjetön. Vaellukset myös, en pysty kävellä pitkiä matkoja kun kipu menee niin pahaksi. Hiihto onnistuu jossain määrin, kun on sopivat ison ja lötköt monot.
Olen sinnitellyt ja lykännyt lääkärissä käyntiä vuosia, sillä inhoan lääkäreitä ja sairaaloita ja ajatuskin leikkauksesta saa paniikkikohtauksen partaalle. Vielä enemmän kuitenkin pelkään sitä, että lopputulos on huono, ja menetän vielä lisää liikkumiskyvystäni.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Lattajalka ainakin altistaa vaivaisenluille.
Omat jalkani ovat oikeat räpylät ja vaivaisenluun ovat kauheat patit.
Eivät ole kipeät kuin ajoittain.
Ylipaino ja passiivinen elämä altistaa lattajaloille.
Lattajalat voi olla jo pikku lapsella. Ovat harvoin ylipainoisia tai passiivisia.
Minä kävin leikkauksessa kaksi viikkoa sitten. Selkäydinpuudutus, reilun tunnin leikkaus, pari tuntia heräämössä, kotihoito-ohjeet ja kotiin. Tosi sujuvaa toimintaa ja kaikki meni hyvin. Tämän oman kokemukseni perusteella sanon että ei kannata ainakaan itse leikkausta pelätä. Kuulin sahojen ja jyrsimien äänet kun luuta työstettiin mutta en tuntenut jaloissa mitään.
Nyt köpöttelen kantakengän ja kepin kanssa hissuksiin tässä kotosalla. Sairaslomaa on kaksi kuukautta. Kivut sai melko hyvin kuriin kipulääkkeillä, alkupäivinä ne olivat voimakkaimmillaan. Neljän viikon kuluttua on röntgen ja lääkäri, jolloin katsotaan miten jalat ovat luutuneet, se onkin jännittävä kohta. Toivon tietenkin kovasti että kaikki olisi siinä kohtaa kunnossa ja paraneminen etenisi toivotulla tavalla. Odotan kovasti että pääsisin taas liikkumaan entiseen malliin. Aikaa siihen varmasti vielä menee, mutta ei haittaa, pääasia olisi että jalasta tulisi kävelykuntoinen ja kivuton, vaikka sitten aikaa veisikin.
Voi jestas mitä tampioita täällä... Kävellä, tehdä. Oikein kirjoitettuna KÄVELEMÄÄN, TEKEMÄÄN.
Suomenkieli tuhoutuu teidän tollojen takia!
Numero 63, minulla oli hyvin samanlainen tilanne ja hyvin samankaltaisia ajatuksia ennen omaa leikkaustani. Yksityinen ortopedi suositteli leikkausta vahvasti ja teki lähetteen julkiselle sairaalaan.
Leikkauksesta on nyt aikaa pian vuosi, ja ainut mikä harmittaa on se että kärsin niin pitkään ennenkö rohkenin lähteä asiasta kyselemään. Jalka mahtuu nyt kenkiin, pystyn kävellä ihan eri tavalla ja kipuja ei ole enää ollut.
Lähde rohkeasti vaan näyttämään jalkojasi jollekin asiantuntevalle lääkärille, niin siitä se homma lähtee sitten etenemään!
Te joilla on ollut kantakenkä: Pidittekö toisessa jalassa jotakin kenkää sisällä kävellessänne?
Millaiseen asentoon teidän leikattujen ukkovarpaat on saatu leikkauksella? Minut leikattiin tyviluudutuksella kaksi ja puoli viikkoa sitten ja olen miettinyt onkohan tulos ok kun ukkovarvas ottaa kevyesti viereiseen varpaaseen ?
Onko teillä selvä rako viereiseen varpaaseen vai ovatko varpaat kevyesti kiinni toisissaan?
Minullahan ukkovarvas meni siis ennen leikkausta viereisen varpaan päälle... t. Edellinen
Hyvä ketju, olisi mukava kuulla lisää kokemuksia. :)
Minullekin sanottiin tk:ssa vuosikausia että jumppaa ja kokeile jotain pohjallista tai varpaanerottajaa. Yksi lääkäri ei sanonut mitään, kunhan katseli vain ja sanoi että voithan mennä jalkahoitajalle, mutta tänne terveyskeskuksen jalkahoitajalle et kyllä pääse.
Kun lopulta menin hakemaan apua yksityiseltä ortopediltä, hänen ensimmäiset sanansa olivat: "Tämä pitää leikata".
Sairaalassakin vaivani sanottiin olevan "paha" ja "vaikea", ja olen nyt jonossa odottamassa leikkausta.
.... minulle oli ehtinyt tulla vaivaisenluun takia monenlaisia vaurioita koko jalkaterän etuosaan, myös paha nivelrikko ukkovarpaan tyveen.
Olen ymmärtänyt että mikäli lähtötilanne on tosi surkea, ei leikkauksella voida saavuttaa niin hyvää tulosta kuin jos tilanne olisi vähän vähemmän paha. Niin että ei ehkä kannata päästää ihan hirveän pahoiksi asti niitä vaivaisenluuongelmia ennenkö lähtee lääkäriin, ja jos ei terveyskeskuksessa välitetä kävelykyvyttömyydestä ja kivuista, suosittelen lämpimästi menemään yksityiselle ortopedille mikäli vaan on mahdollista.
73 ja 74 oli siis molemmat minulta :)
Minulla leikattu molemmat vaivasenluut yhtäaikaa 20.3.23 edelleen sairaslomilla. Kipuja ei ollut tukikengät 6vk k- piikit akkavarpaissa nekin suoristettiin ( silti vinot) olivat pois paikaltaan. K- piikit poistettiin huhtikuun lopulla ja 1.5 omilla kengillä kävelyä. Kipuja on kävellessä. Alussa 500m -1km kävelyä. Siittä voi pidentää jos jalat kestää. Jalat turpoo päivän aikana ja todellakin vie aikaa parantua kokonaan. Tsemppiä leikkaukseen.
Minulta leikattiin vaivaisenluu oikaisemalla isovarvas sisäisellä ruuvilla kolme vuotta sitten. Leikkaus oli iso, toipumiseen kului pitkälti aikaa ja vaivaa ja jos mitä jumppaa. Mutta suht pitkä haava ei umpeutunut sitten millään. Haavahoitajat olivat helisemässä. Nyt kun vihdoin haava on kiinni, arpi on leveä ja ällön punainen eikä varvas kestä päkiälle astumista ollenkaan. Pääsin kuitenkin patista, sekin on sentään parannus entiseen.
Hei, kävin Lapiplasty bunion leikkauksessa Jenkeissä viikko sitten. Pari päivää meni kainalosauvoilla hyppiessä ja sen jälkeen olen kävellyt varovasti kävelykengällä. Kävelykenkä pitäisi vaihtua lenkkareihin viidessä viikossa.
Kipu oli 7 (1-10) leikkausta seuraavana päivänä. Mutta sen jälkeen en ole tarvinnut kipulääkkeitä. Jalka on mustelmilla ja pidän sitä ylhäällä ja jääpussissa aina kun se tuntuu turpoavan. Hyvin tyytyväinen leikkaukseen. Suunnittelen ajavani autoa parin päivän päästä
Lapiplasty.com
Lapiplasty vaivaisen luu leikkausen jälkeen voi palata toimisto työhön muutaman päivän jälkeen. Katso mainos ja web. Sivut. Suosittelen!!!
Tekniikoita on miljoona erilaista! Jokaiselle valitaan tekniikka yksilöllisesti jalan rakenteen ja vaivojen vaikeusasteen mukaan. Siksi jokaisen toipumisaikakin on vähän (tai paljon) erilainen.