Parhaat villasukkalangat?
Mitä käytätte sukkiin? Itse ostin kasan 7 veljestä lankaa. Kauniit värejä ja nyt olisi urakkaa ennen joulua. No parasta rentoutusta katsoa netflix hömppää ja heilutella puikkoja. Aluksi itselle kuitenkin polvisukat.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on jotain 1800-luvun pula-aikojen vetoisten piilopirttien juttuja. Nykyajan taloissa on keskuslämmitys ja tarkenee paljain jaloin ympäri vuoden.
Ei meidän ihanassa hirsitalossa ole keskuslämmitystä. Villasukkia on itsellemme riittävästi ja vieraillekin kori täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ystävällisesti lahjoittaa minulle sukkia seiskaveljestä kudotuista langoista. En ole kehdannut sanoa, että ne tuntuvat ikäviltä jaloissa. Minulle liian jäykkää ja karheaa lankaa.
Hänen kannattaisi neuloa puoli numeroa isommilla puikoilla. Oma äiti neuloi myös tiivistä, että sukat kestäisi. Ne on niin jäykkiä, että en pysty niitä pitämään. Itse saan samasta langasta ihanan pehmoisia sukkia.
Ne löysempänä neulonut menettävät muotonsa käytössä eikä pohja kestä.
Aina voi neuloa uudet :) vaikka neulomalla uudet terät vanhoihin varsiin.
Ne jäykät sukat kestää, kun niitä ei voi käyttää.
Sain lahjaksi sellaiset löysästi neulonut sukat. Pohjat menivät rikki kahdessa viikossa eivätkä sukat pysyneet jalassa. Omia tiheämmin neulottuja en ole saanut rikki, vaikka ovat kovassa käytössä. Mutta makunsa kullakin. Ei se minulta pois ole, jos tykkäät löyhemmin neulotuista sukista.
Minusta puikkokoko 3 on liian pieni 7 veljekselle, 3.5 on ohjeenkin mukaan kyseiselle langalle sopiva koko. Nelosen puikoilla en sukkia neuloisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.
Vaan millä hinnalla?
Hmm. Jos ne olisi oikeasti kestävät ja laadukkaat, niin ehkä jotain 40e tienoilla voisin niistä maksaa?
Pitihän se arvata, että käytännössä ilmaiseksi pitäisi tehdä. Pelkät langat maksavat hunajaa, ja tuon tyyppisten neulomiseen menee kymmeniä tunteja.
Voi se olla enemmänkin. Riippuu tietenkin laadusta ja millaiset ne muutenkin ovat. Minusta 40e sukkaparista ei myöskään ole "ilmaiseksi".
Et ole selvästikään ikinä tehnyt villasukkia etkä varsinkaan kirjoneulesukkia.
En olekaan enkä ole niin väittänyt. Viimeksi neulonut joskus ala-asteella. Tuo on vain kuluttajan näkökulma.
Ihan validi näkökulma. Sinun täytyy ja kannattaa tyytyä tehdasvalmisteisiin sukkiin.
Miksi pitää vittuilla? Kirjoitin, että voi se olla enemmänkin sukista riippuen. Eipä ihme, ettei mene käsityöt kaupaksi, kun asenne on tuo. Joku vähän fiksumpi selittäisi erilaisista langoista, niiden hinnoista ja siitä kuinka paljon aikaa menee erilaisten kuvioiden tekemiseen ja perustelisi hintansa sillä. Ei me kaikki tosiaan olla mitään neulojia.
Villasukat tekee kauppansa varsinkin syksyllä kun sää kylmenee ja joulun aikaan. Ei asenne vaikuta kauppaan. Ostajat arvostavat laatua ja käsityötä. Paljon ostetaan lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ystävällisesti lahjoittaa minulle sukkia seiskaveljestä kudotuista langoista. En ole kehdannut sanoa, että ne tuntuvat ikäviltä jaloissa. Minulle liian jäykkää ja karheaa lankaa.
Hänen kannattaisi neuloa puoli numeroa isommilla puikoilla. Oma äiti neuloi myös tiivistä, että sukat kestäisi. Ne on niin jäykkiä, että en pysty niitä pitämään. Itse saan samasta langasta ihanan pehmoisia sukkia.
Ne löysempänä neulonut menettävät muotonsa käytössä eikä pohja kestä.
Aina voi neuloa uudet :) vaikka neulomalla uudet terät vanhoihin varsiin.
Ne jäykät sukat kestää, kun niitä ei voi käyttää.
Sain lahjaksi sellaiset löysästi neulonut sukat. Pohjat menivät rikki kahdessa viikossa eivätkä sukat pysyneet jalassa. Omia tiheämmin neulottuja en ole saanut rikki, vaikka ovat kovassa käytössä. Mutta makunsa kullakin. Ei se minulta pois ole, jos tykkäät löyhemmin neulotuista sukista.
Minusta puikkokoko 3 on liian pieni 7 veljekselle, 3.5 on ohjeenkin mukaan kyseiselle langalle sopiva koko. Nelosen puikoilla en sukkia neuloisi.
No ethän sä noin voi sanoa koska sehän riippuu jokaisen omasta käsialasta mikä puikkokoko on sopiva. Mä käytän kolmosen puikkoja 7V:n kanssa, että neuleesta tulee tasaista ja tarpeeksi tiivistä. On kuitenkin pehmeitä sukkia eikä liian tiukkoja.
Itse aloitteleva kutoja ja ikää 57v. Myyntiin ei kannata laittaa koska työ ja langat maksaa jo niin paljon että ei ole kannattavaa.
Harjoittelen nyt ja teen vain omaan käyttöön tai läheiselle joka haluaa kaulaliinan.
Tehnyt 3 kaulaliinaa ja seuraavaksi sukat.
Ostan vain Novitan lankoja. Alpakkaa oli ja ei se sukkiin kait sovellu.
Myynnissä on sukkia mutta kyllä niissä näkyy että melko ikävänvärisiä ovat kun langoissa säästetty
Polviin asti ylettyvistä kauniista sukista ei se 40 euroa riitä ja siksi niitä ei varmaan myydä.
Täytyy olla jotenkin vajaa jos ei arvosta kutomista. Ei ole helppoa vaan ihan taitolaji.
Kyllä nuo tehdyt kaulaliinat on lämpimiä ja itse tehdyt villasukat päihittää kauppojen sukat mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.
Vaan millä hinnalla?
Hmm. Jos ne olisi oikeasti kestävät ja laadukkaat, niin ehkä jotain 40e tienoilla voisin niistä maksaa?
Pitihän se arvata, että käytännössä ilmaiseksi pitäisi tehdä. Pelkät langat maksavat hunajaa, ja tuon tyyppisten neulomiseen menee kymmeniä tunteja.
Sehän on teidän mummojen ainoa harrastus paskojen kirjaston kirjojen lisäksi.
Niinhän sä luulet. Ikää 58v.
Harrastukset melonta, grillaus, puutarhanhoito ja kutominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään enemmän Nallesta sukissa, se on pehmeämpää ja kivempi neuloa. 7veikka on liian paksua, Nalle-sukat mahtuu myös paremmin kenkiin.
Tällä hetkellä työn alla vähän pidennetyt ja Nallen silmukoille muunnetut supersalmiakkisukat, katsotaan montako iltaa näihin menee. Yleensä ylipolvensukat kirjoneuleena tarvitsee parin viikon illat valmistuakseen. 40e siitä ajasta olisi naurettava hinta. Lahjaksi voin tehdä, ja olen tehnytkin, sekä tilauksesta.
Mulla on jotain tummansinistä alesta ostettua Nallea ja se on jotenkin oudon nitisevää ja natisevaa, siis jo kerällä.
Tuo on kyllä Novitan lankojen huono puoli, kaikki värit eivät aina ole laadultaan samanlaisia. Yleensä Nalle on kuitenkin sukkiin sopivaa. Dropsin langoista teen sitten muita neuleita, parit sukatkin olen tehnyt, niitä lankoja kun saan kätevästi lähikaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitteleva kutoja ja ikää 57v. Myyntiin ei kannata laittaa koska työ ja langat maksaa jo niin paljon että ei ole kannattavaa.
Harjoittelen nyt ja teen vain omaan käyttöön tai läheiselle joka haluaa kaulaliinan.
Tehnyt 3 kaulaliinaa ja seuraavaksi sukat.Ostan vain Novitan lankoja. Alpakkaa oli ja ei se sukkiin kait sovellu.
Myynnissä on sukkia mutta kyllä niissä näkyy että melko ikävänvärisiä ovat kun langoissa säästetty
Polviin asti ylettyvistä kauniista sukista ei se 40 euroa riitä ja siksi niitä ei varmaan myydä.Täytyy olla jotenkin vajaa jos ei arvosta kutomista. Ei ole helppoa vaan ihan taitolaji.
Kyllä nuo tehdyt kaulaliinat on lämpimiä ja itse tehdyt villasukat päihittää kauppojen sukat mennen tullen.
No jos langat maksaa 6 euroa per sukkapari, miten paljon ottaisit työstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään enemmän Nallesta sukissa, se on pehmeämpää ja kivempi neuloa. 7veikka on liian paksua, Nalle-sukat mahtuu myös paremmin kenkiin.
Tällä hetkellä työn alla vähän pidennetyt ja Nallen silmukoille muunnetut supersalmiakkisukat, katsotaan montako iltaa näihin menee. Yleensä ylipolvensukat kirjoneuleena tarvitsee parin viikon illat valmistuakseen. 40e siitä ajasta olisi naurettava hinta. Lahjaksi voin tehdä, ja olen tehnytkin, sekä tilauksesta.
Mulla on jotain tummansinistä alesta ostettua Nallea ja se on jotenkin oudon nitisevää ja natisevaa, siis jo kerällä.
Tuo on kyllä Novitan lankojen huono puoli, kaikki värit eivät aina ole laadultaan samanlaisia. Yleensä Nalle on kuitenkin sukkiin sopivaa. Dropsin langoista teen sitten muita neuleita, parit sukatkin olen tehnyt, niitä lankoja kun saan kätevästi lähikaupasta.
Mä teen juuri nyt neuletakkia Alpaca Cloud-langasta, jota tilasin Adlibrikseltä. Ihanan pehmeää lankaa. <3 Ei ole mitenkään älyttömän kallista kun on 50g:n kerä 4,90€. On alpakkaa 70%, merinovillaa 7% ja 23% nylonia.
https://www.adlibris.com/fi/tuote/alpaca-cloud-50-g-adlibris-34469289?g…
Aloittaja kysyi vain muiden mielipiteitä parhaista villasukkalangoista. Ikävää, kun tässäkin ketjussa tulee ns. ylilyöntejä ja riitelyä!
Minun mielestäni Seitsemän veljestä ja Nalle-langat eivät ole enää niin hyviä kuin joskus aiemmin. Ainakin joissakin lankakerissä viime vuosien aikana olen havainnut nyppyisyyttä ja epätasaisuutta.
Itse ja läheisenikin tykkäävät, että neulesukat eivät ole liian paksuja. Puikoilla 3 neulotut sukat siis toivottuja ja hyviä. Juuri nyt olen neulomassa sukkia Kaupunki Rotvalli-langasta (75%villaa, 25% polyamidi) , mutta en tiedä, saako sitä enää mistään. Netistä en "osaa" lankoja ostaa vaan perinteiseen tapaan tavallisesta kaupasta.
Torista saa pilkkahinnalla kauniita kirjoneulesukkia, jos ei itse halua, osaa tai ehdi neuloa. https://www.tori.fi/keski-suomi/Kirjoneuleiset_villasukat_103002081.htm…
Itse en pystyisi tuohon hintaan myymään, mutta meitä neulojia on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaakin että kukaan alle mummoikäinen ei halua joululahjaksi mitään sukkia. Jopa ne kamalat Vihreät kuulat mieluummin.
Mun tytär (nyt 18v) on varmaan sitten jo mummoiässä, kun on jopa ihan toivonut villasukkia. Pyytää tasaisin väliajoin uusia, samoin lapasia pitää hänelle neuloa.
Vierailija kirjoitti:
Torista saa pilkkahinnalla kauniita kirjoneulesukkia, jos ei itse halua, osaa tai ehdi neuloa. https://www.tori.fi/keski-suomi/Kirjoneuleiset_villasukat_103002081.htm…
Itse en pystyisi tuohon hintaan myymään, mutta meitä neulojia on monenlaisia.
Käykääpä katsomassa tän instagram-tili (samalla nimellä kuin Tori-käyttäjä, olen aiemmin törmännyt nimenomaan siihen Instatiliin). Ihan on hienoja sukkia.
Kyllä se 7 Veljestä lanka on parhainta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin juuri alpakan villalankaa. Sika kallista 20€ 50g kerä, mutta tiedän että tämä on parasta. Kilon ostin kun sain 15% alennusta, eli 340€:lla ostin lankoja.
En itse tuollaisesta sukkia neuloisi, mutta kukin tyylillään. Sinulle lienee hinnalla leuhkiminen tärkeämpää, kuin käyttötarkoitus.
Leuhkimen kumpuaa tuon edellisen kirjoittajan päästä, oletko kateellinen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan millä hinnalla?
Sehän on teidän mummojen ainoa harrastus paskojen kirjaston kirjojen lisäksi.
Kukahan kusaisi muroihisi? Oletpa typerä ihminen.
Itse tykkään neuloa ohuista fingering-vahvuisista sukkalangoista. Kestävimmiksi olen havainnut Opalin, edullisen Drops Fabelin ja kotimaisen indievärjärin Louhittaren Luolan Väinämöisen (pohjalanka käsittääkseni saksalaista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on jotain 1800-luvun pula-aikojen vetoisten piilopirttien juttuja. Nykyajan taloissa on keskuslämmitys ja tarkenee paljain jaloin ympäri vuoden.
Mä tarvitsen töissä sairaalassa villasukkia. Liian kylmää kun potilaitten takia täytyy pitää automaattilämmitys viileällä.
Miksi? Ootko töissä jollain kylmähoito-osastolla?
Arwetta on mun suosikki. Tykkään värivalikoimasta. Myös Drops Nord ihana sukkalanka.
Siperia kauppaa villasukat tänä talvena. Neulotaan me, jotka osataan.
Itse neulon 7veikasta, se neule tykkää konepesusta.