Parhaat villasukkalangat?
Mitä käytätte sukkiin? Itse ostin kasan 7 veljestä lankaa. Kauniit värejä ja nyt olisi urakkaa ennen joulua. No parasta rentoutusta katsoa netflix hömppää ja heilutella puikkoja. Aluksi itselle kuitenkin polvisukat.
Kommentit (228)
Joo, apakkalanka ei kestä sukkina, mutta 7-veljestä on vähän liian paksua. Mutta onhan niitä muita kuten Maija ja Nalle, Niistä tulee hyvät sukat Maija on vähän "liukkaampaa" joten kiva neuloa.
Minulle 7vekka paras sukille, Nalle ok mutta hiukka ohut. Muita sukkalankoja en edes tunne. Mistä niitä saa jos ei netistä halua tilata? Hyviä kestäviä sellaisia.
Niin mistä lankoja paitsi netistä??? Siis ei 7 veljestä vaan jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ystävällisesti lahjoittaa minulle sukkia seiskaveljestä kudotuista langoista. En ole kehdannut sanoa, että ne tuntuvat ikäviltä jaloissa. Minulle liian jäykkää ja karheaa lankaa.
Hänen kannattaisi neuloa puoli numeroa isommilla puikoilla. Oma äiti neuloi myös tiivistä, että sukat kestäisi. Ne on niin jäykkiä, että en pysty niitä pitämään. Itse saan samasta langasta ihanan pehmoisia sukkia.
Ne löysempänä neulonut menettävät muotonsa käytössä eikä pohja kestä.
Aina voi neuloa uudet :) vaikka neulomalla uudet terät vanhoihin varsiin.
Ne jäykät sukat kestää, kun niitä ei voi käyttää.
Sain lahjaksi sellaiset löysästi neulonut sukat. Pohjat menivät rikki kahdessa viikossa eivätkä sukat pysyneet jalassa. Omia tiheämmin neulottuja en ole saanut rikki, vaikka ovat kovassa käytössä. Mutta makunsa kullakin. Ei se minulta pois ole, jos tykkäät löyhemmin neulotuista sukista.
Minusta puikkokoko 3 on liian pieni 7 veljekselle, 3.5 on ohjeenkin mukaan kyseiselle langalle sopiva koko. Nelosen puikoilla en sukkia neuloisi.
Annetaan jokaisen neuloa niillä puikoilla millä haluaa. Sehän riippuu miten löysää /tiukkaa neuloo , minkälaiset puikot sopii. Mulla on joskus käytössä kolmoset ja kolmipuoloset sekaisin : D Kerran neuloin niin tiukkaa (oli stressiä) että puikko katkesi : D
Vierailija kirjoitti:
Minulle 7vekka paras sukille, Nalle ok mutta hiukka ohut. Muita sukkalankoja en edes tunne. Mistä niitä saa jos ei netistä halua tilata? Hyviä kestäviä sellaisia.
Isommilla ja pienemmilläkin paikkakunnilla on lankakauppoja, myyjät osaa kyllä suositella lankoja. Seitsemän veljestä on hyvä sukkalanka, mutta muutakin valikoimaa on paljon. Rohkeasti vaan kokeilemaan :)
Novita Venla on mun makuun. Seiska veikka on liian paksua ja aika karheaakin, paksuus ja sukkien jäykkyys häiritsee eniten. Nalle on parempaa kuin Seiska, mutta Venlasta tykkään eniten.
Mulla ei villasukat ole niin kovalla kulutuksella, että pitäisi kantapäiden vahvuuden takia valita lanka. En hakkaa kantapäitäni lattiaan sisällä kävellessäni, eikä ne kumppareissakaan yhdessä vuodessa kulu.
Mä olen ostanut Lankamaailmasta Hot Socks Arco ja Step Austerman ja Aloe Sockwool Hjertegarn ohuita sukkalankoja. Tosi kivan värisiä, mutta sukat ei kestä yhtään kuluu puhki ihan heti. Vaikka tekee kaksinkertaisen kantapään :( ihan sukkalankoina myyvät molemmissa 75% villa jälkimmäisessä 25%nylon ja ensimmäisissä 25%polyamidi
Kiva kutoa kun ovat ohuita ja tosiaan tosi kivat värit. Mutta sukkina ei kylläkään kestä käytössä.
Louhittaren luolan sukkalangat on toooodella ihania neuloa ja niissä on mielettömän ihanat värit. Rakastan, ehdottomasti! On sen verran arvokasta lankaa, että niistä neulotaan vaan kaikista rakkaimpien sukat. Ja omat.
Regialla on myös hyviä sukkalankoja, jotka kestää tosi hyvin käyttöä. Hyvää saapassukkamatskua.
7 veljestä tehdään niin lyhyistä kuiduista, että ne nyppyyntyy jo kerällä kauppakassissa. Lisäksi Novitan värimaailma on ollu kummallinen jo vuosia, kaikki jotenkin likaisen näköistä. Mutta mulla on muutamat sukulaisen veikasta neulomat sukat ja ne on kestäny tosi hyvin vuosia. On siinä mielessä ihan hintansa väärtiä.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaakin että kukaan alle mummoikäinen ei halua joululahjaksi mitään sukkia. Jopa ne kamalat Vihreät kuulat mieluummin.
Höpsistä. Minä toivon aina joulu-, synttäri- ja ihan-miksi-vaan-lahjaksi villasukkia. Rakastan niitä, eikä niitä ole koskaan liikaa, vaikka minulla onkin niitä tuossa eteisessä iso korillinen. Sieltä sitten poimin kotiin tullessani ne, mitkä sopivat sen hetkiseen tunnetilaan. Ehkä heinäkuun helteillä saattaa olla pari viikkoa, ettei ole villasukat kotona jalassa, muuten on aina. Toki tykkään myös vihreistä kuulista. Ikää on nyt 46 vuotta, mutta olen ollut samanlainen ihan lapsesta asti.
Viking Garn Raggen on kiva vaihtoehto jos haluaa vähän paksumpaa sukkaa. Sukat on aika pehmeät vaikka lanka on paksua. Kivoja värivaihtoehtoja.
Kaupunkilanka ja ply mun suosikkeja. Novitan langat nykyään nyppyyntyy hirveen nopeesti, joten en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Louhittaren luolan sukkalangat on toooodella ihania neuloa ja niissä on mielettömän ihanat värit. Rakastan, ehdottomasti! On sen verran arvokasta lankaa, että niistä neulotaan vaan kaikista rakkaimpien sukat. Ja omat.
Regialla on myös hyviä sukkalankoja, jotka kestää tosi hyvin käyttöä. Hyvää saapassukkamatskua.
7 veljestä tehdään niin lyhyistä kuiduista, että ne nyppyyntyy jo kerällä kauppakassissa. Lisäksi Novitan värimaailma on ollu kummallinen jo vuosia, kaikki jotenkin likaisen näköistä. Mutta mulla on muutamat sukulaisen veikasta neulomat sukat ja ne on kestäny tosi hyvin vuosia. On siinä mielessä ihan hintansa väärtiä.
Missäköhän tällainen Louhettaren luola on?
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilanka ja ply mun suosikkeja. Novitan langat nykyään nyppyyntyy hirveen nopeesti, joten en käytä.
Mistä ostat ensin mainitsemiasi?
Vierailija kirjoitti:
Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.
Mun mielestä tämä on etenkin tapahtumissa (vaikka markkinoilla) myyvien ongelma. Ne sukat on rumia. Kaikki jämälanka vedetty vain sukiksi ja sitten siihen se 40e hintaa.
Jos edes värit sommiteltaisi nätisti, niin sitten olisi eri juttu.
Olen hidas neulomaan enkä neulo paljoa. Neuloin pojalleni novitan langasta melko suuritöisen neuleen ja se oli parissa viikossa niin nyppyinen, ettei sitä kehdannut pitää. Dropsin langat samaa hintatasoa ja ainakin oman kokemuksen mukaan pysyvät parempina. Minulla on vielä tallessa kouluaikoina tehtyjä 90-luvun novita sukkia ja lapasia, jotka ovat edelleen siistejä ja ehjiä käytöstä huolimatta. Sääli, että laatu on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Niin mistä lankoja paitsi netistä??? Siis ei 7 veljestä vaan jotain muuta.
Lankakaupoista ja muista käsityökaupoista, esim. itse ostan mielelläni paikallisesta Mamman tupa -liikkeestä (Kirkkonummi), Menitasta (Espoo) ja Lankamaailmasta (Helsinki). Jos kerrot, millä paikkakunnalla vaikutat, joku varmaan osaa suositella sinulle sopivaa kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ostat ensin mainitsemiasi?
Kaupunkilankaa saa useista eri ruokakaupoistakin. Plyn lankoja hakenut lankakaupoista. Eli alan liikkeistä.
Joo, langat kyllä maksaa paljon ja sitten kirppiksillä vaaditaan, että itseneulotut sukat saisi muutamalla eurolla. Ei ole naisten käsityöllä mitään rahallista arvoa. Putkimies käy parissa minuutissa kiristämässä jonkun hanan ja laskuttaa satasia.
Seitsemän veljestä on ollut minulla peruslanka, siitä olen vuosia neulonut, mutta tekisi mieli kokeilla jotain muutakin. Kiitos vinkeistä.
Vierailija kirjoitti:
7 veljestä, ei ole parempaa
Tätä kannattaa ostaa, mikäli haluaa nyppyyntyvät , venahtavat ja käytössä vanuttuvat sukat. Saapassukiksi arkikäyttöön ok.
Mikäli käyttää aikaa ja vaivaa sukkien neulomiseen ja tekee kirjoneuketta, pitsiä, palmikko ja tms kannattaa valita esim. Regian 4 fah tai 6 fah lankaa, Gjestal Janne tai Maija, Vuorelan Veto, Garnstudion Fabel, Austermann Step, Wollerödel Hot socks, Online supersocke, jne. Kyllähän näitä on.
Moni neuloo neulomisen ilosta ja ne sukat on sitten neulomisen sivutuote. Itse en tekemiäni sukkia myy vaan annan ne ilmaiseksi. Onneksi lähipiirissä on perheellisiä ihmisiä, jotka käyttävät villasukkia. Ylimääräiset aion vielä seurakunnan diakonille, eiköhän sitä kautta löydy sukkia haluavia. Maksun periminen veisi neulomisesta ilon. Tosin yksi ystävä vie minut ulos syömään korvaukseksi, siitä tykkään.
Itse teen sukat 7 veljeksestä, se on hinta-laatu-suhteessa hyvä lanka ja lisäksi kotimainen. Nalle olisi hyvä myös, mutta kolmosen puikot ei sovi omille käsille ohuutensa vuoksi.
Tuossa pari talvea sitten telkkarista tuli kuluttamista käsittelevä norjalainen sarja, jossa yhdessä jaksossa oli aiheena villalangat. Yhdessä norjalaisena markkinoidussa villalangassa oli norjalaista vain langan nimen ja vyötteessä olevan Norjan lippu, villa oli ulkomailta ja lankakin tehtiin jossain muualla kuin Norjassa.