Parhaat villasukkalangat?
Mitä käytätte sukkiin? Itse ostin kasan 7 veljestä lankaa. Kauniit värejä ja nyt olisi urakkaa ennen joulua. No parasta rentoutusta katsoa netflix hömppää ja heilutella puikkoja. Aluksi itselle kuitenkin polvisukat.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on jotain 1800-luvun pula-aikojen vetoisten piilopirttien juttuja. Nykyajan taloissa on keskuslämmitys ja tarkenee paljain jaloin ympäri vuoden.
Mä tarvitsen töissä sairaalassa villasukkia. Liian kylmää kun potilaitten takia täytyy pitää automaattilämmitys viileällä.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään enemmän Nallesta sukissa, se on pehmeämpää ja kivempi neuloa. 7veikka on liian paksua, Nalle-sukat mahtuu myös paremmin kenkiin.
Tällä hetkellä työn alla vähän pidennetyt ja Nallen silmukoille muunnetut supersalmiakkisukat, katsotaan montako iltaa näihin menee. Yleensä ylipolvensukat kirjoneuleena tarvitsee parin viikon illat valmistuakseen. 40e siitä ajasta olisi naurettava hinta. Lahjaksi voin tehdä, ja olen tehnytkin, sekä tilauksesta.
Ja lankojen hinta vielä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on jotain 1800-luvun pula-aikojen vetoisten piilopirttien juttuja. Nykyajan taloissa on keskuslämmitys ja tarkenee paljain jaloin ympäri vuoden.
Karpalosuolla ja muutenkin metsässä on ihan kiva kun kumisaappaissa on villasukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ystävällisesti lahjoittaa minulle sukkia seiskaveljestä kudotuista langoista. En ole kehdannut sanoa, että ne tuntuvat ikäviltä jaloissa. Minulle liian jäykkää ja karheaa lankaa.
Hänen kannattaisi neuloa puoli numeroa isommilla puikoilla. Oma äiti neuloi myös tiivistä, että sukat kestäisi. Ne on niin jäykkiä, että en pysty niitä pitämään. Itse saan samasta langasta ihanan pehmoisia sukkia.
Ne löysempänä neulonut menettävät muotonsa käytössä eikä pohja kestä.
Aina voi neuloa uudet :) vaikka neulomalla uudet terät vanhoihin varsiin.
Ne jäykät sukat kestää, kun niitä ei voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Neulotkaakin tantat sitten VAIN ITSELLENNE. Kukaan alle 60-v ei halua niitä teidän rumia villasukkianne.
Jaa. Kolmekymppiset lapseni käyttävät syksyn tultua villasukkia joka päivä. Niin paljon kuin vaan ehdin tehdä, niin kaikki haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään enemmän Nallesta sukissa, se on pehmeämpää ja kivempi neuloa. 7veikka on liian paksua, Nalle-sukat mahtuu myös paremmin kenkiin.
Tällä hetkellä työn alla vähän pidennetyt ja Nallen silmukoille muunnetut supersalmiakkisukat, katsotaan montako iltaa näihin menee. Yleensä ylipolvensukat kirjoneuleena tarvitsee parin viikon illat valmistuakseen. 40e siitä ajasta olisi naurettava hinta. Lahjaksi voin tehdä, ja olen tehnytkin, sekä tilauksesta.
Samoin teen Nalle langasta kenkiin ja sandaaleihin sopivampia sukkia. Seiskasta koti tossuja ja saapas sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.
Vaan millä hinnalla?
Hmm. Jos ne olisi oikeasti kestävät ja laadukkaat, niin ehkä jotain 40e tienoilla voisin niistä maksaa?
Pitihän se arvata, että käytännössä ilmaiseksi pitäisi tehdä. Pelkät langat maksavat hunajaa, ja tuon tyyppisten neulomiseen menee kymmeniä tunteja.
Voi se olla enemmänkin. Riippuu tietenkin laadusta ja millaiset ne muutenkin ovat. Minusta 40e sukkaparista ei myöskään ole "ilmaiseksi".
Et ole selvästikään ikinä tehnyt villasukkia etkä varsinkaan kirjoneulesukkia.
En olekaan enkä ole niin väittänyt. Viimeksi neulonut joskus ala-asteella. Tuo on vain kuluttajan näkökulma.
Ihan validi näkökulma. Sinun täytyy ja kannattaa tyytyä tehdasvalmisteisiin sukkiin.
Miksi pitää vittuilla? Kirjoitin, että voi se olla enemmänkin sukista riippuen. Eipä ihme, ettei mene käsityöt kaupaksi, kun asenne on tuo. Joku vähän fiksumpi selittäisi erilaisista langoista, niiden hinnoista ja siitä kuinka paljon aikaa menee erilaisten kuvioiden tekemiseen ja perustelisi hintansa sillä. Ei me kaikki tosiaan olla mitään neulojia.
Noloja selityksiä. Tyydy vaan niihin tehdasvalmisteiset sukkiin.
Muistakaakin että kukaan alle mummoikäinen ei halua joululahjaksi mitään sukkia. Jopa ne kamalat Vihreät kuulat mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.
Vaan millä hinnalla?
Hmm. Jos ne olisi oikeasti kestävät ja laadukkaat, niin ehkä jotain 40e tienoilla voisin niistä maksaa?
Pitihän se arvata, että käytännössä ilmaiseksi pitäisi tehdä. Pelkät langat maksavat hunajaa, ja tuon tyyppisten neulomiseen menee kymmeniä tunteja.
Voi se olla enemmänkin. Riippuu tietenkin laadusta ja millaiset ne muutenkin ovat. Minusta 40e sukkaparista ei myöskään ole "ilmaiseksi".
En olekaan enkä ole niin väittänyt. Viimeksi neulonut joskus ala-asteella. Tuo on vain kuluttajan näkökulma.
Ihan validi näkökulma. Sinun täytyy ja kannattaa tyytyä tehdasvalmisteisiin sukkiin.
Miksi pitää vittuilla? Kirjoitin, että voi se olla enemmänkin sukista riippuen. Eipä ihme, ettei mene käsityöt kaupaksi, kun asenne on tuo. Joku vähän fiksumpi selittäisi erilaisista langoista, niiden hinnoista ja siitä kuinka paljon aikaa menee erilaisten kuvioiden tekemiseen ja perustelisi hintansa sillä. Ei me kaikki tosiaan olla mitään neulojia.
Ei tuo ollut mitään vittuilua, vaan ihan vakavissani olin. Kannattaa ostaa tehdasvalmisteisia sukkia, jos ja kun ei suostu maksamaan käsin tehdyistä käypää hintaa. Kuten jo totesin, en itsekään raaski 200 euroa villasukista maksaa, joka lienee edes jotakuinkin "oikea" hinta.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaakin että kukaan alle mummoikäinen ei halua joululahjaksi mitään sukkia. Jopa ne kamalat Vihreät kuulat mieluummin.
Puhupas edelleenkin vain omasta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan millä hinnalla?
Noloja selityksiä. Tyydy vaan niihin tehdasvalmisteiset sukkiin.
Niin taidankin sitten tyytyä. Ja te voitte tyytyä märisemään ja itkemään täällä, miten ei mene käsityöt kaupaksi. Voit olla varma tämän keskustelun lukemisen jälkeen, etten ikinä osta yhdenkään kotimaisen neulojan sukkia. Tehän olette ihan perseestä ihmisinä.
Ei täällä kukaan muu näytä itkevän kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ystävällisesti lahjoittaa minulle sukkia seiskaveljestä kudotuista langoista. En ole kehdannut sanoa, että ne tuntuvat ikäviltä jaloissa. Minulle liian jäykkää ja karheaa lankaa.
Hänen kannattaisi neuloa puoli numeroa isommilla puikoilla. Oma äiti neuloi myös tiivistä, että sukat kestäisi. Ne on niin jäykkiä, että en pysty niitä pitämään. Itse saan samasta langasta ihanan pehmoisia sukkia.
Ne löysempänä neulonut menettävät muotonsa käytössä eikä pohja kestä.
Aina voi neuloa uudet :) vaikka neulomalla uudet terät vanhoihin varsiin.
Ne jäykät sukat kestää, kun niitä ei voi käyttää.
Sain lahjaksi sellaiset löysästi neulonut sukat. Pohjat menivät rikki kahdessa viikossa eivätkä sukat pysyneet jalassa. Omia tiheämmin neulottuja en ole saanut rikki, vaikka ovat kovassa käytössä. Mutta makunsa kullakin. Ei se minulta pois ole, jos tykkäät löyhemmin neulotuista sukista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan millä hinnalla?
Ei tuo ollut mitään vittuilua, vaan ihan vakavissani olin. Kannattaa ostaa tehdasvalmisteisia sukkia, jos ja kun ei suostu maksamaan käsin tehdyistä käypää hintaa. Kuten jo totesin, en itsekään raaski 200 euroa villasukista maksaa, joka lienee edes jotakuinkin "oikea" hinta.
Kyllä se oli aikamoista vittuilua. Nimittäin siinä kirjoitin, että voi se olla enemmänkin, eli ehdota sitä käypää hintaa siis itse ja mielellään perustele, mistä se muodostuu. Kyllä voin arvostaa sitä, jos joku oikeasti tuntikausia tekee jotain sukkia ja maksaakin siitä. Mutta nytpä en enää taida, eli pitäkää vaan tunkkinne. Hitto mitä porukkaa. Hyi.
😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan kirppareilta halvalla villapuseroita ja muita villavaatteita ja puran niistä langat kerälle. Monissa vanhoissa ehjissä villavaatteissa on todella hyvät ja lämpimät (lue jo valmiiksi vanuneet) langat. Teen näistä langoista sukkia ja teriä rikkimenneisiin sukkiin.
Mutta eiväthän nuo kestä kun ei villapaitalangassa ole samaa vahviketta jota sukkiin tarvitaan.
No sehän riippuu aivan siitä mistä langasta se villapaita on tehty. Voihan se olla myös 7V-langasta tehtyä tai Nallesta. Ei nuo langat ole vain villasukkiin tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan millä hinnalla?
Sehän on teidän mummojen ainoa harrastus paskojen kirjaston kirjojen lisäksi.
Relaa vähän, oletpa katkera.
Se on katkera, kun se ei osaa neuloa eikä lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan millä hinnalla?
Kyllä se oli aikamoista vittuilua. Nimittäin siinä kirjoitin, että voi se olla enemmänkin, eli ehdota sitä käypää hintaa siis itse ja mielellään perustele, mistä se muodostuu. Kyllä voin arvostaa sitä, jos joku oikeasti tuntikausia tekee jotain sukkia ja maksaakin siitä. Mutta nytpä en enää taida, eli pitäkää vaan tunkkinne. Hitto mitä porukkaa. Hyi.
No minähän juuri ehdotin tuossa viestissä johon vastasit. 200€ on oma arvioni käypästä hinnasta laadukkaasta langasta käsin neulotuille perussukille. En ole itse neuloja (toisin kuin ilmeisesti kuvittelit), joten kyseessä on vain oma arvioni. Kertokaa viisaammat kauanko neulomiseen kuluu aikaa keskivertoneulojalta. Peruslangat saa varmaan n. kympillä, mutta itse ainakin haluan laadukkaampaa lankaa jos kerran käsityönä vaivaudutaan ylipäänsä tekemään.
Tähänkin ketjuun osunut hullu : D D (tulee kirjoittaan , miksi puhut itsestäsi) Mutta anyway , seiskaveikasta neulon eniten . Nyt menossa kirjoneuleskat johon laitan seiskaa ja nallea sekaisin. Drops Limasta sain erittäin pehmeät unisukat , mutta kantapäät menee rikki hetkessä jos päivällä käyttää.
Seiskaveikkalankaa saa nyt Tokmannilta 4 kerää hinnalla 12 euroa (huom. ei mainos, en saa provikoita 🤭, satuin vain huomaamaan). Sillä kutoo koon 38 sukkia kahdetkin ja voi jäädä ylikin lankaa.
Ei ole kallista.
Netistä voi ostaa neulojaharrastajien käsin kutomia sukkia esim. 21-22 eurolla (tavalliset, lyhyet), värikkäämpiä ja eripituisia löytyy hinnasta 23 e ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan millä hinnalla?
Ja pakko kuitenkin tulla kommentoimaan kun kysellään mitkä langat parhaita. 😅
Relaa vähän, oletpa katkera.