Hävettääkö teitä yli 30 vuotiaita vuokralla asujia kertoa kun uusi työkaveri tai treffiseura kysyy asutko omassa vai vuokralla?
Minua hävettäisi sillä jos ihminen asuu vuokralla vielä yli 30 vuotiaana niin se on elämässä epäonnistumisen merkki ja kertoo heikoista älynlahjoista.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuollaista menee edes kysymään? Oletko ap noin pökkelö, että tuollaista kysyisit?
Ap on pellon laidalla kasvanut. Itse asun omassa, velattomassa asunnossa. Olen nähnyt omistusasumisen nurjat puolet. Ensin olet pankin orja 20-25 vuotta.Sitten alkavat remontit. Maksat taas kaikki uudestaan. Asumisen kulut on maksettava omassakin asunnossa. Meillä on yhtiövastike 450 e velattomassa asunnosta. Asunnon vaihtaminen on vaikeaa, kun pitäisi saada kaikki kulut takaisin, jotka olet laittanut, korkoihin, remontteihin ja ostohintaan. Yleensä et saa hintaa riittävästi, eli voit jäädä häviölle.
Jos tuollaiset asiat hävettäisivät minua, silloin lähinnä häpeäisin sitä, millaiseksi ihmiseksi olenkaan kasvanut tämän 35-vuotisen elämäni aikana.
Henkilökohtaisesti en oikein koskaan ole arvostanut turhaa ja ylenpalttista omaisuuden kerryttämistä esimerkiksi kalliin omistusasunnon muodossa, enkä myöskään oikein usko, että viihtyisin tuon tyyppisten ihmisten asuttamassa keskiluokkaisessa naapurustossa. Parhaiten olen havainnut omaan elämäntyyliini ja arvomaailmaani sopivan yhteen sellaisten osittain työväenluokkaisten, hieman boheemien asuinalueiden kanssa, joilla asuu paljon taiteilijoita yms. (Huom! tämä ei aina tarkoita mitään äärimmäistä puna-viher kuplaa, vaikka toki sekin alueen hengessä jossain määrin voi näkyä)
Tuskin olisi myöskään mukava seurustella lähes päinvastaisen maailmankatsomuksen omaavan puolison kanssa, jolle tuollaiset materialistiset asiat olisivat hyvin tärkeitä.
Materialistin, vaikkakin näennäisen sivistyneenkin, ja henkisemmät arvot omaksuneen ihmisen elämäntavat, maailmankatsomukset ja arvot yleensä törmäävät varsin monilla osa-alueilla toistensa täydellisinä vastakohtina. Tuskin sellaisista lähtökohdista saadaan aikaan tasapainoisen onnellista parisuhdetta ja todennäköisesti elämä olisi molemmille täynnä jatkuvia kompromisseja.
Nautin taloudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna sellaisesta puoli vastuuttomasta elämäntavasta. Rahan laittaminen poikimaan ja sijoittaminen ei ole elämäni prioriteettien keskiössä, vaan ylimääräinen raha on joko tarkoitettu nautittavaksi tai lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.
Työkavereiden suhteen taas en välitä lainkaan. Heille ei lähtökohtaisesti kuulu yksityiselämäni, elämän filosofiani tai taloudelliset valintani.
Joo hävettää. Aiemmin kuljin alepan muovikassa päässä, mutta nyt vaihdoin mustaan jätesäkkiin, kun hävettää entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sdumisoikeus. Paitsi ei kiinnosta oikeesti sun mielipide.
Asumisoikeus on rahan lainaamista vuokrayhtiölle, vuokraoikeutta vastaan.
Aso alkaa nykyisellä korkotasolla olla halvempi kuin omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kukaan kysellyt tuollaisia. Oletkos ap hieman junttimainen?
Eiköhän ap ole trolli, joka kalastelee ihmisiä pöyristymään ap:n avauksesta.
Eipä ole kukaan koskaan kysynyt. Ja ei hävetä. Hävettääkö AP:tä että hänen trollauksensa on tolkuttoman väsynyttä eikä edes hitusen hauskaa tai provosoivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisilla meni tunteisiin heti, tullaan kauheasti selittelemään, alemmuudentunne oikein loistaa teistä. Kyllä minuakin hävettäisi jos olisin asiani niin huonosti hoitanut, etten edes lainalla pystyisi kotia ostamaan. Onneksi meikillä on jo neljä velatonta kotia, joista kolme on ihan vuokralaiset maksaneet.
Ai jaa, ja sinä sitten haukut niitä vuokralaisiasi loisiksi? Sinähän se vedät, etenkin jos nämä vuokralaiset maksavat niitä vuokriaan asumistuella... Sinullehan ne rahat valtiolta päätyvät.
Ai jukra!
Kuinka surkeita aloituksia vielä teet, älysi kanssa! Et suinkaan sinä ole sittenkin sellainen tyyppi, joka osaa kyllä muita käyttää hyväkseen... Sillain että lapsi on jonkun muun hoteissa, sillain että sitten kun sinä sen omistusasunnon saat niin se on itse asiassa jonkun sukulaises hankkima. Juu, sinä osaat järjestää elämäs, toisia hyväksi käyttäen.
Hävytön!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kysynyt kenenkään asumismuodosta eli hiukan ihmetyttää, kyselläänkö tuollaisia.
Mutta, joskus on fiksua asua vuokralla, joskus ei. Minulla on vuokrayksiö työpaikkakunnallani ja maksan vuokraa 430 e. Vastaava asunto maksaa täällä noin 50 000. Jos olisin vaikka 10 vuotta täällä töissä, niin kannattaisi varmaan ostaa. Saisin asunnon maksettua ja voisin joko myydä tai vuokrata. Vaikka asuntojen hinnat puolittuisivat saisin 25 000 euroa. Jos maksan vuokraa koko ajan, en saa senttiäkään takaisin.
Ota huomioon myös se, että sen 50 000 €:n lisäksi joudut jatkuvasti maksamaan vastiketta. Tämä myös siinä tapauksessa, että et itse enää haluakaan asua tuolla paikkakunnalla, mutta se asunto ei käykään kaupaksi, ei edes sillä 25 000 €:lla. Tämä on se syy miksi itse asun vastaavassa tilanteessa vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Ap n kannattaisi opetella välimerkkien käyttöä. Lauseenjäsenet erotellaan pilkuilla.
Asuin kyllä elämäni aikana vähän aikaa vuokralla, joskus rakentamassani omakotitalossa, ja joskus oli ihan asuntolainaa. En muista häpeän tunnetta missään vaiheessa.
Lauseenjäseniä (subjekti, predikaatti, objekti jne.) ei kyllä pääsääntöisesti eroteta pilkulla. Sivulauseen eteen pilkku kyllä tulee.
Heh, miksi hävettäisi? Asun kauniilla ja rauhallisella paikalla isossa asunnossa ja työpaikalle pääsee kävellen 10 minuutissa. Omistusasujat ajelevat kallilla autoillaan joka aamu toimistolle jostain 15 km päästä. Valintojahan nämä on. Tiesihän ap että omaisuutta voi kerryttää muutenkin kuin omistusasuntoon ja poislukien muutama tietty alue niin se omaisuus karttuu varmemmin muilla sijoitusmuodoilla.
Hävettääkö ap:ta olla niin keskenkasvuinen että kyselee noin lapsellisia kysymyksiä? Kuulostaa myös siltä että ap on joko ihan äskettäin saanut hommattua omistusasuntovelan tai sitten on yli 65-v joka ei juuri muuta ole elämässään aikaan saanut, ja siksi pitää sitä jotenkin hienona juttuna.
Samat tyypit sitten maksaa itsensä kipeiksi menemällä hotelliin rentoutumaan "kun ei tarvitse tehdä mitään", mutta eivät ymmärrä että vuokralla asumisen juju on juuri siinä. Tarvitsee maksaa ainoastaan vuokra ja asustella menemään.
Vierailija kirjoitti:
Hävettääkö ap:ta olla niin keskenkasvuinen että kyselee noin lapsellisia kysymyksiä? Kuulostaa myös siltä että ap on joko ihan äskettäin saanut hommattua omistusasuntovelan tai sitten on yli 65-v joka ei juuri muuta ole elämässään aikaan saanut, ja siksi pitää sitä jotenkin hienona juttuna.
Samat tyypit sitten maksaa itsensä kipeiksi menemällä hotelliin rentoutumaan "kun ei tarvitse tehdä mitään", mutta eivät ymmärrä että vuokralla asumisen juju on juuri siinä. Tarvitsee maksaa ainoastaan vuokra ja asustella menemään.
Minulla oli velaton omistusasunto jo 30 vuotiaana. -ap
Ei. Elän oikein mukavasti sinun verorahoilla. ;)
Kuka semmosta kysyy? E tulisi mieleenkään..
Asia tulee työpaikan lounaistauoilla tai illanvietoissa yllättävän usein esille. Keskiluokkaiset ihmiset puhuvat paljon asuntokaupoista, remonteista tai asuinalueista.
En tunne alemmuutta, tunnen vieraantuneisuutta. Miten ihmisten elämä voikin pyöriä omistamisen ja ostamisen ympärillä.
No, ei asunnon omistaminen itsessään väärin ole. Miksipä ei. Silti keskustelussa on aina pinnan alla asenteita ja arvoja. Ja ennen kaikkea se, miten vähän on muuta puhuttavaa kuin se materia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli velaton omistusasunto jo 30 vuotiaana. -ap
minulla oli jo 25-vuotiaana. Silti asun vuokralla. Vaikka olen vauras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kysynyt kenenkään asumismuodosta eli hiukan ihmetyttää, kyselläänkö tuollaisia.
Mutta, joskus on fiksua asua vuokralla, joskus ei. Minulla on vuokrayksiö työpaikkakunnallani ja maksan vuokraa 430 e. Vastaava asunto maksaa täällä noin 50 000. Jos olisin vaikka 10 vuotta täällä töissä, niin kannattaisi varmaan ostaa. Saisin asunnon maksettua ja voisin joko myydä tai vuokrata. Vaikka asuntojen hinnat puolittuisivat saisin 25 000 euroa. Jos maksan vuokraa koko ajan, en saa senttiäkään takaisin.Ota huomioon myös se, että sen 50 000 €:n lisäksi joudut jatkuvasti maksamaan vastiketta. Tämä myös siinä tapauksessa, että et itse enää haluakaan asua tuolla paikkakunnalla, mutta se asunto ei käykään kaupaksi, ei edes sillä 25 000 €:lla. Tämä on se syy miksi itse asun vastaavassa tilanteessa vuokralla.
Luonnollisesti olen laskenut kaikki kulut, kun olen asiaa miettinyt.
Ihanampaa on asua peltikattoon asti pankkilainotetussa sähkölämmitteisessä omakotitalossa...
Mutta, joskus on fiksua asua vuokralla, joskus ei. Minulla on vuokrayksiö työpaikkakunnallani ja maksan vuokraa 430 e. Vastaava asunto maksaa täällä noin 50 000. Jos olisin vaikka 10 vuotta täällä töissä, niin kannattaisi varmaan ostaa. Saisin asunnon maksettua ja voisin joko myydä tai vuokrata. Vaikka asuntojen hinnat puolittuisivat saisin 25 000 euroa. Jos maksan vuokraa koko ajan, en saa senttiäkään takaisin.