Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetehdyt vaatteet ovat kaupasta ostettuja parempia

Vierailija
01.10.2026 |

Jopa yksinkertainen, täysin puuvillainen paita on parempi kuin suurin osa kaupoissa myytävistä vastaavista vaikka työn jälki olisi muuten aika 2/5. Miksi ihmiset vähättelee kotiompelua nykyään?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutakin tekemistä kun alkaa värkkää vaatteita perheelle. Nyt paistan kolme kiloa suppilovahveroita. 

Vierailija
2/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiompelu on kallista nykyään, jos ei tyydy kirpputorien ja kierrätyskeskusten kankaisiin ja materiaaleihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiompelu on kallista nykyään, jos ei tyydy kirpputorien ja kierrätyskeskusten kankaisiin ja materiaaleihin. 

"Kallista" se on aina ollut.

Vierailija
4/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin oppia tekemään itse vaatteita. 

Vierailija
5/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin oppia tekemään itse vaatteita. 

Kansalaisopistoon sitten.

Vierailija
6/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on parempia, kun istuvat sille jolle ne on tehty. 
Valmisvaatteet on tehty kaikille, joten eivät istu täydellisesti oikein kellekään. 

Vierailija
7/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muutakin tekemistä kun alkaa värkkää vaatteita perheelle. Nyt paistan kolme kiloa suppilovahveroita. 

Jep, ihmisten intohimot liittyvät useimmiten ruokaan ja syömiseen kuin käsillä luomiseen. 

Vierailija
8/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäillä soppii.  Hyvä että osaan verhot lyhentää.  Sitten vielä alkaisin jotakin paitaa ompelemaan.

Vierailija
9/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli heti joku hullunkurinen tapaus jossain köyhän lähiön pihassa "tein itse ja säästin".

Vierailija
10/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmisvaatteet on tehty kaikille, joten eivät istu täydellisesti oikein kellekään. 

Tosin tuo vaatii sen, että tekijä osaa tehdä istuvan vaatteen. Kyllä minäkin etäisesti paitaa muistuttavan vaatteen saisin jotenkin kasaan ommeltua, mutta ei se kyllä istuva olisi. Eikä todennäköisesti kovin kestävä. 

Vierailija
11/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tekijästä. Minulle valmisvaatteet istuvat ihan hyvin, mutta amatööripohjalta itsetehdyt istuvat harvoin. Itsekudotut villasukat ovat eriparia ja muissakin vaatteissa on kummallisuuksia. Jos on rautainen ammattilainen, niin mittatilaustyönä tehdyt ovat tietysti eri asia, mutta usein näitä itsetehtyjä saa niiltä, joille ompelu on vain harrastus.

Vierailija
12/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli heti joku hullunkurinen tapaus jossain köyhän lähiön pihassa "tein itse ja säästin".

Köyhien lähiöiden pihoissa ei ole itse tehtyjä vaatteita, vaan halvoista kaupoista kuten Sinsaysta ja New Yorkerista uutena ostettuja. Vanhemmalla väellä ehkä Prisma ja Tokmanni. 

Ei köyhällä ole varaa ompelukoneisiin ja -tarvikkeisiin sekä materiaaleihin. Luovuuskin usein kärsii, jos mennään tietyn elintason alle. 

Vierailija
13/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin tuo vaatii sen, että tekijä osaa tehdä istuvan vaatteen. Kyllä minäkin etäisesti paitaa muistuttavan vaatteen saisin jotenkin kasaan ommeltua, mutta ei se kyllä istuva olisi. Eikä todennäköisesti kovin kestävä. 

Työvaattena hyvä kun ei istu.

Vierailija
14/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ihmisten intohimot liittyvät useimmiten ruokaan ja syömiseen kuin käsillä luomiseen. 

On näitä sieniä käsillä käsitelty. Ihan intohimolla pää kuusen alla poimittu.

Vierailija
15/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vitut on🤣🤣

Vierailija
16/16 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kallista" se on aina ollut.

Kasarilla sai italialaisia villakankaita 15 markkaa metri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme