Alan olla todella uupunut. Koko ajan uhkakuvia talvesta ja kuinka siitä ei selviä
Sähkön hinta pilvissä, talo pitäisi lämmittää, ruokaa pitäisi saada, lainat pitäisi maksaa, teinit pitäisi elättää. Teen kahta työtä, keskimäärin 50-60h viikkoja, palkka ei ole suuri, ja verottajakin vie koko ajan enemmän. Itse alan uupua kun stressaan niin paljon talvea. Pitää olla puskuria, pitää pystyä maksamaan, kaikki pitäisi pystyä raapimaan omasta päänahasta, mistään ei näy helpotusta.
Miten ihmeessä te kaikki muut jaksatte? Tuntuu että monella muulla asiat on hyvin.
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän erikoista miten moni jossain kerrostalossa asuva tai tukia saava ilkkuu ihmisiä jotka asuvat omakotitaloissa. Eri asumismuodon valinneet siis saakin kärsiä, syystä että? Vähän sama kuin omakotitalonsa maksaneet ilkkuisi kerrostaloasukkeja jos näillä nousisi sähkö, vastike tai huoltoyhtiökulut tms. Mitä tuollainen haukkuminen ketään hyödyttää?
Ettekö ymmärrä, että joku on voinut säästää ja tehdä paljon töitä jotta on saanut edes sen perustalon, siinä kun joku kerrostaloasukki törsää rahansa huoletta kaikkeen muuhun kuin asumiseensa.
Esim. meillä on energiatehokas omakotitalo, pumppu mutta ei takkaa. Kyllä tässä ei saunaa huvita lämmittää ja huonelämpötila on matalampi, kun ei tiedä millainen lasku on tulossa. Ei se maata tule tosiaan kaatamaan, mutta jo periaatteesta on mielestäni väärin jos perustarpeista revitään liian kovaa hintaa. Ei ole oikein että ihmisten täytyy käyttää säästönsä sähköön ja kaikilla ei edes riitä. Itse olen pienituloinen oikeastaan, mutta säästöjä on kerrytetty.
Sähköä voisi myydä suomalaisille halvemmalla mutta sähköyhtiöitä ei kiinnosta. Ne repii voittoa keinotekoisesti nyt kun voi, samoin ruokakaupat. Kauanko tässä maassa sitten kannattaa asua jos töissäkäynti ei riitä edes normielämän, välttämättömyyksien kattamiseen...? Ja porukka vain ilkkuu toisilleen.
Anteeksi jos nyt loukkaan, mutta mä en tajua, miksi asua omakotitalossa, jos se on mukavuuksiltaan samaa tasoa kuin kerrostalo/rivitaloasunto ( eli ei takkaa, ei puulämmitteistä saunaa, ei leivinuunia jne). Mä asun rivitalossa - enkä kerrostalossa - vain ja ainoastaan siksi, että rivitaloasuntoni pihalla voin käyttää perinteistä hiiligrilliä. Kerrostalossa en voisi käyttää hiiligrilliä parvekkeella. Mulla on rivitaloasunnossani sähkösauna ja jos haluaisin omakotitaloon, haluaisin tietenkin puulämmitteisen saunan. Ja takan. Ja kaiken sen, mikä kerrostaloon tai rivitaloon ei ole mahdollista saada.
Siis kyllähän tähän takan voisi tilata vaikka huomenna, kuka mitäkin kotiinsa haluaa. Tai vaikka ulkosaunan. Aika monessa rivarissakin on takka, edellisessä kodissa sain noesta tarpeekseni. Minä asun tässä koska ympärillä on luontoa ja eläimiä, tykkään kasvattaa kukkia ja ei ole naapurit liian lähellä, eli oma rauha. Niin me ihmiset tykätään eri asioista, kerrostalo ilman pihaa ei enää innosta itseä yhtään, rivari voisi vielä mennäkin.
Enemmän mua stressaa tuo mahdollinen sota.. raha on vain rahaa mutta elämää ei voi korvata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän erikoista miten moni jossain kerrostalossa asuva tai tukia saava ilkkuu ihmisiä jotka asuvat omakotitaloissa. Eri asumismuodon valinneet siis saakin kärsiä, syystä että? Vähän sama kuin omakotitalonsa maksaneet ilkkuisi kerrostaloasukkeja jos näillä nousisi sähkö, vastike tai huoltoyhtiökulut tms. Mitä tuollainen haukkuminen ketään hyödyttää?
Ettekö ymmärrä, että joku on voinut säästää ja tehdä paljon töitä jotta on saanut edes sen perustalon, siinä kun joku kerrostaloasukki törsää rahansa huoletta kaikkeen muuhun kuin asumiseensa.
Esim. meillä on energiatehokas omakotitalo, pumppu mutta ei takkaa. Kyllä tässä ei saunaa huvita lämmittää ja huonelämpötila on matalampi, kun ei tiedä millainen lasku on tulossa. Ei se maata tule tosiaan kaatamaan, mutta jo periaatteesta on mielestäni väärin jos perustarpeista revitään liian kovaa hintaa. Ei ole oikein että ihmisten täytyy käyttää säästönsä sähköön ja kaikilla ei edes riitä. Itse olen pienituloinen oikeastaan, mutta säästöjä on kerrytetty.
Sähköä voisi myydä suomalaisille halvemmalla mutta sähköyhtiöitä ei kiinnosta. Ne repii voittoa keinotekoisesti nyt kun voi, samoin ruokakaupat. Kauanko tässä maassa sitten kannattaa asua jos töissäkäynti ei riitä edes normielämän, välttämättömyyksien kattamiseen...? Ja porukka vain ilkkuu toisilleen.
Anteeksi jos nyt loukkaan, mutta mä en tajua, miksi asua omakotitalossa, jos se on mukavuuksiltaan samaa tasoa kuin kerrostalo/rivitaloasunto ( eli ei takkaa, ei puulämmitteistä saunaa, ei leivinuunia jne). Mä asun rivitalossa - enkä kerrostalossa - vain ja ainoastaan siksi, että rivitaloasuntoni pihalla voin käyttää perinteistä hiiligrilliä. Kerrostalossa en voisi käyttää hiiligrilliä parvekkeella. Mulla on rivitaloasunnossani sähkösauna ja jos haluaisin omakotitaloon, haluaisin tietenkin puulämmitteisen saunan. Ja takan. Ja kaiken sen, mikä kerrostaloon tai rivitaloon ei ole mahdollista saada.
Siis kyllähän tähän takan voisi tilata vaikka huomenna, kuka mitäkin kotiinsa haluaa. Tai vaikka ulkosaunan. Aika monessa rivarissakin on takka, edellisessä kodissa sain noesta tarpeekseni. Minä asun tässä koska ympärillä on luontoa ja eläimiä, tykkään kasvattaa kukkia ja ei ole naapurit liian lähellä, eli oma rauha. Niin me ihmiset tykätään eri asioista, kerrostalo ilman pihaa ei enää innosta itseä yhtään, rivari voisi vielä mennäkin.
Maisemasta maksaminen ei aina ole järkevää. Ei maalla eikä Helsingissä merenrannalla. Toivottavasti sulla on tonttia sen verran, että pystyt edes osittain olemaan ruuan suhteen omavarainen. Kannattaa vaihtaa kukkien kasvattaminen johonkin syötävän kasvattamiseen. Ellet sitten kasvata "kukkaa", jota voit myydä ja sillä rahalla maksaa sähkölaskusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla sitä puskuria. Pienipalkkainenkin pystyy kymmenien vuosien aikana säästämään mukavan summan jos haluaa.
Vaikka olisi puskuri, niin se pitäisi käyttää sähköön? Olla puilla paljailla kun sairastuu? Tai joku kone hajoaa? Näillä Suomen palkoilla ja verotuksella ei normipalkkainen liikaa puskuria kerää.
Näin juuri. Se puskuri kerätään juuri sen takia, että siitä voi maksaa yllättäviä menoja, joita ihmisellä voi hyvin tulla ilman näitä sähkön, ruoan ja ties minkä hinnan nousua. Esim. veljeni ja vaimonsa menettivät kaikki puskurirahansa, kun veljeni sairastui syöpään ja siihen kuolikin. Jos tällaisen päälle sitten posautetaan aivan tähtitieteelliset hintojen nousut, pulassa ollaan, vaikka miten olisi puskuria kerätty. Ihmisten elämässä kun sattuu ja tapahtuu ilman Venäjääkin.
Jos yhtään helpottaa, niin sähkön pörssihinta Suomessa on ollut lievässä laskussa lähes kuukauden ajan. Raakaöljyn hinta on mös kovassa pudotuksessa juuri nyt ja laskenut kesäkuun 10. päivän jälkeen 33%. Toivotaan että lasku jatkuu ja vaikuttaa myös ruoan hintaan alentavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisemasta maksaminen ei aina ole järkevää. Ei maalla eikä Helsingissä merenrannalla. Toivottavasti sulla on tonttia sen verran, että pystyt edes osittain olemaan ruuan suhteen omavarainen. Kannattaa vaihtaa kukkien kasvattaminen johonkin syötävän kasvattamiseen. Ellet sitten kasvata "kukkaa", jota voit myydä ja sillä rahalla maksaa sähkölaskusi.
No mikä nyt kellekin on järkevää. Maksettu talo omalla kaivolla jossa pienet asumiskulut. Ihan periaatteesta vastustan jotain jättimäisiä sähkölaskuja, tässä nyt tuskin kovin isoa tosin tuleekaan mutta ärsyttää se silti. Koska sähköyhtiöt on sanonko mistä. En ole suurituloinen tosiaan vaan ennemmin toisinpäin, silti tiedän että moni voi nykymeiningissä olla tiukilla, minä kyllä pärjään hyvinkin. Mutta minusta se ei ole oikein että perustarpeet vie toiset lähes perikatoon, kun samaan aikaan mm. ulkomaille syydetään satoja miljoonia vuosittain.
Ehkä on ihan hyvä myös että jotkut asuu maallakin, vois olla muuten Venäjän turhan helppo jytkäyttää suomalaiset kartalta jos joka iikka olisi Helsingissä;)
Vierailija kirjoitti:
On aika epätodennäköistä että Venäjältä tulee yhtäkkiä varoittamatta ohjus juuri teidän nurkille. Älkää lukeko jatkuvasti uutisia ja ottakaa sometauko. Lukekaa neutraaleista lähteistä kerran viikossa uutiset jos haluatte, tärkeät kuulette läheisiltä. Venäjä ei ole uhannut hyökkäävänsä tai hyökännyt Suomeen. Ukrainalaiset, ja myös moni venäläinen on niitä jotka nyt kärsivät sodasta. Ja: sotakaan ei tarkoita automaattista kuolemaa, ampumisestakin voi selvitä. Toivo ja positiivinen asenne kehiin, hysteria pois. Älkää antako median lietsoa teihin pelkoa, kuten se teki mm. korona-aikana.
Somekin voisi vähentää tuota uutisointia. Tarvitseeko jokaisesta asiantuntijan lausunnosta tehdä uutinen. Nyt rajalta on sanottu, että pitäisi aita rakentaa itärajalle. Kyllä mielummin asuisin Porissa tai Vaasassa, kuin täällä itärajan pikkukylässä.
Työttömiä on haukuttu. Moni saa nyt itse kokea miltä tuntuu, kun rahat ei riitä.
Tukea saa vasta tammikuun sähkölaskusta. Marraskuusta ja joulukuusta ei makseta tukea.
Kyllä selviää.
Lukekaa vähemmän sosiaalista mediaa ja normimediaa. Ei niissä oikeasti ole joka päivä tärkeitä, luettavia uutisia, hyvä jos joka viikko. Teille vain annetaan sellainen kuva median toimesta, että jokainen uutinen olisi jotenkin tärkeä.
Ei ne ole.
Vierailija kirjoitti:
Tukea saa vasta tammikuun sähkölaskusta. Marraskuusta ja joulukuusta ei makseta tukea.
400 täytyy itse maksaa kuukaudessa myös pienituloisten sähkölaskua. Tukea saa vasta tuota isommasta sähkölaskusta.
Vierailija kirjoitti:
Jaksan, koska ajattelen, että lopulta kaikki kääntyy hyväksi. TämäKIN kriisi menee ohi.
En tosinnasu sähkölämmitteisessä talossa, se helpottaa tätä ajattelua.
j'uuri näin kuuluu ajatella.
Media on syyllinen ahdistukseenne lietsomalla järjestään pahaa oloa ja epävarmuutta.
Kaikki kriisit ovat menneet aikanaan ohi ja niin menee tämäkin, mutta mediaa kiinnostaa vain pahan olon lisääminen.
No ensinnäkin, nämä palstat pursuavat kaiken maailman trollien maailmanlopun skenaarioita. Mieti kenen etu on että suomalaiset pelotellaan puolikuoliaiksi että ette selviä tästä, nyt otti ohrakyrsä, palellutte ja näännytte nälkään tänä talvena. Mieti ihan todella! Joten kannattaa lopettaa tuollaisten juttujen lukeminen kokonaan. Selkeästi on kova yritys murtaa suomalaisten usko ja moraalinen selkäranka.
Todellisuus on suurimmalle osalle sitä että kaikki kallistuu kyllä mutta tämäkin kriisi selätetään lopulta. Jumankekka, Suomi ja suomalaiset on selvinnyt paljon pahemmastakin ja selviää nytkin. Ei me voida olla niin vellihousuja että koko elämä kaatuu pariin sähkölaskuun. Ja jos kaatuu niin silloin on ihminen vetänyt koko taloutensa jo valmiiksi ihan äärirajoille, joustoa ei ole yhtäänja jossakin vaiheessa se raja tulee vastaan tavalla tai toisella.
Teinien harrastukset kylmästi tauolle, ei kalliita merkkivaatteita, yksinkertaista ruokaa, ja kaikki ostopäätökset kovaan syyniin. Joo, ei ole kivaa kun on tottunut huolettomampaan kulutukseen mutta jos muuten ei ole lisärahaa niin sitten ei ole muita vaihtoehtoja. Se että on pakko tehdä raskaita säästöpäätöksiä ei ole sama asia kuin se että ei selviä.
Joo ja puhun omasta kokemuksesta. Olen selvinnyt samoilla konsteilla ja niin on moni muukin. En jukoliste anna tällaisten kriisien selättää itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä nyt kellekin on järkevää. Maksettu talo omalla kaivolla jossa pienet asumiskulut. Ihan periaatteesta vastustan jotain jättimäisiä sähkölaskuja, tässä nyt tuskin kovin isoa tosin tuleekaan mutta ärsyttää se silti. Koska sähköyhtiöt on sanonko mistä. En ole suurituloinen tosiaan vaan ennemmin toisinpäin, silti tiedän että moni voi nykymeiningissä olla tiukilla, minä kyllä pärjään hyvinkin. Mutta minusta se ei ole oikein että perustarpeet vie toiset lähes perikatoon, kun samaan aikaan mm. ulkomaille syydetään satoja miljoonia vuosittain.
Ehkä on ihan hyvä myös että jotkut asuu maallakin, vois olla muuten Venäjän turhan helppo jytkäyttää suomalaiset kartalta jos joka iikka olisi Helsingissä;)
Okei, eli asia ei siis oikeasti koskettanut millään tavalla sua itseäsi. Mäkin vastustan monia asioita ihan vain periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin, nämä palstat pursuavat kaiken maailman trollien maailmanlopun skenaarioita. Mieti kenen etu on että suomalaiset pelotellaan puolikuoliaiksi että ette selviä tästä, nyt otti ohrakyrsä, palellutte ja näännytte nälkään tänä talvena. Mieti ihan todella! Joten kannattaa lopettaa tuollaisten juttujen lukeminen kokonaan. Selkeästi on kova yritys murtaa suomalaisten usko ja moraalinen selkäranka.
Todellisuus on suurimmalle osalle sitä että kaikki kallistuu kyllä mutta tämäkin kriisi selätetään lopulta. Jumankekka, Suomi ja suomalaiset on selvinnyt paljon pahemmastakin ja selviää nytkin. Ei me voida olla niin vellihousuja että koko elämä kaatuu pariin sähkölaskuun. Ja jos kaatuu niin silloin on ihminen vetänyt koko taloutensa jo valmiiksi ihan äärirajoille, joustoa ei ole yhtäänja jossakin vaiheessa se raja tulee vastaan tavalla tai toisella.
Teinien harrastukset kylmästi tauolle, ei kalliita merkkivaatteita, yksinkertaista ruokaa, ja kaikki ostopäätökset kovaan syyniin. Joo, ei ole kivaa kun on tottunut huolettomampaan kulutukseen mutta jos muuten ei ole lisärahaa niin sitten ei ole muita vaihtoehtoja. Se että on pakko tehdä raskaita säästöpäätöksiä ei ole sama asia kuin se että ei selviä.
Joo ja puhun omasta kokemuksesta. Olen selvinnyt samoilla konsteilla ja niin on moni muukin. En jukoliste anna tällaisten kriisien selättää itseäni.
Nykypäivän teineille ei voi sanoa "ei", koska muuten ne teinit tappavat vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla sitä puskuria. Pienipalkkainenkin pystyy kymmenien vuosien aikana säästämään mukavan summan jos haluaa.
Vi ttu miten ärsyttävää yleistämistä tietämättä toisten menoista ja kuluista. Pienipalkkainen joutuu usein karsimaan ihan kaikesta siis pyyhkimään tyyliin sormella perseensäkin kun ei oo varaa veskipaperiin saati, että jäisi säästöön.
Siksi juuri pidän järjen köyhyytenä muuttaa omakotitaloon ja maksaa mukisematta monen sadan euron kuukausittaisia sähkölaskuja normaaliaikana. Minua ei kiinnosta, kasvaako se sähkölasku nyt tonniin kuussa, jos joku pienipalkkainen on niin kertakaikkisen tyhmä, että alun alkaenkaan on pienestä palkasta alkanut maksella satasia kuussa lämmityksestä ihan vapaaehtoisesti. Ettei vaaaaaaan tarvitse asua kerrostalossa. Sitten on palstalla irvaillut vuosikaudet kerrostaloasujille ja oikeasti köyhille, että "mene keräämään puolukoita rahapulassasi", mutta valtion pitäisi rientää maksamaan nyt niitä sähkölaskuja hänelle itselleen. Vaikka oli alunperinkin oma päätös muuttaa asumaan kalliisti. Kyllä, on kalliisti asumista ja täyttä pelleilyä, jos normaalina sähkölaskuna on pitänyt niitä monen sadan kuukausilaskuja! Siinähän pyyhkii sormen sinne aanukseen, sanojasi lainatakseni. Turha itkeä nyt.
Joudun luopumaan paljosta, jos sähkölasku kasvaa: kaviaaria ja samppanjaa pitää alkaa säännöstelemään!
Äkkiä hallitus apuun! En luovu luksuselämästäni!
Suomi on tuhon tiellä.
Kaikki verot ja hinnat nousevat niin rivosti, että kaikki keskiluokan varat kynitään.
Tulossa on tuhon talvi 22...23.
Konkurssit, köyhyys, pakkolunastukset, vilu ja nälkä.
Ja oikeasti, hallitus ei tee yhtään mitään.
Tosiaan valtio eli eduskunta ja hallitus vaikuttaa hintoihin eli on pääsyyllinen suomalaisten elämän kalleuteen.
Vaatiikaa muutosta, pois punahallitus.
Kesästä kun on selvitty niin pukkaa syysväsymys päälle ennen talviuupumusta. Olen itse miettinyt ihan työn teon lopettamista ainakin puoleksi vuodeksi kokonaan jos sinä aikana palautuisi vuosikymmenten työkuormasta.
Puskuria on niin että töitä ei aivan pakko ole tehdä vuoteen tai kahteen. Ongelma on vähän siinä että miten työpaikalta voisin irtaantua sujuvasti kun työntekijöistä on jonkin verran pulaa.
Ensi vuoden alussa tulevat organisaatiomuutokset ajavat toiminnan todennäköisesti kaaokseen joten ehkä vuoden alun jälkeen on hyvä aika lähteä muitten mukana.
Samaa mieltä. Mun - riskiryhmäläisen - koronapelkoni loppui jo toukokuussa 2020, kun Suomesta alkoi taas saada ffp3-hengityssuojaimia. Toki koronan voi saada varautumisestaan huiolimattakin, mutta riski on kuitenkin pienempi.