Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaisin vertaistukea. En jaksa enää yhtään soittoa koulusta ja wilma viestiä

Vierailija
26.09.2022 |

Olen oikeasti todella väsynyt. Ei yhtään viikkoa, kun opettaja ei soita tai wilmaan tule viestiä. Koko ajan jotain ongelmia koulussa jollain lapsista. Ahdistaa, itkettää ja olen niin väsynyt tähän.

Meillä kotona asiat hyvin. Lapset saa rakkautta, olemme läsnäolevia vanhempia, on rajat, kotiintuloajat, on ruokaa, vaatetamme lapset, autamme läksyissä, teemme yhdessä perheenä asioita. Lapsilla harrastuksia jne. Kotona pitäisi olla kaikki asiat hyvin.

Lapset kuitenkin oireilee nyt jonkun takia koulussa. En ymmärrä. Vähän väliä tulee soittoa huonosta käytöksestä ja milloin mitäkin. Ja painotan, että nämä hölmöilyt liittyy kouluun, koska kotona/viikonloppuisin/lomalla tällaista ei ole esiintynyt.

Mitä ihmettä tälle asialle voisi nyt tehdä? Ideoita?

Olen jo palaveerannut opettajien kanssa ja tuntuvat hekin olevan aika kädettömiä. Onko tämä nyt joku yleinen normi, että lapset hölmöilee kouluissa minkä ehtii ja opettajat eivät pysty asialle mitään tekemään? Kyllä minua hävettää vanhempana, että lapseni hölmöilee, mutta miten saan sen koulussa loppumaan?? Siellä tuntuu olevan mukana kasa kavereita, jotka sitten yhdessä keksivät näitä juttuja eli kyse ei ole pelkästään minun lapsista.

Koulun vaihto tuskin auttaa ja en pysty töistä käsin vaikuttamaan, keiden kanssa lapset leikkivät välituntisin. Minulla oikeasti kärsii työt ja oma elämä, kun tuntuu, että kaikki aika menee koulun kanssa asioita selvitellessä.

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämänkin keskustelun perusteella näyttää nainen olevan naiselle susi! (Vaikkei sukupuolista ollutkaan varmuutta) Sano ap ihan reilusti niille opettajille että kyllä teidän auktoriteetissäkin on ongelmia, jos sallivat tuollaisten häiriökäyttäytymisten jatkua eivätkä tee asialle muuta kuin mussuttavat wilmassa. Tympii koko wilma, se on tehnyt kyllä opettajista toivottomia lapasia!

Vierailija
42/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan muistanut sanoa lapsillesi, että he ovat saaneet ansiotta Wilma-merkinnät ja ovat vaan opettajien silmätikkuina, syyttöminä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellenne on saattanut tulla paha mieli, jos olette olleet tiukkoja kasvattajia. Tai on tullut paha mieli, jos opettaja on käskenyt olla hiljaa tunnilla. 

Vierailija
44/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivisuuden kierre pitää saada poikki. Joten ensimmäiseksi pyydät opettajalta positiiviset merkinnät silloin, kun sujuu hyvin. Ja kehitätte palkitsemisjärjestelmän sekä positiivisista wima-merkinnöistä että hyvistä numeroista. Lisäksi on välttämätöntä keskustella siitä, miten toisia kohdellaan.

Vierailija
45/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne opettajatkin on turhan herkkiä avautumaan vaikeuksistaan vanhemmille, kun joutuvat haastavaan tilanteeseen oppilaan kanssa. Itse olen sanonut opettajalle, joka haluaa lähes joka päivästä kirjottaa kommentin lapseni käytöksestä, että en kyllä jaksa niitä sitten lukea. Soittaa sitten jos eivät pärjää lapseni kanssa niin tuun hakemaan pois. Fakta on se että en voi heitä auttaa heidän työssään kun itsellä on oma ansiotyö tehtävänä. En minäkään soita opettajalle jos minulla tulee haastava tilanne eteen töissä. Olen ammattilainen ja etsin keinot ratkaista sen. Niin opettajienkin pitäisi.

Olen hämmentävän usein törmännyt kaltaiseesi asenteeseen ystäväpiirissäni. En ole koskaan ääneen seuraavaa lausunut, mutta nyt anonyyminä sen voin todeta.

Se opettaja pääsee lapsestasi eroon vuodessa tai viimeistään muutamassa. Hän pääsee kehittämään ammattitaitoaan edelleen toisilla lapsilla.

Sitä vastoin sinä saat viettää - toivottavasti - koko elämäsi ihmissuhteessa lapsesi kanssa, seuraten hänen urapolkuaan ja menestystään eri elämänalueilla, ja sitä, kuinka lapsuuden ja nuoruuden tärkeät vuodet hänen persoonaansa ohjaavat.

Kun katsotaan isoa kuvaa, kannattaakohan sinun kuitenkaan keulia sillä, kuinka olet ammattilainen työssäsi ja opettaja ei ole. Vai kannattaisiko ehkä ymmärtää, että opettaja ammattilaisena tajuaa, kuinka tärkeä ihmissuhde juuri sinä olet lapsesi kehityksen kannalta, ja hän yrittää saada sinutkin tajuamaan sen.

Varmaan juuri näin. Sitä vaan en ymmärrä että miksi tämä raudalujan ammattitaidon omaava kansankynttilä ei pistä niitä häiriköitä ja kiusaajia kuriin. Kun se minulle wilmaan lässytys ei auta siihen asiaan yhtään.

Vierailija
46/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat kännykät ja pelit pois, niin kauaksi aikaa, että koulussa olo onnistuu.

Vierailija
47/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämänkin keskustelun perusteella näyttää nainen olevan naiselle susi! (Vaikkei sukupuolista ollutkaan varmuutta) Sano ap ihan reilusti niille opettajille että kyllä teidän auktoriteetissäkin on ongelmia, jos sallivat tuollaisten häiriökäyttäytymisten jatkua eivätkä tee asialle muuta kuin mussuttavat wilmassa. Tympii koko wilma, se on tehnyt kyllä opettajista toivottomia lapasia!

Hyvin kasvatettu lapsi ei esim. riehu koulun käytävillä ja puhu asiattomasti muille lapsille tai opettajille, kuten ap sanoi hänen lastensa tekevän. Kasvatus lähtee lapsen kotoa.

Vierailija
48/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan muistanut sanoa lapsillesi, että he ovat saaneet ansiotta Wilma-merkinnät ja ovat vaan opettajien silmätikkuina, syyttöminä?

Niin ja kyllä äiti tietää, että ope liioittelee ja koko kärhämä on naapurin Pertun syytä, kun aina villitsee meidän niiiiiin kiltit pojat.

Sitten äiti ei ymmärrä mikä on ongelmana. Poliisille voi myöhemmin sanoa, että kotona pojat ovat aina kiltisti.

Vierailija
49/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne opettajatkin on turhan herkkiä avautumaan vaikeuksistaan vanhemmille, kun joutuvat haastavaan tilanteeseen oppilaan kanssa. Itse olen sanonut opettajalle, joka haluaa lähes joka päivästä kirjottaa kommentin lapseni käytöksestä, että en kyllä jaksa niitä sitten lukea. Soittaa sitten jos eivät pärjää lapseni kanssa niin tuun hakemaan pois. Fakta on se että en voi heitä auttaa heidän työssään kun itsellä on oma ansiotyö tehtävänä. En minäkään soita opettajalle jos minulla tulee haastava tilanne eteen töissä. Olen ammattilainen ja etsin keinot ratkaista sen. Niin opettajienkin pitäisi.

Olen hämmentävän usein törmännyt kaltaiseesi asenteeseen ystäväpiirissäni. En ole koskaan ääneen seuraavaa lausunut, mutta nyt anonyyminä sen voin todeta.

Se opettaja pääsee lapsestasi eroon vuodessa tai viimeistään muutamassa. Hän pääsee kehittämään ammattitaitoaan edelleen toisilla lapsilla.

Sitä vastoin sinä saat viettää - toivottavasti - koko elämäsi ihmissuhteessa lapsesi kanssa, seuraten hänen urapolkuaan ja menestystään eri elämänalueilla, ja sitä, kuinka lapsuuden ja nuoruuden tärkeät vuodet hänen persoonaansa ohjaavat.

Kun katsotaan isoa kuvaa, kannattaakohan sinun kuitenkaan keulia sillä, kuinka olet ammattilainen työssäsi ja opettaja ei ole. Vai kannattaisiko ehkä ymmärtää, että opettaja ammattilaisena tajuaa, kuinka tärkeä ihmissuhde juuri sinä olet lapsesi kehityksen kannalta, ja hän yrittää saada sinutkin tajuamaan sen.

Varmaan juuri näin. Sitä vaan en ymmärrä että miksi tämä raudalujan ammattitaidon omaava kansankynttilä ei pistä niitä häiriköitä ja kiusaajia kuriin. Kun se minulle wilmaan lässytys ei auta siihen asiaan yhtään.

Ehkä se on helpompaa sinulle ajatella, että opettajalta puuttuu ammattitaitoa, kuin että oma lapsesi ei olisi ihan parhaiten onnistunut yksilö.

Mutta tärkeää olisi muistaa, että koskaan ei ole liian myöhäistä muuttaa asioita. Vanhempi voi vaikuttaa lapsensa käytökseen, myös siellä koulussa.

Vierailija
50/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8luokan loppuun meni hyvin, sitten alkoi murrosikä ja aikuisten uhmaaminen koulussa ja häiriömerkintöjä tuli urakalla. Kotona meni hyvin eikä suurempia ongelmia ollut. Nyt 2 vuotta myöhemmin on tasoittunut.

Ei se sitä tarkoita etteikö vanhemmat hommiansa tee. Rankaisut ja suoraviivainen toiminta on nuorelle myrkkyä ja nuori voi vastata siihen vielä uhmakkaammin.

Kasvatus muuttuu lapsen tullessa murrosikään taitolajiksi, jossa neuvotellaan eikä enää määräillä tai sanota. Nuorella on todella oma tahto ja kokeillaan rajoja.

Murrosikäisen kuuluu kapinoida ja irrottautua vanhemmistaan. Se on yksi tuon iän tärkeimmistä kehitystehtävissä. Aikuisena tasapainoisempi, kun murrosiässä vähän kokeilee kepillä jäätä. Sanotaan, että myös tiivis hyvä suhde vanhempiin voi vaatia rajumman irtioton, joka voi näkyä näin.

Ei auta muu kuin puhua järkeä ja neuvotella.Sitten tietenkin järeämmät keinot käyttöön jos vaikka lintsailee, ryypiskelee tms . Menee yli rajan. Pidä puheyhteys nuoreen kunnossa.

Terveisin myös niin paljon hävennyt ja kunnon poika siitä tuntui silti kasvavan

Moni murkkuilee kotona ja käyttäytyy koulussa hyvin. Ap:n lapset riehuvat koulussa.

Vierailija
51/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on puhdasverinen trolli.

Taitaapi olla sen tarina-tädin maanantai mankimista.

Heti näkee, jotta aloitus tuulesta temmattu sepustus.

Vierailija
52/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit puhua tilanteesta koulun kanssa avoimesti ja pyytää, että merkintöjä vähennettäisiin, koska kuormitut liikaa. Ilmaise, että tiedät, että ongelmat ovat, vaikka niistä ei aina laittaisikaan merkintää. Lapset koulukuraattorin ja koulupsykologin juttusille ja asia pitää selvittää perinpohjin. Jos psykologille ei saa mitenkään aikaa niin menette yksityiselle psykologille. Voit myös tehdä itse lastensuojeluilmoituksen lapsistasi ja saatte apua sitä kautta.

Vierailija
53/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kasvatettu lapsi ei esim. riehu koulun käytävillä ja puhu asiattomasti muille lapsille tai opettajille, kuten ap sanoi hänen lastensa tekevän. Kasvatus lähtee lapsen kotoa.

Peesi. Jos mun lapseni puhuisi opettajalle koulussa asiattomasti, niin tosiaankaan en ihmettelisi, miksei opettaja pistä lasta kuriin.

Katsoisin peiliin omia punaisia korviani ja pitäisin huolen siitä, että lapsen korvat punottavat samalla tavalla puhutteluni jälkeen.

Olen ehkä vähän kiinalaistyyppinen kasvattaja, mutta jos mun pitää valita puoli, olen opettajan puolella.

Vierailija
54/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kasvatetut lapset voivat myös hölmöillä,puhua asiattomasti ja uhmata koulun aikuisia jne jne. Kiusaaminen ja pahansuopaisuus on sitten eri asia.

Kyllä niin monet "hyvät kasvattajat" yllättyisivät, kun pääsisivät tänne yläkouluun koulupäivää seuraamaan.

Ap, olet varmasti aivan hyvin hoitanut kasvatustyön vaikka tilanne on nyt tämä. Keskustelkaa ja puhukaa mitä nuorelta odotatte, satakuuskyt kertaa toistatte. Ihmeen nopeita tuomioita täällä jaetaan omassa ylemmyyskuplassa.

Vierailija
55/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen luokan jääkiekkopoikien porukka riehui alaluokasta toiseen, opettajien vaihtuessa jokaikinen vuosi. Luokka rauhoittui vasta, kun poikia ei päästetty yläkoulussa enää samalle luokalle vaan hajautettiin eri luokkiin.

Vierailija
56/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, yleensä pääsääntöisesti lapset käyttäytyvät kodin ulkopuolella paremmin kuin kotona. Poikkeuksia voi olla esimerkiksi joillakin nepsylapsilla, joita koulu kuormittaa huomattavan paljon kotiin verrattuna. Mutta jos kaikilla lapsillasi tilanne on sama ei lapsilla ole erityisyyttä, on käytännössä kaksi vaihtoehtoa.

A. Olet ollut liian ankara. Et ole antanut lapsillesi mahdollisuutta kokeilla rajojaan tai harjoitella neuvottelutaitojaan, ja nyt he harjoittelevat siiman ottamista koulussa.

B. Olet ollut liian lepsu. Et ole pystynyt tarjoamaan lapsille kotona tai harrastuksissa riittävästi harjoitusta itsehillinnän ja yhteen hiileen puhaltamisen taidoissa. Niinpä lapsilta puuttuu kyky nähdä muut tasavertaisina itsensä kanssa.

Nyt miettimään, A vai B?

Olemme olleet sopivasti tiukkoja, emme kuitenkaan liian tiukkoja. Emme myöskään lepsuja. Joten ei kumpikaan.

Useampi täällä kyseli, millaista huonoa käytöstä. Vastaan tiivistetysti: koulun käytävillä riehuminen, epäasiallisesti puhuminen ikätovereille ja opettajalle, sisällä piilottelu välitunnilla, töniminen, sotkeminen

Ap

Kuule ap, olet pelkkä provoilija.

Sulla ei edes ole lapsia.

Tämäkään aloituksesi ei ole johdonmukainen, ja siksi huomaa het, että se keksitty juttu.

Ja miten tähän aikaan päivästä, sulla on muka aikaa venyä tällä palstalla, jos olet töissä?

Päivisin tällä areenalla on kaikkein tyhmimmät tyypit liikeenteessä.

Ne jotka uskovat kaikki aloitukset ja tekstit, pureskelematta.

Ja käyttämättä omia aivojaan, että mikä vois olla mahdollista ja mikä ei.

Lopeta ap kusettamasta, palstalaisia.

Eikö sinua hävetä moinen?

Vierailija
57/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla yms. on oikeus mennä kouluun seuraamaan opetusta. Menet sinne luokkaan katsomaan, mitä siellä tapahtuu, vaikka viikoksi. Kyllä se totuus valkenee. Ekana päivänä ehkä jaksavat olla vieraskoreita, mutta loppuviikosta jo sirkus on varmasti pyörimässä normaalisti.

Pieni uhraus mennä viikoksi sinne koululle, ja ottaa vaikka viikko lomaa töistä sitä varten. Tai nakita joku eläkeläissukulainen sinne.

Vierailija
58/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan tuki tuossa tilanteessa on huostaanotto. Uhkaa ensin, ja hae sitten apua ja saa se huostaanotto. Kun lapsi on ollut huostaanotettuna aikansa, varmasti alkaa tulla ikävä kotiin. Kun pääsee lopulta takaisin, on varsin nöyrää.

Lähipiirissä on yksi tuollainen tapaus, ja kriisi saatiin loppumaan tuolla. Tyttö oli huostaanotettuna muutaman kuukauden.

Vierailija
59/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on helpompaa sinulle ajatella, että opettajalta puuttuu ammattitaitoa, kuin että oma lapsesi ei olisi ihan parhaiten onnistunut yksilö.

Mutta tärkeää olisi muistaa, että koskaan ei ole liian myöhäistä muuttaa asioita. Vanhempi voi vaikuttaa lapsensa käytökseen, myös siellä koulussa.

Käännetäänpä sitten asia näin. Fakta on että suomen kouluissa on häiriköintiä ja kiusaamista. Mielestäsi oikea keino torjua tätä on pitää sormet näppäimistöllä ja kirjoitella wilmaan? Näinhän opettajat tekee. Miksi sitten edelleen tuhannet kärsii suomessa koulukiusaamisesta, ja jotkut jopa kuolee siihen?

Vierailija
60/121 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan tuki tuossa tilanteessa on huostaanotto. Uhkaa ensin, ja hae sitten apua ja saa se huostaanotto. Kun lapsi on ollut huostaanotettuna aikansa, varmasti alkaa tulla ikävä kotiin. Kun pääsee lopulta takaisin, on varsin nöyrää.

Lähipiirissä on yksi tuollainen tapaus, ja kriisi saatiin loppumaan tuolla. Tyttö oli huostaanotettuna muutaman kuukauden.

No eipä taida ihan kuule kriteerit täyttyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä