Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!
Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.
Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.
Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.
Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.
Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?
Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.
Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...
Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.
Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.
Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?
Kommentit (309)
Tuo on ihan omasta tahdostasi kiinni, ettäotat itseäsi niskasta kiinni ja ryhdyt kellon kanssa noudattamaan säännöllistä päivärytkiä. Seiskalta ylös ja kympiltä sänkyyn, siinä se on. Joka päivä.
Olen iltavirkku ja sen takia hakeutunut työhön, jossa voi aloittaa päivän klo 15-17.
Ihanaa kun ei tarvitse herätä kellonsoittoon!
Vierailija kirjoitti:
Näin aamuvirkkuna toteaisin, että samanlaista hissuttelua se on meilläkin, kun kovin aikaisin aamusta ei voi tehdä mitään mistä tulee kovaa ääntä. Eli kyllä me taidetaan kaikki jonkinlaista kompromissia tehdä, jotta elämä sujuisi mahdollisimman sujuvasti naapureiden kanssa.
Lisäksi usein aamuisin aikaa menee odotteluun, että kaupat ja liikkeet avautuvat. Minnekään ei voi mennä ennen kuin useiden tuntien hereillä olon jälkeen, vaikka kuinka olisi virkeimmillään aiemmin.
Olen haaveillut aamuvirkkujen kylästä. Iltavirkuille sitten oma kylänsä tai kaupungin osa.
Samaa mieltä, en jaksaisi tätä jatkuvaa iltakukkujien rutinaa.
Aamulla pitää odottaa erikoisliikkeiden avautumista ainakin yhdeksään, joskus jopa kymmeneen-yhteentoista, koska liikkeiden pitää olla auki sitten illalla vaikka miten myöhään. Kenen tarvitsee käydä vaatekaupassa iltayhdeksältä? Ei ihme sitten ettei uni tule ajoissa.
Voisitte teinitasolle jääneet päivänukkujat jo lopettaa sen iänikuisen valittamisen. Jos ei aikuinen ihminen pysty normaaliin elämään virka-aikana, niin sitten voi muuttaa jonnekin Siperiaan missä voi nukkua vaikka kaikki päivät.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöläisen etuja, että voi aloittaa työt vaikka klo 5 - usein aloitankin. Vaikka voisi aloittaa vasta klo 9. Joskus tosin käyn aamulla uimassa ennen töiden alkua, jotenkin ne aamun tunnit pitää kuluttaa.
Unta ei vaan riitä kuin 5-6 tuntia. Päikkäreitä en ole koskaan oppinut nukkumaan enkä kaipaa.
Meillä lasketaan työtunnit vasta klo 7 alkaen. Hukkaan menee tunnit, jos tuota aikaisemmin työt aloittaa. No minä käyn tunnin lenkillä ennen etätöiden alkamista sitten.
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkku ja iltavirkku on pskapuhetta. Jokainen voi itse päättää millaista vuorokausirytmiä noudattaa.
Tuo ei ole totta. Tiedän monta ihmistä jotka vääntyy väkisin hereille kellon soidessa. Viikonloppuisin ja lomilla nukkuvat pitkään. Itsekkin olen monena aamuna ajanut autoa ihan automaatilla. Ei mitään muistikuvia matkasta. Varmaan turvallista touhua.
Onneksi työaika on hyvin liukuva, nii ei tarvitse paljon kellonajoista välittää. Yleensä herään siinä 11-12 nurkilla, aloitan lopetan 19:00 ja sitten onkin melkein aika lähteä reeneihin. Sieltä palaan kotiin joskus 21:30-22:00 välillä, joten mikään aamuvirkkuua ei olisi edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan omasta tahdostasi kiinni, ettäotat itseäsi niskasta kiinni ja ryhdyt kellon kanssa noudattamaan säännöllistä päivärytkiä. Seiskalta ylös ja kympiltä sänkyyn, siinä se on. Joka päivä.
Olen kokeillut tuota aikaisin sänkyyn menemistä. Täysin turhaa kääntää kylkeä pari-kolme tuntia ennenkuin saa unta. Tuo itseään niskasta kiinni ottaminen on ehkä huonoin neuvo ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyöläisen etuja, että voi aloittaa työt vaikka klo 5 - usein aloitankin. Vaikka voisi aloittaa vasta klo 9. Joskus tosin käyn aamulla uimassa ennen töiden alkua, jotenkin ne aamun tunnit pitää kuluttaa.
Unta ei vaan riitä kuin 5-6 tuntia. Päikkäreitä en ole koskaan oppinut nukkumaan enkä kaipaa.
Meillä lasketaan työtunnit vasta klo 7 alkaen. Hukkaan menee tunnit, jos tuota aikaisemmin työt aloittaa. No minä käyn tunnin lenkillä ennen etätöiden alkamista sitten.
Onneksi kukaan ei tiedä milloin työni teen. Välillä teen kolmen päivän työt maanantaina ja sitten pari päivää vaan kuittailen tikettejä tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Tulee jo pää kipeäksi ja krapulainen olo, jos nukkuisin noin pitkään. Tosin kymmeneltä nukkumaan menemällä nukahtaisin joskus yhdeltä tai kahdelta, mutta sitten olisi nihkeää herätä seiskalta.
Olen iltavirkku ja aamut on mulle todella vaikeita. Olen kuitenkin töissä, jossa joutuu menemään töihin viiden ja kuuden välillä aamulla. Työpäivä on kaksiosainen, eli käyn päivällä kotona torkkumassa.
Ongelma on se, että 90 prosenttia kollegoista on aamuvirkkuja ja haluavat tehdä kaikki ylimääräiset työt heti silloin aamulla ja vain pakolliset illalla. Mulle kävis just toisinpäin, niin että aamulla kävis vaan pikaseen tekemässä minkä täytyy ja extrahommat sitten iltapäivällä kun on herännyt kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä sängyssä on tarkoitus tehdä tuo aika, jos minulle riittää 5-6 h unet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin aamuvirkkuna toteaisin, että samanlaista hissuttelua se on meilläkin, kun kovin aikaisin aamusta ei voi tehdä mitään mistä tulee kovaa ääntä. Eli kyllä me taidetaan kaikki jonkinlaista kompromissia tehdä, jotta elämä sujuisi mahdollisimman sujuvasti naapureiden kanssa.
Lisäksi usein aamuisin aikaa menee odotteluun, että kaupat ja liikkeet avautuvat. Minnekään ei voi mennä ennen kuin useiden tuntien hereillä olon jälkeen, vaikka kuinka olisi virkeimmillään aiemmin.
Olen haaveillut aamuvirkkujen kylästä. Iltavirkuille sitten oma kylänsä tai kaupungin osa.
Samaa mieltä, en jaksaisi tätä jatkuvaa iltakukkujien rutinaa.
Aamulla pitää odottaa erikoisliikkeiden avautumista ainakin yhdeksään, joskus jopa kymmeneen-yhteentoista, koska liikkeiden pitää olla auki sitten illalla vaikka miten myöhään. Kenen tarvitsee käydä vaatekaupassa iltayhdeksältä? Ei ihme sitten ettei uni tule ajoissa.
Voisitte teinitasolle jääneet päivänukkujat jo lopettaa sen iänikuisen valittamisen. Jos ei aikuinen ihminen pysty normaaliin elämään virka-aikana, niin sitten voi muuttaa jonnekin Siperiaan missä voi nukkua vaikka kaikki päivät.
Ei minulla ole mitään ongelmaa elää ns. normaaliin virka-aikaan. Työt lopetan siinä 18:00-20:00 välillä joten ehdin sinne vaatekauppaankin ja aiemmin ei töistä kannattaisi lähteäkään, kun keskellä päivää ei kuitenkaan tapahdu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.
Säätelytoimintaan vaikuttaa myös omat valinnat elämäntavoissa. Unen päästä saa paremmin kiinni, jos osaa rauhoittua ja rentoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.
Säätelytoimintaan vaikuttaa myös omat valinnat elämäntavoissa. Unen päästä saa paremmin kiinni, jos osaa rauhoittua ja rentoutua.
No tuo tieto ei auta mitään, jos/kun ei osaa rauhoittua ja rentoutua.
Vierailija kirjoitti:
Haist sie sanonko mikä...
Minä olen jo 42v, enkä yrityksistä huolimatta ole kyennyt muokkaamaan sisäistä kelloani. Viimeisen kymmenen vuotta olen ollut iltavirkkuna töissä paikassa, jossa mennään aamulla viimeistään klo 6 töihin ja herätys on neljän ja viiden välillä. En kerta kaikkiaan pääse nukkumaan ennen klo 23, monesti vasta puoliltaöin. Vapailla se kääntyy heti siihen, että kukun hereillä pikkutunneille. Jos menen klo22 petiin, en saa unta ainakaan siihen pariin tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Olen lähes koko elämäni noudattanut tällaista, ensin koko kouluajan ja sitten pitkään myös työelämässä. Ei toimi minun kohdallani - ei se rytmi ole vielä 40 vuodessakaan muuttunut.
Olen aina väsynyt jos herään ennen yhdeksää, vaikka olisin nukkunut 9h. Ja kun loma koittaa, rytmini palautuu yhdessä yössä luonnolliseksi: yhdeltä petiin ja 9-10 ylös.
Kiitos koronan, maailma on vihdoin tajunnut että montaa työtä voi tehdä kotona, ja saankin nykyään herätä joka päivä klo 8.55 ja aloittaa työt klo 9. Elämänlaatuni on parantunut huimasti ja olen mm. Laihtunut 10kg muuttamatta muuta kuin että nyt saan elää omassa luontaisessa rytmissäni.
Satuin joskus kuuntelemaan radiosta jonkun aivotutkijan haastattelun aiheesta. Ihmisten luonnollinen rytmi vaan on erilainen. Eikös sekin ole tutkimuksissa todettu, että iltavirkut kärsii enemmän masennuksesta aamuvirkkuihin verrattuna. Pohdin, että johtuukohan siitä, kun joutuu elämään oman rytmin vastaisesti.
Oma lapsi on ollut pienestä pitäen todella iltavirkku ja aamutorkku, vaikka kuinka on ajoissa menty nukkumaan. Se on ollut koulunkäynnin kannalta melko raskasta.
Olen itse aamuvirkku. Puoliso ja lapsi yökukkujia. Elämä on aika tasapainottelua, että kaikki saavat tarvittavan määrän unta. Eli meillä hyssytellään ja hiivitään iso osa päivästä, että jokainen saa olla omassa rytmissään.
Eniten tässä kuviossa ärsyttää se, että koulun pitää alkaa niin usein kahdeksalta. En tiedä kuka siitä hyötyy, että puolet lapsista on ensimmäiset tunnit silmät ristissä, kun on pitänyt herätä liian aikaisin? Onneksi sentään asutaan koulun vieressä, niin lapsi saa nukkua mahdollisimman pitkään.
Toinen ärsyttävä asia on se, kun jonnekin pitää porukalla joskus oikeasti lähteä aikaisin syystä tai toisesta(esim. lento, lapsen kisamatka jne). Silloin saan raahata kahta kivirekeä mukanani, hoitaa kaikille aamupalat ja keittää kahvit mukaan. :D Naurattaisi, jos ei joskus v**uttaisi aika paljon. Toisaalta myöhään menevillä reissuilla ei ole kyllä mitään toivoa, että minä itse esim. jaksaisin ajaa autoa, joten aika tasan menee. Onneksi suurimman osan ajasta pystyy ottamaan kaikkien rytmit huomioon. Ja koska minä olen meillä vähemmistöä, joustan usein sieltä illasta ja koomailen mukana kahvin voimalla.
Vierailija kirjoitti:
Elikä talvisin olet hereillä sen jtn 5h ja kesäisin et nuku ollenkaan? Muuten ei tuo auringon valoon veroaminen toimi.
Mikä näillä aamuntorkuilla sitten on ongelma? Kun kaupat ovat auki jopa 27/7 ja pikkupaikoissakin 21 asti ja virastoissa voi asioida netin kautta. Sekö harmittaa, ettei maailma pyöri heidän aikataulunsa mukaan vaan ottaa huomioon muutkin?