Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vietkö saikulla lapsen hoitoon?

Vierailija
21.09.2022 |

Jos itse olet saikulla ja lapsi joko terve tai vaan vähän sairas?

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä vänkäystä täällä perusasioista. Tämä on niin tyypillistä, että pitää puuttua muiden asioihin ja tekemisiin. Oikein kytätään kuin Ulla Taalasmaat konsanaan, milloin kukakin vie lapsen hoitoon ja onko se naapurin Pirjo nyt sairas vai lomalla ja miksi lapsi on siellä tai täällä. Hittoako nämä kuuluu muille niin kauan kuin ne eivät muiden elämään vaikuta. Jos lapsella on hyvä olla ja perhe voi hyvin, niin aivan se ja sama, kuka vie hoitoon kenetkin ja milloin. Keskittykää oman elämän elämiseen. 

Ei näin hoitajana kyllä ole ihan sama. Ärsyttää kun jo kolmatta kertaa sairaana tänä syksynä, kun jatkuvasti tuodaan lapsia hoitoon sairaana ja kyllä, vanhempi saattaa ihan itse avoimesti samalla kertoa olevansa saikulla! Vähemmästäkin ihminen kyynistyy.

Kun siitä ei edelleenkään ole kysymys. Ei ole kyse nyt mistään sairaan lapsen viemisestä hoitoon. Koittakaa nyt ymmärtää vai piirtääkö tämä pitää? Huh mitä pään hakkaamista seinään yksinkertaisten ihmisten kanssa. Jos vanhempi on saikulla ja lapsi on terve kuin pukki, niin minkä helvetin takia sitä lasta ei saisi silloin viedä hoitoon? Tässähän sairastaa vuorotellen koko perhe. Tällä logiikalla kukaan meistä ei olisi ikinä töissä tai hoidossa. Miten ajattelitte, että yhteiskunta oikein pyörii? En ole ennen kuullutkaan, että tarhatädeille on ongelma, jos vanhempi on sairaana ja että silloin ei saisi viedä lasta hoitoon?! Eli jos on vaikka juuri neliraajahalvaantunut ja siitä ei parane, niin lapsenkin tulee olla sitten ikuisesti kotihoidossa vaikka lapsi olisi elämänsä kunnossa? Hulluksi on mennyt maailma. Olen sanaton. Mites sitten koulunkäynti? Saako lapsi mennä kouluun, jos vaikka isällä on solisluumurtuma vai tuleeko siirtyä kotikouluun siksi aikaa, että murtuma paranee?

Tarttuuko se neliraajahalvaus tai solisluun murtuma päiväkodin työntekijöihin ja muihin lapsiin?

Nehän ne onkin ne yleisimmät sairaudet, jonka takia joutuu soittelemaan vanhempia hakemaan sairaita lapsia päivähoidosta.

Siis häh? Kyse oli edelleenkin siitä, että viekö lapsen hoitoon, jos itse on niin sairas ettei kykene edes töihin. Neliraajahalvauksen tai solisluumurtuman tarttuvuudella tai tarttumattomuudella ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa.

Väännetään nyt teille rautalangasta: toisella vanhemmalla on nyt vaikka se solisluumurtuma. Hän ei voi viedä lastaan hoitoon syystä x. Eli avatkaapa nyt meille tyhmille, että miksi ei? Ja miten spekulaatio solisluumurtuman tarttuvuudesta liittyy aiheeseen mitenkään? Mielenkiinnolla jään odottamaan vastauksia.

Väännetään nyt sinulle rautalangasta: jos päiväkotiin viedyn lapsen vanhemmalla on solisluu murtunut, se ei vaikuta muiden ryhmän lasten ja aikuisten elämään. Jos sen sijaan vanhemmalla onkin norovirus, niin se voi äkkiä tarttua siltä näennäisesti terveeltä lapselta (tai vähän kipeältä, kuten ap ilmaisi) kymmenille muille ihmisille. Siksi siinä on eroa, milloin on ok viedä lapsi päiväkotiin, vaikka vanhempi itse olisi sairauslomalla.

Tietysti on väliä. Johan tässä on moneen kertaan se asia todettu, ettei viedä hoitoon, jos vanhemmalla on joku kuppa tai ebola tai vesikauhu. Tuo mistä nyt jauhat ei liittynyt käytyyn keskusteluun millään muotoa. Kritisoitiin ajatusta siitä, että lasta ei voisi viedä hoitoon, jos itse on niin sairas ettei kykene lasta hoitamaan. Mikä tässä yhtälössä on niin ylitsepääsemätöntä ymmärtää?

Joillekin vain on vaikeaa ymmärtää perusasioita. Tuntuu, että täällä yksi ja sama inttää koko ajan samasta asiasta, joka ei liity alkuperäiseen kysymykseen. Tuskin tänne av:lle mikään älykköjen kerma on kokoontunut keskustelemaan.

Vierailija
142/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on mennyt hoitoon, jos olen itse kipeänä, puoliso vie ja hakee yleensä. Kipeänä en todellakaan voi huolehtia kenestäkään. Kun en välttämättä jaksaa montaa minuuttia olla edes jalkeilla. Jos olisin sellaisessa kunnossa, että jaksaisin lapsia hoitaa niin silloin jaksaisin olla töissäkin.

Mitäs sitten jos lapsi on kipeänä sinun kanssa yhtäaikaa?

Anna kun arvaan,hoitoon varmaan sit vaan?

Puoliso hoitaa silloin tietenkin.

Kyllä puoliso menee töihin jos on terve....

Tai hoitaa sairasta lasta

Jos minä olen kotona, niin ei tietenkään mies voi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta...

Se että aikuinen on kotona, ei tarkoita että ko. aikuinen olisi sellaisessa kunnossa, että voisi hoitaa lasta. Työehtosopimuksessa löytyy sellainen kohta kuin pakottava perhesyy, jota voidaan soveltaa tällaisissa tilanteissa. En tajua, miten tämä asia voi aiheuttaa miksi tämä aiheuttaa ihmetystä ( ja alapeukutuksia).

Niin että kun lapset jatkuvasti sairastelee ja vanhemmat siinä samalla kans, niin aina jompi kumpi vanhemmista saikulla samaan aikaan ja toinen hoitamassa lapsia? Aika helmi työntekijöitä varmasti tällaiset!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippuu mistä sairaudesta on kyse. Jos perheessä flunssaa tai vatsatautia niin tietenkään en vie hoitoon. Mutta esim viime talvena olin jalkaleikkauksessa, minkä jälkeen muutama päivä oli tosi hankala liikkua ja kauan ei voinut olla jalkeilla, niin kyllä vein 4v lapsen hoitoon. Myös jos migreeni tai käsivamma tms lapsen hoitamista huomattavasti hankaloittava sairaus kyseessä niin on lapselle parempi että viedään päiväkotiin missä on puuhaa, kavereita, ruokailut ja ulkoilut.

Vierailija
144/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan vie lapsia silloin hoitoon jos ei ole ihan pakko, en missään nimessä heräisi sairaana aamulla aikaisin ja kävisi suihkussa ja pukisi, ja lähtisi kylmään ulkoilmaan viemään väsyneitä, kenties sairastumassa olevia lapsia yhtään mihinkään.

Mahtaakohan teillä olla pieniä lapsia ensinkään? Ne nimittäin herättävät, ja aikaisin kukonlaulun aikaan. Ja mitenkäs päivittäiset ulkoilut hoidetaan, kun itse on niin kipeä, ettei pysty edes suihkussa käymään? Onhan se varmaan lapselle parempi homehtua kotona sairaan vanhemman kanssa ennemmin kuin mennä päivähoitoon leikkimään ja ulkoilemaan ikäistensä kanssa.

En muista, että omassa lapsuudessani oltaisiin jääty kotiin sen takia, että jompikumpi vanhemmista oli sairaana. En ole ennen moisesta kuullutkaan. Eiköhän sairaalle pitäisi antaa aina aika ja rauha parantua, niin toipuu nopeammin entiselleen.

Aika ankea kommentti :D on sellaisiakin lapsia jotka ihan mielellään heräilevät aamulla rauhassa, ja nauttivat jos saa vaikka katsella lastenohjelmia aamupalan jälkeen samalla kun vanhempi lepäilee. Ehkä muutenkin keksivät tekemistä itselleen. Ei normaali lapsi "homehdu" parin päivän sisälläolon aikana. Sitä paitsi lasten iästä ja asuinpaikasta riippuen voi ollakin mahdollisuus ulkoilla esim. niin että vanhempi vahtii ikkunasta tai sitten voimat ehkä riittää siihen että istuskelee hetken siellä ulkona lapsia vahtimassa. Ei kaikki lapset ole mitään sekopäisiä riiviöitä.

No näinpä. Asia erikseen tietty jotkut erityislapset.

Itse pidin pienet lapset ilman muuta kotona, koska ei niiden kanssa tarvi mitään ihmeellistä ohjelmaa olla parin päivän saikun aikana. Minusta oli ihanaa lastenkin kannalta, että saivat pari ylimääräistä vapaata päiväkodin hälinästä, kun siellä raukat joutuivat välillä pitkiäkin päiviä viettämään. Aamulla tosiaan katsoivat lastenohjelmia, söivät rauhassa aamupalaa, leikkivät, muovailivat, saatettiin lukea kirjoja jne jossain välissä jos minun vointi salli. Ulos pääsivät kyllä sitten isän kanssa illalla. 5-vuotias sai itse päättää halusiko lähteä päiväkotiin, jos isällä oli mahdollisuus viedä ja hakea, ja tosiaan jos oli itse täysin tarve. Sama tilanne oli, jos pienempi oli esim sairaana, ja jompi kumpi vanhemmista kotona hänen kanssaan. Silloinhan toki vanhempi hyvin jaksaa touhuta sen isomman kanssa. Enkä muuten muista että lapsi olisi koskaan valinnut, että haluaisi lähteä mielummin päiväkotiin!

Vierailija
145/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä vänkäystä täällä perusasioista. Tämä on niin tyypillistä, että pitää puuttua muiden asioihin ja tekemisiin. Oikein kytätään kuin Ulla Taalasmaat konsanaan, milloin kukakin vie lapsen hoitoon ja onko se naapurin Pirjo nyt sairas vai lomalla ja miksi lapsi on siellä tai täällä. Hittoako nämä kuuluu muille niin kauan kuin ne eivät muiden elämään vaikuta. Jos lapsella on hyvä olla ja perhe voi hyvin, niin aivan se ja sama, kuka vie hoitoon kenetkin ja milloin. Keskittykää oman elämän elämiseen. 

Ei näin hoitajana kyllä ole ihan sama. Ärsyttää kun jo kolmatta kertaa sairaana tänä syksynä, kun jatkuvasti tuodaan lapsia hoitoon sairaana ja kyllä, vanhempi saattaa ihan itse avoimesti samalla kertoa olevansa saikulla! Vähemmästäkin ihminen kyynistyy.

Kun siitä ei edelleenkään ole kysymys. Ei ole kyse nyt mistään sairaan lapsen viemisestä hoitoon. Koittakaa nyt ymmärtää vai piirtääkö tämä pitää? Huh mitä pään hakkaamista seinään yksinkertaisten ihmisten kanssa. Jos vanhempi on saikulla ja lapsi on terve kuin pukki, niin minkä helvetin takia sitä lasta ei saisi silloin viedä hoitoon? Tässähän sairastaa vuorotellen koko perhe. Tällä logiikalla kukaan meistä ei olisi ikinä töissä tai hoidossa. Miten ajattelitte, että yhteiskunta oikein pyörii? En ole ennen kuullutkaan, että tarhatädeille on ongelma, jos vanhempi on sairaana ja että silloin ei saisi viedä lasta hoitoon?! Eli jos on vaikka juuri neliraajahalvaantunut ja siitä ei parane, niin lapsenkin tulee olla sitten ikuisesti kotihoidossa vaikka lapsi olisi elämänsä kunnossa? Hulluksi on mennyt maailma. Olen sanaton. Mites sitten koulunkäynti? Saako lapsi mennä kouluun, jos vaikka isällä on solisluumurtuma vai tuleeko siirtyä kotikouluun siksi aikaa, että murtuma paranee?

Tarttuuko se neliraajahalvaus tai solisluun murtuma päiväkodin työntekijöihin ja muihin lapsiin?

Nehän ne onkin ne yleisimmät sairaudet, jonka takia joutuu soittelemaan vanhempia hakemaan sairaita lapsia päivähoidosta.

Siis häh? Kyse oli edelleenkin siitä, että viekö lapsen hoitoon, jos itse on niin sairas ettei kykene edes töihin. Neliraajahalvauksen tai solisluumurtuman tarttuvuudella tai tarttumattomuudella ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa.

Väännetään nyt teille rautalangasta: toisella vanhemmalla on nyt vaikka se solisluumurtuma. Hän ei voi viedä lastaan hoitoon syystä x. Eli avatkaapa nyt meille tyhmille, että miksi ei? Ja miten spekulaatio solisluumurtuman tarttuvuudesta liittyy aiheeseen mitenkään? Mielenkiinnolla jään odottamaan vastauksia.

Väännetään nyt sinulle rautalangasta: jos päiväkotiin viedyn lapsen vanhemmalla on solisluu murtunut, se ei vaikuta muiden ryhmän lasten ja aikuisten elämään. Jos sen sijaan vanhemmalla onkin norovirus, niin se voi äkkiä tarttua siltä näennäisesti terveeltä lapselta (tai vähän kipeältä, kuten ap ilmaisi) kymmenille muille ihmisille. Siksi siinä on eroa, milloin on ok viedä lapsi päiväkotiin, vaikka vanhempi itse olisi sairauslomalla.

Tietysti on väliä. Johan tässä on moneen kertaan se asia todettu, ettei viedä hoitoon, jos vanhemmalla on joku kuppa tai ebola tai vesikauhu. Tuo mistä nyt jauhat ei liittynyt käytyyn keskusteluun millään muotoa. Kritisoitiin ajatusta siitä, että lasta ei voisi viedä hoitoon, jos itse on niin sairas ettei kykene lasta hoitamaan. Mikä tässä yhtälössä on niin ylitsepääsemätöntä ymmärtää?

Joillekin vain on vaikeaa ymmärtää perusasioita. Tuntuu, että täällä yksi ja sama inttää koko ajan samasta asiasta, joka ei liity alkuperäiseen kysymykseen. Tuskin tänne av:lle mikään älykköjen kerma on kokoontunut keskustelemaan.

Tarkoitatko itseäsi? 🤣

Vierailija
146/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meilläpäin pitää ilmoittaa viikkoa etukäteen hoitopäivät, esim. tänä viikonloppuna ilmoitamme lokakuun 3. - 7. päivän hoitopäivät. En voi mitenkään tietää, olenko kahden viikon päästä keskiviikkona kipeänä. Jos hoitopäivä on ilmoitettu, niin lapsi viedään sinne. Vaikka toinen vanhemmista jäisi kotiin sairastamaan. Eri asia, jos jollakin perheessä on norovirus tai korona tai jokin muu vaikka vesirokko tms. Silloin emme tietenkään vie. Etukäteen ilmoitetuista hoitopäivistä kun joutuu kuitenkin maksamaan...

Vierailija
147/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos lapsi on kerran terve ja itse sairaana. Jos itsellä on kunnon kuume tai ripulitauti, niin ei siinä jaksa koko päivää leikkiä ja kokkailla.

Just että kun itse olet ripulitaudissa, niin siitä vaan hoitoon lapsi sitten 😑

Kyllä, jos lapsi on vaikka sairastanut sen ripulitaudin jo pari viikkoa sitten, kun sen perheen viimeisenä yleensä saan.

Että ihan pari viikkoa oli väliä?

No mitäs kummallista siinä on? Suuressa perheessä voi olla vielä paljon pidempi väli ekan ja vikan sairastuneen välillä.

Vierailija
148/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meilläpäin pitää ilmoittaa viikkoa etukäteen hoitopäivät, esim. tänä viikonloppuna ilmoitamme lokakuun 3. - 7. päivän hoitopäivät. En voi mitenkään tietää, olenko kahden viikon päästä keskiviikkona kipeänä. Jos hoitopäivä on ilmoitettu, niin lapsi viedään sinne. Vaikka toinen vanhemmista jäisi kotiin sairastamaan. Eri asia, jos jollakin perheessä on norovirus tai korona tai jokin muu vaikka vesirokko tms. Silloin emme tietenkään vie. Etukäteen ilmoitetuista hoitopäivistä kun joutuu kuitenkin maksamaan...

Ainahan niistä joutuu maksamaan, tietenkin. Vei tai ei.

Vierailija
149/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein lapsen päivähoitoon, kun jäin itse sairaslomalle ennenaikaisten supistusten takia. Tai isä siis vei ja haki. Monikkoraskaus kyseessä, joten lepo oli tarpeen. Päiväkodissa kyllä olettivat minun ottavan lapsen kotihoitoon.

Vierailija
150/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo, jos olen vähän sairas, teen etätöitä.

Jos olen kunnolla sairas, riippuu sairaudesta. Olin kuukauden sairaslomalla leikkauksen jälkeen - todellakin lapset oli hoidossa. Ensinnäkin miksi heidän arkensa olisi pitänyt rikkoutua minun sairaslomani takia? Ja toisekseen, en pärjännyt (leikkauksen ja kipujen takia siis) yksin lasten kanssa, joten meille olisi pitänyt hankkia hoitaja.

Vierailija
151/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein lapsen päivähoitoon, kun jäin itse sairaslomalle ennenaikaisten supistusten takia. Tai isä siis vei ja haki. Monikkoraskaus kyseessä, joten lepo oli tarpeen. Päiväkodissa kyllä olettivat minun ottavan lapsen kotihoitoon.

Ja joo, tällaisessa tilanteessa oon myös vienyt (tai niin, mies vei) lapsen hoitoon. Oli vaan yksi lapsi kohdussa, mutta olin kotilevossa ja jos supistelut eivät olisi sillä rauhoittuneet, olisin joutunut sairaalaan vuodelepoon. Ei siinä voi vilkkaan kaksivuotiaan perässä juosta, vaikka kuinka haluaisi.

Vierailija
152/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu ajattelevan, että jos tauti on tullut päiväkodista, niin sitten lapsen voi viedä puolikuntoisena takaisin päiväkotiin, sitten kun itse vanhempi sairastuu. Kuitenkin tauti on todennäköisesti tarttunut toisesta lapsesta, ei hoitajasta. Ja se hoitaja kyllä sitten itsekin lopulta sairastuu jos joutuu viikkotolkulla hoitamaan sairaita lapsia. Ja tietenkin taas lisää myös niitä lapsia ja heidän perheitään

Vierailija
153/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vienyt todellakaan. Kipeänä en ala sen takia lähtemään kotoa mihinkään. Jos jaksaisin lapsen hoitoon viedä, niin kai sit töihinkin jaksaisi mennä.

Tämä on muuten totta.

Jos työ on pelkkää istuskelua, jossa ei myöskään tarvitse ajatella, niin sitten varmaan totta.

Fyysisesti raskaassa työssä kipeänä on mahdollista saada vaikka sydänlihastulehdus. Myöskään keskittyminen ei välttämättä ole parhainta pikku kuumeessa tai on muutaman yön valvonut niistäen ja yskien.

Tosin on lapsen hoitokin raskasta. Terve lapsi monta päivää sisällä riehumassa tai vanhempi

kuumeessa ulkoilemassa.

Olen kyllä ymmärtänyt sen, että Hesassa päiväkotimatkat kuten työmatkatkin ovat pitkiä ja rankkoja. Kun taas täällä meidön seudulla päiväkoti voi olla viiden minuutin kävelyn päässä. Mulla kestää lapsen vienti päiväkotiin 10-15 min. autolla tai puoli tuntia bussilla. Onhan se nyt aika pieni vaiva. Lapseni on omasta toiveesta vasta ehkä kymmenenneksi lähimmässä päiväkodissa, lähemmäksi olisi varmasti päässyt. Toisaalta meiltä tulevan bussin pysäkki on aivan päiväkodin vieressä.

Vierailija
154/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen kunnolla sairas, riippuu sairaudesta. Olin kuukauden sairaslomalla leikkauksen jälkeen - todellakin lapset oli hoidossa. Ensinnäkin miksi heidän arkensa olisi pitänyt rikkoutua minun sairaslomani takia? Ja toisekseen, en pärjännyt (leikkauksen ja kipujen takia siis) yksin lasten kanssa, joten meille olisi pitänyt hankkia hoitaja.

Ymmärrän tuon, että leikkauksen jälkeen saatetaan viedä lapset hoitoon. Silloinhan lapset ovat todennäköisesti terveitä ( oletan että se hoitaja sitten hoiti niitä lapsia jos sairastuivat sinä aikana). Mutta tuota en ymmärrä miten syyksi sanotaan, ettei lapsen arki rikkoudu? Onhan se lapsen elämää ja arkea yhtä lailla se kotona oleminen. Ja kyllähän lapset (toivottavasti!) joskus ovat lomallakin ja se on vaan hyvä asia. Tuo arjen rikkoutuminen kuulostaa siltä, että tapahtuu jotain kamalaa, josta lapsi saattaa saada traumoja, vaikka lapsi vaan viettää muutaman viikon kotona aikaa oman vanhempansa kanssa.

Monet päiväkodit ovat muutenkin nykyään enemmän sellaisia säilytyspaikkoja, liian vähän henkilökuntaa, liikaa lapsia, päivät ovat lähinnä selviytymistä. Etenkin pienelle lapselle tekee vaan hyvää välillä pitää vähän vapaata sieltä. Päiväkoti ei kuitenkaan tietääkseni ole pakollinen.

Vierailija
155/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon, että leikkauksen jälkeen saatetaan viedä lapset hoitoon. Silloinhan lapset ovat todennäköisesti terveitä ( oletan että se hoitaja sitten hoiti niitä lapsia jos sairastuivat sinä aikana). Mutta tuota en ymmärrä miten syyksi sanotaan, ettei lapsen arki rikkoudu? Onhan se lapsen elämää ja arkea yhtä lailla se kotona oleminen. Ja kyllähän lapset (toivottavasti!) joskus ovat lomallakin ja se on vaan hyvä asia. Tuo arjen rikkoutuminen kuulostaa siltä, että tapahtuu jotain kamalaa, josta lapsi saattaa saada traumoja, vaikka lapsi vaan viettää muutaman viikon kotona aikaa oman vanhempansa kanssa.

Monet päiväkodit ovat muutenkin nykyään enemmän sellaisia säilytyspaikkoja, liian vähän henkilökuntaa, liikaa lapsia, päivät ovat lähinnä selviytymistä. Etenkin pienelle lapselle tekee vaan hyvää välillä pitää vähän vapaata sieltä. Päiväkoti ei kuitenkaan tietääkseni ole pakollinen.

Samasta syystä toiset vie esikoista päiväkotiin, kun uusi vauva syntyy. Myös isyysloman aikana. Eli muu perhe on tyytyväisenä lomalla kotona uuden vauvan kanssa, mutta pieni 2-vuotias on täyspäiväisesti hoidossa sen ajan, ettei hänen arki rikkoudu. Onhan se tosiaan kamalaa kun töistäkin joskus saa ylimääräistä vapaata.

Vierailija
156/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lapsia, mutta jos lapsi on terve, niin eikö sen oman lepäämisen ja nopeamman parantumisen kannalta ole järkevämpää viedä lapsi hoitoon?

Sairastan harvoin, mutta mulla pitkittyy taudit helposti jos en pysty vetämään ihan totaalilevossa muutamaa päivää. Tuskin lapsi kotona onnistuisi, vaan siinä tulisi sitten puuhattua sen lapsen kanssa kuitenkin jotain pitkin päivää.

Mitenköhän yh:t pärjää tai kotihoidossa olevien lasten vanhemmat? Lomilla tai viikonloppuisin?

Miten se liittyy asiaan? Jos lapsi on kotihoidossa, niin silloin vanhempi ei ole töissä ja flunssan venyminen muutamalla päivällä ei vaikuta samalla tavalla, kun ei tarvitse palata sairasloman jälkeen töihin. Yh:lla on ymmärtääkseni ihan yhtälainen mahdollisuus viedä lapsi hoitoon ollessaan itse sairaana, kyllähän se lapsi joka tapauksessa tulee hoitopäivän päätteeksi kotiin. Yh saa ihan yhtä lailla muutaman tunnin levätä hoitopäivän aikana.

Mites viikonloppuisin tai lomalla? Itse olen perhepäivähoitaja ja kyllä vähän ottaa päähän nämä vanhemmat, jotka tuovat sairaita lapsia hoitoon kun itse ovat saikulla. Yllättäen sen seurauksena sitten meillä koko perhe saikulla ja mulla tietty omat lapset tässä aina. Eikä saisi todella flunssakaan pitkittyä, koska muuten menetän paitsi tuloni niin myös

asiakkaani.

Samat ajatukset!! Tai päiväkodissa, jossa muutenkin huutava pula työntekijöistä niin on erittäin huono juttu, jos työntekijät sairastuvat... Pahimmillaan pitää sulkea päiväkoteja.

Kannattaa todella miettiä asiaa! Ei kannata tuoda lasta hoitoon jos itse tai toinen sisarus sairastaa kotona!

Vierailija
157/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 14v, 13v ja 8v lasten yh - mies jätti 8v sitten meidät. En ole koskaan vienyt lapsia hoitoon jos joku meistä on ollut kipeänä. Suututtaa edelleen edes lukea tätä keskustelua kun tajuan miten moni vie lapsen päiväkotiin tai muuhun hoitoon kun perheessä on tarttuva tauti. Jos kyseessä on migreeni tms niin asia on eri, mutta on todella edesvastuutonta mennä muutamaan päivään yhtään mihinkään jos kotona ollaan kuumeessa tms ja tauti ei ole vielä ehtinyt lapsiin.

Ystävä on Helsingissä päiväkodissa töissä, ja heillä ollut kuukauden ajan useita vanhempia jotka tuovat toisen lapsen hoitoon vaikka kotona on muita lapsi(a) kipeänä. Yksi vanhempi oli tuonut yhden hoitoon vaikka kotona oli toisen vanhemman kanssa yksi lapsi sairaana, ja lähtenyt siitä vielä kolmannen kanssa muskariin. Muutama päivä myöhemmin kaikilla entero - myös siellä vauvojen muskarissa jossa oma pieni lapseni oli isänsä kanssa. Kiitos kaikille.

Vierailija
158/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 14v, 13v ja 8v lasten yh - mies jätti 8v sitten meidät. En ole koskaan vienyt lapsia hoitoon jos joku meistä on ollut kipeänä. Suututtaa edelleen edes lukea tätä keskustelua kun tajuan miten moni vie lapsen päiväkotiin tai muuhun hoitoon kun perheessä on tarttuva tauti. Jos kyseessä on migreeni tms niin asia on eri, mutta on todella edesvastuutonta mennä muutamaan päivään yhtään mihinkään jos kotona ollaan kuumeessa tms ja tauti ei ole vielä ehtinyt lapsiin.

Ystävä on Helsingissä päiväkodissa töissä, ja heillä ollut kuukauden ajan useita vanhempia jotka tuovat toisen lapsen hoitoon vaikka kotona on muita lapsi(a) kipeänä. Yksi vanhempi oli tuonut yhden hoitoon vaikka kotona oli toisen vanhemman kanssa yksi lapsi sairaana, ja lähtenyt siitä vielä kolmannen kanssa muskariin. Muutama päivä myöhemmin kaikilla entero - myös siellä vauvojen muskarissa jossa oma pieni lapseni oli isänsä kanssa. Kiitos kaikille.

Siis siskoni pieni lapsi oli isänsä kanssa - väsyttää kyllä.

Vierailija
159/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään vie. Puoliso hoitaa.

Vierailija
160/168 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh. Yleensä se menee niin, että lapsi sairastuu ensin, ehkä vähän valvotaan öitå ja ihmetellään, että miten hommataan ruokaa ruokakaupasta. Sitten lapsi toipuu ja on enää vähän tukkoinen ja yskäinen, mutta pursuaa energiaa oltuaan sisällä monta päivää. Itse sairastun tällöin. Onhan se ankeaa. Onneksi viimeksi oli kesähelle, niin tökötin zombina pihalla ja lapsi sai leikkiä. Tervettä en tod. pitäisi kotona. Ja hän kyllä hyppii seinille jos ei saa liikuntaa. Ei ole ylivilkas vaan normaalivilkas.