Miten painonpudotus käyntiin? Olen aktiivinen, liikun paljon ja syön terveellisesti
En saa painoa liikahtamaan alaspäin, vaikka ihan varmasti olen kalorivajeella. Ja ylipainoa on runsaasti.
Onko joku kikka, jolla sais painon pudotuksen käyntiin? Oon miettinyt, että hiilareiden rajoittaminen on joillain käynnistänyt painon putoamisen, mutta onko se kaikki vain hiilareiden sitomaa nestettä vai jatkuuko rasvan vähentymisenä? Ja toisekseen teen aika paljon aerobista liikuntaa, työmatkapyöräily 20 km päivässä ja koiralenkit, ja pelkään ettei vähillä hiilareilla yksinkertaisesti vaan jaksa.
Olen nyt puolisen vuotta tarkkailu syömistä, mutta paino tippunut koko aikana kokonaista 1.5 kg. Uskon että terveelliset elämäntavat kannattavat, vaikka olisi ylipainoakin, mutta olisihan se hienoa vähitellen saada painoa pois.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja gluteeniton ruokavalio helpottaa hyvin isossa määrin oireita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juotko aamiaisen ja lounaan välillä kahvia ja joku keksi, pulla? Entä iltapäiväkahvi? Työpaikan kahvipöydän herkut, Tuomiset, tuliaiset, synttärit?
Juon teetä, joka ei sisällä muuta kuin vettä ja teepussin uittamisen. Ei ole tarjolla kahvipöydän herkkuja ja vaikka olisikin, en ottaisi. Olen gluteeniton ja en tykkää juuri mistään herkuista. Käyn harvoin juhlissa, joten en usko että ne olisi sellaisia mitkä kaataisi painopudotuksen. Enkä silloinkaan antaumuksella vedä mitään, koska en vain ole herkkujen perään.
Ap
Saanko kysyä miksi olet gluteeniton?
Okei, ajattelinkin että taustalla on joku sairaus. Itse olen myös gluteeniton ja maidoton autoimmuunisairauden vuoksi. Kysyin asiaa siksi, että olen huomannut etteivät gluteenia sietämättömät henkilöt myöskään siedä maitotuotteita. Maito on tulehdusta aiheuttava ruoka-aine ja se kannattaa ehdottomasti jättää pois kokeilumielessä esim puoleksi vuodeksi. Muista kuitenkin ottaa purkista ne vitamiinit, mitä maitoon on lisätty (jodi, B2 ym), että et saa puutostiloja. Itse laihduin vuoden aikana monen asian summana 80 kg > 60 kg. Maidon poisjättäminen oli yksi palanen siinä palapelissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole normaalia olla nälkäinen kun edellisestä syömisestä on kulunut 3-4 h?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on suden nälkä aamulla herätessä. Nälkä myös ennen lounasta, aika isokin nälkä ennen päivällistä ja pieni nälkä ennen iltapalaa.
Mutta varmaan edelleen syön liikaa sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian paljon, niin se vain on. Itsekin liikuin ja söin terveellisesti ja maltillisella vajeella, mutta mitään ei tapahtunut. Sitten kun karsin siitä 30 prosenttia pois niin johan alkoi lähteä.
Karu tosiasia on, että jos haluaa että paino tippuu, se tarkoittaa sitä että maha ei voi olla täynnä. Pitää olla jos ei nälkä, niin sellainen tunne että tekee mieli ruokaa. Muuten on liian kylläinen = paino ei tipu.
Koska syöt sellaista ruokaa, joka vain lisää nälkää.
Toki, jos syömiset on kuten sinulla, ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Liiku enemmän. 20 kilometriä työmatkapyöräilyä, siis puoli tuntia aamuin illoin ei riitä painon pudottamiseen. Ala vaikka juosta, se on erittäin tehokas keino päästä kiloista säännöllisesti harjoitettuna.
Liikun siis muutenkin. Teen salilla syke- ja voimatreenejä 2-3 krt viikossa, lenkkeilen päivittäin koiran kanssa (en tosin juokse tällä painolla) ja teen pari kertaa viikossa kehonhuoltoa (tää nyt ei tee mitään painonhallintaan).
Mutta liikuntaa kertyy viikkoon paljon. Yksittäinen liikuntakerta ei vaikuta kulutukseen merkittävästi, mutta väittäisin pysyväni jatkuvasti aktiivisena.
Ap
Tätä vois kokeilla. Olen huomannut että gluteeni ei vaan sovi itselle ja kaikki turvotukset, korvien vaivat yms on jäänyt taakse. Voisin tosiaan kokeilla olisiko maidon eliminoinnilla samanlaisia positiivisia vaikutuksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja gluteeniton ruokavalio helpottaa hyvin isossa määrin oireita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juotko aamiaisen ja lounaan välillä kahvia ja joku keksi, pulla? Entä iltapäiväkahvi? Työpaikan kahvipöydän herkut, Tuomiset, tuliaiset, synttärit?
Juon teetä, joka ei sisällä muuta kuin vettä ja teepussin uittamisen. Ei ole tarjolla kahvipöydän herkkuja ja vaikka olisikin, en ottaisi. Olen gluteeniton ja en tykkää juuri mistään herkuista. Käyn harvoin juhlissa, joten en usko että ne olisi sellaisia mitkä kaataisi painopudotuksen. Enkä silloinkaan antaumuksella vedä mitään, koska en vain ole herkkujen perään.
Ap
Saanko kysyä miksi olet gluteeniton?
Okei, ajattelinkin että taustalla on joku sairaus. Itse olen myös gluteeniton ja maidoton autoimmuunisairauden vuoksi. Kysyin asiaa siksi, että olen huomannut etteivät gluteenia sietämättömät henkilöt myöskään siedä maitotuotteita. Maito on tulehdusta aiheuttava ruoka-aine ja se kannattaa ehdottomasti jättää pois kokeilumielessä esim puoleksi vuodeksi. Muista kuitenkin ottaa purkista ne vitamiinit, mitä maitoon on lisätty (jodi, B2 ym), että et saa puutostiloja. Itse laihduin vuoden aikana monen asian summana 80 kg > 60 kg. Maidon poisjättäminen oli yksi palanen siinä palapelissä.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian paljon, niin se vain on. Itsekin liikuin ja söin terveellisesti ja maltillisella vajeella, mutta mitään ei tapahtunut. Sitten kun karsin siitä 30 prosenttia pois niin johan alkoi lähteä.
Karu tosiasia on, että jos haluaa että paino tippuu, se tarkoittaa sitä että maha ei voi olla täynnä. Pitää olla jos ei nälkä, niin sellainen tunne että tekee mieli ruokaa. Muuten on liian kylläinen = paino ei tipu.
Niin tai sitten voi laihduttaa tuntematta nälkää. Ihan oma valinta. Vhh tuntuu olevan kirosana täällä mutta kun se nyt vaan toimii terveillä ihmisillä. Saa syödä niin paljon kuin mieli tekee, nälkä pysyy poissa tuntikausia, ja kun tulee nälkä, se on hyvin maltillinen tunne eikä semmoinen nälkäkiukku. Ja silti paino laskee.
Okei. Mitä sinä söit ja miten liikuit eilen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on suden nälkä aamulla herätessä. Nälkä myös ennen lounasta, aika isokin nälkä ennen päivällistä ja pieni nälkä ennen iltapalaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska syöt sellaista ruokaa, joka vain lisää nälkää.
Toki, jos syömiset on kuten sinulla, ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä huonoin ohje ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti on kiljuva nälkä ennen lounasta, jos aamupala on puuroa ja raejuustoa. Kokeile syödä vaikka turkkilaista jugurttia (täysrasvaista) ja marjoja tai vaikka munakasta. Syöt muutenkin todella paljon hiilaria, mutta ilmeisesti et vaan suostu ymmärtämään sen ongelmia. Itse aikanaan pudotin painoa karsimalla hiilareita. En siis varsinaisesti noudattanut mitään vhh-dieettiä, mutta aamulla tuota jugurttia ja lounaalla reilusti salaattia perunoiden tilalla jne. Illalla söin perheen kanssa kotiruokaa, jossa saattoi hyvinkin olla esim pastaa.
Kerrotko enemmän sun ruokailu- ja liikuntatottumuksista
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai sitten voi laihduttaa tuntematta nälkää. Ihan oma valinta. Vhh tuntuu olevan kirosana täällä mutta kun se nyt vaan toimii terveillä ihmisillä. Saa syödä niin paljon kuin mieli tekee, nälkä pysyy poissa tuntikausia, ja kun tulee nälkä, se on hyvin maltillinen tunne eikä semmoinen nälkäkiukku. Ja silti paino laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan itse tähän vielä, mutta tuun hulluksi lukiessa miten joiltain lähtee kilotolkulla painoa ensimmäisillä viikoilla. Itselläni ei tosin ole ollut radikaalia muutosta aiempaankaan syömiseen, mutta yritän nipistää ne turhat kalorit pois, mitä ei välttämättä tarvitse. Eli herkut, epäterveelliset ruuat jne.
Ap
Kulutus riippuu rasvattomasta painosta,ei vaakalukemasta.
Tiedostan tämän. Silti uskon kulutukseni olevan vähintään 2000 kaloria päivässä, varmasti usein lähempänä 2500 kaloria, sillä työni pitää minut aktiivisena plus arkiliikuntaa tulee 1-2 h päivässä, jonka lisäksi salilla 2-3 krt viikossa.
Ap
Vaikka näin väitetään, että perusihmisen kulutus olisi tuon 2000 kilokaloria, isolla, hyvin isolla, osalla porukasta se on esim 1500 tai 1300, joillakin epäonnisilla vielä pienempi peruskulutus.
Vähennä 1000 kilokalorilla syömääsi energiamäärä niin alkaa tapahtua.
PS. Et laihdu ilman nälkää.
Jos olet puoli vuotta ollut mielestäsi kalorivajeella ja paino on pudonnut 250grammaa kuussa niin kalorivaje on aika minimaalinen, käytännössä sitä ei siis ole vaan syöt aikalailla saman verran kuin kulutatkin.
Eli jos haluat laihtua niin kalorivajeen tulee olla isompi, liikuntaa on varmaan hankala lisätä kun sitä on jo arjessasi niin paljon.
Eli, punnitse _kaikki_ mitä syöt ja laita määrät kalorilaskuriin, näin saat tietää nykykulutuksen ja voit siitä päättää, mistä lähden vähentämään.
Mulla ei pelkkiä sohvapäiviä ole oikeastaan ollenkaan, jos en nyt ole kuoleman sairas. Aktiivisuuskelloni mukaan kulutus on kevyinä päivinä 2300-2700 ja raskaina 3000->
Olen ajatellut että mittari laskee ehkä liian optimistisesti kulutusta, joten olen itse ajatellut kulutuksen olevan siis tuon aiemmin laittamani 2000-2500. Sohvapäivä olisi siis varmasti lähempänä 1500 kuin 2000.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan itse tähän vielä, mutta tuun hulluksi lukiessa miten joiltain lähtee kilotolkulla painoa ensimmäisillä viikoilla. Itselläni ei tosin ole ollut radikaalia muutosta aiempaankaan syömiseen, mutta yritän nipistää ne turhat kalorit pois, mitä ei välttämättä tarvitse. Eli herkut, epäterveelliset ruuat jne.
Ap
Kulutus riippuu rasvattomasta painosta,ei vaakalukemasta.
Tiedostan tämän. Silti uskon kulutukseni olevan vähintään 2000 kaloria päivässä, varmasti usein lähempänä 2500 kaloria, sillä työni pitää minut aktiivisena plus arkiliikuntaa tulee 1-2 h päivässä, jonka lisäksi salilla 2-3 krt viikossa.
Ap
Vaikka näin väitetään, että perusihmisen kulutus olisi tuon 2000 kilokaloria, isolla, hyvin isolla, osalla porukasta se on esim 1500 tai 1300, joillakin epäonnisilla vielä pienempi peruskulutus.
Vähennä 1000 kilokalorilla syömääsi energiamäärä niin alkaa tapahtua.
PS. Et laihdu ilman nälkää.
Piti juuri kirjoittaa tänne, että entä jos vaihdat sen aamupuuron 2 munan munakkaaseen? Valmistuu yhtä nopeasti kuin puuro ja pitää nälkää.
Se on kyllä yllättävää oikeasti miten paljon kaloreita kertyy vaikka tuntuu ettei syö paljon mutta siinä voi olla juurikin väärä koostumus. Ravintolassa ei tiedä mitä kaikkea on valmistuksessa käytetty ja eineksissäkin on suolaa aika lailla. Itse pidin myös ruokapäiväkirjaa ja siitä kertyy vaan kun joka suupalan laittaa ylös. Sen pitämiseen kannattaa aika ajoin palata koska pikkuhiljaa annokset suurenee.
Koiran lenkit ei ole kyllä muuta kuin happihyppelyä, hyvä tietysti sekin. Ellet sitten 5-10 kilometriä koiran kanssa paina metsäpolkuja hiki päässä. En korostaisi muutenkaan liikuntaa laihdutuksen keinona. Liikkua toki kannattaa mutta ei se painoa pudota. Kyllä se on ruoka. Liikunnasta saa juuri sen "tekosyyn" syödä, että kun liikun niin voin syödä enemmän. Nälkää se toki kasvattaa.
Kyllä se varmasti on juuri näin. Hukkaan tämä puoli vuotta ei kuitenkaan mennyt, sillä kaikki veriarvoni ovat ylipainosta huolimatta ihanteelliset.
Täytyy alkaa punnitsemaan itsensä sijaan ruuat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet puoli vuotta ollut mielestäsi kalorivajeella ja paino on pudonnut 250grammaa kuussa niin kalorivaje on aika minimaalinen, käytännössä sitä ei siis ole vaan syöt aikalailla saman verran kuin kulutatkin.
Eli jos haluat laihtua niin kalorivajeen tulee olla isompi, liikuntaa on varmaan hankala lisätä kun sitä on jo arjessasi niin paljon.
Eli, punnitse _kaikki_ mitä syöt ja laita määrät kalorilaskuriin, näin saat tietää nykykulutuksen ja voit siitä päättää, mistä lähden vähentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä syöt ja miten paljon. Itse en ole kovin aktiivinen, mutta olen hoikka ja tässä eilisen syömiseni: yksi lautasellinen riisiä ja kanakastiketta, pari banaania, 1 Leipä metukalla ja kurkulla. Ja siinä se. Ei ihmisen tarvii olla koko ajan mussuttamassa jotain.
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Aamiainen iso annos kaurapuuroa, raejuustoa siemeniä
Pyöräily töihin 30 min, syke 120-140
Lounas alkupala salaatti, puna-ahven, perunat (valmis annos, ei iso) Ja kävely 20 min.
Pyöräily salille 20 min.
Treeni aerobinen+tehokas lihaskunto 1,5 h
Pyöräily kotiin 15 min
Päivällinen parsakaalipestopasta, sis kananmunaa.Eilinen vähän huono esimerkki, kun on ainoa päivä viikossa kun menen töistä suoraan salille. Muulloin tulen yleensä kotiin, syön itse tehdyn päivällisen, käytän koiran (joko koira 30min + salille tai koiran kanssa pidempi 1h lenkki) ja syön pienen iltapalan erikseen. 2 palaa leipää, kasviksia tai rahkaa hedelmillä ja chiasiemenillä.
Ap
Riippuu ihan siitäkin, miten isoja annoksia syöt. Itse teen töitä kotoa käsin ja syön aina samankokoisilta lautasilta. En täytä lautasta kukkuralleen. Kaloreita en laske, mutta skippaan aamupalan (tai syön banaanin tai muun hedelmän), päivällä normiruokaa ja illalla yleensä proteiinia, esim. uunimunakas kinkulla, oliiviöljyllä ja kirsikkatomaateilla. Eilen tuli syötyä leipää, koska kaapissa ei ollut oikein muuta. Sinulle olisi varmaan tärkeintä tässä vaiheessa lisätä proteiinia. Se pitää nälkää, niin että huomaamattasi harvennat syömisvälejä tai syöt vähemmän.
Aamiaiseni on iso, koska olen ihmistyyppiä joka on aamulla nälkäinen ja toki tarvitsen energiaa moneksi tunniksi (pyöräily+työ ennen lounasta). Lounaalla käyn paikoissa, joissa tarjoillaan pöytään ja annokset eivät mielestäni ole isoja. Kotona syön reilun kokoisen annoksen, mutta ruokani sisältävät aina paljon kasviksia ja eivät ole energiatiheitä. Ylipäätään onnistumisen merkkinä pidän sitä että en syö yleensä koskaan ähkyyn ja en tarvitse napostella ateriaväleissä. Syön 3-4 krt päivässä. yleensä siis 4.
Ap
Jos olet melkeinpä sairaalloisen lihava, en luottaisi arvioosi siitä mikä on normaalikokoinen annos. Sinulle kun se voi olla oikeasti paljon isompi kuin normaalipainoiselle, koska olet tottunut syömään tietyn määrän ruokaa. Positiivista on, että tunnut liikkuvan suht aktiivisesti, ja sitä varten toki tarvitset proteiinin ja rasvan lisäksi hiilihydraattia. Kannattaa tosin olla tarkempi siitä, millaista hiilaria syöt. Vaihda peruna porkkanaan tai korvaa juurekset kokonaan salattisekoituksella (jossa muitakin kuin jäävuorisalaattia, Kurkkua ja Tomaattia). Jo aamupuurossasi voi olla 500kcal, koska iso puuroannos minulle voi olla pieni annos sinulle. +tarina ei kerro, paljon laitat juustoraastetta ja siemeniä puuroon. Toki tuhti aamupala ei ole synti, mutta sitten pitää katsoa sitä, kuinka paljon syö aamun jälkeen.
Hyvä että painosi ole noussut, voit iloita siitä. Jostain kuitenkin pitää selkeästi nipistää, jos painoa on paljon ja pudotus erittäin hidasta.
Kannattaa tehdä esim ruokapäiväkirjaa, johon kirjaat tarkat määrät siitä mitä syöt.
Laihtumattomuus ja ylipaino johtuu kilpirauhasesta. Olisiko syytä käydä lääkärissä. Ruokamäärät ja laatu kuulostavat olevan kohdillaan. Normaalipainossa pysyminen ei ole terveelle vaikeaa, eikä mitää kikkailua ja salatiedettä. Ihan voi syödä normaalisti kaikkea perusterveellistä niin että nälkä lähtee. Olen normaalipainossaa ja vähän kun lisään kuntoliikuntaa paino muuttuu laskusuuntaan. Tämän suunnanmuutoksen huomaa ihan ensin siinä, että aamuisin on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä syöt ja miten paljon. Itse en ole kovin aktiivinen, mutta olen hoikka ja tässä eilisen syömiseni: yksi lautasellinen riisiä ja kanakastiketta, pari banaania, 1 Leipä metukalla ja kurkulla. Ja siinä se. Ei ihmisen tarvii olla koko ajan mussuttamassa jotain.
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Aamiainen iso annos kaurapuuroa, raejuustoa siemeniä
Pyöräily töihin 30 min, syke 120-140
Lounas alkupala salaatti, puna-ahven, perunat (valmis annos, ei iso) Ja kävely 20 min.
Pyöräily salille 20 min.
Treeni aerobinen+tehokas lihaskunto 1,5 h
Pyöräily kotiin 15 min
Päivällinen parsakaalipestopasta, sis kananmunaa.Eilinen vähän huono esimerkki, kun on ainoa päivä viikossa kun menen töistä suoraan salille. Muulloin tulen yleensä kotiin, syön itse tehdyn päivällisen, käytän koiran (joko koira 30min + salille tai koiran kanssa pidempi 1h lenkki) ja syön pienen iltapalan erikseen. 2 palaa leipää, kasviksia tai rahkaa hedelmillä ja chiasiemenillä.
Ap
Pastaa, perunaa, leipää, iso annos kaurapuuroa. Jee, noillahan se paino putoaa hahhah!
Eli sun mielestä hiilareiden vähentäminen olisi painon pudotuksen edellytys?
Ap
Ehdottomasti, mutta älä kuitenkaan sitten liioittele proteiinin kanssa, ota kalorit oikeasta rasvasta.
Kyllä, juuri näin. Korvaisin hiilareita rasvalla. Se terveellisesti syöminen ei itsessään laihduta. Mulla on kaveri, jonka BMI on väh. 35, ja hän syö aina terveellisesti. Kun olin hänen mökillään viikonlopun, ymmärsin mistä ylipaino johtuu: annokset oli järjettömän kokoisia, ja ruokahetkiä oli todella usein. Sunnuntaina olin kirjaimellisesti pahoinvoiva siitä ruoan määrästä, ja jätin iltapäivän ja illan ruoat syömättä. Normaalisti syön itse kaksi kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Ap:n pituus ja lähtöpaino? Jos ei sinulla olekaan mitään pudotettavaa?
Voi kyllä mulla on. BMI on 35 eli olenko vaarallisen lihava vai mikä se on. Olen lihaksikas, joten ns normaalipainossa olisin todella hoikka, mutta reilu 20 kiloa minussa on helposti ylimääräistä.
Mutta kuten aiemmin johonkin muistaakseni kirjoitin, olen mieluummin terve läski kuin vaipuisin epätoivoon ja heittäisin lekkeriksi sen vuoksi, että paino ei tipu. Olen aina tykännyt terveellisestä ruuasta ja liikkumisesta. Kilpirauhasen vajaatoiminta on nostanut painoa arvojen ollessa huono, mutta vaikka tilanne sen osalta olisi nyt hyvä, ei elimistö oikein halua päästää saavutetuista kiloista irti.
Ap
Kilpirauhasen vajaatoiminta selittää. Itselläni on sama ja paino pyrkii aina nousemaan kun lääkitys ei ole kohdillaan. Eli et välttämättä voi tehdä määrääsi enempää :( tiedän kun itsellä lähti kunnolla painoa vasta fyysisessä työssä. Nyt taas huono vaihe ja vaikea hengittää :(
Koiralenkkejä on tosiaan kahdenlaisia. Aamulenkki on lähinnä ulkoilua ja koira nuuhkii paikkoja. Muut lenkit sen sijaan ovat just noita kunnon maastolenkkejä.
Pelkällä liikunnalla ei laihdu, sen ymmärrän. Mutta itselläni toimii just toisinpäin eli jos en joskus pääse liikkumaan kunnolla, tekee mieli epäterveellistä ruokaa kun normaalisti taas tykkään vain kaikesta terveellisestä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Piti juuri kirjoittaa tänne, että entä jos vaihdat sen aamupuuron 2 munan munakkaaseen? Valmistuu yhtä nopeasti kuin puuro ja pitää nälkää.
Se on kyllä yllättävää oikeasti miten paljon kaloreita kertyy vaikka tuntuu ettei syö paljon mutta siinä voi olla juurikin väärä koostumus. Ravintolassa ei tiedä mitä kaikkea on valmistuksessa käytetty ja eineksissäkin on suolaa aika lailla. Itse pidin myös ruokapäiväkirjaa ja siitä kertyy vaan kun joka suupalan laittaa ylös. Sen pitämiseen kannattaa aika ajoin palata koska pikkuhiljaa annokset suurenee.
Koiran lenkit ei ole kyllä muuta kuin happihyppelyä, hyvä tietysti sekin. Ellet sitten 5-10 kilometriä koiran kanssa paina metsäpolkuja hiki päässä. En korostaisi muutenkaan liikuntaa laihdutuksen keinona. Liikkua toki kannattaa mutta ei se painoa pudota. Kyllä se on ruoka. Liikunnasta saa juuri sen "tekosyyn" syödä, että kun liikun niin voin syödä enemmän. Nälkää se toki kasvattaa.
Ap