Miten painonpudotus käyntiin? Olen aktiivinen, liikun paljon ja syön terveellisesti
En saa painoa liikahtamaan alaspäin, vaikka ihan varmasti olen kalorivajeella. Ja ylipainoa on runsaasti.
Onko joku kikka, jolla sais painon pudotuksen käyntiin? Oon miettinyt, että hiilareiden rajoittaminen on joillain käynnistänyt painon putoamisen, mutta onko se kaikki vain hiilareiden sitomaa nestettä vai jatkuuko rasvan vähentymisenä? Ja toisekseen teen aika paljon aerobista liikuntaa, työmatkapyöräily 20 km päivässä ja koiralenkit, ja pelkään ettei vähillä hiilareilla yksinkertaisesti vaan jaksa.
Olen nyt puolisen vuotta tarkkailu syömistä, mutta paino tippunut koko aikana kokonaista 1.5 kg. Uskon että terveelliset elämäntavat kannattavat, vaikka olisi ylipainoakin, mutta olisihan se hienoa vähitellen saada painoa pois.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan itse tähän vielä, mutta tuun hulluksi lukiessa miten joiltain lähtee kilotolkulla painoa ensimmäisillä viikoilla. Itselläni ei tosin ole ollut radikaalia muutosta aiempaankaan syömiseen, mutta yritän nipistää ne turhat kalorit pois, mitä ei välttämättä tarvitse. Eli herkut, epäterveelliset ruuat jne.
Ap
Kulutus riippuu rasvattomasta painosta,ei vaakalukemasta.
Tiedostan tämän. Silti uskon kulutukseni olevan vähintään 2000 kaloria päivässä, varmasti usein lähempänä 2500 kaloria, sillä työni pitää minut aktiivisena plus arkiliikuntaa tulee 1-2 h päivässä, jonka lisäksi salilla 2-3 krt viikossa.
Ap
Vaikka näin väitetään, että perusihmisen kulutus olisi tuon 2000 kilokaloria, isolla, hyvin isolla, osalla porukasta se on esim 1500 tai 1300, joillakin epäonnisilla vielä pienempi peruskulutus.
Vähennä 1000 kilokalorilla syömääsi energiamäärä niin alkaa tapahtua.
PS. Et laihdu ilman nälkää.
Tämä on ihan totta. Joka paikassa toitotetaan jotain yli 2000+ kalorin kulutuksia. Itse kulutan normaalipäivänä n. 1400 kaloria päivässä (toimistotyö, ei säännöllistä liikuntaa). Jos syön enemmän niin paino nousee.
Jos ostan ruokaa jonkun einesannoksen (esim. kiusaus tai kanaa ja riisiä), otan siitä vain puolet lautaselle ja lisään salaattia ja vihanneksia sivuun. Syön siitä kaksi kertaa.
Siltähän tuntuu, että kun arvot ovat huonot, paino nousee kuin itsestään ja kun ovat hyvät, nousu kyllä loppuu, mutta pudottaminen on haastavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Ap:n pituus ja lähtöpaino? Jos ei sinulla olekaan mitään pudotettavaa?
Voi kyllä mulla on. BMI on 35 eli olenko vaarallisen lihava vai mikä se on. Olen lihaksikas, joten ns normaalipainossa olisin todella hoikka, mutta reilu 20 kiloa minussa on helposti ylimääräistä.
Mutta kuten aiemmin johonkin muistaakseni kirjoitin, olen mieluummin terve läski kuin vaipuisin epätoivoon ja heittäisin lekkeriksi sen vuoksi, että paino ei tipu. Olen aina tykännyt terveellisestä ruuasta ja liikkumisesta. Kilpirauhasen vajaatoiminta on nostanut painoa arvojen ollessa huono, mutta vaikka tilanne sen osalta olisi nyt hyvä, ei elimistö oikein halua päästää saavutetuista kiloista irti.
Ap
Kilpirauhasen vajaatoiminta selittää. Itselläni on sama ja paino pyrkii aina nousemaan kun lääkitys ei ole kohdillaan. Eli et välttämättä voi tehdä määrääsi enempää :( tiedän kun itsellä lähti kunnolla painoa vasta fyysisessä työssä. Nyt taas huono vaihe ja vaikea hengittää :(
Kalorivaje on ainut mikä auttaa. Älä ajattele, että liikuntapäivänä syöt vähän enemmän, vaan syö sama määrä kaloreita joka päivä. 1500 kcal varmaan voisi sinulla toimia, koska olet niin runsaasti ylipainoinen. Jos on mahdoton joka päivä, niin laske keskiarvo viikkotasolla, jolloin voit joskus syödä vähän enemmän, mutta jonain toisena päivänä sitten vaikka 1200 kcal.
Proteiinia, hiilaria ja rasvaa ihan normaalisti. Rasvaa toki ei hirveästi tuohon energiamäärään mahdu, eivätkä kalorit täytä rasvaa, vaan ruoan massa. Siksi kasviksia kannattaa syödä. Ei kuitenkaan älytöntä määrää kerralla, koska tavoite on myös pienentää liian suureksi kasvanutta mahalaukkuasi, joten älä tankkaa "isoja annoksia kaurapuuroa" yms.
Jatka liikuntaa ihan normaalisti. Lihaskuntoharjoittelua kannattaa erityisesti jatkaa, niin pysyy lihasmassa sopivana myös.
Vierailija kirjoitti:
Kalorivaje on ainut mikä auttaa. Älä ajattele, että liikuntapäivänä syöt vähän enemmän, vaan syö sama määrä kaloreita joka päivä. 1500 kcal varmaan voisi sinulla toimia, koska olet niin runsaasti ylipainoinen. Jos on mahdoton joka päivä, niin laske keskiarvo viikkotasolla, jolloin voit joskus syödä vähän enemmän, mutta jonain toisena päivänä sitten vaikka 1200 kcal.
Proteiinia, hiilaria ja rasvaa ihan normaalisti. Rasvaa toki ei hirveästi tuohon energiamäärään mahdu, eivätkä kalorit täytä rasvaa, vaan ruoan massa. Siksi kasviksia kannattaa syödä. Ei kuitenkaan älytöntä määrää kerralla, koska tavoite on myös pienentää liian suureksi kasvanutta mahalaukkuasi, joten älä tankkaa "isoja annoksia kaurapuuroa" yms.
Jatka liikuntaa ihan normaalisti. Lihaskuntoharjoittelua kannattaa erityisesti jatkaa, niin pysyy lihasmassa sopivana myös.
Siis kalorit eivät täytä vatsaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on kyllä niin järkyttäviä neuvoja, että sanoisin ap, että varaa mieluummin aika ravitsemusterapeutille ja ala purkamaan asiaa hänen kanssaan.
Sieltä tulee se ruokapyramidi ja liikunta ohjeeksi. Mun ainakin olisi pitänyt ohjeen mukaan syödä tuplasti se mitä söin.
Ja tietysti korostetaan säännöllisyys ruoka-ajoissa mikä onkin ainoa hyvä juttu.
Ei annoskokoni voi olla niin isoja. Syön lounasta tosiaan paikoissa, jossa valmis annos tuodaan pöytään. Ne ovat toimistotyötä tekevien ruokia, ei raksamiesten. Jos syön paikassa, jossa annos on iso, syön puolet annoksesta ja syön loppu puolikkaan päivälliseksi kotona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä syöt ja miten paljon. Itse en ole kovin aktiivinen, mutta olen hoikka ja tässä eilisen syömiseni: yksi lautasellinen riisiä ja kanakastiketta, pari banaania, 1 Leipä metukalla ja kurkulla. Ja siinä se. Ei ihmisen tarvii olla koko ajan mussuttamassa jotain.
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Aamiainen iso annos kaurapuuroa, raejuustoa siemeniä
Pyöräily töihin 30 min, syke 120-140
Lounas alkupala salaatti, puna-ahven, perunat (valmis annos, ei iso) Ja kävely 20 min.
Pyöräily salille 20 min.
Treeni aerobinen+tehokas lihaskunto 1,5 h
Pyöräily kotiin 15 min
Päivällinen parsakaalipestopasta, sis kananmunaa.Eilinen vähän huono esimerkki, kun on ainoa päivä viikossa kun menen töistä suoraan salille. Muulloin tulen yleensä kotiin, syön itse tehdyn päivällisen, käytän koiran (joko koira 30min + salille tai koiran kanssa pidempi 1h lenkki) ja syön pienen iltapalan erikseen. 2 palaa leipää, kasviksia tai rahkaa hedelmillä ja chiasiemenillä.
Ap
Riippuu ihan siitäkin, miten isoja annoksia syöt. Itse teen töitä kotoa käsin ja syön aina samankokoisilta lautasilta. En täytä lautasta kukkuralleen. Kaloreita en laske, mutta skippaan aamupalan (tai syön banaanin tai muun hedelmän), päivällä normiruokaa ja illalla yleensä proteiinia, esim. uunimunakas kinkulla, oliiviöljyllä ja kirsikkatomaateilla. Eilen tuli syötyä leipää, koska kaapissa ei ollut oikein muuta. Sinulle olisi varmaan tärkeintä tässä vaiheessa lisätä proteiinia. Se pitää nälkää, niin että huomaamattasi harvennat syömisvälejä tai syöt vähemmän.
Aamiaiseni on iso, koska olen ihmistyyppiä joka on aamulla nälkäinen ja toki tarvitsen energiaa moneksi tunniksi (pyöräily+työ ennen lounasta). Lounaalla käyn paikoissa, joissa tarjoillaan pöytään ja annokset eivät mielestäni ole isoja. Kotona syön reilun kokoisen annoksen, mutta ruokani sisältävät aina paljon kasviksia ja eivät ole energiatiheitä. Ylipäätään onnistumisen merkkinä pidän sitä että en syö yleensä koskaan ähkyyn ja en tarvitse napostella ateriaväleissä. Syön 3-4 krt päivässä. yleensä siis 4.
Ap
Jos olet melkeinpä sairaalloisen lihava, en luottaisi arvioosi siitä mikä on normaalikokoinen annos. Sinulle kun se voi olla oikeasti paljon isompi kuin normaalipainoiselle, koska olet tottunut syömään tietyn määrän ruokaa. Positiivista on, että tunnut liikkuvan suht aktiivisesti, ja sitä varten toki tarvitset proteiinin ja rasvan lisäksi hiilihydraattia. Kannattaa tosin olla tarkempi siitä, millaista hiilaria syöt. Vaihda peruna porkkanaan tai korvaa juurekset kokonaan salattisekoituksella (jossa muitakin kuin jäävuorisalaattia, Kurkkua ja Tomaattia). Jo aamupuurossasi voi olla 500kcal, koska iso puuroannos minulle voi olla pieni annos sinulle. +tarina ei kerro, paljon laitat juustoraastetta ja siemeniä puuroon. Toki tuhti aamupala ei ole synti, mutta sitten pitää katsoa sitä, kuinka paljon syö aamun jälkeen.
Hyvä että painosi ole noussut, voit iloita siitä. Jostain kuitenkin pitää selkeästi nipistää, jos painoa on paljon ja pudotus erittäin hidasta.
Kannattaa tehdä esim ruokapäiväkirjaa, johon kirjaat tarkat määrät siitä mitä syöt.
Laske ne kalorit mitä syöt. Jos syöt saman kun liikut, et laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan itse tähän vielä, mutta tuun hulluksi lukiessa miten joiltain lähtee kilotolkulla painoa ensimmäisillä viikoilla. Itselläni ei tosin ole ollut radikaalia muutosta aiempaankaan syömiseen, mutta yritän nipistää ne turhat kalorit pois, mitä ei välttämättä tarvitse. Eli herkut, epäterveelliset ruuat jne.
Ap
Kalorivaje on sinoa tapa pudottaa painoa. Syöt todellisuudessa enemmän, kuin luulet. Suosittelen, että viikon ajan valokuvaat kamerakännykällä KAIKEN,MITÄ SYÖT, SIIS IHAN KAIKEN,niin tulet huomaamaan, mistä se, että et laihdu, johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä syöt ja miten paljon. Itse en ole kovin aktiivinen, mutta olen hoikka ja tässä eilisen syömiseni: yksi lautasellinen riisiä ja kanakastiketta, pari banaania, 1 Leipä metukalla ja kurkulla. Ja siinä se. Ei ihmisen tarvii olla koko ajan mussuttamassa jotain.
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Lounas alkupala salaatti, puna-ahven, perunat (valmis annos, ei iso) Ja kävely 20 min.
Pyöräily salille 20 min.
Pyöräily kotiin 15 min
Päivällinen parsakaalipestopasta, sis kananmunaa.Eilinen vähän huono esimerkki, kun on ainoa päivä viikossa kun menen töistä suoraan salille. Muulloin tulen yleensä kotiin, syön itse tehdyn päivällisen, käytän koiran (joko koira 30min + salille tai koiran kanssa pidempi 1h lenkki) ja syön pienen iltapalan erikseen. 2 palaa leipää, kasviksia tai rahkaa hedelmillä ja chiasiemenillä.
Ap
Pastaa, perunaa, leipää, iso annos kaurapuuroa. Jee, noillahan se paino putoaa hahhah!
Eli sun mielestä hiilareiden vähentäminen olisi painon pudotuksen edellytys?
Ap
Ehdottomasti, mutta älä kuitenkaan sitten liioittele proteiinin kanssa, ota kalorit oikeasta rasvasta.
Huom oikea rasva ei ole kovaa rasvaa kuten voi ja eläinrasva, vaan juoksevaa niinkuin aplla taisikin olla.
Vierailija kirjoitti:
1200kcal on liian vähän, se vain saa ahmimaan. Ei kannata laskea alle 1500 kcal.
Sokerit pois, hiilarit 25 g/pvä. Proteiinia, hyviä rasvoja ja vihreetä.
Pätkäpaastoaminen auttaa myös eikä ole mitenkään ylivoimaista, henkisesti eikä fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Pyöräily salille 20 min.
Pyöräily kotiin 15 min
Ap
Pastaa, perunaa, leipää, iso annos kaurapuuroa. Jee, noillahan se paino putoaa hahhah!
Ap
Ehdottomasti, mutta älä kuitenkaan sitten liioittele proteiinin kanssa, ota kalorit oikeasta rasvasta.
Huom oikea rasva ei ole kovaa rasvaa kuten voi ja eläinrasva, vaan juoksevaa niinkuin aplla taisikin olla.
Väärin!
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko enemmän sun ruokailu- ja liikuntatottumuksista
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian paljon, niin se vain on. Itsekin liikuin ja söin terveellisesti ja maltillisella vajeella, mutta mitään ei tapahtunut. Sitten kun karsin siitä 30 prosenttia pois niin johan alkoi lähteä.
Karu tosiasia on, että jos haluaa että paino tippuu, se tarkoittaa sitä että maha ei voi olla täynnä. Pitää olla jos ei nälkä, niin sellainen tunne että tekee mieli ruokaa. Muuten on liian kylläinen = paino ei tipu.
Niin tai sitten voi laihduttaa tuntematta nälkää. Ihan oma valinta. Vhh tuntuu olevan kirosana täällä mutta kun se nyt vaan toimii terveillä ihmisillä. Saa syödä niin paljon kuin mieli tekee, nälkä pysyy poissa tuntikausia, ja kun tulee nälkä, se on hyvin maltillinen tunne eikä semmoinen nälkäkiukku. Ja silti paino laskee.
Tyypillinen päiväni on suunnilleen tällainen:
Aamulla vain kahvia, jossa tilkka kermaa. Jos jostain syystä on nälkä, syön turkkilaista jogurttia, marjoja, pähkinöitä.
Lounas n. klo 12, esim. 3 runsaassa voissa paistettua kananmunaa, juustoa, iso lautasellinen sekalaista salaattia. Tai vaikkapa broilerin rintafile, majoneesia, vihanneksia. Tai lohta kermassa ja vihanneksia.
Iltapäivällä töiden jälkeen treeni, esim. 45 min painoharjoittelua.
Illalla kuuden jälkeen pienehkö annos riisiä, pastaa tai perunaa (syön hiilarilisukkeita vain treenin jälkeen, jos ei treeniä, tämä jää pois), kanaa tai kalaa, rasvaa, paljon vihanneksia uunissa tai tuoreena.
Aina kun syön, syön niin paljon kuin napa vetää. Aamulla ei ole juuri koskaan nälkä, aterioiden väli n. 6h, en tarvi välipaloja. Hyötyliikuntaa tulee 7000-12 000 askelta per päivä, plus vajaan tunnin treenin teen 4 krt viikossa.
Jos sulla kilpirauhasen kanssa ongelmia, niin älä ainakaan syö liian vähän. Se on paha ongelma.
Mitä jos rajoittaisit hiilihydraatteja ja vetäisit kunnolla rasvaa. Tiukassa istuu se käsitys, että laihduttaja ei tarvitse rasvaa. Kyllä tarvitsee.
Pätkä paasto.
Ei sun auta kun kokeilla mikä just sulle toimii.
Se mitä nyt teet ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kalorit eivät täytä vatsaa.
Kyllä täyttävät. Nyrkin kokoinen annos rasvaa ja proteiinia täyttää moneksi tunniksi, saavillinen porkkanaa vain hetkeksi ja kohta jo maha kurnii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Pyöräily salille 20 min.
Pyöräily kotiin 15 min
Ap
Nyt on joku pielessä? Koska jos syöt noin,kuin kerrot, saat kaloreita todella vähän.
Syötkö välipaloja? Annoskoot?
Lisäksi huomasin, että a) et syö kasviksia ( hedelmät, vihannekset, marjat) juurikaan, ja b) aterioiden väli on pitkä. c) ennen liikuntasuoritusta ( kuntosali, pitkä lenkki) kannattaa syödä jotain, muuten ei jaksa.d) rasvan määrä?
Ehdottaisin
Aamupala: vähennä hieman puuron määrää, lisää raejuustoa, lisäksi marjoja + hedelmä tai marjoja. Siemeniä, pähkinöitä tms 1 rkl. Raejuusto rasvaton.
Lounas: vähennä hiilarin määrää. Jos pernaa, niin 1 peruna, ei useampaa. Kasviksia lisää
Ehdottomasti iltapäivällä välipala, esim hedelmä ja rahkaa ja muutama pähkinä esim
Päivällinen: pasta, keitettynä 2dl, jos pestoa tms niin 1 rkl. Lisäksi proteiinia enemmän ja kasviksia.
Ja ehdottomasti iltapala, esim jogurttia ja marjoja tai hedelmää tai rahkaa ja marjoja tai hedelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Pyöräily salille 20 min.
Pyöräily kotiin 15 min
Ap
Ap
Väärin!
Niin, voiuskovaisilla av-mammoilla kova rasva ei vaikuta kolesteroliin eikä lisää mahdollisuuksia sydän- ja verisuonitauteihin. Meillä muilla kuolevaisilla niin kuitenkin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Pyöräily salille 20 min.
Pyöräily kotiin 15 min
Ap
Nyt on joku pielessä? Koska jos syöt noin,kuin kerrot, saat kaloreita todella vähän.
Syötkö välipaloja? Annoskoot?
Lisäksi huomasin, että a) et syö kasviksia ( hedelmät, vihannekset, marjat) juurikaan, ja b) aterioiden väli on pitkä. c) ennen liikuntasuoritusta ( kuntosali, pitkä lenkki) kannattaa syödä jotain, muuten ei jaksa.d) rasvan määrä?
Ehdottaisin
Aamupala: vähennä hieman puuron määrää, lisää raejuustoa, lisäksi marjoja + hedelmä tai marjoja. Siemeniä, pähkinöitä tms 1 rkl. Raejuusto rasvaton.
Lounas: vähennä hiilarin määrää. Jos pernaa, niin 1 peruna, ei useampaa. Kasviksia lisää
Ehdottomasti iltapäivällä välipala, esim hedelmä ja rahkaa ja muutama pähkinä esim
Päivällinen: pasta, keitettynä 2dl, jos pestoa tms niin 1 rkl. Lisäksi proteiinia enemmän ja kasviksia.
Ja ehdottomasti iltapala, esim jogurttia ja marjoja tai hedelmää tai rahkaa ja marjoja tai hedelmää.
Ehdottomasti ei näin.
Vierailija kirjoitti:
22 vielä lisää: Ruokavalioosi kuuluu paljon maitotuotteita. Niistä voi olla montaa mieltä. Vasikat ja vauvat juovat maitoa massaa kerryttääkseen. Samalla tavalla maitotuotteet toimivat aikuisillekin.
Vaihtoehtoisia proteiinin lähteitä: liha, kala, kananmuna, tofu, tempeh, pähkinät, siemenet, linssit, idut, kaalit.
Kerrotko pelle kuinka monta kiloa päivässä pitäisi pupeltaa jotain ituja tai kaalia, jotta saisi jotain järjellisiä määriä proteiinia?
Tässä ketjussa on kyllä niin järkyttäviä neuvoja, että sanoisin ap, että varaa mieluummin aika ravitsemusterapeutille ja ala purkamaan asiaa hänen kanssaan.