Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!
Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.
Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.
Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.
Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.
Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?
Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.
Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...
Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.
Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.
Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Hae yö töitä.
Yöllä voi pyykätä, tiskata ja imuroida kotona, monessa laitteessa on nykyään yö käyttöön oma ohjelma ja imurista saa yleensä tehoa pienemmälle, silti se on ihan toimiva ei esim lattioita tarvitse imuroida täysillä tehoilla.
Ei yöllä tarvitse olla täysin hiljaa missä asunnossa, mutta kovaa meteliä mikä häiritsee ei saa tuottaa.
Ei naapureiden imuroinnissa mitkään tehot haittaa, vaan se kolina, kun suulake osuu milloin mihinkin, en halua kuunnella mitään klonk-klonk kolauksia yöllä. Pahinta on johonkin lämpöpatterin putkiin tai itse patteriin osuminen, se kaikuu koko talon läpi. Mutta kyllä se seinänkulmiin ja huonekaluihin osuminenkin kuuluu, todennäköisesti jopa pahemmin kuin mitä kuuluu itse imuroidessa. Pyykinpesukone häiritsee linkouksellaan, etenkin jos kone ei satu olemaan täysin tasapainossa, jolloin se linkous jymisee naapureille saakka.
Illanvirkku voi siivota jo illalla, ei sitä tarvitse yöllä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan 47 % suomalaisista aikuisista lukeutuu aamuvirkkuihin, 41 % päivävirkkuihin ja noin 12 % iltavirkkuihin.
Tuon kopioin ylen sivuilta. Joskus nimittäin unohtuu se seikka, että kaikki ihmiset eivät ole aamu- tai iltavirkkuja. Itse lukeudun eniten juuri päivävirkkuihin.
Olen aamuvirkku normaalisti, mutta vuorotyö aikanaan pisti normaalin rytmin täysin sekaisin. Iltavuorosta palatessa puoli yhdeltätoista sitä oli niin täpinöissään, että unta sai yleensä vasta kolmen aikoihin yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.
Säätelytoimintaan vaikuttaa myös omat valinnat elämäntavoissa. Unen päästä saa paremmin kiinni, jos osaa rauhoittua ja rentoutua.
No tuo tieto ei auta mitään, jos/kun ei osaa rauhoittua ja rentoutua.
Opettele, jos oma terveys kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan omasta tahdostasi kiinni, ettäotat itseäsi niskasta kiinni ja ryhdyt kellon kanssa noudattamaan säännöllistä päivärytkiä. Seiskalta ylös ja kympiltä sänkyyn, siinä se on. Joka päivä.
Olen kokeillut tuota aikaisin sänkyyn menemistä. Täysin turhaa kääntää kylkeä pari-kolme tuntia ennenkuin saa unta. Tuo itseään niskasta kiinni ottaminen on ehkä huonoin neuvo ikinä.
Ehkä kannattaa muuttaa rytmiä asteittain. Jos olet tottunut nukkumaan iltapäivällä kahteen saakka niin kymmeneltä nukkumaan meno voi tuntua aikaiselta. Ala heräillä aina aikaisemmin ja aikaisemmin, mene illalla nukkumaan kun alkaa väsyttää äläkä kuku aamukolmeen saakka.
Saisipa tehdä yövuoroja, olisin ikionnellinen. Nykyisessä toimistotyössä se vaan on mahdotonta. Onneksi saa tehdä etänä, aamukooma on silloin vielä jotenkin siedettävä.
En selviäisi enää hengissä, jos pitäisi herätä kukonlaulun aikaan 5 päivää viikossa ja raahautua konttorille. Herään työpäivinä kunnolla vasta joskus klo 14 ja sekin vaatii hemmetisti kofeiinia.
Ilman herätyskelloa herään 11-12 aikaan ja olen energinen jo heti herätessä.
Olen vuorotöissä varastolla ja ei minusta aamuvuoron ensimmäisinä tunteina klo 6-14 ole juuri kukaan kovin pirteänä hereillä. Vaikka olen päivävirkku ja kykenevä vaihtamaan rytmiä niin se 03.45 herätys on aika rankka. Kokeilkoot he jotka pitävät itseään "aamuvirkkuina". Helppohan se on itseään sellaiseksi kutsua jos herää vasta klo 06 tai 07. Haha.
Sen jälkeen onkin kiva taas kääntää rytmi muotoon 14-22 töitä. Ei oikea aamuvirkku pysty vaihtelemaan vuoroja näin, ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin aamuvirkkuna toteaisin, että samanlaista hissuttelua se on meilläkin, kun kovin aikaisin aamusta ei voi tehdä mitään mistä tulee kovaa ääntä. Eli kyllä me taidetaan kaikki jonkinlaista kompromissia tehdä, jotta elämä sujuisi mahdollisimman sujuvasti naapureiden kanssa.
Lisäksi usein aamuisin aikaa menee odotteluun, että kaupat ja liikkeet avautuvat. Minnekään ei voi mennä ennen kuin useiden tuntien hereillä olon jälkeen, vaikka kuinka olisi virkeimmillään aiemmin.
Olen haaveillut aamuvirkkujen kylästä. Iltavirkuille sitten oma kylänsä tai kaupungin osa.
Samaa mieltä, en jaksaisi tätä jatkuvaa iltakukkujien rutinaa.
Aamulla pitää odottaa erikoisliikkeiden avautumista ainakin yhdeksään, joskus jopa kymmeneen-yhteentoista, koska liikkeiden pitää olla auki sitten illalla vaikka miten myöhään. Kenen tarvitsee käydä vaatekaupassa iltayhdeksältä? Ei ihme sitten ettei uni tule ajoissa.
Voisitte teinitasolle jääneet päivänukkujat jo lopettaa sen iänikuisen valittamisen. Jos ei aikuinen ihminen pysty normaaliin elämään virka-aikana, niin sitten voi muuttaa jonnekin Siperiaan missä voi nukkua vaikka kaikki päivät.
Eikä sulle tullut mieleen, että kaupat ovat iltapainotteisesti auki, koska ihmiset ovat päivällä töissä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.
Elikä talvisin olet hereillä sen jtn 5h ja kesäisin et nuku ollenkaan? Muuten ei tuo auringon valoon veroaminen toimi.
No melkeinpä. 🤷🏻 Kesällä on pakko pakottaa itsensä sänkyyn yhteentoista mennessä, koska kello soi 5.30. Silti olen usein hereillä jo viideltä ja nukun koko kesän aivan liian vähän. Nyt iltojen hämärtyessä olen usein sängyssä jo yhdeksältä ja voisin jatkaa vielä unia 5.30 jälkeen, kun kello soi. Teen ulkotöitä ja olen muutenkin paljon ulkona, ja uskon, että päivänvalo vaikuttaa ihan erityisen paljon vireystilaani, enkä juurikaan ole keinovalon varassa. En koskaan ole väsynyt ja tokkurainen, vaikka kesällä nukun vähän ja vaikka talvella luonnonvaloa on vähän. Ulkoilma ja liikkuminen virkistää ja olen heti aamusta energinen, kun vaan pääsen ulos ja liikkeelle. Toki myös hyvä ravinto on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aamuvirkku enkä oikein ymmärrä tätä iltavirkkujen jatkuvaa ulinaa ja valitusta. "Kaikki" ei todellakaan pyöri aamuvirkkujen mukaan! Esimerkiksi erikoisliikkeet avaavat ovensa aamupäivällä kymmeneltä. Et pääse esimerkiksi vaateostoksille aamulla, optikkoliikkeestä puhumattakaan. No rautakauppaan pääsee sentään seitsemältä yleensä, se on vielä aamu. Ruokakauppoja on auki 24/7, hyvä niin.
Käytännössä ihan kaikki esittävä kulttuuritarjonta on suunnattu iltavirkuille. Teatteriesitykset alkavat seitsemältä illalla ja loppuvat yhdeksältä tai sen jälkeen. Konsertit saattavat alkaa vasta lähellä puoltayötä. Elokuviin saattaa päästä päivällä, mutta parhaat leffat pyörivät ilta-aikaan, jopa vasta myöhään illalla. Museoihin ja näyttelyihin sentään pääsee oman aikataulun mukaan aukioloaikojen puitteissa.
Osa työpaikoista on tosiaan sellaisia, joissa työpäivä alkaa varhain aamulla, mutta ei läheskään kaikki. Valinnanvaraa olisi iltavirkullekin. Yrittäjyys on myös aika monella alalla mahdollista, ja varsinkin jos olet akateeminen tietotyöläinen, en pysty ymmärtämään, miten et muka voisi tehdä työtäsi juuri silloin, kun itse olet parhaimmillasi. Yhä enemmän mennään siihen suuntaan, jopa yrityksissä, että on ihan sama, milloin tai missä teet työsi, kunhan tulosta tulee.
Minusta yksi kiinnostava ammatti olisi ravintolakokin ammatti, mutta aamuvirkkuna en kerta kaikkiaan pystyisi niihin työaikoihin, joita se vaatii. En ole kuitenkaan vinkumassa ja valittamassa tästä asiasta. On hyvin pitkälti ammatinvalintakysymys, milloin työpäivä alkaa.
Se, mitä voisi kritisoida, on, että jo hyvin nuorena pitäisi päättää, mitä "tekee isona". Ei nuorella, lapsella, välttämättä ole kykyä ajatella kaikkia mahdollisia asioita, kuten sitä, miten tuleva ammatti sopii omaan päivärytmiin. Onneksi uudelleen kouluttautuminen on nykyään ihan tavallista ja helposti mahdollista.
Luulisi itsellesi, missasit ehkä ketjun pointin?
Rautakauppaannpäösee seiskalta, erikoisliike osiin vasta kymmeneltä?
- Katsoa minulle virastoaika (klo 7-16.00 on hirvitys) ja klo 7.00 on YÖ jolloin taatusti minä nukun.
Täytyy olla elämän ja kuoleman kysymys, jos lähden aamuseiskalta ostoksille rautakauppaan tai muuallakaan.
Koulut, virastot yms menevät päivävirkkujen mukaan.
Tiedätkö mitä on raahata umpiunessa olevaa, itkevää lasta 9 vuotta kouluun, eikä loppua näy?
Kun ei opi aamuvirkuksi, niin ei opi - olen itsekin koittanut koko elämäni muuttaa eytmiäni, eli tiedän lapsen tunteen.
Kaikki paras alkaa illalla?
Voi voi, kenen mielestä seiskalta alkava korsertti on MUKA myöhään jos jatkuu yhdeksään?
Seiskalta tulee pikkukakkonen, ysiltä en taatusti nuku - no, ehkä tämä avaa vähän edes silmiäsi..
Olet kirjoittanut viestisi klo 9.30 ja koska on niin sekavaa settiä, olet ilmeisesti unessa vielä.
Jos aamuvirkkua menee nukkumaan klo 21, niin silloin häntä alkaa väsyttämään klo 20. Ei kukaan halua olla pois kotoa katsomassa konserttia klo 19 alkaen, kun lähtiessä jo tietää, että tunnin päästä alkaa väsyttämään. Ihan samalta tuntuu aamuvirkusta klo 21, kun sinusta tuntuu klo 24 tai milloin ikinä oletkaan menossa nukkumaan.
Mulla ei ole lapsia, mutta jos Pikkukakkonen tulee nykyään klo 19, niin sen alkamisaikaa on myöhennetty omasta lapsuudestani, joten ei myöhäisempään yhteiskuntaanhan tässä ollaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan omasta tahdostasi kiinni, ettäotat itseäsi niskasta kiinni ja ryhdyt kellon kanssa noudattamaan säännöllistä päivärytkiä. Seiskalta ylös ja kympiltä sänkyyn, siinä se on. Joka päivä.
Olen kokeillut tuota aikaisin sänkyyn menemistä. Täysin turhaa kääntää kylkeä pari-kolme tuntia ennenkuin saa unta. Tuo itseään niskasta kiinni ottaminen on ehkä huonoin neuvo ikinä.
Ehkä kannattaa muuttaa rytmiä asteittain. Jos olet tottunut nukkumaan iltapäivällä kahteen saakka niin kymmeneltä nukkumaan meno voi tuntua aikaiselta. Ala heräillä aina aikaisemmin ja aikaisemmin, mene illalla nukkumaan kun alkaa väsyttää äläkä kuku aamukolmeen saakka.
No mutta jos herää aamulla väkipakolla klo 5 töihin, eikä siitä huolimatta voi mennä nukkumaan ennen kuin 23-00? Ja vapaapäivien koittaessa pystyy helposti olla hereillä siitä viimeisen työpäivän aamusta klo 5 seuraavaan yöhön johonkin klo 2. Onko tähän heittää näppärää neuvoa?
Tutkimusten mukaan noin 12-14% on iltavirkkuja, teineillä on ikäänsä liittyen myöhästynyt univalverytmi.
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkujen ihannointi ja nämä virastoajat ovat jäänne ajalta, jolloin maataloutts piti pyörittää päivällä. Aamu alkoi lypsyllä jne, koska päivisin oli vain luonnonvaloa.
Sitä en ymmärrä, miksi tämä jäänne on vieläkin niin voimakas yhteiskunnassamme. Yli puolet ihmisistä on iltavirkkuja. Aamuvirkkujen mukaan mennään silti yhä.
Huoh.
Ei ole, miksi valehtelet?
Suomalaisista aikuisista 47 % on aamuvirkkuja, 41 % päivävirkkuja ja 12 % iltavirkkuja. Epidemiologisissa tutkimuksissa kronotyypin on havaittu olevan yhteydessä sairastavuuteen. Iltavirkuilla on muita useammin univaikeuksia, hengitystieoireita, masennusta, sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta.
Lähde Lääkärilehti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi silmät kuin pöllöllä ja pääkin kääntyisi 360 ympäri jos olisimme "yöceläimiä", jiten lopettakaa hömpöttäminen ja nukkukaa 22-06 välissä niinkuin 95% maailman ihmisistä tekee.
Nyt vedit luvut hatustasi. En jaksa nyt googlettaa mutta lähempänä taisi olla fifti-fifti. Eli noin puolet molempia. Eikä kaikilla yöeläimilläkään pää käänny kuin pöllöllä. Voihan se yövirkkuus johtua jostain vanhoista geeneeistä. Osan on pitänyt valvoa öisin että muut voi nukkua turvallisesti.
Höpö höpö. Iltavirkkuja on selvä vähemmistö, mutta osaavat kyllä pitää ääntä kuin olisivat enemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi silmät kuin pöllöllä ja pääkin kääntyisi 360 ympäri jos olisimme "yöceläimiä", jiten lopettakaa hömpöttäminen ja nukkukaa 22-06 välissä niinkuin 95% maailman ihmisistä tekee.
Nyt vedit luvut hatustasi. En jaksa nyt googlettaa mutta lähempänä taisi olla fifti-fifti. Eli noin puolet molempia. Eikä kaikilla yöeläimilläkään pää käänny kuin pöllöllä. Voihan se yövirkkuus johtua jostain vanhoista geeneeistä. Osan on pitänyt valvoa öisin että muut voi nukkua turvallisesti.
Höpö höpö. Iltavirkkuja on selvä vähemmistö, mutta osaavat kyllä pitää ääntä kuin olisivat enemmistö.
Tämä pätee aika moneen, ja se vääristää asiaa kuin asiaa. Äänekäs vähemmistö mölyää, vinkuu, ulisee, valittaa ja vaatii.
Väitätkö, ettei sinulla muka ole lehmiä lypsettävänä?
No jonkun mukaanhan sitä pitää mennä. Toki varmaan on töitä, joita voisi tehdä milloin vain ja luulisi, että etätyön lisäännyttyä monissa hommissa on mahdollistakin siirtää työaikaa, ainakin toivon näin. Mutta sitten on hommia, jotka vaan pitää tehdä tiettyyn aikaan. Tehtaat pyörivät yötä päivää ja harva vuorotyöntekijä nyt kuitenkaan on aamu-, ilta- ja yövirkku. Ja ehkä nyt on joku järki siinä, että virastot ja kaupat eivät ole auki ihan koko ajan (tai no, tuntuu, että nykyisin virastot eivät ole koskaan auki ja kaupat aina...) vaan on päätetty jotkut ajat milloin ollaan auki. Lapseni ajaa työkseen kuorma-autolla ruokakuljetuksia kouluihin, ja kai siinäkin nyt joku syy on miksi ne ruoat pitää olla siellä tiettyihin aikoihin, eikä silloin kun lapselleni sopii. Hän on muuten iltavirkku ja työt alkavat aamuyöstä eli huonoin mahdollinen juttu, mutta ei ammattia kai nyt pelkästään tuolla perusteella valita. Jos oma unirytmi on mielettömän tiukka, eikä kykene joustamaan, niin sitten varmaan kannattaa ammattikin valita sillä perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihmisillä on oikeasti erilaiset sisäiset kellot. Aiheesta löytyy paljon mielenkiintoisia artikkeleita ja munu muassa sellainen havainto on tehty, että "tavallisen" 23:00 - 07:00 aikataulun mukaan nukkuvia on vain noin 50% väestöstä. Mutta silti maailma on käytännössä viritetty sen mukaan, että kaikki kuuluisivat tähän joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin aamuvirkkuna toteaisin, että samanlaista hissuttelua se on meilläkin, kun kovin aikaisin aamusta ei voi tehdä mitään mistä tulee kovaa ääntä. Eli kyllä me taidetaan kaikki jonkinlaista kompromissia tehdä, jotta elämä sujuisi mahdollisimman sujuvasti naapureiden kanssa.
Lisäksi usein aamuisin aikaa menee odotteluun, että kaupat ja liikkeet avautuvat. Minnekään ei voi mennä ennen kuin useiden tuntien hereillä olon jälkeen, vaikka kuinka olisi virkeimmillään aiemmin.
Olen haaveillut aamuvirkkujen kylästä. Iltavirkuille sitten oma kylänsä tai kaupungin osa.
Samaa mieltä, en jaksaisi tätä jatkuvaa iltakukkujien rutinaa.
Aamulla pitää odottaa erikoisliikkeiden avautumista ainakin yhdeksään, joskus jopa kymmeneen-yhteentoista, koska liikkeiden pitää olla auki sitten illalla vaikka miten myöhään. Kenen tarvitsee käydä vaatekaupassa iltayhdeksältä? Ei ihme sitten ettei uni tule ajoissa.
Voisitte teinitasolle jääneet päivänukkujat jo lopettaa sen iänikuisen valittamisen. Jos ei aikuinen ihminen pysty normaaliin elämään virka-aikana, niin sitten voi muuttaa jonnekin Siperiaan missä voi nukkua vaikka kaikki päivät.
Eikä sulle tullut mieleen, että kaupat ovat iltapainotteisesti auki, koska ihmiset ovat päivällä töissä???
Tuleepa väkisin mieleen parinkymmenen vuoden takaa eräs kahvilanpitäjä, joka itki jossain paikallislehdessä julkisesti asiakkaiden vähyyttä. Lieneekö ihme, ettei kahvilassa oollu kävijöitä, kun se oli auki 9:00 - 15:30, tai jotain vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae yö töitä.
Yöllä voi pyykätä, tiskata ja imuroida kotona, monessa laitteessa on nykyään yö käyttöön oma ohjelma ja imurista saa yleensä tehoa pienemmälle, silti se on ihan toimiva ei esim lattioita tarvitse imuroida täysillä tehoilla.
Ei yöllä tarvitse olla täysin hiljaa missä asunnossa, mutta kovaa meteliä mikä häiritsee ei saa tuottaa.Kerrostalossa ei todellakaan yöllä imuroida tai pestä pyykkiä! Eihän se koneen ääni ole se, mikä naapuriin kantautuu, vaan rakenteita pitkin kulkeva jyrinä esim. pyykkikoneen lingotessa tai lattiasuulakkeen ääni imuroidessa, huonekalujen liikkumiset jne.
Itse olen myös iltavirkku luonnostani. Ihan opettelemalla olen saanut rytmin niin, että viikonloppuisin ja etäpäivinä herään klo 7 ja menen nukkumaan klo 23. Toimistopäivinä herään klo 5. Mun unen tarve on 9 h, mikä on ärsyttävän paljon. Viiden aamuina nukun töiden jälkeen reilun tunnin, muina päivinä riittää 15-30 min päikkärit.
Haluaisin olla aamuvirkku, elämä olisi helpompaa, koska yhteiskunta pyörii kyllä edelleen aamuvirkkujen mukaan. Kohta tapahtuva kellojen siirto helpottaa elämää hetken.
Minäkin haluaisin olla aamuvirkku. Mutta en näe järkeä siinä, että väkisin alkaisin pitää itselleni sopimatonta rytmiä. Kouluaikana piti nousta kuudelta, jotta ehti kouluun kahdeksaksi. Kouluaamut olivat ahdistavia ja ankeita. Teininä opettelin nukkumaan koulun jälkeen puoli tuntia tai tunnin. Sen jälkeen läksyjen teko sujui paremmin. Kokeisiin luin usein vielä myöhään edellisiltana. Ajattelin, että jos työelämässäsaan liukuvan työajan, käytän sitä.
Minulla on myös suuri unentarve, 9-10 tuntia vuorokaudessa.
Kerrostalossa ei todellakaan yöllä imuroida tai pestä pyykkiä! Eihän se koneen ääni ole se, mikä naapuriin kantautuu, vaan rakenteita pitkin kulkeva jyrinä esim. pyykkikoneen lingotessa tai lattiasuulakkeen ääni imuroidessa, huonekalujen liikkumiset jne.
Itse olen myös iltavirkku luonnostani. Ihan opettelemalla olen saanut rytmin niin, että viikonloppuisin ja etäpäivinä herään klo 7 ja menen nukkumaan klo 23. Toimistopäivinä herään klo 5. Mun unen tarve on 9 h, mikä on ärsyttävän paljon. Viiden aamuina nukun töiden jälkeen reilun tunnin, muina päivinä riittää 15-30 min päikkärit.
Haluaisin olla aamuvirkku, elämä olisi helpompaa, koska yhteiskunta pyörii kyllä edelleen aamuvirkkujen mukaan. Kohta tapahtuva kellojen siirto helpottaa elämää hetken.