Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikka jaksaisin asioita, niin minua ei huvita :(

Vierailija
27.09.2022 |

Elämäni on niin vääränlaista itselleni, että montaakaan asia ei huvita tehdä, vaikka jaksaisin. Tämä on todella vakava ongelma elämässäni.

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen mielestäni samoin kuin ap.

Olen tehnyt eläissäni niin paljon suorittavaa ja avustavaa työtä, auttanut muita, että olen ajatellut, että he jotka minua näin työllistävät, joutuvat jatkossa tekemään itse tai kärsimään omista puutteistaan. En voi olla omalla mukavuusalueellani vielä, mutta tulevaisuudessa voin. Tällä hetkellä voin sulkea silmäni ja korvani siltä mitä en tahdo elämääni, mitä en korjaa enää heidän puolestaan ja myöhemmin voin ottaa enemmän etäisyyttä. Pidän aistini vastaanottavaisina vain asioille, jotka koen mielekkäinä itselleni ja ajankäytölleni.

Vierailija
22/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Tuollaisia psyykkisiä tunne-esteitä voi ehkä yrittää kiertää järjellistä erittelyä alkuun apuna käyttäen.

Jossain yksittäisessä asiassa, vaikka siivoamisessa, kirjoitat ylös syitä, miksi siisti koti ilahduttaisi sinua. Kun olet siivonnut ja koet siistissä kodissa myönteisiä tunteita, psyykesi saa vahvistusta sille, että oma valintasi auttoi sinua kokonaisvaltaisesti.

Ei kun mä haluaisi elää tavallaan flow-tunnetilassa myös arkisia askareita tehdessäni esim. vapaapäivänä, jos päätän niitä tehdä. Eli teen ne ennen kuin on ihan pakko. Pakolla onnistuu, mutta se on ihan v'tn hirveää. Eläisin mieluiten tyytyväisenä kaikkeen, mitä teen. Itsehän ne tekemiseni päätän. jos HALUAN siistiä, se on jotenkin ratkaistava, joten miksi en haluaisi myös ratkaisua?

Mutta nyt siis en vaan pysty, vaikka toi ois oikein. Ja syy on se, että näkemykseni on kumottu koko ajan kasvuvaiheessani. En ole tottunut toimimaan minkään oman näkemykseni mukaan. Se on kielletty ja niistä on minua jopa kiusattu, satutettu, kun ne ovat eronneet narsistiäitini ajattelutavoista niin paljon.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitätöijähän mitä ilmeisimmin panee vahinkoa kiertämään eli on itse kokenut saman eikä ehkä elä kuten haluaa. Heikkouttahan se, miksi kumarrella heikkouden edessä.

Kukaan ei tässä kumartele heikkouden edessä, eli mielellään kunnioita sitä, että aina toisen näkemys on vallalla, vaan kyse on alistetuksi jäämisestä.

Ap

"Hän mitätöi minun näkemykseni. Minun on vaikeaa siis omata mitään näkemyksiä, jotka auttaisivat minua itseäni. Ne voidaan aina murskata ja koska se onnistui aiemminkin, se onnistuu taas."

Siis arvostelun pelostako alistut etkä uskalla toimia käytännössä niin kuin haluat, vai hallitsevatko hänen näkemyksensä psyykeäsi niin että tarvitset häneltä hyväksyvän luvan kaikkeen kivaan?

Vierailija
24/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen mielestäni samoin kuin ap.

Olen tehnyt eläissäni niin paljon suorittavaa ja avustavaa työtä, auttanut muita, että olen ajatellut, että he jotka minua näin työllistävät, joutuvat jatkossa tekemään itse tai kärsimään omista puutteistaan. En voi olla omalla mukavuusalueellani vielä, mutta tulevaisuudessa voin. Tällä hetkellä voin sulkea silmäni ja korvani siltä mitä en tahdo elämääni, mitä en korjaa enää heidän puolestaan ja myöhemmin voin ottaa enemmän etäisyyttä. Pidän aistini vastaanottavaisina vain asioille, jotka koen mielekkäinä itselleni ja ajankäytölleni.

Jep. Muita ei pidä auttaa itsensä kustannuksella. Jos on halua auttaa toisia, se on ok, mutta kaikilla on vastuu itsestään.

Ap

Vierailija
25/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua tästä aloituksesta yhtään mitään. Se mitä joku sanoi 30 vuotta sitten ei määritä tätä hetkeä. 

Vierailija
26/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitätöijähän mitä ilmeisimmin panee vahinkoa kiertämään eli on itse kokenut saman eikä ehkä elä kuten haluaa. Heikkouttahan se, miksi kumarrella heikkouden edessä.

Kukaan ei tässä kumartele heikkouden edessä, eli mielellään kunnioita sitä, että aina toisen näkemys on vallalla, vaan kyse on alistetuksi jäämisestä.

Ap

"Hän mitätöi minun näkemykseni. Minun on vaikeaa siis omata mitään näkemyksiä, jotka auttaisivat minua itseäni. Ne voidaan aina murskata ja koska se onnistui aiemminkin, se onnistuu taas."

Siis arvostelun pelostako alistut etkä uskalla toimia käytännössä niin kuin haluat, vai hallitsevatko hänen näkemyksensä psyykeäsi niin että tarvitset häneltä hyväksyvän luvan kaikkeen kivaan?

Siinä on varmaan niin, että jos ottaisin OMAN näkemykseni käyttöön ja tekisin sen mukaan, niin jos se näkemys haastettaisiin, en osaisi pitää puoliani, koska en ole harjoiutellut. Ja siis mun ainoa tapani olisi olla HYVIN ILKEÄ haastajaa kohtaan. Viha.

Ap

Vierailija
27/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai yksi erehtyväinen ihminen voi olla kaiken syyllisyyden lähde ja määrittelijä. Täytyy itse miettiä, mikä on tarpeellista ja mikä tarpeetonta syyllisyyttä.

Vierailija
28/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä on varmaan niin, että jos ottaisin OMAN näkemykseni käyttöön ja tekisin sen mukaan, niin jos se näkemys haastettaisiin, en osaisi pitää puoliani, koska en ole harjoiutellut. Ja siis mun ainoa tapani olisi olla HYVIN ILKEÄ haastajaa kohtaan. Viha.

Ap

Ja koska olen oppinut, että tekopyhien ja tyhmien ihmisten mielestä, jotka eivät ilmeisesti ole koskaan joutuneet tai uskaltaneet puolustaa omia näkemyksiään, vihani tarkoittaa, että minä olen paha, se on vähän hankala käyttökeino.

Ap

Vierailija
29/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet tarvitsevat enemmän suojattua tilaa itselleen kuin toiset, kun toiset tyytyvät enemmän toimimaan myös epämukavuusalueellaan, niin että he eivät ymmärrä, jos yhdet vaativat enemmän vapauksia.  Oletko jo aikuinen? Voitko syyttää "narsistiäitiäsi" ongelmistasi? Oletko varma, että hän on narsisti? Entä jos hän on joustanut enemmän kuin sinä ja päättänyt lopettaa joustamasta? Lienee aika kannatella itse itseään ilman toisten syyttelyä? Aika hakea positiivisempaa lähestymistapaa?

Vierailija
30/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetelma oli sellainen, että äitini loukkaantui sydänjuuriaan myöten siitä, että mä kehtasinkin koittaa puolustaa omia näkemyksiäni. Ja hän tukahdutti sen niin hyvion kuin osasi, mm. minua mollaamalla ja väittämällä, kuinka KAIKKI halveksisivat minua sitten jne.

Niin tärkeä sille narsistille oli saada kuvitella, että maailmassa on vain yhdenlaisia ihmisiä: sellaisia köyhiä, vapisevia haavanlehtiä, kuin hän. Mutta raivoissaan hän oli kuitenkin hyvin uhkaava.

Ap

Vierailija
31/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän ikäinen ap tällä hetkellä oikein mahdat olla?

Vierailija
32/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdet tarvitsevat enemmän suojattua tilaa itselleen kuin toiset, kun toiset tyytyvät enemmän toimimaan myös epämukavuusalueellaan, niin että he eivät ymmärrä, jos yhdet vaativat enemmän vapauksia.  Oletko jo aikuinen? Voitko syyttää "narsistiäitiäsi" ongelmistasi? Oletko varma, että hän on narsisti? Entä jos hän on joustanut enemmän kuin sinä ja päättänyt lopettaa joustamasta? Lienee aika kannatella itse itseään ilman toisten syyttelyä? Aika hakea positiivisempaa lähestymistapaa?

On joo. Mutta ensin pitää puhaltaa kaikki toisen aiheuttama, jo irronnut lika ja p'ska pois. (Esteet, joista pystyy jo päästämään irti, mitä toinen asetti)

Ap

Vierailija
33/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytin just 50V! 🌻

Vierailija
34/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka haluavat olla ei-syrjäytyneitä joutuvat jatkuvasti tekemään sellaisia asioita jotka eivät huvita.

Tää on aika jännä kommentti, koska se ei koske minua. Tai siis minusta ihminen voi valita tykätä kaikesta, joka auttaa häntä itseään. Mutta koska näkemyksiäni ei ole kuunneltu, tämä ei toiminut.

Ap

millaisista näkemyksistä puhut?  Onko sua alistettu ja ahdettu nurkkaan?

No just vaikka tällaisista: "Kaikki jotka haluavat olla ei-syrjäytyneitä joutuvat jatkuvasti tekemään sellaisia asioita jotka eivät huvita."

onko tämä totta vai ei. Minusta ei ole. Minä ajattelen niin, että jos se ei motivoi sinua niin paljon, että tykkäät sen tekemisestä, älä tee. Ja sitten on pakotettu tekemään, vaikka mua ei motivoinut tai ei siinä laajuudessa, kuin pakottaja halusi tms.

Ap

Hyvinvointivaltiossamme tosiaan on se mahdollisuus ettei tarvitse tehdä jos tuntuu pahalta.  Aina ei ole ollut näin. Ehkäpä se juuri syö motivaatiota kun ei ole äärimmäinen pakko selviämisen kannalta.

Vierailija
35/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vieläkin JÄRKYTTYNYT siitä, että toinen halusi nimenomaan tukahduttaa ja estää mun näkemykseni! Kuka voi tehdä lapselleen niin????? En tajua. 💔😢

Ihmisen, jota rakastat, näkemykset tulisi olla niitä kaikkein ihanimpia timantteja maailmassa! Vaikkei aina olla samaa mieltä! Koska sitten voidaan argumentoida ja keskustella, miksi muka näkemys ei ole parhain mahdollinen jne.

Ap

Vierailija
36/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytin just 50V! 🌻

Olet odottanut vanhaksi. Äitisi on kuitenkin muistava ja elävä vielä?

Vierailija
37/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Tuollaisia psyykkisiä tunne-esteitä voi ehkä yrittää kiertää järjellistä erittelyä alkuun apuna käyttäen.

Jossain yksittäisessä asiassa, vaikka siivoamisessa, kirjoitat ylös syitä, miksi siisti koti ilahduttaisi sinua. Kun olet siivonnut ja koet siistissä kodissa myönteisiä tunteita, psyykesi saa vahvistusta sille, että oma valintasi auttoi sinua kokonaisvaltaisesti.

Ei kun mä haluaisi elää tavallaan flow-tunnetilassa myös arkisia askareita tehdessäni esim. vapaapäivänä, jos päätän niitä tehdä. Eli teen ne ennen kuin on ihan pakko. Pakolla onnistuu, mutta se on ihan v'tn hirveää. Eläisin mieluiten tyytyväisenä kaikkeen, mitä teen. Itsehän ne tekemiseni päätän. jos HALUAN siistiä, se on jotenkin ratkaistava, joten miksi en haluaisi myös ratkaisua?

Mutta nyt siis en vaan pysty, vaikka toi ois oikein. Ja syy on se, että näkemykseni on kumottu koko ajan kasvuvaiheessani. En ole tottunut toimimaan minkään oman näkemykseni mukaan. Se on kielletty ja niistä on minua jopa kiusattu, satutettu, kun ne ovat eronneet narsistiäitini ajattelutavoista niin paljon.

Ap

Kuulostaa siltä että keksit tekosyitä sille miksi sun ei tarvisi tehdä näitä elämän askareita.  Mut eihän sun tarvikkaan. Ei se keneltäkään muulta varsinaisesti ole pois mitä teet elämälläsi. Se on vai sun oma ongelma.

Vierailija
38/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka haluavat olla ei-syrjäytyneitä joutuvat jatkuvasti tekemään sellaisia asioita jotka eivät huvita.

Tää on aika jännä kommentti, koska se ei koske minua. Tai siis minusta ihminen voi valita tykätä kaikesta, joka auttaa häntä itseään. Mutta koska näkemyksiäni ei ole kuunneltu, tämä ei toiminut.

Ap

millaisista näkemyksistä puhut?  Onko sua alistettu ja ahdettu nurkkaan?

No just vaikka tällaisista: "Kaikki jotka haluavat olla ei-syrjäytyneitä joutuvat jatkuvasti tekemään sellaisia asioita jotka eivät huvita."

onko tämä totta vai ei. Minusta ei ole. Minä ajattelen niin, että jos se ei motivoi sinua niin paljon, että tykkäät sen tekemisestä, älä tee. Ja sitten on pakotettu tekemään, vaikka mua ei motivoinut tai ei siinä laajuudessa, kuin pakottaja halusi tms.

Ap

Hyvinvointivaltiossamme tosiaan on se mahdollisuus ettei tarvitse tehdä jos tuntuu pahalta.  Aina ei ole ollut näin. Ehkäpä se juuri syö motivaatiota kun ei ole äärimmäinen pakko selviämisen kannalta.

Ei se syö motivaatiota. Jos oikein kovasti haluaa kauniin kodin, sen saa vain helpommin hyvinvointivaltiossa.

Ap

Vierailija
39/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vieläkin JÄRKYTTYNYT siitä, että toinen halusi nimenomaan tukahduttaa ja estää mun näkemykseni! Kuka voi tehdä lapselleen niin????? En tajua. 💔😢

Ihmisen, jota rakastat, näkemykset tulisi olla niitä kaikkein ihanimpia timantteja maailmassa! Vaikkei aina olla samaa mieltä! Koska sitten voidaan argumentoida ja keskustella, miksi muka näkemys ei ole parhain mahdollinen jne.

Ap

Se on sitä sen ajan kasvatusta.  Piiskaa ja nöyryyttämistä niin johan kasvaa vahvoja lapsia....... tai sit ei.

Vierailija
40/169 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Ap

Kuulostaa siltä että keksit tekosyitä sille miksi sun ei tarvisi tehdä näitä elämän askareita.  Mut eihän sun tarvikkaan. Ei se keneltäkään muulta varsinaisesti ole pois mitä teet elämälläsi. Se on vai sun oma ongelma.

Joo, sinulle ehkä kuulostaa, se kertoo SINUSTA, ei mun problematiikasta. Sä et vain tajua, koska sulla on ollut vähemmän mahdollisuuksia elkämässäsi kuin mulla, siis tavoitella flow'ta jne.

Ap