Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan olla todella uupunut. Koko ajan uhkakuvia talvesta ja kuinka siitä ei selviä

Vierailija
26.09.2022 |

Sähkön hinta pilvissä, talo pitäisi lämmittää, ruokaa pitäisi saada, lainat pitäisi maksaa, teinit pitäisi elättää. Teen kahta työtä, keskimäärin 50-60h viikkoja, palkka ei ole suuri, ja verottajakin vie koko ajan enemmän. Itse alan uupua kun stressaan niin paljon talvea. Pitää olla puskuria, pitää pystyä maksamaan, kaikki pitäisi pystyä raapimaan omasta päänahasta, mistään ei näy helpotusta.
Miten ihmeessä te kaikki muut jaksatte? Tuntuu että monella muulla asiat on hyvin.

Kommentit (406)

Vierailija
241/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ajatella, että vaikeuksista selvitään sitä myötä kun ne eteen tulevat. Sekin lohduttaa, että en ole ja emme ole yksin tämän edessä.

Ukrainalaiset selviävät sodasta, Eurooppa tulee selviämään energiakriisistä. Ruokakriisi ei ole täällä meillä pahimmillaan, eikä kenenkään tarvitse kirjaimellisesti menehtyä nälkään, vaikka huonompaan ravintoon siirtyminen tuntuukin pahalta.

Eikä mikään tällainen kriisi jatku ikuisesti. Lama ei jatkunut, edes maailmansodat eivät jatkuneet. Tämäkin menee ohi, tästäkin selviää, vaikka hetken aikaa onkin vaikeaa ja tuntuu raskaalta.

Nämä ajatukset auttavat minua, mutta en tiedä onko niistä hyötyä kaikille.

Vierailija
242/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun EU:sta tehdään uusi Eurostoliitto, sitä saatetaan kärsiä meidän loppuelämämme ajan. Neuvostoliittokin oli kasassa 50 vuotta. Ja jos maailma saadaan globaalisti yhteen, millä ihmeellä se saadaan eriytettyä uudelleen, eipä kai millään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan koska saan henkisen erektion tästä maailmanlopusta.

244/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta täristään 

Hyvää tietoutta hajuvesistä: https://tuoksut.com

Vierailija
245/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa suomalaiset lähtevät osoittamaan mieltä kaduille? Minä en enää jaksa tätä kitkuttamista. Olen lopen uupunut siihen, että teen vaativaa työtä, mutta mitään ei jää enää käteen. Sama olisi heittäytyä sosiaalihuollon huollettavaksi ja antaa tämän talon mädäntyä pystyyn, eipähän tarvitsisi töistä stressata. 

Me ollaan ihan tavallinen perhe. Minä ja puoliso ollaan rakennusalalla, ylempiä toimihenkilöitä ja lapsia on neljä. Asutaan 80-luvun omakotitalossa halvalla alueella pikkukaupungissa, lämmitys hoituu kaukolämmöllä (luojan kiitos). Lapset ei harrasta mitään superkallista, yleisurheilua, partiota ja judoa..  Palkka on riittänyt, vaikkakin suomessa tunnetusti ei mitään suuria pääse työläinen tienaamaan. 

Ennen pärjättiin ihan ok taloudellisesti, kerran kesässä reissuun ja aina on ollut varaa myös tehdä jotakin kivaa, kuten vaikkapa käydä välillä leffassa tai tilata noutoruokaa. Ruokaa menee neljällä pojalla (kaikki isoja koululaisia) ihan tolkuttomasti ja se näkyy kyllä taloudellisesti.  Pikkuhiljaa kaikki hinnat nousee ja olen joutunut jo omista ruoka-annoksista vähentämään, onneksi olen etätöissä niin ei tarvitse vaatteita eikä polttoainetta ostaa niin paljon. Lapsille olen ostanut kaiken tarvittavan, mutta kaikki rahat menee mitä tulee. Ei elämän kuulu olla tällaista, että eletään ihan kädestä suuhun vaikka työ itsessään on vaativaa ja korvauksen pitäisi riittää muuhunkin kun kaurapuuro lounaaseen ja rikkinäiseen toppatakkiin. 

En koskaan kuvitellut elämän menevän tällaiseksi. Surullista ja ahdistavaa. 

Pakko oli sitten hankkia 4 lasta?

Vierailija
246/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella epäreilu nyt ilkkua niiden jotka sästäneet sen 10 vuotta, jolloin ei ollut tiedossa näin pahoja juttuja kuin nyt, jopa sodanuhka ja koronat ja muut. Ihmisillä ei vaan ole rahaa koska lapsetkin tarvitsevat jotakin itselleen eikä lapsuudesta voi tinkiä loputtomiin.

Lakatkaa sälyttämästä kuormia toisen päälle joka on jo ihan uuvuksissa nyt. Please!

Nyt tarvitaan yhteistyötä ja luovuutta miten yhdessä selvitään! Esim kimppakyytine lisääminen, kaikissa muodoissa, hoitamisen vuorottelu ystävien kesken lemmikille ja lapselle jne.

Paskat. Se on omasta itsestään kiinni. Ottaa itseään niskasta kiinni ja lopettaa sen voivottelun. Menee vaikka lenkille ja kerää pulloja siinä samalla. Tai pistää yrityksen pystyyn, Suomessa tarvitaan lisää yrittäjiä.

Vierailija
247/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun EU:sta tehdään uusi Eurostoliitto, sitä saatetaan kärsiä meidän loppuelämämme ajan. Neuvostoliittokin oli kasassa 50 vuotta. Ja jos maailma saadaan globaalisti yhteen, millä ihmeellä se saadaan eriytettyä uudelleen, eipä kai millään. 

Kaupunkivaltiot takaisin!

Vierailija
248/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä kuka voi tässä tilanteessa olla niin ylimielinen, että kehtaa viisastella kenellekään. Meilläkin on ollut hyvää onnea paljon matkassa ja kaksi isoa palkkaa joista säästää. Kyllä vaan se puskurikin ja kaikenmaailman "viisaat ratkaisut" jos niitä on kerennyt tekemään, hupenee hetkessä jos ihan kaikki kallistuu. Tai ehkä joku on niin perkuleen rikas sitten, ettei mikään maailmaakaan kaatava kriisi voisi niitä kaataa. :D Mun mielestä on ihan järkyttävää, että pian edes keskituloisetkaan ei enää pärjää työssä käymällä ja ihmiset ajetaan ahtaalle, mielenterveysongelmat lisääntyy ja pahoinvointi. Kyllä se vaan vaikuttaa teihin kuolemattomiin mahtiviisaisiinkin, jos valtaosalla ihmisistä kukkaro kiristyy miinuspuolelle ja pahasti. Oikeastaan ainoastaan heidän tuleva ahdinko saa pienen hymyn kasvoille, ei tavallisen työsskäyvän kunnollisen veronmaksajan ahdinko, kun ei ollut valmistautunut esimerkiksi meteoriitin varalta 100k puskurilla tai muuta ihan älytöntä. 

Olet hoitanut asiasi huonosti jos tämä hinnannousu kaataa kahden hyvin tienaavan talouden. Itseltäni korona vei työpaikan ja lomautukset vei seuraavankin työpaikan. Nyt perustin yrityksen säästöillä ja selviän ensi talvesta säästöillä, vaikka asun omakotitalossa. Tietenkin tämä vaikuttaa myös minuun, mutta selviän koska olen varautunut.

Mitäpä mamma ja pappas tykkäävät yrityksestäsi heidän autotallissaan? Pelkään pahoin että saat panostaa... markkinointiin !

Kyllä kaikki turhuus karsitaan. Markkinavoimat nääs.

Vierailija
249/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oma valinta hankkia lapsia ja asua isossa talossa. Itse tein rahan vuoksi päätöksen olla hankkimatta ja asun edullisessa vuokra-asunnossa, vaikka palkka onkin hyvä. Jääpähän reilusti rahaa säästöön eikä tarvitse pelätä tiukkoja aikoja, sillä koskaan ei tiedä mitä tulee tapahtumaan.

Vierailija
250/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni muu ei ymmärrä murehtia vielä kun ei ne mainostamansa puskurit ole huvenneet. Odotellaan hetki ja seurataan poppareiden kanssa sitä päivää kun pitää heidänkin yrittää tulla toimeen pelkällä palkalla ja se yksinäinen viisastelija on kerennyt saada perheen elätettäväksi.

Yksinäinen viisastelija ei ikipäivänä hankkisi perhettä riesakseen, saati muita siitä koituvia haittoja: parisuhdekriisiä, ruuhkavuosia, talolainaa, lapsiperheköyhyyttä. Voi myös valita toisin, mut moni ei uskalla.

Vierailija
251/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän ajatella, että vaikeuksista selvitään sitä myötä kun ne eteen tulevat. Sekin lohduttaa, että en ole ja emme ole yksin tämän edessä.

Ukrainalaiset selviävät sodasta, Eurooppa tulee selviämään energiakriisistä. Ruokakriisi ei ole täällä meillä pahimmillaan, eikä kenenkään tarvitse kirjaimellisesti menehtyä nälkään, vaikka huonompaan ravintoon siirtyminen tuntuukin pahalta.

Eikä mikään tällainen kriisi jatku ikuisesti. Lama ei jatkunut, edes maailmansodat eivät jatkuneet. Tämäkin menee ohi, tästäkin selviää, vaikka hetken aikaa onkin vaikeaa ja tuntuu raskaalta.

Näin mäkin ajattelen. Tämän lisäksi olen myös varautunut mahdollisten tulevien sähkökatkosten varalle. Tällä palstalla saa alapeukkuja, jos erehtyy edes mainitsemaan kotivaran, mutta ainakin omalla kohdallani kotivaran olemassaolo tuo mielenrauhaa. Kun mulla on suunnitelma, miten toimin, jos loppuvuodesta alkaa tulla muutaman tunnin sähkökatkoksia, mun ei tarvitse ajatella asiaa sen enempää. Teen töitä, tapaan läheisiäni ja ystäviäni, ulkoilen ja rapsutan kissaani. Tarvittaessa pistän villasukat jalkaan ja villapaidan päälle. 

Vierailija
252/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä kuka voi tässä tilanteessa olla niin ylimielinen, että kehtaa viisastella kenellekään. Meilläkin on ollut hyvää onnea paljon matkassa ja kaksi isoa palkkaa joista säästää. Kyllä vaan se puskurikin ja kaikenmaailman "viisaat ratkaisut" jos niitä on kerennyt tekemään, hupenee hetkessä jos ihan kaikki kallistuu. Tai ehkä joku on niin perkuleen rikas sitten, ettei mikään maailmaakaan kaatava kriisi voisi niitä kaataa. :D Mun mielestä on ihan järkyttävää, että pian edes keskituloisetkaan ei enää pärjää työssä käymällä ja ihmiset ajetaan ahtaalle, mielenterveysongelmat lisääntyy ja pahoinvointi. Kyllä se vaan vaikuttaa teihin kuolemattomiin mahtiviisaisiinkin, jos valtaosalla ihmisistä kukkaro kiristyy miinuspuolelle ja pahasti. Oikeastaan ainoastaan heidän tuleva ahdinko saa pienen hymyn kasvoille, ei tavallisen työsskäyvän kunnollisen veronmaksajan ahdinko, kun ei ollut valmistautunut esimerkiksi meteoriitin varalta 100k puskurilla tai muuta ihan älytöntä. 

Olet hoitanut asiasi huonosti jos tämä hinnannousu kaataa kahden hyvin tienaavan talouden. Itseltäni korona vei työpaikan ja lomautukset vei seuraavankin työpaikan. Nyt perustin yrityksen säästöillä ja selviän ensi talvesta säästöillä, vaikka asun omakotitalossa. Tietenkin tämä vaikuttaa myös minuun, mutta selviän koska olen varautunut.

Mitäpä mamma ja pappas tykkäävät yrityksestäsi heidän autotallissaan? Pelkään pahoin että saat panostaa... markkinointiin !

Ohis...Rytsölän veljekset perustivat aikoinaan yrityksen Data Link Connection isänsä autotalliin. Myöhemmin yrityksen nimeksi tuli Saunalahti. 

Vierailija
253/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonpa nuo auttaa niitä kuoliaaksi kidutettuja ja heidän läheisiään.

Vierailija
254/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen murehtiminen on kahdesti murehtimista. Hyvänä uutisena on tullut se, että Saksa sai tehtyä kaasunostosopimuksen jostain arabimaasta.

Päivä kerrallaan. Ei pidä mennä median peloitteluihin mukaan, ne aina valitsevat JOPA -vaihtoehdon ja sitten perään pahin mahdollinen skenaario.

Vierailija
255/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan tähänkin asti on pitänyt tarkasti laskea menot tuloihin sopivasti joten ei mitään paniikkia. Kerrostalokämppä ja halpa sähkösopimus ensi vuoden kesään auttaa tietysti ja vakituinen työpaikka.

Monelta lähtee tulevana talvena työpaikka. Ihmisten on pakko maksaa sähkölasku ja ruoka, mutta vähentävät remonteista, partureista, vaateostoksista, kahviloista, ravintoloista.

Vierailija
256/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan tähänkin asti on pitänyt tarkasti laskea menot tuloihin sopivasti joten ei mitään paniikkia. Kerrostalokämppä ja halpa sähkösopimus ensi vuoden kesään auttaa tietysti ja vakituinen työpaikka.

Monelta lähtee tulevana talvena työpaikka. Ihmisten on pakko maksaa sähkölasku ja ruoka, mutta vähentävät remonteista, partureista, vaateostoksista, kahviloista, ravintoloista.

Sama tapahtui myös 1990-luvu lamassakin. 

Vierailija
257/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tapahtui myös 1990-luvu lamassakin. 

Ja 2020 koronapandemian vuoksi.

Vierailija
258/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressiin on auttanut se että olen varautunut eri tilateisiin. Pelkkä murehtinen ei auta vaan nyt aika toimia.

Mistä näitä kuningasideoita tulee? Varaudut miten? Mulla on lapsia elätettävänä, lähes kaikki menee mikä tulee. Yritä siinä varautua. Toisen työn otan jos se päivä koittaa, että en pysty lapsiani ruokkimaan mutta mikä h** hyvinvointiyhteiskunta tämä on, jossa pitää raataa niska limassa eikä silti käteen jää mitään??

Oliko pakko hankkia lapsia?

Vierailija
259/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis...Rytsölän veljekset perustivat aikoinaan yrityksen Data Link Connection isänsä autotalliin. Myöhemmin yrityksen nimeksi tuli Saunalahti. 

Muuan Apple niminen yrityskin taidettiin perustaa autotallissa puhumattakaan monista maailman huippubändeistä.

Vierailija
260/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla sitä puskuria. Pienipalkkainenkin pystyy kymmenien vuosien aikana säästämään mukavan summan jos haluaa.

Vi ttu miten ärsyttävää yleistämistä tietämättä toisten menoista ja kuluista. Pienipalkkainen joutuu usein karsimaan ihan kaikesta siis pyyhkimään tyyliin sormella perseensäkin kun ei oo varaa veskipaperiin saati, että jäisi säästöön.

Miten te onnistutte elämään yli varojenne? 1400 euron sähkölasku kertoo siitä että sähköä käytetään selvästi ihan liikaa joka reijästä ja sopimukset on tehty väärien firmojen kautta eikä omia papereitä ole luettu huolella. Joudattekin kadulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi