Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!
Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.
Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.
Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.
Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.
Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?
Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.
Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...
Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.
Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.
Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövirkun pitäisi hommata yötyötä. Yöt töissä ja päivät nukkuu.
Luetelkaas tähän missä ammateissa onnistuu työskentely vain iltaisin tai öisin?
No tiedän yhden 24/7 auki olevan kaupan työntekijän tekevän vain yövuoroja. Ne sopii hänelle, kollegoille ja pomolle. Siellä on kuulemma paljon työntekijöitä jotka niitä yötöitä ei halua tehdä.
Olen aamuvirkku, mutta haluaisin olla enemmän iltavirkku ainakin viikonloppuisin. Arkisin on tietysti kätevää, ettei väsytä aamulla herätä, enkä oikeastaan tarvitse kelloa, kun herään aina viineistään 6.30. Mutta perjantai-iltana haluaisin katsoa jotain leffaa rauhassa miehen kanssa, niin en jaksa valvoa! Lisäksi on toivotonta nykyään mitkään iltamenot, koska olen niin väsynyt, ettei oikeastaan mikään illalla kiinnosta. Joskus nuorempana, kun kävin baarissa ja tulin kotiin neljän jälkeen niin en silti nukkunut kuin maksimissaan 7 saakka. Ja sitten olin tosi väsynyt monta päivää. Ikinä, en lapsena, en teininä, en raskaana, en synnyttäneenä, enkä nyt keski-ikäisenä, ole osannut nukkua lähellekään aamupäivään. Haluaisin joskus!
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi silmät kuin pöllöllä ja pääkin kääntyisi 360 ympäri jos olisimme "yöceläimiä", jiten lopettakaa hömpöttäminen ja nukkukaa 22-06 välissä niinkuin 95% maailman ihmisistä tekee.
Nyt vedit luvut hatustasi. En jaksa nyt googlettaa mutta lähempänä taisi olla fifti-fifti. Eli noin puolet molempia. Eikä kaikilla yöeläimilläkään pää käänny kuin pöllöllä. Voihan se yövirkkuus johtua jostain vanhoista geeneeistä. Osan on pitänyt valvoa öisin että muut voi nukkua turvallisesti.
Minä teen 8- 16 duunia. Vihaan aamuherätyksiä, en saa illalla ennen klo 24 unta. Ei auta mikään, uni ei vain tule. Aamuisin olen aina pökkyrässä ja on pakko nukkua 2h unet kotiin tultuani. En ole koskaan töissä pirteä. Olen katsellut etätöitä, iltatöitä, mutta ei 50+ enää mihinkään pääse. Tuntuu, että koko elämä pyörii tämän nukkumisen ympärillä. Jospa eläisimme unelmaelämässä, jossa voisimme suunnitella työaikamme itse. Minä olisin todella tuottava iltaisin.
Johtuneeko syntymä ajastani olen syntynyt 5 vaille 5 aamulla. Olen aamun virkku ja todella nukun yöni hyvin herämättä kertaakaan, en edes pissalle.Herään joka aamu noin kello 5. Yö unta aina takana 7-8 h.Paljon uneni vaikuttaa en tupakoi ei käytä alkoholia.Ne vievät yö unet molemmat. Koska en työelämässä voin ulkoilla paljon päivittäin joka tuo hyvät yö unet. Pidän myös ruoka rytmiä.Tietoinen valintani en hankinut älypuhelin ,en liitynyt F.B. En Istagram. 15.9. Oli jim kanava Tv, Arman Pohjantähden alla ja aihena netti.Asian tuntijan lausumana: Some vieraanutta ihmiset todellisesta elämästä. F.B.Ollaan Kuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ovat luonnostaan aamuvirkkuja ja toiset iltavirkkuja. Harvoille sopii siksi vuorotyö, sillä aamuvirkuille ilta- ja yövuorot ovat kamalia ja iltavirkuille aamuvuorot ovat hirveitä. Tein joskus kaksivuorotyötä (aamuvuoro klo 6-14 ja iltavuoro klo 12-20), ja oli ihanaa saada tehdä joinakin viikkoina pelkkää iltavuoroa kun kollegoista moni halusi tehdä pelkkää aamuvuoroa. Sain nukkua aamulla pidempään ja illalla ei tarvinnut kiirehtää töiden jälkeen nukkumaan kun uni ei olisi kuitenkaan tullut. Harmi vain että yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen tahdissa ja on ihan oletus, että jokaisen pitää vapaapäivänäkin herätä seitsemältä ja ei kai kukaan nuku yli kymmeneen? Kun ihan tutkitusti teini-ikäisten unirytmi muuttuu iltapainoitteisemmaksi, niin siinä sitten koulunkänti kärsii kun koulu alkaa edelleen klo 8-9.00... Kun nykyisin tutkimustietoakin on niin paljon enemmän, niin olisi hyvä, jos nämä asiat otettaisiin paremmin huomioon ja ihmiset saisivat tehdä halutessaan iltapainotteisempaa työtä ja toiset sitten aamupainotteisempaa. Palaverit voitaisiin pitää keskellä päivää niin kaikki ehtivät mukaan ja moni asia monella alalla on sellainen, että sen voi tehdä vasta illemmalla ja virka-aikaan itse töissä oleva ei välttämättä pääse arkisin hoitamaan asioita mihinkään paikan päälle, kun aukioloajat ovat samat kuin hänen oma työaikansa... Ja tietokoneen ääressä esim. sähköposteihin vastailu tai raporttien kirjoittaminen onnistuisi kyllä varmasti oman rytmin mukaan joko aamusta iltapäivään tai päivästä iltaan. Mikä pakko kaikkien on tehdä töitä klo 8-16? En vain ymmärrä. Eiväthän aamuvirkutkaan suostu elämään iltavirkkujen tahtiin, joten miksi iltavirkut pakotetaan elämään aamuvirkkujen tahtiin, kun on todistettu, että se on heidän terveydelleen vaarallista? Iltavirkuilla on tutkimusten mukaan aamuvirkkuja yleisemmin muun muassa 2-tyypin diabetesta, sepelvaltimotauteja, masennusta, ylipainoa, unettomuutta ja muita uniongelmia, kun heidät pakotetaan elämään aamuvirkkujen tahdissa omaa luontaista unirytmiään vastaan.
Tämä, milloin prkle menee perille että se oman rytmin kanssa eri tahtiin eläminen on jopa vaarallista? Tuskasta puhumattakaan, mutta iltavirkku joustaa jo lapsesta asti:(
Niinpä. Meillä iltavirkku lapsi ja varsinkin nyt lukiossa koulu kärsii, kun ei voi nukkua silloin kun väsyttää. Iltalukio on tietysti mahdollinen, mutta tuntuu, että sitten pidettäisiin jotenkin syrjäytyneenä tai mielenterveysongelmaisena kun ei "pärjää" normaalissa lukiossa.
Minä luulin olevani iltavirkku, mutta sitten muutin unirytmiäni ja nyt herään seitsemältä. Nukkumaan menen kymmeneltä.
Oli muuten todella vaikeaa muuttaa unirytmiä. Luultavasti moni vain tottuu tiettyyn nukkumaanmenoaikaan ja luulee siten olevansa joko aamu- tai iltavirkku.
Esimieheni ja kollegani ovat kaikki Kaliforniassa vaikka palkan maksaa Suomen toimisto. Minun toimistotunnit ovat 16-24
Olen itsekin iltavirkku mutta yritän ajatella positiivisesti, että vaikka en jaksaisi herätä yhtään töihin ja työpäivän ekat tunnit menee kahvista huolimatta väsyneessä ja epätehokkaassa tilassa ja ehkä klo 13-14 alkaa olla sellainen fiilis, että kyllä tämä päivä tästä käynnistyy... Niin ajattelen että on hienoa, että olen illalla tapahtuvissa harrastuksissani parhaimmillani. Ja kun nuo harrastukset ovat juuri se mun the juttu ja työ on vaan pakollinen paha niin mua ei oikeestaan haittaa tämä vastoin omaa rytmiäni eläminen. Ja vaikka moni konsertti, teatteri ym. on illalla, joka on just mun parasta aikaa.
Minä olen 56v. Lapsuudesta saakka ollut illanvirkku. En osaa nukkua ennen klo 24- 01. Aamulla kello herättää 05.00 Päivät töissä menevät sumeasti, vapaa- aikaa jää vähän, koska työpäivän jälkeen olen niin väsynyt, en jaksa tehdä mitään. Lomilla ole kuin eri ihminen; saa nukkua ja virtaa riittäää. Jos ikäiseni saisi valita työaikansa, niin luulen, että työllisyys parantuisi. Luin Tanskan mallista, siellä iäkkäät työntekijät saavat tehdä osa- aikaista/ lyhennettyä viikkoa. Suomessa ei hoitoalalla saa, aina vaaditaan kokopöiväistä työntekijää.
Juu, yksi iltavirkku ja myös paljon unta vaativa täällä. Työpäivät alkavat useimmiten klo 7, eli on herättävä klo 6 että ehdin juuri ja juuri töihin. Työmatkaa 30 km, se menee usein puolinukuksissa. Onneksi töissä saan heti tai melkein heti kahvia ja aamupalaa, se vähän piristää. Töiden jälkeen nukahdan sohvalle jos sinne erehdyn menemään makoilemaan.
Öisin ehdin useimmiten kyllä nukkua sen 7 tuntia minkä pitäisi aikuiselle riittää, mutta ns. kesken unien herääminen vaikuttaa koko loppupäivän. Tuntikin enemmän unta satunnaisina päivänä vaikuttaa huomattavasti vireystilaani.
Ihmisten synnynnäistä kronotyyppiä (iltavirkkuus, aamuvirkkuus) pitäisi kunnioittaa enemmän. Ei ole mitään järkeä pakottaa iltavirkkuja aamuvirkkujen rytmiin, koska siitä syntyy vain terveysongelmia iltavirkuille jatkuvan unen puutteen vuoksi. Useammat työtehtävät voisi esimerkiksi aloittaa klo 9-11.
T. Iltavirkku äiti, joka heräsi tänään klo 12
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkujen ihannointi ja nämä virastoajat ovat jäänne ajalta, jolloin maataloutts piti pyörittää päivällä. Aamu alkoi lypsyllä jne, koska päivisin oli vain luonnonvaloa.
Sitä en ymmärrä, miksi tämä jäänne on vieläkin niin voimakas yhteiskunnassamme. Yli puolet ihmisistä on iltavirkkuja. Aamuvirkkujen mukaan mennään silti yhä.
Huoh.
Tälle olisi tehtävä jotain, vaikka kansalaisaloite. En kyllä tajua yhtään, miksi tätä ei oteta vieläkään huomioon. Ehkä tulevaisuudessa, jos sellaista edes enää on, voisi kuvitella että tutkimusten myötä olisi työt ja koulut liukuvalla ajalla. Mikä estää?
Oma lapsi alisuorittaa koulussa ja uskon, että jos hän saisi nukkua tunnin pidempään, opiskelutulokset paranisi. Itse olen pystyyn kuollut koko päivän kun joudun heräämään ennen seitsemää, en ole työelämässä enkä sellaisessa koomassa kykenisikään. Kaikki päivät menee hukkaan, kun joutuu heräämään kesken unen ja mitään ei saa tehdyksi, usein päivällä on pakko mennä nukkumaan kun ei pysy hereillä..
Yli 10 vuotta pelkkää yövuoroa takana ja elämänlaatu on kohentunut huomattavasti verrattuna päivätyöaikaan. Lisäksi vielä parempi palkka, vähemmän työtehtäviä ja pidemmät vapaat. Toki kaikilla aloilla kyseinen järjestely ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkujen ihannointi ja nämä virastoajat ovat jäänne ajalta, jolloin maataloutts piti pyörittää päivällä. Aamu alkoi lypsyllä jne, koska päivisin oli vain luonnonvaloa.
Sitä en ymmärrä, miksi tämä jäänne on vieläkin niin voimakas yhteiskunnassamme. Yli puolet ihmisistä on iltavirkkuja. Aamuvirkkujen mukaan mennään silti yhä.
Huoh.
Tälle olisi tehtävä jotain, vaikka kansalaisaloite. En kyllä tajua yhtään, miksi tätä ei oteta vieläkään huomioon. Ehkä tulevaisuudessa, jos sellaista edes enää on, voisi kuvitella että tutkimusten myötä olisi työt ja koulut liukuvalla ajalla. Mikä estää?
Oma lapsi alisuorittaa koulussa ja uskon, että jos hän saisi nukkua tunnin pidempään, opiskelutulokset paranisi. Itse olen pystyyn kuollut koko päivän kun joudun heräämään ennen seitsemää, en ole työelämässä enkä sellaisessa koomassa kykenisikään. Kaikki päivät menee hukkaan, kun joutuu heräämään kesken unen ja mitään ei saa tehdyksi, usein päivällä on pakko mennä nukkumaan kun ei pysy hereillä..
Jatkan vielä.. Onhan tästä jo nyt tutkimustulosta mitä vakavia terveysongelmia tämä aiheuttaa. On todella omituista että tätä asiaa ei oteta esille enemmän. En tiedä miten muissa maissa on tilanne. Itsehän joudun pakosta juomaan pari isoa kuppia kahvia että ylipäänsä pystyn tekemään mitään, jos herätys on 7. En siis edes herää kunnolla, vaan olen jossain puoliunessa muutoin. Tätä ei ole, jos herään vaikka klo 9.
Teen pelkkää yötyötä, ihan koska viimeinenkin sain opiskelut loppuun ja työn jossa saan olla yökkönä.
Opiskelut, kesätyö jne kun sain alta olin tyytyväinen - kouluun herätys oli jatkuvaa tappelistelua ja vaikutti arvosanoihin. Lähipiirin aamuvirkut tottakai jaksoivat kuittailla asiasta.
No, nyt jumalauta on yötyö. Edelleen nämä samat perheenjäsenet/sukulaiset koittavat vttu vääntää minusta aamuvirkkua. Siis yövuoron jälkeen koitetaan herätellä yms.
Nämä pari sukulaista ovat sitä mieltä, ettei kukaan nuku päivisin koska laiskuus - valvoin yön työssä ja seuraavaksi yö! Tämä alkaa olla häirintää, mikään ei auta:(
On estetty numerot/irrotettu ovikello/lappu ovella jossa kielletään koputtaminen jne jne. On myös tehty erittäin selväksi, että minua ei herätetä päivisin.
Huoh, että on niitäkin aamuvirkkua joiden mielestä yöllä tehty työ ei ole työtä eikä sen jälkeen tarvitse nukkua. Pääasia on vain saada minusta aamuvirkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Oma lapsi alisuorittaa koulussa ja uskon, että jos hän saisi nukkua tunnin pidempään, opiskelutulokset paranisi. Itse olen pystyyn kuollut koko päivän kun joudun heräämään ennen seitsemää, en ole työelämässä enkä sellaisessa koomassa kykenisikään. Kaikki päivät menee hukkaan, kun joutuu heräämään kesken unen ja mitään ei saa tehdyksi, usein päivällä on pakko mennä nukkumaan kun ei pysy hereillä..Jatkan vielä.. Onhan tästä jo nyt tutkimustulosta mitä vakavia terveysongelmia tämä aiheuttaa. On todella omituista että tätä asiaa ei oteta esille enemmän. En tiedä miten muissa maissa on tilanne. Itsehän joudun pakosta juomaan pari isoa kuppia kahvia että ylipäänsä pystyn tekemään mitään, jos herätys on 7. En siis edes herää kunnolla, vaan olen jossain puoliunessa muutoin. Tätä ei ole, jos herään vaikka klo 9.
On myös tutkimuksia siitä, että iltavirkut suoriutuu koulussa kokeista huonommin, jos koe on aamulla. Jos taas koe on vaikka puolenpäivän aikaan, ei koesuorituksessa ole eroja aamu- ja iltavirkkujen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Oma lapsi alisuorittaa koulussa ja uskon, että jos hän saisi nukkua tunnin pidempään, opiskelutulokset paranisi. Itse olen pystyyn kuollut koko päivän kun joudun heräämään ennen seitsemää, en ole työelämässä enkä sellaisessa koomassa kykenisikään. Kaikki päivät menee hukkaan, kun joutuu heräämään kesken unen ja mitään ei saa tehdyksi, usein päivällä on pakko mennä nukkumaan kun ei pysy hereillä..Jatkan vielä.. Onhan tästä jo nyt tutkimustulosta mitä vakavia terveysongelmia tämä aiheuttaa. On todella omituista että tätä asiaa ei oteta esille enemmän. En tiedä miten muissa maissa on tilanne. Itsehän joudun pakosta juomaan pari isoa kuppia kahvia että ylipäänsä pystyn tekemään mitään, jos herätys on 7. En siis edes herää kunnolla, vaan olen jossain puoliunessa muutoin. Tätä ei ole, jos herään vaikka klo 9.
Luulen, että ne tutkimustulokset on tulkittu niin, että vika on siinä iltavirkussa ihmisessä, ja ongelma poistuu kunhan ihminen muuttaa rytmiään. En ole lukenut tutkimuksia, voin olla väärässä. Eivät ne tulokset ainakaan käytännössä missään näy. Toivottasti muutosta tapahtuu joskus.
Mä aion jäädä kesäaikaan talveksi. En siirräkään kelloa ollenkaan, niin sitten olen koko ajan tunnin etuajassa vaikka jatkan tällä samalla heräämisrytmillä kuin nytkin.
Toivon, että se auttaa kun nyt kesällä olen koko ajan myöhässä kaikkialta ja pääsen liikkeelle vasta melkein iltapäivän puolella.
Tämä, milloin prkle menee perille että se oman rytmin kanssa eri tahtiin eläminen on jopa vaarallista? Tuskasta puhumattakaan, mutta iltavirkku joustaa jo lapsesta asti:(