Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!
Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.
Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.
Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.
Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.
Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?
Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.
Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...
Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.
Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.
Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni olisi valmis aloittamaan esimerkiksi koulun tunnin-pari myöhemmin, mutta eivät sitten olisi valmiita kuitenkaan jatkamaan päivää iltapäivästä.
Milloin näiden yökukkujille mielestä pitäisi esim. virastojen olla auki? Kaupataan ovat jo auki aika kauan. Jos ei 7-21 välillä ehdi kauppaan, kyllä vika on silloin itsessä.
Kauppoja on jo auki 24/7, ainakin isommissa kaupungeissa. Yöllä voi mennä vaikka shoppailemaan kenkiä.
Eli turha valittaa. Kauppaan pääsee aina.
Pitäiskö meidän aamuvirkkujen sitten elää teiden iltavirkkujen ehdoilla? Sekö olis reilua? Yleensä nää on ihan ammatinvalintakysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni olisi valmis aloittamaan esimerkiksi koulun tunnin-pari myöhemmin, mutta eivät sitten olisi valmiita kuitenkaan jatkamaan päivää iltapäivästä.
Milloin näiden yökukkujille mielestä pitäisi esim. virastojen olla auki? Kaupataan ovat jo auki aika kauan. Jos ei 7-21 välillä ehdi kauppaan, kyllä vika on silloin itsessä.
Kauppoja on jo auki 24/7, ainakin isommissa kaupungeissa. Yöllä voi mennä vaikka shoppailemaan kenkiä.
Julkinen liikenne ei toimi 24/7. :D Aina on jotain pielessä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö meidän aamuvirkkujen sitten elää teiden iltavirkkujen ehdoilla? Sekö olis reilua? Yleensä nää on ihan ammatinvalintakysymyksiä.
Ei tietenkään. Kyllä ammatinvalinnoista reippaasti suurin osa suosii aamuvirkkuja. Yövirkuille ei ole kovin monia vaihtoehtoja.
Itsehän koin autuuden, kun tuli korona ja jatkuvat etätyöt. Saan tehdä ilta-yöpainotteisesti hommiani, mutta ainahan ne paltsut kuitenkin sitten on ysiltä tai kympiltä. Olen monesti ehdottanut, että lounaan jälkeen.
Joten mua ei sitten ihan kaikissa näy ja olen saanut yhden varotuksen.
Kokemuksesta voin sanoa, että siinä kohtaa kun marssi tahti on sitä, että joka päivä tarvii herätä neljältä yöllä, että ehtii kuudeksi työmaalle, niin on parempi kun tekee ihan pelkkää yövuoroa vaan. Siinä jää yöunet niiiiiin huonoiksi, kun se herätys on kello neljä yöllä.
Yövuorossa ei olisi aikaisia herätyksiä, vaan lähtisi töihin joskus illalla ja kotiin sitten nukkumaan, kun kaikki "normaalit" alkavat tehdä töihin lähtöä. Aivan perseestä se klo 06 - 14 työaika. Kyllä sen pitäisi riittää, että seitsemäksi töihin.
Juuri näin, ja nämä saat-nan soma-lit vois kans siirtää omille alueilleen eikä sijoittaa normaali työtä tekevien kerrostaloihin mölyämään kaiket yöt.