Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!
Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.
Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.
Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.
Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.
Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?
Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.
Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...
Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.
Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.
Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?
Kommentit (309)
Noinhan se on. Teenkin pääasiassa yövuoroja ja vapailla sitten elän omassa rytmissäni. Asun onneksi okt:ssa niin voin siivota ja pyykätä öisin ja tehdä muutenkin mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövirkun pitäisi hommata yötyötä. Yöt töissä ja päivät nukkuu.
Luetelkaas tähän missä ammateissa onnistuu työskentely vain iltaisin tai öisin?
En tiiä muiden puolesta puhua, mutta itse olen ollut yövartija, tehtaassa tekemässä pelkkää yövuoroa ja nyt teen siivoustöitä iltaisin ja öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövirkun pitäisi hommata yötyötä. Yöt töissä ja päivät nukkuu.
Luetelkaas tähän missä ammateissa onnistuu työskentely vain iltaisin tai öisin?
En tiiä muiden puolesta puhua, mutta itse olen ollut yövartija, tehtaassa tekemässä pelkkää yövuoroa ja nyt teen siivoustöitä iltaisin ja öisin.
Listasta unohtui yökerho, aka paikallinen räkälä, jossa tein viikonloppuisin yötöitä.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se on. Teenkin pääasiassa yövuoroja ja vapailla sitten elän omassa rytmissäni. Asun onneksi okt:ssa niin voin siivota ja pyykätä öisin ja tehdä muutenkin mitä huvittaa.
Selvästi olet onneksesimsaanut asiat toimimaan! Nostan tähän vielä yhden epäkohdan tästä aamupainotteisesta rytmistä, missä yhteiskunta elää:
- Ne saatanan hiljaisuus säännöt taloyhtiöissä, en jaksa.
Ai mikä niissä on pahaa? No, esimerkiksi yövuoron jälkeen saa klo 7.00 alkaa jumalaton mekastus, joka jatkuu iltaan asti.
Pahimmillaan saat kuukausia kestävän rempannnaapuriin (miksi ne remppafirmat aloittaa aina aikaisin aamulla?) tai naapurin, joka elää kuin sika pellossa aamulla.
Omaan elämään tämä vaikuttaa niin, että varot jokaista aiheuttamassa risahdusta öisin, kukaan ei ole koskaan valittanut.
Mutta kun se sitkeys aamuvirkkuudesta ja yörauhasta elää niin voimakkaana:(
Pitäisi olla okt jotta voi kunnon iltavirkkuna elää täysin oman rytmin mukaan, siihen eivät rahat riitä.
Itse olen yöihminen. Alan piristyä kuuden jälkeen illalla, yhdeksän aikaan olen virkeimmilläni. Nukkumaan menen kahden aikaan ja herään kymmenen aikoihin.
Tämä siis jos on vapaata tai sellainen työ mikä sen sallii. Aamut ovat olleet tuskaa aina, pää ei vaan toimi eikä mitään jaksa. Rytmiä olen yrittänyt kääntää kokoelämän turhaan. Kaikilla on oma sisäinen rytmi ihan tutkitusti ja siihen sen ihmisen keho aina pyrkii.
Mielestäni on älytöntä, että mikään alkaa kahdeksalta aamulla. Kylminä pakkasaamuina pitäisi tarpoa sysipimeällä töihin. Ihan hyvin voisi päivät alkaa talvella vähän myöhemmin, esim. koulut.
Tutkimusten mukaan 47 % suomalaisista aikuisista lukeutuu aamuvirkkuihin, 41 % päivävirkkuihin ja noin 12 % iltavirkkuihin.
Tuon kopioin ylen sivuilta. Joskus nimittäin unohtuu se seikka, että kaikki ihmiset eivät ole aamu- tai iltavirkkuja. Itse lukeudun eniten juuri päivävirkkuihin.
Väärässä rytmissä eläminen - painajainen, joista aamuvirkuille ei ole mitään käsitystä. Jatkuvaa aivosumua, väsymystä, iltapäivällä piristyy pikkuhiljaa.
Univeloiata huolimatta piristyt vain illalla, sekä yöllä. Ei nautita kofeiinia tms, unihygienia kunnossa. Aamulla kesken rem unien heräät kuin zombie.
Tämä on jatkuva univelan kierre, mikään ei auta. Pahimmillaan olen odottanut yli 6 h nukahtamista, kun rytmiä koitettu kääntää "oikeaksi" ja paskat.
Töitä alan alkanut etsiä, että pääsee tästä.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkku täällä.
Koko hoitoala pyörii niin, että aamuvuorot alkaa seiskalta.
Tämä on pahinta työssäni, olen kuoleman väsynyt herättyäni parinakin aamuna kuudelta😔
Ei haittaa hoitoalan ilmapiiri, väkivalta yms verrattuna sairaaseen seiskan aamuun..
Päivitä itsesi nykyaikaan ja vaihda työpaikkaa. Nykyään hoitoalalla on niin iso pula, että keikkafirmassa tai yksityisellä voi vain ilmoittaa, että teet vain ilta- ja yövuoroja.
Olen aamuvirkku enkä oikein ymmärrä tätä iltavirkkujen jatkuvaa ulinaa ja valitusta. "Kaikki" ei todellakaan pyöri aamuvirkkujen mukaan! Esimerkiksi erikoisliikkeet avaavat ovensa aamupäivällä kymmeneltä. Et pääse esimerkiksi vaateostoksille aamulla, optikkoliikkeestä puhumattakaan. No rautakauppaan pääsee sentään seitsemältä yleensä, se on vielä aamu. Ruokakauppoja on auki 24/7, hyvä niin.
Käytännössä ihan kaikki esittävä kulttuuritarjonta on suunnattu iltavirkuille. Teatteriesitykset alkavat seitsemältä illalla ja loppuvat yhdeksältä tai sen jälkeen. Konsertit saattavat alkaa vasta lähellä puoltayötä. Elokuviin saattaa päästä päivällä, mutta parhaat leffat pyörivät ilta-aikaan, jopa vasta myöhään illalla. Museoihin ja näyttelyihin sentään pääsee oman aikataulun mukaan aukioloaikojen puitteissa.
Osa työpaikoista on tosiaan sellaisia, joissa työpäivä alkaa varhain aamulla, mutta ei läheskään kaikki. Valinnanvaraa olisi iltavirkullekin. Yrittäjyys on myös aika monella alalla mahdollista, ja varsinkin jos olet akateeminen tietotyöläinen, en pysty ymmärtämään, miten et muka voisi tehdä työtäsi juuri silloin, kun itse olet parhaimmillasi. Yhä enemmän mennään siihen suuntaan, jopa yrityksissä, että on ihan sama, milloin tai missä teet työsi, kunhan tulosta tulee.
Minusta yksi kiinnostava ammatti olisi ravintolakokin ammatti, mutta aamuvirkkuna en kerta kaikkiaan pystyisi niihin työaikoihin, joita se vaatii. En ole kuitenkaan vinkumassa ja valittamassa tästä asiasta. On hyvin pitkälti ammatinvalintakysymys, milloin työpäivä alkaa.
Se, mitä voisi kritisoida, on, että jo hyvin nuorena pitäisi päättää, mitä "tekee isona". Ei nuorella, lapsella, välttämättä ole kykyä ajatella kaikkia mahdollisia asioita, kuten sitä, miten tuleva ammatti sopii omaan päivärytmiin. Onneksi uudelleen kouluttautuminen on nykyään ihan tavallista ja helposti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkujen ihannointi ja nämä virastoajat ovat jäänne ajalta, jolloin maataloutts piti pyörittää päivällä. Aamu alkoi lypsyllä jne, koska päivisin oli vain luonnonvaloa.
Sitä en ymmärrä, miksi tämä jäänne on vieläkin niin voimakas yhteiskunnassamme. Yli puolet ihmisistä on iltavirkkuja. Aamuvirkkujen mukaan mennään silti yhä.
Huoh.
Olen joskus aiemminkin ihmetellyt tätä, jos iltavirkkuja on niin paljon, miksi päättävissä elimissä olevat iltavirkut ei muuta systeemiä? Voisihan joku terveysaseman pomo tms määrätä, että ovet aukeaa kympiltä ja ollaan auki vastaavasti myöhempään. Vai eikö iltavirkut pärjää elämässä niin, että saisivat valtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkku ja iltavirkku on pskapuhetta. Jokainen voi itse päättää millaista vuorokausirytmiä noudattaa.
Tuo ei ole totta. Tiedän monta ihmistä jotka vääntyy väkisin hereille kellon soidessa. Viikonloppuisin ja lomilla nukkuvat pitkään. Itsekkin olen monena aamuna ajanut autoa ihan automaatilla. Ei mitään muistikuvia matkasta. Varmaan turvallista touhua.
Oma vuorokausirytmi on muuttunut. Nuorena valvoin mielelläni pitkään ja kun piri väkisin jousta klo7, niin koulun ja töiden jälkeen piti ottaa päikkärit ja sitten taas tuli valvottua pitkään ja kierre oli valmis. Nyt aikuisiällä on huomaamatta rytmi siirtynyt aiemmaksi. Herään noin 5:30, tosin sitten töiden jälkeen tulee otettua nokoset, jos ei ole mitään tärkeää tekemistä. Illalla valvon sitten nokosten vuoksi joskus puolilleöin. Nuorempana tuli luettua jotakin mielenkiintoista kirjaa tai tenttiin pitkälle aamuyöllekin tuonne kolmen hujakoille. Nykyään nukahdan melkein heti, kun otan kirjan käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkujen ihannointi ja nämä virastoajat ovat jäänne ajalta, jolloin maataloutts piti pyörittää päivällä. Aamu alkoi lypsyllä jne, koska päivisin oli vain luonnonvaloa.
Sitä en ymmärrä, miksi tämä jäänne on vieläkin niin voimakas yhteiskunnassamme. Yli puolet ihmisistä on iltavirkkuja. Aamuvirkkujen mukaan mennään silti yhä.
Huoh.
Olen joskus aiemminkin ihmetellyt tätä, jos iltavirkkuja on niin paljon, miksi päättävissä elimissä olevat iltavirkut ei muuta systeemiä? Voisihan joku terveysaseman pomo tms määrätä, että ovet aukeaa kympiltä ja ollaan auki vastaavasti myöhempään. Vai eikö iltavirkut pärjää elämässä niin, että saisivat valtaa?
Eivät iltavirkut halua itsekään olla töissä tai koulussa nykyistä myöhempään. Myöhempi aloitus kyllä sopii.
Olen 51vuotiad ja koko elämäni minusta on koetettu tehdä aamuvirkkua:vanhempani,yhteiskunta,ex-mies.
Exäni oli pahin,muistan kun olimme Tallinnassa ja kävelin yksin öisiä katuja kun ex oli mennyt klo 22 nukkumaan. Syyllisti aina siitä että emme tee mitään yhdessä.
Nykyään olen työtön ja asun yksin. Olen köyhä,mutta koen silti eläväni rikasta elämää koska voin viimein elää omassa luonnollisessa rytmissäni.
Öisin siivoan,laitan ruokaa,käyn kävelyllä,katson elokuvia. Käyn nukkumaan klo 02-03 ja herään klo 11-12.
Vierailija kirjoitti:
Olen aamuvirkku enkä oikein ymmärrä tätä iltavirkkujen jatkuvaa ulinaa ja valitusta. "Kaikki" ei todellakaan pyöri aamuvirkkujen mukaan! Esimerkiksi erikoisliikkeet avaavat ovensa aamupäivällä kymmeneltä. Et pääse esimerkiksi vaateostoksille aamulla, optikkoliikkeestä puhumattakaan. No rautakauppaan pääsee sentään seitsemältä yleensä, se on vielä aamu. Ruokakauppoja on auki 24/7, hyvä niin.
Käytännössä ihan kaikki esittävä kulttuuritarjonta on suunnattu iltavirkuille. Teatteriesitykset alkavat seitsemältä illalla ja loppuvat yhdeksältä tai sen jälkeen. Konsertit saattavat alkaa vasta lähellä puoltayötä. Elokuviin saattaa päästä päivällä, mutta parhaat leffat pyörivät ilta-aikaan, jopa vasta myöhään illalla. Museoihin ja näyttelyihin sentään pääsee oman aikataulun mukaan aukioloaikojen puitteissa.
Osa työpaikoista on tosiaan sellaisia, joissa työpäivä alkaa varhain aamulla, mutta ei läheskään kaikki. Valinnanvaraa olisi iltavirkullekin. Yrittäjyys on myös aika monella alalla mahdollista, ja varsinkin jos olet akateeminen tietotyöläinen, en pysty ymmärtämään, miten et muka voisi tehdä työtäsi juuri silloin, kun itse olet parhaimmillasi. Yhä enemmän mennään siihen suuntaan, jopa yrityksissä, että on ihan sama, milloin tai missä teet työsi, kunhan tulosta tulee.
Minusta yksi kiinnostava ammatti olisi ravintolakokin ammatti, mutta aamuvirkkuna en kerta kaikkiaan pystyisi niihin työaikoihin, joita se vaatii. En ole kuitenkaan vinkumassa ja valittamassa tästä asiasta. On hyvin pitkälti ammatinvalintakysymys, milloin työpäivä alkaa.
Se, mitä voisi kritisoida, on, että jo hyvin nuorena pitäisi päättää, mitä "tekee isona". Ei nuorella, lapsella, välttämättä ole kykyä ajatella kaikkia mahdollisia asioita, kuten sitä, miten tuleva ammatti sopii omaan päivärytmiin. Onneksi uudelleen kouluttautuminen on nykyään ihan tavallista ja helposti mahdollista.
Luulisi itsellesi, missasit ehkä ketjun pointin?
Rautakauppaannpäösee seiskalta, erikoisliike osiin vasta kymmeneltä?
- Katsoa minulle virastoaika (klo 7-16.00 on hirvitys) ja klo 7.00 on YÖ jolloin taatusti minä nukun.
Täytyy olla elämän ja kuoleman kysymys, jos lähden aamuseiskalta ostoksille rautakauppaan tai muuallakaan.
Koulut, virastot yms menevät päivävirkkujen mukaan.
Tiedätkö mitä on raahata umpiunessa olevaa, itkevää lasta 9 vuotta kouluun, eikä loppua näy?
Kun ei opi aamuvirkuksi, niin ei opi - olen itsekin koittanut koko elämäni muuttaa eytmiäni, eli tiedän lapsen tunteen.
Kaikki paras alkaa illalla?
Voi voi, kenen mielestä seiskalta alkava korsertti on MUKA myöhään jos jatkuu yhdeksään?
Seiskalta tulee pikkukakkonen, ysiltä en taatusti nuku - no, ehkä tämä avaa vähän edes silmiäsi..
Vierailija kirjoitti:
Väärässä rytmissä eläminen - painajainen, joista aamuvirkuille ei ole mitään käsitystä. Jatkuvaa aivosumua, väsymystä, iltapäivällä piristyy pikkuhiljaa.
Univeloiata huolimatta piristyt vain illalla, sekä yöllä. Ei nautita kofeiinia tms, unihygienia kunnossa. Aamulla kesken rem unien heräät kuin zombie.
Tämä on jatkuva univelan kierre, mikään ei auta. Pahimmillaan olen odottanut yli 6 h nukahtamista, kun rytmiä koitettu kääntää "oikeaksi" ja paskat.
Nukut viikonloppuna yhden päivä yli, niin pääset samaan rytmiin muiden kanssa. Tai valvot vuorokauden, kumpi tuntuu luontevammalta. Et varmaan pysty matkustamaankaan toiselle aikavyöhykkeelle kun sisäinen kellosi ei siirry.
Vierailija kirjoitti:
Hae yö töitä.
Yöllä voi pyykätä, tiskata ja imuroida kotona, monessa laitteessa on nykyään yö käyttöön oma ohjelma ja imurista saa yleensä tehoa pienemmälle, silti se on ihan toimiva ei esim lattioita tarvitse imuroida täysillä tehoilla.
Ei yöllä tarvitse olla täysin hiljaa missä asunnossa, mutta kovaa meteliä mikä häiritsee ei saa tuottaa.
Kyllä muuten täältä tulisi hyvinkin nopeasti hyvinkin rajua palautetta (rivitalo), jos naapurissa joku alkaisi pyykätä tai imuroida yöaikaan. Vaikka kuinka säätäisi tehoa tms. niin häiriötä se silti tuottaa. Kaikkea keksiikin ehdottaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Eivät iltavirkut halua itsekään olla töissä tai koulussa nykyistä myöhempään. Myöhempi aloitus kyllä sopii.
Niinpä. Minä olen valinnut vuorokausirytmin jossa menen töihin aikaisin, heti kun liukuma alkaa seitsemältä ja lähden kotiin kolmelta. Aamulla kadut ovat autiot kun menen työpaikalle iltavirkkujen nukkuessa, mutta kas kummaa kotiin tullessa kadut ovat täynnä koska iltavirkutkin lähtevät kotiin samaan aikaan kuin minä vaikka tulivat kolme tuntia myöhemmin.
Olen aamuvirkku. Jos nukkuisin aamupäivään, koko päivä olisi pilalla. En arvostele iltavirkkuja yhtään, jos hoitavat asiansa, huushollinsa jne yöllä, mutta tiedän päivät nukkuvia, omakotitaloissakin asuvia, joiden iltavirkkuus on kukkumista yöt tv:n ja netin ääressä ja nukkumista päivät ja huusholli jää hoitamatta. Silloin on kyse kyllä lorvikatarrista. Minusta iltavirkuissa on enemmän heitä, jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukut viikonloppuna yhden päivä yli, niin pääset samaan rytmiin muiden kanssa. Tai valvot vuorokauden, kumpi tuntuu luontevammalta. Et varmaan pysty matkustamaankaan toiselle aikavyöhykkeelle kun sisäinen kellosi ei siirry.
Tätä on koitettu, vuosia. Samoin unilääkkeitä jne. Mutta kun oma sisäinen kello EI jousta niin mikään ei toimi. Ehkä sinustakin saadaan yökyöpeli omilla neuvoillasi, siitä vain ylitöihin lisiä tienaamaan?
Odotan innolla selityksiä, miksi tämä ei käy...
Iltavirkku täällä.
Koko hoitoala pyörii niin, että aamuvuorot alkaa seiskalta.
Tämä on pahinta työssäni, olen kuoleman väsynyt herättyäni parinakin aamuna kuudelta😔
Ei haittaa hoitoalan ilmapiiri, väkivalta yms verrattuna sairaaseen seiskan aamuun..