Miten painonpudotus käyntiin? Olen aktiivinen, liikun paljon ja syön terveellisesti
En saa painoa liikahtamaan alaspäin, vaikka ihan varmasti olen kalorivajeella. Ja ylipainoa on runsaasti.
Onko joku kikka, jolla sais painon pudotuksen käyntiin? Oon miettinyt, että hiilareiden rajoittaminen on joillain käynnistänyt painon putoamisen, mutta onko se kaikki vain hiilareiden sitomaa nestettä vai jatkuuko rasvan vähentymisenä? Ja toisekseen teen aika paljon aerobista liikuntaa, työmatkapyöräily 20 km päivässä ja koiralenkit, ja pelkään ettei vähillä hiilareilla yksinkertaisesti vaan jaksa.
Olen nyt puolisen vuotta tarkkailu syömistä, mutta paino tippunut koko aikana kokonaista 1.5 kg. Uskon että terveelliset elämäntavat kannattavat, vaikka olisi ylipainoakin, mutta olisihan se hienoa vähitellen saada painoa pois.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä syöt ja miten paljon. Itse en ole kovin aktiivinen, mutta olen hoikka ja tässä eilisen syömiseni: yksi lautasellinen riisiä ja kanakastiketta, pari banaania, 1 Leipä metukalla ja kurkulla. Ja siinä se. Ei ihmisen tarvii olla koko ajan mussuttamassa jotain.
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Aamiainen iso annos kaurapuuroa, raejuustoa siemeniä
Pyöräily töihin 30 min, syke 120-140
Lounas alkupala salaatti, puna-ahven, perunat (valmis annos, ei iso) Ja kävely 20 min.
Pyöräily salille 20 min.
Treeni aerobinen+tehokas lihaskunto 1,5 h
Pyöräily kotiin 15 min
Päivällinen parsakaalipestopasta, sis kananmunaa.Eilinen vähän huono esimerkki, kun on ainoa päivä viikossa kun menen töistä suoraan salille. Muulloin tulen yleensä kotiin, syön itse tehdyn päivällisen, käytän koiran (joko koira 30min + salille tai koiran kanssa pidempi 1h lenkki) ja syön pienen iltapalan erikseen. 2 palaa leipää, kasviksia tai rahkaa hedelmillä ja chiasiemenillä.
Ap
Riippuu ihan siitäkin, miten isoja annoksia syöt. Itse teen töitä kotoa käsin ja syön aina samankokoisilta lautasilta. En täytä lautasta kukkuralleen. Kaloreita en laske, mutta skippaan aamupalan (tai syön banaanin tai muun hedelmän), päivällä normiruokaa ja illalla yleensä proteiinia, esim. uunimunakas kinkulla, oliiviöljyllä ja kirsikkatomaateilla. Eilen tuli syötyä leipää, koska kaapissa ei ollut oikein muuta. Sinulle olisi varmaan tärkeintä tässä vaiheessa lisätä proteiinia. Se pitää nälkää, niin että huomaamattasi harvennat syömisvälejä tai syöt vähemmän.
Aamiaiseni on iso, koska olen ihmistyyppiä joka on aamulla nälkäinen ja toki tarvitsen energiaa moneksi tunniksi (pyöräily+työ ennen lounasta). Lounaalla käyn paikoissa, joissa tarjoillaan pöytään ja annokset eivät mielestäni ole isoja. Kotona syön reilun kokoisen annoksen, mutta ruokani sisältävät aina paljon kasviksia ja eivät ole energiatiheitä. Ylipäätään onnistumisen merkkinä pidän sitä että en syö yleensä koskaan ähkyyn ja en tarvitse napostella ateriaväleissä. Syön 3-4 krt päivässä. yleensä siis 4.
Ap
Kokeile syödä illalla proteiinia ja rasvaa. Tulet niin kylläiseksi (yöllä et kuluta paljon kaloreita), että aamulla sinulla ei ole enää kiljuva nälkä. Totuttelu uuteen rytmiin voi viedä 1-3 viikkoa. Itse syön runsaan aamiaisen esim. ulkomaanreissuilla hotellissa ja kotiin päästyäni herään aamuisin kovaan nälkään, kun olen opettanut vatsani saamaan ruokaa tiettyyn aikaan ja tiettyjä määriä. Onneksi keholleen pystyy opettamaan uusia tapoja.
Toki näin voin tehdä mutta mikä hyöty siitä on? Kalorimäärä pysyisi samana, mutta jakaantuisi erilailla. Olen aamuisin aktiivisin, joten minusta on loogista myös saada energiaa silloin.
Suon elimistölleni 12 h paaston aina silloin kuin treenit tms ei venytä iltasyömisen ajankohtaa myöhäisemmäksi.
Ap
12 tuntia syömättä ei ole paasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikut paljon, joten vhh ei välttämättä kannata. Hiilarit auttavat sekä liikunnan aikana että liikunnasta palautumisessa. Turha rasva pois ruokavaliosta, niin saa paljon kaloreita vähennettyä. Suosittelen laskemaan kaikki kalorit parin viikon ajan, niin saat hahmotettua, että millaisia annoksia voit syödä.
Höpöhöpö, vhh-ruokavaliolla voi aivan hyvin liikkua.
Jotenkin elimistö pitäis varmaan opettaa siihen. Mulla ei ole onnistunut ja olen monta kertaa kokeillut.
Tähän olisi kiva saada vinkkejä sellaisilta, jotka olisi käynyt prosessin läpi, ei niiltä joiden kroppa toimii itsestään vähillä hiilareilla.
Ap
Hiilarivarastoihin on sitoutunut nestettä jonkin verran minkä johdosta lähes kaikilla paino tippuu nopeasti aluksi sen 2-3 kg kun nämä varastot lähtee nesteineen. Jos on hankaluuksia käynnistää rasvanpolttoa niin ehdottaisin hetkeksi ainakin vähähiilarista / runsasrasvaista ruokavaliota - kyllä elimistö alkaa enemmän rasvaa polttamaan kun ei muualtakaan energiaa saa.
Juotko aamiaisen ja lounaan välillä kahvia ja joku keksi, pulla? Entä iltapäiväkahvi? Työpaikan kahvipöydän herkut, Tuomiset, tuliaiset, synttärit?
No joka tapauksessa 12h ilman ravintoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä syöt ja miten paljon. Itse en ole kovin aktiivinen, mutta olen hoikka ja tässä eilisen syömiseni: yksi lautasellinen riisiä ja kanakastiketta, pari banaania, 1 Leipä metukalla ja kurkulla. Ja siinä se. Ei ihmisen tarvii olla koko ajan mussuttamassa jotain.
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Aamiainen iso annos kaurapuuroa, raejuustoa siemeniä
Pyöräily töihin 30 min, syke 120-140
Lounas alkupala salaatti, puna-ahven, perunat (valmis annos, ei iso) Ja kävely 20 min.
Pyöräily salille 20 min.
Treeni aerobinen+tehokas lihaskunto 1,5 h
Pyöräily kotiin 15 min
Päivällinen parsakaalipestopasta, sis kananmunaa.Eilinen vähän huono esimerkki, kun on ainoa päivä viikossa kun menen töistä suoraan salille. Muulloin tulen yleensä kotiin, syön itse tehdyn päivällisen, käytän koiran (joko koira 30min + salille tai koiran kanssa pidempi 1h lenkki) ja syön pienen iltapalan erikseen. 2 palaa leipää, kasviksia tai rahkaa hedelmillä ja chiasiemenillä.
Ap
Riippuu ihan siitäkin, miten isoja annoksia syöt. Itse teen töitä kotoa käsin ja syön aina samankokoisilta lautasilta. En täytä lautasta kukkuralleen. Kaloreita en laske, mutta skippaan aamupalan (tai syön banaanin tai muun hedelmän), päivällä normiruokaa ja illalla yleensä proteiinia, esim. uunimunakas kinkulla, oliiviöljyllä ja kirsikkatomaateilla. Eilen tuli syötyä leipää, koska kaapissa ei ollut oikein muuta. Sinulle olisi varmaan tärkeintä tässä vaiheessa lisätä proteiinia. Se pitää nälkää, niin että huomaamattasi harvennat syömisvälejä tai syöt vähemmän.
Aamiaiseni on iso, koska olen ihmistyyppiä joka on aamulla nälkäinen ja toki tarvitsen energiaa moneksi tunniksi (pyöräily+työ ennen lounasta). Lounaalla käyn paikoissa, joissa tarjoillaan pöytään ja annokset eivät mielestäni ole isoja. Kotona syön reilun kokoisen annoksen, mutta ruokani sisältävät aina paljon kasviksia ja eivät ole energiatiheitä. Ylipäätään onnistumisen merkkinä pidän sitä että en syö yleensä koskaan ähkyyn ja en tarvitse napostella ateriaväleissä. Syön 3-4 krt päivässä. yleensä siis 4.
Ap
Kokeile syödä illalla proteiinia ja rasvaa. Tulet niin kylläiseksi (yöllä et kuluta paljon kaloreita), että aamulla sinulla ei ole enää kiljuva nälkä. Totuttelu uuteen rytmiin voi viedä 1-3 viikkoa. Itse syön runsaan aamiaisen esim. ulkomaanreissuilla hotellissa ja kotiin päästyäni herään aamuisin kovaan nälkään, kun olen opettanut vatsani saamaan ruokaa tiettyyn aikaan ja tiettyjä määriä. Onneksi keholleen pystyy opettamaan uusia tapoja.
Toki näin voin tehdä mutta mikä hyöty siitä on? Kalorimäärä pysyisi samana, mutta jakaantuisi erilailla. Olen aamuisin aktiivisin, joten minusta on loogista myös saada energiaa silloin.
Suon elimistölleni 12 h paaston aina silloin kuin treenit tms ei venytä iltasyömisen ajankohtaa myöhäisemmäksi.
Ap
12 tuntia syömättä ei ole paasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikut paljon, joten vhh ei välttämättä kannata. Hiilarit auttavat sekä liikunnan aikana että liikunnasta palautumisessa. Turha rasva pois ruokavaliosta, niin saa paljon kaloreita vähennettyä. Suosittelen laskemaan kaikki kalorit parin viikon ajan, niin saat hahmotettua, että millaisia annoksia voit syödä.
Ei voi yhtä hyvin. Lihakset käyttävät hiilareita.
Kyllä voi.
Syöt liian paljon, niin se vain on. Itsekin liikuin ja söin terveellisesti ja maltillisella vajeella, mutta mitään ei tapahtunut. Sitten kun karsin siitä 30 prosenttia pois niin johan alkoi lähteä.
Karu tosiasia on, että jos haluaa että paino tippuu, se tarkoittaa sitä että maha ei voi olla täynnä. Pitää olla jos ei nälkä, niin sellainen tunne että tekee mieli ruokaa. Muuten on liian kylläinen = paino ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin elimistö pitäis varmaan opettaa siihen. Mulla ei ole onnistunut ja olen monta kertaa kokeillut.
Tähän olisi kiva saada vinkkejä sellaisilta, jotka olisi käynyt prosessin läpi, ei niiltä joiden kroppa toimii itsestään vähillä hiilareilla.
Ap
Aluksi liikunta takkuaa, mutta kyllä kroppa siihen tottuu. Kokemusta usean vuoden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Juotko aamiaisen ja lounaan välillä kahvia ja joku keksi, pulla? Entä iltapäiväkahvi? Työpaikan kahvipöydän herkut, Tuomiset, tuliaiset, synttärit?
Juon teetä, joka ei sisällä muuta kuin vettä ja teepussin uittamisen. Ei ole tarjolla kahvipöydän herkkuja ja vaikka olisikin, en ottaisi. Olen gluteeniton ja en tykkää juuri mistään herkuista. Käyn harvoin juhlissa, joten en usko että ne olisi sellaisia mitkä kaataisi painopudotuksen. Enkä silloinkaan antaumuksella vedä mitään, koska en vain ole herkkujen perään.
Ap
Soluilla menee tosiaan hetki sopeutuessa muutokseen eli jos vaihtaa vähähiilariselle ruokavaliolle voi hyvinkin mennä 2-3 viikkoa ennenkuin olotila alkaa palata normaalimmaksi. Mutta solut on vaan opetettava rasvanpolttoon jos ongelma on siinä etteivät ne meinaa sitä kunnolla tehdä. Itsellä lähti n. 20 kg karpatessa ja ensimmäistä kertaa elämässäni olen normaalipainoinen. No, muutama kilo palannut kun syön nykyisin taas kaikkea (tosin tällä hetkellä taas hiilarivähennys menossa).
Jos englantia ymmärtää niin Youtubessa on paljon videoita uudemmasta tiedosta miten elimistö toimii ravinnon kanssa, esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Vaan asia menee niin, että kaikki energia, ihan sama mitä syömällä se on tullut, voidaan hajottaa kehon energianlähteeksi. Hiilaripitoiset energianlähteet hajoavat nopeammin ja helpommin, mikä aiheuttaa verensokeripiikin. Ylimääräinen sokeri varastoituu rasvaksi. Ja sitä rasvan määrää pyritään laihduttaessa VÄHENTÄMÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vähennä liikuntaa sen ajaksi kun totutat elimistöäsi uudenlaiseen ruokailuun. Kun uusi ruokailumalli tuntuu luontevalta, ala taas hiljalleen lisäämään liikuntaa.
Kyllä mulla on suden nälkä aamulla herätessä. Nälkä myös ennen lounasta, aika isokin nälkä ennen päivällistä ja pieni nälkä ennen iltapalaa.
Mutta varmaan edelleen syön liikaa sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian paljon, niin se vain on. Itsekin liikuin ja söin terveellisesti ja maltillisella vajeella, mutta mitään ei tapahtunut. Sitten kun karsin siitä 30 prosenttia pois niin johan alkoi lähteä.
Karu tosiasia on, että jos haluaa että paino tippuu, se tarkoittaa sitä että maha ei voi olla täynnä. Pitää olla jos ei nälkä, niin sellainen tunne että tekee mieli ruokaa. Muuten on liian kylläinen = paino ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon teetä, joka ei sisällä muuta kuin vettä ja teepussin uittamisen. Ei ole tarjolla kahvipöydän herkkuja ja vaikka olisikin, en ottaisi. Olen gluteeniton ja en tykkää juuri mistään herkuista. Käyn harvoin juhlissa, joten en usko että ne olisi sellaisia mitkä kaataisi painopudotuksen. Enkä silloinkaan antaumuksella vedä mitään, koska en vain ole herkkujen perään.
Ap
Saanko kysyä miksi olet gluteeniton?
Sitä mä en pysty tekemään. Voisin selittää että koska työmatkat ja koira, mutta tosi asia on se, että liikunta pitää mun pään kunnossa. Mä tuun heti hulluksi, jos liikuntamäärä vähenee.
Se ei ole vika, se on ominaisuus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vähennä liikuntaa sen ajaksi kun totutat elimistöäsi uudenlaiseen ruokailuun. Kun uusi ruokailumalli tuntuu luontevalta, ala taas hiljalleen lisäämään liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on suden nälkä aamulla herätessä. Nälkä myös ennen lounasta, aika isokin nälkä ennen päivällistä ja pieni nälkä ennen iltapalaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska syöt sellaista ruokaa, joka vain lisää nälkää.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja gluteeniton ruokavalio helpottaa hyvin isossa määrin oireita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saanko kysyä miksi olet gluteeniton?
Liiku enemmän. 20 kilometriä työmatkapyöräilyä, siis puoli tuntia aamuin illoin ei riitä painon pudottamiseen. Ala vaikka juosta, se on erittäin tehokas keino päästä kiloista säännöllisesti harjoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että hiilaripitoisella ruokavaliolla kehoosi on muodostunut tietynlainen hormonitoiminta, kuten myös suolistossasi on tietynlainen bakteerikanta. Nämä asiat viestivät kehollesi, mitä pitää syödä ja milloinkin. Ajattele vaikka niin, että suolistossasi majaileva hiiva, jota olet ruokkinut hiilareilla, huutaa siellä lisää hiilareita. Menee jonkun aikaa, kunnes saat muutettua suolistosi mikrobikannan paremmanlaiseksi. Ja muista se, että laihduttaessa on normaalia tuntea välillä kiljuvaa nälkää. Se on merkki siitä, että nyt jotain laihtumista tapahtuu. Olon normalisoituminen voi viedä viikkoja.