Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä on niin monen vaikea uskoa sitä, että joku näyttää ikäistään huomattavasti nuoremmalta?

Vierailija
29.09.2022 |

Miksi?

Kommentit (516)

Vierailija
281/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaan tilanteita, joissa tulee puhe jonkun iästä ja kyseinen henkilö vetää mairean hymyn naamalle ja pakottaa arvuuttelemaan ikäänsä. Pakkohan se on vetää vähintään 20 v alaspäin, mitä muuta siinä voi kun kyseiselle henkilölle selvästi on elämän ja kuoleman kysymys näyttää jotenkin nuorelta. Minusta on sairasta miten paljon nuoruutta arvostetaan ja tavoitellaan. Itseäni ärsyttää suuresti kun joku yrittää mielistellä minua ja tekee sen yrittämällä osoittaa että olen hänen mielestään nuoren näköinen. En ole, enkä halua olla. Imartelija antaa vain pinnallisen ja vajaaälyisen kuvan itsestään.

Minulle ei ole ikinä käynyt noin. Ilmeisesti liikumme ihan eri todellisuuksissa, kun täällä porukoiden keski-ikäiset tuttavat ottavat selfieitä ja käyttävät filttereitä. Tulee mieleen onko kyseessä vain mielikuvitusmaailma (rakennetaan irvikuvaa "keski-ikäisestä epätoivoisesta naisesta", vai onko tuollaisia oikeastikin olemassa? 

Naisesta? Miksi naisesta? Minulta on arvuutelleet ikäänsä sekä miehet että naiset. Viimeksi 55-vuotias mies alkoi kysellä minkä ikäiseltä hän mielestäni näyttää ja kertoi tarinan miten joku oli nähnyt hänet viimeksi 20-vuotiaana ja oli ollut kummastunut kun hän ei ollut tämän henkilön mielestä muuttunut yhtään...

Elämäni on liikkuvaista ja tapaan uusia ihmisiä koko ajan. Ja kyllä, jotkut minun tuttavani ottavat selfieitä ja käyttävät filttereitä niissä. Tiesithän että ihmisiä on erilaisia? Oma tuttavapiirini on onnekseni todella laaja, ja siihen kuuluu ihmisiä eri sukupuolista, yhteiskuntaluokista, taustoista jne. Ja totta tosiaan, jotkut ovat sellaisia joille on hyvin tärkeää näyttää nuoremmalta kuin onkaan. 

Mun päälle viisikymppisen työkaverin sisko kuulemma ottaa jatkuvasti uusia selfieitä someen, isosisko eli jo lähempänä kuuttakymmentä. Nelivitoset käyttää somea ihan sujuvasti, eikä ole mitenkään epänormaalia postailla sinne pärstäänsä ja käyttää filttereitä. Välillä ihmettelen millä vuosikymmenellä ihmiset elää, tietokoneet, kännykkäkamerat, internet ja some ovat olleet kyllä olemassa jo niin kauan että niitä käyttää ihan kaiken ikäiset. Nyt keski-ikäiset on nuorena käyttäneet irc-galleriaa ym., sieltä on ollut ihan luonteva siirtyä jakamaan kuviaan facebookkiin ja instaan, moderneimmat käyttää tiktokkiakin.

Erilaisia porukoita ja yhteiskuntaluokkia on olemassa eli niiden eroistahan tässä varmaan on kyse. Esimerkiksi some-tilejä joutuu pitämään työn takia, ei niitä enää vapaa-ajalla käytetä eikä levitetä mitään omia asioita sinne (minun keski-ikäisessä tuttavapiirissäni). Edes minun täysi-ikäinen, lähes kolmekymppinen lapseni ei käytä mitään filtteri-selfieitä some-tileillä, vaan kyllä sellaisia pidetään noloina ja teini-ikään kuuluvina eikä belfieitä ja filttereitä postaavia tyttösiä oikein pidetty arvossa, vaan aika ilkeästi ainakin yhdelle naureskeltiin. 

Hehe, arvasin että joku saa tästäkin yhteiskuntaluokka-kysymyksen. No joo, ei tietenkään kaikki käytä, ja joo, onhan se jatkuva filtteri-selfieiden syytäminen sinne someen aika noloa suurimman osan mielestä (tämä työkaverini pitää itsekin siskonsa käytöstä aika nolona). Mutta ei se silti ole mitenkään harvinaista eikä juurikaan kiinni siitä mitä ihminen tekee työkseen. Tai no, minun tuttavapiirissä ne jotka tekee somehommia työkseen tuntuu kyllä päivittävän henkilökohtaista someaankin tiuhempaan. Ja aika erilaisista taustoista ja "piireistä" olevia ihmisiä tiedän.

Aika monessa asiassa mitä itse kukin pitää normaalina, on kyse sen oman ympäristön normaaliuden käsitteestä. Siinä mielessä varmaan avartavaa, jos tuntee paljon ihmisiä erilaisista ympyröistä toisin kuin minä itse. Olen aika valikoiva kenet otan seuraamaan tilejäni, vaikka niissä ei edes ole juuri mitään, joten varmaan aika omissa piireissäni pyörivä olen. Samanlainen on lapseni eikä ole ikinä tarvinnut opastaa, että älä sitten postaa belfieitä someesi. Se oli jo teini-ikäisten mielestä nolo juttu, jos joku sellaista teki. Mutta täällä olen tavannut ihmisiä, joiden mielestä "kaikki" tekevät niin, annetaan kuva että naiset ovat sellaisia. 

Vierailija
282/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten kun joku täällä vakuuttelee näyttävänsä ikäistään paljon nuoremmalta, olen varma että kyseessä on joku kehujen kerjääjä. Ihmiset haluaa olla kivoja, varsinkin palveluammateissa. Joten jos kaupan kassa tai kampaaja kehuu sinua nuoren näköiseksi, se tuskin on totta.

Voisitko päästää irti ajatuksesta, että kyse ei ole pelkästään siitä, mitä ihminen itse väittää, vaan miltä he toisten ihmisten silmiin näyttävät? 

Ei hän varmaan pysty käsittämään tuota eroa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taidan näyttää. Pakko uskoa kun muut sanoo ja mitä näkee itsekin. Samanikäisillä ystävillä on silmien ympärillä melkoiset rypyt. Korostuu kesän kuvissa, kun siristellään silmiä auringossa.

Olen 43 - vuotias. Kyllä paperit kysytään kaupassa, vaikka olisi suurperheen ostokset kärryssä. Kaksi vuotta sitten minua ja silloin 20 vuotiasta poikaani kutsuttiin erään markkinamiehen taholta nuoreksi pariksi, kun oltiin yhdessä ostoksilla.

Markkinamies osasi työnsä. Myös minua on luultu poikani tyttöystäväksi. Myyntimies tämäkin erehtyjä oli.

Mikäs ihme toi on? Palstallahan on useita ketjuja, joissa kehutaan että neli-viiskymppiset naiset tapailee parikymppisiä jannuja. Tuo nuoripari ilmaisu taitanee sitäpaitsi tarkoittaa parina uudehkoa, ei viittaa välttämättä ikääsi mitenkään.

Vierailija
284/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ihmisillä on yleensä vaikea arvioida muiden ikiä. Minulla kyllä on. Ja käsitys siitä, miltä minkäkin ikäinen näyttää, ei vastaa todellisuutta.

Jos neli-viiskymppisenä ei olekaan lyhyt permanenttitukka ja tuulipuku niin näyttääkin odotettua nuoremmalta.

Vierailija
285/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v voi vielä helposti mennä 20v mutta harvasta 40 voi enää sanoa että menisi välttämättä edes 30v. Nuorekas vaatetus ja tyyli voi harhauttaa mutta 40 iho ja piirteet paljastavat eikä niitä peitetä edes meikillä. Kuviaan voi muokata hamaan tappion saakka mutta näin kasvotusten suurin osa ihmisistä näyttää juuri sen ikäiseltä kuin ovat.

Vierailija
286/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa joka sana. Minuakin parikymppiset naiset pitävät max. 30-vuotiaana. Pukeudunhan farkkuliiviin, bootcut tyköistuviin farkkuihin ja värjään hiukseni tummiksi ja hampaat valkaisen parin kuukauden välein. Mikä vielä ihmetyttää, jos sitten joku toinen antaa itsensä pappaantua ja alkaa pukeutua flanelliin ja reinoihin? Ero on kuin yöllä ja päivällä.

t. Hopeakettu 61v

Vierailija
287/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä räväkkä punaiseksi värjätty kananpersetukka ottaa iästä ainakin 10 vuotta pois.

t. Riitta Kouvolasta

Vierailija
288/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että ihmisillä on yleensä vaikea arvioida muiden ikiä. Minulla kyllä on. Ja käsitys siitä, miltä minkäkin ikäinen näyttää, ei vastaa todellisuutta.

Jos neli-viiskymppisenä ei olekaan lyhyt permanenttitukka ja tuulipuku niin näyttääkin odotettua nuoremmalta.

Missähän päin Suomea neliviisikymppisillä on tuollainen tukka? Tuollainen tyyli on 70-90-vuotiailla eli minun vanhempieni ikäluokassa. 

Vierailija
289/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua luullaan usein lukioikäiseksi olen 32-vuotias, parasta ystävääni luullaan 15-vuotiaaksi hän on 29, mieheltäni kysytään aina henkkarit kaupassa on 37-vuotias, veljeäni luullaan parikymppiseksi on 38- vuotias. Jopa koiraani luullaan aina paljon nuoremmaksi kuin mitä todellisuudessa on .On oikeasti 16-vuotias ja suurin osa ihmisistä arvioi reippaasti alle 10-vuotiaaksi. Ei se iän arvioiminen ole aina niin helppoa.

:D, and we have winner! Koko perhe ja suku näyttää nuoremmalta unohtamatta perheen koiraa, joka on 16, mutta näyttää pennulta.

Vierailija
290/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että nuoruuden vaikutelmassa kyse on henkilön koosta, kasvonpiirteistä, tyylistä, ruumiinrakenteesta, energisyydestä, elintavoista verrattuna omaan ikäryhmään, elämänasenteesta ja sisäisestä kauneudesta. Pitää olla viehättävyyttä - ei ketään kiinnosta olla vanhempana nuoren ja mitäänsanomattoman näköinen. Miksi aihe taas provosoi joitain, johtuu nähdäkseni siitä, että provosoitujalta puuttuvat nämä em. ominaisuudet eikä ole kykyä tai itsearvostusta niitä kehittää. Kun kerron ihmettelijöille esim. ruokavaliostani tai joogaharrastuksestani, mistä vaan omien valintojen vaikutuksesta, ilmeet vain synkkenevät.

Mä en kysele ikäarvioita tuntemattomilta, vaan olen aina saanut niitä kuulla pyytämättäkin. Yleensä nämä tapahtuvat tutustuessa uuteen ihmiseen tai työtilanteessa, jossa osaamiseni/henkilöhistoriani ja ulkonäköni ovat kuulijan mielestä ristiriidassa. Lapsista aikuisiin kaikki arvioivat ikäni alakanttiin 5-10 vuodella, pahimmillaan luullaan samanikäisen mieheni tyttäreksi.

Olen 41-vuotias nainen, en hiirulainen tai teinityylinen. Meikkaan vähäsen, minulla on pitkät ja hyväkuntoiset hiukset. Olen xs-kokoinen liikuntaa ja seksiä harrastava taskuvenus. Ilmeeni on aina iloinen, ei löydy resting bitch facea. En mä näe tässä pikkukaupungissa kovinkaan montaa saman oloista saati kokoista ikätoveria. Tunnen muuten työn puolesta paljon miehiä, jotka näyttävät sen 10-15 vuotta ikäistään nuoremmilta, vaikka eläkeikäkin jo kolkuttelee.

Se on vielä sanottava, että vaikka tykkään nuorelta näyttämisestä, pidän myös näistä uusista aikuiskasvoistani, jotka alkavat vähitellen muodostua babyfacen alta. Jos ei enää mummoma kohtaisi ihmettelyä.

Kuulostat hiukan liikunnanohjaajaltani, vaikka lienet eri. Hyvin siro ja kieltämättä hyväkuntoinen nainen, ja haluaa myös selvästi tuoda esiin sorjaa vartaloaan, koska kaikki on niin piukkaa että hyvä jos mahtuu alusvaatteet väliin. Huoliteltu ja kaunis kyllä, nuorekaskin tyylinsä puolesta ehdottomasti, mutta näyttää yhtä kaikki nimenomaan hyväkuntoiselta *nelikymppiseltä* naiselta, ei parikymppiseltä eikä edes kolmekymppiseltä. Tätä eroa ei tunnu osa käsittävän sitten millään.

Vierailija
291/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 33-vuotias ja ulkomailla, kun minua luultiin 25-vuotiaaksi. Selitin että me ollaan Suomessa kaikki tällaisia, kun säilymme täällä "jääkaapissa" niin hyvin. Onhan siinä vähän perää, että iho vanhenee nopeammin noissa aurinkoisissa maissa ja siellä näytetään vanhemmalta.

Ja multa jokin aika sitten spurgu pummas tulta, soperteli että onko tyttö täysi-ikäinen... olen 52. Onkohan kaikki ketjut nuorennäköiset ihmisiä, jotka ottaa tällaset kommentit tosissaan? Joku imartelee, koettaa iskeä, haluaa olla ystävällinen, kiusottelee?

Vierailija
292/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisten panettelua!

Mä tiedän naisen, jolta 45 vuotiaana kysyttiin paperit kun osti tölkin siideriä. Ja tiedän myös itseni, josta vastaan tulleet nuoret miehet sanailivat keskenään "älä nyt sitä kato, se on lähempänä kolmeakymmentä kuin kahtakymmentä". Olin nelikymppinen. Olin myös jo viisikymppinen, kun hoivakodin asukas esitteli minut pojalleen talon nuorimpana hoitajana. Toiset olivat alle 35.

Itselleni on myös käynyt niin päin nolosti, että ikäänsä arvuuttelemaan pyytänyt oli reippaasti alle 80, kun vastasin hänelle vastakysymyksellä "ethän sinä vaan 80 ole vielä täyttänyt". Olisin voinut kai miettiä vastausta paremmin, mutta ei hän seitsenkymppiseltäkään näyttänyt.

Vierailija
293/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten kun joku täällä vakuuttelee näyttävänsä ikäistään paljon nuoremmalta, olen varma että kyseessä on joku kehujen kerjääjä. Ihmiset haluaa olla kivoja, varsinkin palveluammateissa. Joten jos kaupan kassa tai kampaaja kehuu sinua nuoren näköiseksi, se tuskin on totta.

Voisitko päästää irti ajatuksesta, että kyse ei ole pelkästään siitä, mitä ihminen itse väittää, vaan miltä he toisten ihmisten silmiin näyttävät? 

Olen eri, mutta voisitko sinä päästää irti ajatuksesta että se miltä nämä ikinuoret toisten silmiin näyttävät, olisi aina totta. Kuten aiempi kommentoija sanoi, ihmiset haluavat olla kivoja ja sanovat muita nuoremman näköisiksi kuin nämä ovatkaan. Se ei välttämättä pidä kuitenkaan paikkaansa. 

Täälläkään, missä ei yritetä olla kivoja kenellekään, ei juuri koskaan löydy ketään muuta nuoremmalta näyttävää. Ainoastaan kirjoittajat itse ovat mielestään niitä.

Vierailija
294/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua luullaan usein lukioikäiseksi olen 32-vuotias, parasta ystävääni luullaan 15-vuotiaaksi hän on 29, mieheltäni kysytään aina henkkarit kaupassa on 37-vuotias, veljeäni luullaan parikymppiseksi on 38- vuotias. Jopa koiraani luullaan aina paljon nuoremmaksi kuin mitä todellisuudessa on .On oikeasti 16-vuotias ja suurin osa ihmisistä arvioi reippaasti alle 10-vuotiaaksi. Ei se iän arvioiminen ole aina niin helppoa.

:D, and we have winner! Koko perhe ja suku näyttää nuoremmalta unohtamatta perheen koiraa, joka on 16, mutta näyttää pennulta.

Meidän koira on 10 ja oikeasti moni kysyy että onko se pentu 😃 tosin nyt meillä on myös se pentu joten ehkä eivät enää erehdy, kun on vertailukohtana nuorempi saman rotuinen.

Vierailija
295/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän päin Suomea neliviisikymppisillä on tuollainen tukka? Tuollainen tyyli on 70-90-vuotiailla eli minun vanhempieni ikäluokassa. 

No niinpä, mutta tässä varmaan yksi syy miksi niin monia ajatellaan nuoremman näköiseksi kuin ovatkaan. Ne on ne tyypit jotka ajattelee että keski-ikäinen on permanenttipäinen Ritva, joita keski-ikäiset oli silloin kun itse oli nuori.

Vierailija
296/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta voisitko sinä päästää irti ajatuksesta että se miltä nämä ikinuoret toisten silmiin näyttävät, olisi aina totta. Kuten aiempi kommentoija sanoi, ihmiset haluavat olla kivoja ja sanovat muita nuoremman näköisiksi kuin nämä ovatkaan. Se ei välttämättä pidä kuitenkaan paikkaansa. 

Täälläkään, missä ei yritetä olla kivoja kenellekään, ei juuri koskaan löydy ketään muuta nuoremmalta näyttävää. Ainoastaan kirjoittajat itse ovat mielestään niitä.

Minäkin olen eri, mutta kun tuntemattomien ikiä ei tiedä, siksi niitä lastenlippuja myydään kolmen lapsen äidille. Kyseessä ei ole mikään kohteliaisuus eikä yritys olla kiva myöskään silloin, kun pyydetään paikalle vakituista työntekijää kuten työkaverilleni pari kertaa kävi. 

Ilmeisesti täysin mahdoton käsitellä näitä tilanteita. Ja nämä ihmiset eivät ole mitään julkkiksia, vaan ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät itse mainosta nuorekkuuttaan, vaan kärsivät siitä.

Ei tästä oikein muuta päätelmää voi tehdä, että jotakuta kovasti harmittaa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa, joilla on babyface.

Vierailija
297/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä, mutta tässä varmaan yksi syy miksi niin monia ajatellaan nuoremman näköiseksi kuin ovatkaan. Ne on ne tyypit jotka ajattelee että keski-ikäinen on permanenttipäinen Ritva, joita keski-ikäiset oli silloin kun itse oli nuori.

Jep, tässä on turhan vähän huomioitu sitä, että riippuu aika paljon arvioijan omasta iästä, kuinka hulvattomasti arvio menee pieleen. Teini voi hyvin sanoa viisikymppisen näyttävän nelikymppiseltä, koska teinille ylipäätään jokainen yli 30-vuotias on ikäloppu. Eläkeläinen puolestaan ei välttämättä näe suurta eroa 20- ja 30-vuotiaan välillä, varsinkaan jos näiden elämäntyyli on samanlainen.

Vierailija
298/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaanko monia? Tunnen vain kaksi naista, he todella ovat babyface, tosin en ole nähnyt kumpaakaan yli 10 vuoteen, tilanne voi olla muuttunut vaihdevuosien aikaan. Tunnen myös kaksi miespuolista vastaavaa, heiltä jäi keski-ikä välistä eli muuttuivat äkillisesti vanhan näköisiksi oltuaan sitä ennen babyface. 50v. jälkeen tuo tapahtui lyhyessä ajassa. Kasvojen iho ilmeisesti kuivui ja tuli paljon ryppyjä. Ikääntyessä iho ohenee ja kuivuu.

Vierailija
299/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellisten panettelua!

Mä tiedän naisen, jolta 45 vuotiaana kysyttiin paperit kun osti tölkin siideriä. Ja tiedän myös itseni, josta vastaan tulleet nuoret miehet sanailivat keskenään "älä nyt sitä kato, se on lähempänä kolmeakymmentä kuin kahtakymmentä". Olin nelikymppinen. Olin myös jo viisikymppinen, kun hoivakodin asukas esitteli minut pojalleen talon nuorimpana hoitajana. Toiset olivat alle 35.

Itselleni on myös käynyt niin päin nolosti, että ikäänsä arvuuttelemaan pyytänyt oli reippaasti alle 80, kun vastasin hänelle vastakysymyksellä "ethän sinä vaan 80 ole vielä täyttänyt". Olisin voinut kai miettiä vastausta paremmin, mutta ei hän seitsenkymppiseltäkään näyttänyt.

Siis mitä vanhempiin ihmisiin mennään, sitä vaikeampi on arvioida ikää. Ei oikeasti voi aina sanoa onko joku 70- vai 80-vuotias, sen ikäisten fyysisessä kunnossakin on tosi paljon eroja, riippuen elintavoista ja sairauksista (tai siitä ettei ole sairauksia). Ja toisaalta niitten kasikymppisten on tosi vaikea arvioida nuorempien ikää, uskon siis ihan täysin että jos esim vanhusten parissa työskentelee, voi saada usein kuulla olevansa nuoren näköinen.

Vierailija
300/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, tässä on turhan vähän huomioitu sitä, että riippuu aika paljon arvioijan omasta iästä, kuinka hulvattomasti arvio menee pieleen. Teini voi hyvin sanoa viisikymppisen näyttävän nelikymppiseltä, koska teinille ylipäätään jokainen yli 30-vuotias on ikäloppu. Eläkeläinen puolestaan ei välttämättä näe suurta eroa 20- ja 30-vuotiaan välillä, varsinkaan jos näiden elämäntyyli on samanlainen.

Tuo pitää varmasti paikkansa. Nuori ihminen näkee jonkun nuorekkaasti pukeutuneen naisen ja vertaa sitä "mummoihin" ja "täteihin", jolloin voi hyvinkin sanoa, että näytät paljon nuoremmalta, jolloin arvio tulee tyylin perusteella eikä sen ulkonäön. Vanhemmille ihmisille taas kaikki alle nelikymppiset ovat "tyttöjä", oma 84v. isänikin kutsuu 55v. avustajaansa tytöksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä