Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan olla todella uupunut. Koko ajan uhkakuvia talvesta ja kuinka siitä ei selviä

Vierailija
26.09.2022 |

Sähkön hinta pilvissä, talo pitäisi lämmittää, ruokaa pitäisi saada, lainat pitäisi maksaa, teinit pitäisi elättää. Teen kahta työtä, keskimäärin 50-60h viikkoja, palkka ei ole suuri, ja verottajakin vie koko ajan enemmän. Itse alan uupua kun stressaan niin paljon talvea. Pitää olla puskuria, pitää pystyä maksamaan, kaikki pitäisi pystyä raapimaan omasta päänahasta, mistään ei näy helpotusta.
Miten ihmeessä te kaikki muut jaksatte? Tuntuu että monella muulla asiat on hyvin.

Kommentit (406)

Vierailija
401/406 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakatkaa lukemasta ip-lehtiä ja katsomasta uutisia. Vetovoiman laki, sitä vedät puoleesi mitä ajattelet

Ei, vaan päin vastoin. Minä seuraan uutisia ympäri maailman lähes kokopäivän ja olen hyvin erimieltä minkään pelon  suhteen. En pelkää enkä panikoi, koska tiedän sen mikä tiedettävissä on.

Pelkästään ip lehtien perää lukevilla voi pelkopersiissä ollakin. Kannattaa oikeasti muitakin kuulostella. Enkä tarkoita mitään huuhaa alustoja valheineen... niitä en lue enkä noteeraa mitenkään, nehän sitä pelkoa ja paniikkia lietsoo.

Ja mikäli lähiaikoina lukemani pitää edes osittain paikkansa, niin tosi hyvään suuntaan ollaan menossa.

Vierailija
402/406 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän erikoista miten moni jossain kerrostalossa asuva tai tukia saava ilkkuu ihmisiä jotka asuvat omakotitaloissa. Eri asumismuodon valinneet siis saakin kärsiä, syystä että? Vähän sama kuin omakotitalonsa maksaneet ilkkuisi kerrostaloasukkeja jos näillä nousisi sähkö, vastike tai huoltoyhtiökulut tms. Mitä tuollainen haukkuminen ketään hyödyttää?

Ettekö ymmärrä, että joku on voinut säästää ja tehdä paljon töitä jotta on saanut edes sen perustalon, siinä kun joku kerrostaloasukki törsää rahansa huoletta kaikkeen muuhun kuin asumiseensa.

Esim. meillä on energiatehokas omakotitalo, pumppu mutta ei takkaa. Kyllä tässä ei saunaa huvita lämmittää ja huonelämpötila on matalampi, kun ei tiedä millainen lasku on tulossa. Ei se maata tule tosiaan kaatamaan, mutta jo periaatteesta on mielestäni väärin jos perustarpeista revitään liian kovaa hintaa. Ei ole oikein että ihmisten täytyy käyttää säästönsä sähköön ja kaikilla ei edes riitä. Itse olen pienituloinen oikeastaan, mutta säästöjä on kerrytetty.

Sähköä voisi myydä suomalaisille halvemmalla mutta sähköyhtiöitä ei kiinnosta. Ne repii voittoa keinotekoisesti nyt kun voi, samoin ruokakaupat. Kauanko tässä maassa sitten kannattaa asua jos töissäkäynti ei riitä edes normielämän, välttämättömyyksien kattamiseen...? Ja porukka vain ilkkuu toisilleen.

Anteeksi jos nyt loukkaan, mutta mä en tajua, miksi asua omakotitalossa, jos se on mukavuuksiltaan samaa tasoa kuin kerrostalo/rivitaloasunto ( eli ei takkaa, ei puulämmitteistä saunaa, ei leivinuunia jne). Mä asun rivitalossa - enkä kerrostalossa - vain ja ainoastaan siksi, että rivitaloasuntoni pihalla voin käyttää perinteistä hiiligrilliä. Kerrostalossa en voisi käyttää hiiligrilliä parvekkeella. Mulla on rivitaloasunnossani sähkösauna ja jos haluaisin omakotitaloon, haluaisin tietenkin puulämmitteisen saunan. Ja takan. Ja kaiken sen, mikä kerrostaloon tai rivitaloon ei ole mahdollista saada

Asun omakotitalossa, valmistui tänä keväänä. Saunaa ei olla vielä edes tehty, ja mietitään nyt että otetaanko kevyt takka vai ei.

Ihan tiedoksi kaikille kerrostaloasukeille ja vastaaville: varaava takka asennustöineen ja mahdollisine lupineen maksaa sen 10 000€. Aurinkosähköjärjestelmä maksaa saman verran, maalämpöpumppu vielä enemmän. Samaan aikaan vaaditaan, että täytyy varautua talveen ja kasvattaa puskuria JA investoida toisiin lämmönlähteisiin. Kysyn monen, monen keskituloisen lapsiperheen puolesta: MITEN? Vaikka tilillä olisi rahaa, on riski laittaa isoja summia juuri nyt johonkin. Se, että on rahaa, ei ole sama asia että on varaa.

Ja meilläkin talon arvosta 40% on lainaa, ja lainan kustannukset kokonaiskuukausimenoista on noin 15%. Ja silti on mietittävä, ja silti huolettaa.

Pakko kuitenkin sanoa tämä: omakotitalossa maksetaan omasta rauhasta silloinkin, kun asutaan tiiviillä asuinalueella. Tässä talossa en kuuntele naapureiden vessassa käyntejä, en naapureiden riitoja, en kolinaa rappukäytävässä. Tässä omassa talossa saa soittaa pianoa aamulla ja illalla ja vaikka yöllä. Saa pestä pyykkiä ja käydä suihkussa koska vain, eikä naapurit valita. Tässä talossa on jokaisella yksityisyys, jota ei mitenkään voi kerrostalossa tai rivitalossa olla. Ja olen asunut viimeksi kerrostalossa ja sitä ennen rivitalossa. Se vain ei ole sama asia, ja siksi omakotitaloihin halutaan ja niistä maksetaan. Voit väittää nyt että on niitä meluisiakin alueita ja kuuluu sisälle sitä tätä, mutta silti, tällaista omaa rauhaa ja hiljaisuutta ei muissa asumismuodoissa ole. En tästä vaihtaisi pois ellei olisi aivan totaalisen pakko.

Jos talo lämpiää vain sähköllä, miten olette ajatelleet varautua mahdollisiin sähkökatkoksiin?

- eri - 

Eihän mikään lämmitysjärjestelmä toimi (paitsi se puun poltto takassa), jos sähköt menee poikki. Ja kerros- ja rivitaloja tämä koskee toki myös, kylmä niissäkin tulee jos on pitkään sähköt poikki, ei suorasähkölämmittäjien tarvitse siis varautua yhtään sen enempää kuin muittenkaan.

No eikö sitä samaa "varautumista" voisi sitten käyttää myös sähkölaskujensa pienentämiseen?  Jos kerran sähkökatkokset eivät haittaa mitään. Näissä valitusketjuissa kun on usein väitetty, että omakotitaloa on aivan pakko lämmittää, mutta ilmeisesti ei siis olekaan. 

Miten dorka voi ihminen olla? Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Talo ei jäädy parissa tunnissa tai edes päivässä, mutta pitemmän päälle se toki menee pilalle jos on lämmöt pois. Sama koskee ihan kaikkia asumismuotoja. Mutta siitä taas ei ole mitään hyötyä että pitää säästömielessä pattereita päällä vain joka toinen päivä, koska ne käy sitten kuumempana että saa lämmitettyä takaisin tavoitelämpötilaan.

Myönnän olevani dorka, koska en ole koskaan asunut sähkölämmitteisessä omakotitalossa, jossa ei ole mitään muita lämmitysmuotoja. Mä lähinnä nyt ajattelen sitä, että jos sellaisessa talossa asuvalla uhkaa sähkölaskut nousta niin suuriksi, ettei talon omistajalla yksinkertaisesti ole varaa maksaa sähkölaskujaan, niin ainakin kannattaa varmaan laskea asunnon lämpötila niin alhaiseksi kuin mahdollista ja siten pienentää sähkölaskujaan. Ja ehkä silloin tällöin pitää lämmityksettömiä päiviä. Aika usein kuitenkin omakotitaloasujat ovat varautuneet sähkökatkoksiin muutenkin kuin vain villasukilla ja villapaidoilla, mutta ilmeisesti kaikki eivät ole. 

Maalla asuvat onkin varautuneet, mutta ei kaupunkiomakotitalosta missään normaalitilanteessa katkea sähköt ikinä. Nytkin ne katkeaa vain jos katkeaa kaikilla muillakin, ihan siis yhtä lailla sillä kerrostaloasukilla. Miten he on varautuneet?

Ja eiköhän _ihan jokainen_ jolla on nyt sähkölämmityksen hinta ole radikaalisti nousemassa, tee niitä toimenpiteitä sähkön säästämiseksi. Eli laskevat huonelämpötilan jne. Miksi kuvittelet että eivät tekisi? Se vaan, että ihan kylmäksi taloa vaan ei voi päästää ja ne hinnat on nousseet niin paljon, että kalliiksi tulee vaikka kuinka yrittäisi säästää.

Asia ymmärretty :) Mulle on tosiaan monet omakotitaloasujat sanoneet, että on pakko varautua sähkökatkoksiin, koska putket voivat jäätyä. Mutta jos asuu kaupunkiomakotitalossa, putket eivät jäädy, vaikka sähköt olisikin poikki. 

Mä asun rivitalossa lähiössä ja olen varautunut sähkökatkoksiin ja muihinkin poikkeustilanteisiin virallisten varautumisohjeiden mukaisesti. 

Miten olet rivarissa varautunut sähkökatkoon? Mikään muu kuin takka ei lämmitä, jos on sähkökatko. Kaikki muut systeemit tarvitsevat sähköä. Onko sinulla siis takka rivarissa vai risujako meinasit lattialla polttaa?

Jos nyt ajatellaan sähkökatkoksilla näitä suunniteltuja sähkökatkoksia, joita tullaan tekemään, mikäli sähköverkko uhkaa kaatua, niin nehän ovat vain parin tunnin mittaisia. Esim aamulla klo 7-9 ja illalla klo 17-19. Jos muun ajan sähköt töimii, ei lämmityksen kanssa tule mitään ongelmaa. Asunnon lämpötila siis laskee tilapäisesti, mutta siihen auttaa, kun laittaa lisää vaatetta päälle. Ulkona on nyt 6 astetta lämmintä enkä ole tänä syksynä laittanut lämmitystä vielä lainkaan päälle. Alakerrassa on 20 astetta ja täällä yläkerrassa, missä vietän aikaa, on 22 astetta. Vielä ei tarvita edes pitkähihaista vaatetta eikä sukkia jalkaankaan. Sisällä on siis edelleen "Suomen kesä" ja siten voi pukeutua kuin kesällä.

Jos taas kyse on muista kuin em sähkökatkoksista ja sähkökatkot alkavat kestää yhtäjaksoisesti useita päiviä tai viikkoja, sitten on vaan pistettävä lämpimämmin päälle. Jos asunnossa sisällä lämpötila pysyy plussan puolella, niin eipä siinä mitään hätää ole. Ja vaikka painuisi pakkasen puolellekin, niin joutuuhan sitä talvisaikaan koiran kanssa ulkoilemaankin, vaikka olisi -30 astetta. Tuollaiset pakkaset ovat kuitenkin täällä pääkaupunkiseudulla aika harvinaisia ja silloinkin kestävät vain lyhyitä aikoja. Olen jo 61-vuotias ja pisin lähes 30-asteen pakkasjakso taisi olla tammikuussa 1987 ja silloin se kesti 3 viikkoa.  Monipuolisen vaatevalikoiman lisäksi löytyy tietysti makuupusseja, lämpimiä peittoja yms. 

Pakkaslämpötila asunnossa sisällä aiheuttaisi toki asukkaalle muita ongelmia kuten vesipullojen ja muiden juomien sekä elintarvikkeiden jäätymistä. Taloyhtiölle sitten vieläkin isompia ongelmia kuten putkien jäätymistä, josta me asukkaat tietysti yhtiövastikkeissa jouduttaisiin aikanaan maksamaan, mutta se putkien jäätymisen estäminen ei kuitenkaan olisi millään tavalla meidän vastuullamme. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/406 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että rivariasujalla on peittoja ja vilttejä, ei tee omakotitaloasujasta huonommin varautunutta. Rivitaloasuja ei voi mitään sähkökatkolle ja sille että asunto kylmenee. Omakotitaloasujana voin koko talven lämmitellä takkaa ja puukiuasta, joten sähköä säästyy ja kotini ei kylmene sähkökatkojen aikana. Minulla on omakotitaloasujana myös todennäköisemmin isompi kotivara, kun on enemmän tilaa ruoan yms perustarpeen säilytykseen. Ihan höpöpuhetta, että omakotitaloasujat olisivat tänä talvena pahimmassa lirissä.

Vierailija
404/406 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että rivariasujalla on peittoja ja vilttejä, ei tee omakotitaloasujasta huonommin varautunutta. Rivitaloasuja ei voi mitään sähkökatkolle ja sille että asunto kylmenee. Omakotitaloasujana voin koko talven lämmitellä takkaa ja puukiuasta, joten sähköä säästyy ja kotini ei kylmene sähkökatkojen aikana. Minulla on omakotitaloasujana myös todennäköisemmin isompi kotivara, kun on enemmän tilaa ruoan yms perustarpeen säilytykseen. Ihan höpöpuhetta, että omakotitaloasujat olisivat tänä talvena pahimmassa lirissä.

Tuolla tavalla on kaikilla tuntemillani omakotitaloasujilla, mutta en tosiaan tunne yhtäkään sellaista, jolla ainoa keino lämmittää olisi sähkö. Sellaisiakin kuitenkin on ja hehän tässä nyt ovat omien sanojensa mukaan suurimmassa hädässä. Putket jäätyy jne. 

- Nro 402 - 

Vierailija
405/406 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tavalla on kaikilla tuntemillani omakotitaloasujilla, mutta en tosiaan tunne yhtäkään sellaista, jolla ainoa keino lämmittää olisi sähkö. Sellaisiakin kuitenkin on ja hehän tässä nyt ovat omien sanojensa mukaan suurimmassa hädässä. Putket jäätyy jne. 

- Nro 402 - 

Vähemmistönä on sellaiset omakotitaloasujat, joilla ei takkaa ole. Rivareissa ja kerrostaloissa asujilla takat ovat harvinaisia. Heillä kylmät oltavat tulee, varsinkin kellä on suorasähkölämmitteinen rivari. Tälläisiä asujia on varmasti enemmän kuin takattomia omakotitaloasujia.

Vierailija
406/406 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakatkaa lukemasta ip-lehtiä ja katsomasta uutisia. Vetovoiman laki, sitä vedät puoleesi mitä ajattelet

Ei, vaan päin vastoin. Minä seuraan uutisia ympäri maailman lähes kokopäivän ja olen hyvin erimieltä minkään pelon  suhteen. En pelkää enkä panikoi, koska tiedän sen mikä tiedettävissä on.

Pelkästään ip lehtien perää lukevilla voi pelkopersiissä ollakin. Kannattaa oikeasti muitakin kuulostella. Enkä tarkoita mitään huuhaa alustoja valheineen... niitä en lue enkä noteeraa mitenkään, nehän sitä pelkoa ja paniikkia lietsoo.

Ja mikäli lähiaikoina lukemani pitää edes osittain paikkansa, niin tosi hyvään suuntaan ollaan menossa.

Mikä on tämä hyvä suunta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän