Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!

Vierailija
24.09.2022 |

Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.

Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.

Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.

Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.

Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?

Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.

Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...

Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.

Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.

Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?

Kommentit (309)

Vierailija
41/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkkuuden hyvänä puolena voi sanoa, että se on paljon aamuvirkkuutta käytännöllisempää, jos esim. harrastaa jotain. Kaikki treenit sun muut on käytännön syistä melko myöhään illalla, iltapäivällä ei tapahdu mitään. Kauppaankin on kiva mennä siinä vaiheessa, kun aamuvirkut on jo nukkumassa tai menossa nukkumaan. Ei jonoja, usein paljon -60% tuotteita.

Vierailija
42/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju täynnä aamuvirkkuja kuitenkin 🤣🤣 Haluatteko taputuksia päälaelle siitä, että heräätte 5.30?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yötyöt. Jännä ilmiö, ett jos haet ylitöihin, joudut hakemaan lääkärinlausunto, että voit tehdä niitä

Sama ei koske aamuvuoroja, koska sen oletetaan olevan normaalia ja kaikkien jaksavat sitä. No kun ei jaksa, minulle se on luonnoton rytmi.

Vierailija
44/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ketju täynnä aamuvirkkuja kuitenkin 🤣🤣 Haluatteko taputuksia päälaelle siitä, että heräätte 5.30?

Jaa, en itse ole aamuvirkku. Koomassa vain, koska tänään päivällä menoja. Joutuu joustamaan, taas.

Vierailija
45/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muka maailma olisi aamuvirkuille? Ainakin meillä julkiset palvelupisteet ovat avoinna klo 15 asti, osa klo 16 asti, joten mikä ihmeen aamuvirkku se sellainen on, joka ehtii hoitamaan asioitaan klo 14 tienoilla, kun iltavirkku vielä nukkuu?

Vierailija
46/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa minäkään. Teen ilta ja yötyötä. Naapurin koira aloittaa aamuseitsemältä (lähtevät varmaan silloin töihin) tuntien huudon ja ulinan. Minun pitäisi silloin saada nukkua omien töitteni jälkeen. Olen tästä valittanut lukuisia kertoja, mutta mitään kuulemma ei taloyhtiössä voi tehdä, koska ääni ei ole hiljaisuuden aikaan. Ja auta armias, kun minulla oli vapaapäivä ja juhlien jatkot, joissa ei edes kuunneltu musiikkia, niin naapurit valittivat yöaikaan kuuluvasta puheesta ja sain varoituksen. Siis puheesta. Ja se koira saa huutaa tuntikaupalla. Pakko kohta muuttaa jonnekin metsän keskelle.

Vierailija
47/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aamuvirkku enkä siitä rutise tahi halua taputuksia. Ihminen on mikä on.

Vierailija
48/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka maailma olisi aamuvirkuille? Ainakin meillä julkiset palvelupisteet ovat avoinna klo 15 asti, osa klo 16 asti, joten mikä ihmeen aamuvirkku se sellainen on, joka ehtii hoitamaan asioitaan klo 14 tienoilla, kun iltavirkku vielä nukkuu?

Jos iltavirkku on se virastotyöntekijä?

Vierailija
49/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yövirkun pitäisi hommata yötyötä. Yöt töissä ja päivät nukkuu.

Vierailija
50/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetelkaas tähän missä ammateissa onnistuu työskentely vain iltaisin tai öisin?

Vierailija
51/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat luonnostaan aamuvirkkuja ja toiset iltavirkkuja. Harvoille sopii siksi vuorotyö, sillä aamuvirkuille ilta- ja yövuorot ovat kamalia ja iltavirkuille aamuvuorot ovat hirveitä. Tein joskus kaksivuorotyötä (aamuvuoro klo 6-14 ja iltavuoro klo 12-20), ja oli ihanaa saada tehdä joinakin viikkoina pelkkää iltavuoroa kun kollegoista moni halusi tehdä pelkkää aamuvuoroa. Sain nukkua aamulla pidempään ja illalla ei tarvinnut kiirehtää töiden jälkeen nukkumaan kun uni ei olisi kuitenkaan tullut. Harmi vain että yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen tahdissa ja on ihan oletus, että jokaisen pitää vapaapäivänäkin herätä seitsemältä ja ei kai kukaan nuku yli kymmeneen? Kun ihan tutkitusti teini-ikäisten unirytmi muuttuu iltapainoitteisemmaksi, niin siinä sitten koulunkänti kärsii kun koulu alkaa edelleen klo 8-9.00... Kun nykyisin tutkimustietoakin on niin paljon enemmän, niin olisi hyvä, jos nämä asiat otettaisiin paremmin huomioon ja ihmiset saisivat tehdä halutessaan iltapainotteisempaa työtä ja toiset sitten aamupainotteisempaa. Palaverit voitaisiin pitää keskellä päivää niin kaikki ehtivät mukaan ja moni asia monella alalla on sellainen, että sen voi tehdä vasta illemmalla ja virka-aikaan itse töissä oleva ei välttämättä pääse arkisin hoitamaan asioita mihinkään paikan päälle, kun aukioloajat ovat samat kuin hänen oma työaikansa... Ja tietokoneen ääressä esim. sähköposteihin vastailu tai raporttien kirjoittaminen onnistuisi kyllä varmasti oman rytmin mukaan joko aamusta iltapäivään tai päivästä iltaan. Mikä pakko kaikkien on tehdä töitä klo 8-16? En vain ymmärrä. Eiväthän aamuvirkutkaan suostu elämään iltavirkkujen tahtiin, joten miksi iltavirkut pakotetaan elämään aamuvirkkujen tahtiin, kun on todistettu, että se on heidän terveydelleen vaarallista? Iltavirkuilla on tutkimusten mukaan aamuvirkkuja yleisemmin muun muassa 2-tyypin diabetesta, sepelvaltimotauteja, masennusta, ylipainoa, unettomuutta ja muita uniongelmia, kun heidät pakotetaan elämään aamuvirkkujen tahdissa omaa luontaista unirytmiään vastaan.

Vierailija
52/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetelkaas tähän missä ammateissa onnistuu työskentely vain iltaisin tai öisin?

En ole aiempi mutta kyllähän näitä on oikeasti paljon. Esim hoitoala.

Vierailija
53/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltavirkku ja sopeuttanut elämäni ja työni sen mukaan. On ollut pakko,koska alkoi tulla terveysongelmia väkisin väärään aikaan heräämisestä. Unettomuutta,sydänoireita,vatsakipuja jne. Olet itse sinut asian kanssa,mutta saan aamuvirkuilta jatkuvasti huomautuksia asiasta. Ei tulisi mieleenkään nälviä päin naamaa niitä,jotka heräävät viideltä,jokaisen oma asia miten elää. Paras mitä viimeksi sanottiin kesällä oli, että sinun kanssa ei voi mennä edes mustikkaan,kun sinne metsään pitää mennä puoli viideltä! Ja sitten perustelut: silloin ei ole hyttysiä! Olisi tietenkin pitänyt vastata,että sinä nukut jo silloin,kun minä nautin ilta-auringosta metsäretkelläni.

Vierailija
54/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi silmät kuin pöllöllä ja pääkin kääntyisi 360 ympäri jos olisimme "yöceläimiä", jiten lopettakaa hömpöttäminen ja nukkukaa 22-06 välissä niinkuin 95% maailman ihmisistä tekee.

Vierailija
55/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkku ja iltavirkku on pskapuhetta. Jokainen voi itse päättää millaista vuorokausirytmiä noudattaa.

Samaa mieltä ja voi opetella menemällä nukkumaan yhdeksältä eikä valvoa puoleen yöhön. Minä en voi sietää ihmisiä jotka myöhästelevät ja ne samat aina keksivät jotain selityksiä. Jos on joku kellonaika sovittu niin siellä ollaan tasan tarkkaan. Koulussa se opetus aina keskittyi niiden tapa myöhästelijöiden takia kun  yli puolet valuivat myöhästyneenä eikä niillä ollut mitään syytä. 

Vierailija
56/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkku ja iltavirkku on pskapuhetta. Jokainen voi itse päättää millaista vuorokausirytmiä noudattaa.

Samaa mieltä ja voi opetella menemällä nukkumaan yhdeksältä eikä valvoa puoleen yöhön. Minä en voi sietää ihmisiä jotka myöhästelevät ja ne samat aina keksivät jotain selityksiä. Jos on joku kellonaika sovittu niin siellä ollaan tasan tarkkaan. Koulussa se opetus aina keskittyi niiden tapa myöhästelijöiden takia kun  yli puolet valuivat myöhästyneenä eikä niillä ollut mitään syytä. 

Voi opetella, mutta ei se kehon luonnollista rytmiä muuta. Minä voin mennä aikaisin nukkumaan ja herätä aikaisin, mutta olen tehokkaimmillani vasta puolenpäivän jälkeen, kun aivoni heräävät.

Vierailija
57/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu- ja iltavirkkujen lisäksi on meitä päivävirkkuja. Voimme herätä aikaisin aamulla ja olla reippaita myös myöhemmin illalla. Eli rytmiä voi vaihtaa jompaan kumpaan suuntaan. Koen itse esim. olevani huonoimmillani aina iltapäivästä kun ei ole aamu tai ilta. Minulle sopii vuorotyö muttei oikein klo 00-06 ja 12-18.

Vierailija
58/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että tässä asiassa on elämänlaatu kyllä parantunut paljon, lähinnä työpaikan vaihdoksen ja ihmissuhteiden muuttumisen myötä. Nykyisessä työssäni ei ole työaikaa vaan teen työni minulle sopivana aikana. Sanomattakin on selvää etten tee niitä kukonlaulun aikaan. En käytä enää herätyskelloa, ja se on todella varmasti yksi isoimmista asioista hyvinvointini lisääntymisessä. Nykyään hirvittää ajatellakin heräämistä johonkin kimeään, viiltävään ääneen joka saa koko kehon shokkitilaan, josta toipumiseen menee useita tunteja. Tuntuu että aikanaan kun noin jouduin tekemään ja muutenkin elämään väärässä rytmissä, oli koko elimistö jatkuvasti sekaisin vatsan toiminnasta alkaen.

Olen myös heivannut elämästäni ihmiset jotka katsovat tarpeelliseksi ilkkua toisen vuorokausirytmille. Eksäni oli tällainen, jonka mielestä olin laiska kun nukuin pitkään aamulla. Hän ei millään voinut ymmärtää että nukuin vähemmän kuin hän, mutta nukuin vain eri aikaan kuin hän. Siihen aikaan hoidin päivätyöni lisäksi myös kaikki kotityöt ja opiskelin, mutta työttömän mieheni, joka ei tehnyt kotona muuta kuin katsoi televisiota, mielestä olin laiska ja hän ahkera koska heräsi klo 6. Voi jeesus!

Vierailija
59/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin aamuvirkkuna toteaisin, että samanlaista hissuttelua se on meilläkin, kun kovin aikaisin aamusta ei voi tehdä mitään mistä tulee kovaa ääntä. Eli kyllä me taidetaan kaikki jonkinlaista kompromissia tehdä, jotta elämä sujuisi mahdollisimman sujuvasti naapureiden kanssa.

Lisäksi usein aamuisin aikaa menee odotteluun, että kaupat ja liikkeet avautuvat. Minnekään ei voi mennä ennen kuin useiden tuntien hereillä olon jälkeen, vaikka kuinka olisi virkeimmillään aiemmin.

Olen haaveillut aamuvirkkujen kylästä. Iltavirkuille sitten oma kylänsä tai kaupungin osa.

Samaa mieltä, en jaksaisi tätä jatkuvaa iltakukkujien rutinaa.

Aamulla pitää odottaa erikoisliikkeiden avautumista ainakin yhdeksään, joskus jopa kymmeneen-yhteentoista, koska liikkeiden pitää olla auki sitten illalla vaikka miten myöhään. Kenen tarvitsee käydä vaatekaupassa iltayhdeksältä? Ei ihme sitten ettei uni tule ajoissa.

Voisitte teinitasolle jääneet päivänukkujat jo lopettaa sen iänikuisen valittamisen. Jos ei aikuinen ihminen pysty normaaliin elämään virka-aikana, niin sitten voi muuttaa jonnekin Siperiaan missä voi nukkua vaikka kaikki päivät.

Et vaikuta kovin älykkäältä.

Vierailija
60/309 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin aamuvirkkuna toteaisin, että samanlaista hissuttelua se on meilläkin, kun kovin aikaisin aamusta ei voi tehdä mitään mistä tulee kovaa ääntä. Eli kyllä me taidetaan kaikki jonkinlaista kompromissia tehdä, jotta elämä sujuisi mahdollisimman sujuvasti naapureiden kanssa.

Lisäksi usein aamuisin aikaa menee odotteluun, että kaupat ja liikkeet avautuvat. Minnekään ei voi mennä ennen kuin useiden tuntien hereillä olon jälkeen, vaikka kuinka olisi virkeimmillään aiemmin.

Olen haaveillut aamuvirkkujen kylästä. Iltavirkuille sitten oma kylänsä tai kaupungin osa.

Samaa mieltä, en jaksaisi tätä jatkuvaa iltakukkujien rutinaa.

Aamulla pitää odottaa erikoisliikkeiden avautumista ainakin yhdeksään, joskus jopa kymmeneen-yhteentoista, koska liikkeiden pitää olla auki sitten illalla vaikka miten myöhään. Kenen tarvitsee käydä vaatekaupassa iltayhdeksältä? Ei ihme sitten ettei uni tule ajoissa.

Voisitte teinitasolle jääneet päivänukkujat jo lopettaa sen iänikuisen valittamisen. Jos ei aikuinen ihminen pysty normaaliin elämään virka-aikana, niin sitten voi muuttaa jonnekin Siperiaan missä voi nukkua vaikka kaikki päivät.

Et vaikuta kovin älykkäältä.

Vaikuttaapas, sillä yökukkujat useimmiten pelailevat jotain tietskaripelejä ja se jos joku on ajanhukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän