Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***ENSIKOT vko 44***

30.10.2006 |

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee aina perjantaisin sähköpostiin Tommy Tabermanin runo. Edellinen runo oli jäänyt lukematta, ja katsoin sen vasta äsken. Se jotenkin kosketti minua, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Jospa se tarjoisi rohkeutta teille muillekin ensikoille:

Epäröinnin kynnyksellä

kysy kuinka paljon rohkeutta

uskallat tänään jättää käyttämättä?

-Tommy Tabermann

Vierailija
42/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa lumista keskiviikkopäivää kaikille! Työmatka kesti paljon pitempään kuin tavallisesti, ja muitakin harmeja on, mutta jostain syystä olen silti aika hyvällä tuulella. Pientä piinailuakin on toki ilmassa - nyt kp 28/33.

Ihanan ison pinon olettekin saaneet jo aikaiseksi! En ehdi taaskaan kommentoida kaikkien kirjoituksia, ja tosiaan tämä näkymä on hankala kun ei kirjoittaessaan voi selata muiden juttuja. Kuulemma jotkut ovat ratkaisseet ongelman niin että kirjoittavat juttunsa Wordissa ja kopioivat ja liittävät sen sitten tänne. Ehkä pitäisi itsekin siirtyä siihen tapaan.

Teillä monellakin on kyllä niin samanlaisia ajatuksia ja tunteita kuin itsellä, että tekee mieli lukiessa nyökytellä että just niin! Eikä tarvi itse enää kaikkea kirjoitellakaan kun joku muu on jo sanonut sen paljon paremmin kuin itse olisi osannut.

ElisaDay olit kirjoitellut ahkerasti. Pahoittelut simppatestin tuloksesta, mutta kuten muutkin jo ovat todenneet niin mahdollisuudet on kai aika hyvät, jos simppoja on edes vähän.

Oona, minäkin olin kovasti kaivannut sinua ja miettinyt missä olet. Ikävä kuulla että teidän tilanne on tuollainen kuin on! Toivottavasti kuitenkin jaksat kirjoitella tänne edelleen. Kyllä tänne mahtuu kaikki, elämäntilanteesta riippumatta.

Milka1, sinulle samat sanat kuin Oonalle, pysy joukossa vaan. Itse pystyn ainakin hyvin kuvittelemaan tilanteesi, sillä itsellenikään ei ollut ollenkaan itsestään selvää, että löydän koskaan miestä jonka kanssa haluaisin perustaa perheen. Monta epäonnistunutta yritystä ehti ollla ennen tätä nykyistä suhdetta, ja luulen että jos nykyinen suhde loppuisi niin minäkin päätyisin itsellisen naisen elämään. Toivottavasti eivät nyt mene muuttamaan sitä lakia, niin että hedelmöityshoidot vaikeutuu.

Pigeliina, tiedän miten kurjaa on kun on noin pitkät kierrot! Tai siis " normaali elämässä" se on toki vain kiva, kun ei ole tätiä niin usein riesana, mutta vauvaa yrittäessä se on todella hermoja raastavaa. Mulla oli pillereiden lopetuksen jälkeen melkein vuoden ajan sellaisia 40-50 päivän kiertoja, ja silloin lueskelin monesta paikasta että pitkät kierrot tosiaan voi estää raskautumisen, vaikka ovis tapahtuisikin. Itsellänikin ovis tapahtui silloinkin, ainakin joskus. Toisaalta lääkäri sitten sanoi mulle, ettei joku 40 päivän kierto ole vielä ollenkaan hälyttävän pitkä. Tiedä sitten, mikä on totta. Mulla ongelma poistui itsestään, sillä kierrot lyheni vähitellen ja nyt ovat olleet melko säännöllisesti 33 päivää, ihan parin päivän heittoa puoleen ja toiseen.

Killa, kiitos hienon esittelypinon tekemisestä! Ja tsemppiä miehen " pehmitykseen" hoitojen suhteen!

Ulkona näyttää nyt tosi jouluiselta, mutta kyllä täytyy joulustakin sanoa samaa kuin moni muu, että ei se aikuisten kesken vietettynä tunnu oikein " oikealta" joululta. Varmaan joulu saisi ihan uutta sisältöä sitten jos olisi lapsi tai lapsia. Hassua muuten, että vaikka tämä lapsenteko on osoittautunut näin vaikeaksi, niin aina jotenkin kuvitelmissani näen itseni ainakin 2 tai 3 lapsen kanssa. Jotenkin en osaa kuvitella, että mulla olisi vain yksi lapsi. Vaikka toki nyt pitäisi ymmärtää, että tällä iällä ja näin pitkän yrityksen jälkeen pitäis olla onnellinen, jos saisi edes sen yhden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunutta tekstiä luvassa, varoituksen sananen vaan...

Keskitynkin taas törkeästi omaan napaani. Jotenkin fiilikset on taas niin sekavia koko tämän lapsettomuus asian kanssa. Ahdistaa!! 11 päivää vielä lääkäri aikaan jolloin ruvetaan selvittämään mistä kiikastaa... Pelottaa jo etukäteen niin hirvittävästi. Taas kuulin yhden tuttavan odottavan lasta..olis tehnyt mieli paukauttaa muutamat sanat, otti taas niin päähän. Tyhmää olla katkera niille joilla onnistaa... Tätikin kaarsi paikalle kaikkien näitten paskojen fiiliksien keskelle, noh ryvetäämpäs taas kerran kunnolla p*skassa. Blaah!

En nyt jaksa lukea pinoa läpi..tuntuu että kaikki voimat menee vaan tähän huonoon oloon. Vilkutukset kuitenkin kaikille!

-ruikuttava apila

Vierailija
44/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin iso halaus ja sitten perään pari lohdutuksen sanaa...

Me kaikki tiedämme, miten kurjalta tuntuu kuunnella muiden vauvauutisia, kun itse hakisi vaikka kuun taivaalta asian eteen. En tarkoita, että muiden onni olisi meiltä pois, mutta kyllähän se pahalta tuntuu. Mutta meidän pitää vain uskoa, että kyllä se onni kohtaa! Ja vasta osaammekin omaa pikkuista arvostaa!

Hienoa, että teillä on niin lähdellä tutkimusten alku. Monillahan jo se laukaisee stressin, joka taas edesauttaa sen luomuihmeen saamista. Kumpa teillekin kävisi juuri niin! Ja kyllähän se sitä henkistä taakkaa toisaalta helpottaa, jos jotain löytyy ja asiaa aletaan korjaamaan. Meille kaikille yhteinen onni on, että asumme Suomessa jossa tutkimukset ja hoidot ovat aivan huippuluokkaa!

Sinulla on sama vieras kylässä kun meilläkin. Eiköhän anneta tädille kenkää ja häädetään se piiiiitkäksi aikaa matkoihinsa! Menköön vaikka jonnekin sellaiseen kotiin, jossa sitä oikeasti kaivataan.

Istupa Apila alas ja pohdi mielessäsi viisi sellaista asiaa joista olet erityisen onnellinen. Se auttaa yleensä pahimpiinkin fiiliksiin. Ja huomaat, miten paljon elämässäsi on ihania asioita!

Kaikkea hyvää päivääsi,

Kepardiina

Vierailija
45/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun meidän pino on niin aktiivinen. :)

ED, mekin ollaan julkisella hoidossa, ja odottelua siis luvassa. Tosin en tiedä miten pitkät jonot täällä pohjoisemmassa on. Ajattelin kuitenkin, että julkisen jonoon, ja sit jos tuntuu, että ei malta odottaa niin käy välissä yhden hoidon tekemässä yksityisellä. Yksi IVF kuitenkin maksaa yksityisellä lääkkeineen " ihan sikana" - siis ainakin mun mittapuun mukaan, eli ainakaan kovin moneen hotitoon ei rahkeet riitä. Mutta oma jatkoni varmistuu sitten laparoskopian jälkeen. Ensi vuodelle menee joka tapauksessa, ja se lääkekatto yhtenä vaikuttavana tekijänä.

Vaikka vauvasta on haaveiltu jo pitkä tovi ja sitä plussaa odotettu niin toivoisin osaavani nauttia elämästä myös muuten. Eli esim. jos tehdään niitä rankempia hoitoja niin välissä voisi jonkun kuukauden aina huilata. Koska varmaan ovat hekisesti rankkoja. Jos vaikka sillä tavalla se kuuluisa stressi pysyisi vähän paremmin kurissa. :)

Tuisku, miten lääkärissä meni?

Tuittu, se laparoskopia on siis kolmen viikon päästä. Sitä ajattelen semmosella pessimistieipety -asenteella, eli yritän varautua siihen todennäköiseen uutiseen, että tukossa ovat. Eikä siinä mitään, kun niitä hoitoja kuitenkin on olemassa. Jotenkin vaan kurja ajatus, ettei voitais IKINÄ saada luomuna vauvaa. Mitäs sun ovisprojektiin kuuluu?

Kannanpa korteni myös tohon mieskeskusteluun. Meillä mies toivoo vauvaa ihan yhtä paljon kuin minäkin, on toivonut alusta asti. Mutta kyllä sen vaikeeta välillä ymmärtää mun itkuja, kiukkuja ym. Ei kyllä käy kateeksi, koska välillä on päiviä, ettei mun kans voi osata olla " oikein" , siis kun oikein tympii niin mieshän se on joka siitä eniten kärsii ja jolle kiukuttelen (monesti sitten ihan eri asiasta kuin tästä lapsettomuudesta).

Kepardiina, kyllä se niin on, että jos torvet on tukossa niin sit keinohedelmöitys on ainoa vaihtoehto. Minä kävin siinä tutkimuksessa pari viikkoa sitten (mulla se ei tosin onnitunut). Kyllä siitä hengissä selviää, ja moni muuhan sanoo, että vähän vaan nippaili. Ota lääkettä etukäteen. Tsemppiä! Ja onnea hääpäivänpäättämisen johdosta!

EE - toivottavasti sinä aloitat sen plussa-aallon!! :)

Brooke, kyllä minäkin edelleen haaveilen useammasta kuin yhdestä lapsesta. Toivoittavasti piinailu tuottais tuloksen!! bdbd

Apilalle iloisia ajatuksia ja rutistus!

Ja Oona, kiva jos kirjoittelet meidän kans!

Olikohan muuta... En ainakaan muista, huiskutuksia kaikille ensikoille tasapuolisesti!

amalia

Vierailija
46/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin aukiolo tutkimus elokuussa. Kyllä siitä hengissä selviää.. :) Mun mielestä pahinta oli se kun katetrin palloon laitettiin ilmaa että pysyy paikalla ja se tuntui inhottavalta kun nestettä ruiskutettiin varsinkin sille puolelle joka oli hiukan tukossa. Mutta se auttoi siinä mielessä että myös tukossa ollut puoli on nyt täysin auki.

Rohkeasti sinne vaan! Se mikä ei tapa, vahvistaa!! :)

Me ollaan menossa yksityiselle hoitoihin. Niissä tosiaan on hinnat korkealla mutta onnistumis prosentti on niissä 80-90% Kun julkisella puolella on huonompia.

Yksityiset klinikat satsaa vain kyseisiin hoitoihin mutta julkisella on paljon muitakin asiakkaita.

HUOM!!! En halua tässä haukkua julkista hoitoa!!! Se on vaan oma kokemus. Ja päätimme mennä yksityiselle koska emme halua odottaa 2 vuotta ja jos epäonnistuu niin taas vuosi lisää..

Tsemppiä kaikille. Palailen taas... :)

Vierailija
47/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brooke, vieläkin siis piiiiiiinaaaa =) Pidän peukkuja!!

Killalle pahoittelut tädistä, sorry, tulee vähän myöhässä, mutta on ollut niin kiireitä etten ole ehtinyt teitä moikkaamaan. Ja luotan suhun tossa pinon rakentamisessa, mulle käy kaikki =)

quiero oli myös piipahtanut meitä katsomaan. Onse uskomantonta, että siellä sä vaan pikkuq:n kanssa olet ja tuntuu, että siitä sun plussasta ei olis vielä kauaakaan.....hui. Samoin huiskutus pepsimaxille ja nasutin:ille =)

Naksu: onko jännitys jo huipussaan? Hyvin se menee, ei kandee jännätä =)

Ja moolikin on löytynyt! Onnea uuteen kotiin ja haleja masennuksen keskelle. Kyllä se vielä iloksi muuttuu kun saat sen oman nyytin kotiin =) Ja toivottavasti jo ennenkin sitä.

Trixie: selvisikö se syy miksi vatsaontelossa oli verta? Endoa? No, mutta kiva että hoidot lähtee tästä etenemään. Tiedätkö mitä hoidot maksavat ava-klinikalla? Mulle suositeltiin sitä just viime viikolla, jos ei jaksa tätä julkisen rumpaa käydä läpi.

ElisaDaylle pahoittelut ¿tuomiosta¿. Mutta pääasia että syy alkaa selvitä, siitähän on aina nopeampi tie onnistumiseen =) Uskotaan ja luotetaan, eikö?

Hei Oon@!! Tsemppiä isoihin valintoihin =)

milka1: mun mielestä on hyvä, että on joku paikka missä voi vapaasti märehtiä omaa kurjuuttaan ja pahaa oloa. Eli älä huoli jos olet niin tehnyt. Mäkin on ehtinyt monet ¿itkut¿ täällä itkeä ja aina on löytynyt olkapäätä. Tää on vaan paras porukka ja jaksaa aina kannustaa =). Vinkki kirjoitteluun: avaa word tms. tyhjä sivu palstan viereen auki niin voit sekä kirjoittaa että lukea yhtäaikaa, eikä jää kenenkään juttu kommentoimatta =) Sitten vaan copy+paste juttu sivuille. (Tuittu olikin jo neuvonut samaa.....)

Jessica: mullakin on taaksepäin kallistunut kohtu ja ssg ei ollut kivulias. Toivotaan ettei sullakaan.

Kepardiinallakin etenee hoitoihin pääsy hyvällä vauhdilla. Sen ssg:n ei pitäisi olla mikään iso juttu, mutta muista ottaa buranaa annos n. 1 h ennen toimenpidettä. Se rauhottaa. Ja ihanaa, saat ryhtyä hääjärjestelyihin =)

apila ((((halaaaaa)))), voih. Tiedän niin miltä susta tuntuu. Olin siellä samassa kuopassa sen eka inssin jälkeen kun menkat tulikin. Monta päivää siinä itsesäälissä rämpiessä meni ja työkaverien vatsankasvatus itketti ja kaikki oli kamalaa. Mutta sitten mä sieltä taas nousin ja tämä ¿taukokierto¿ on mennyt nyt ihan ok, en edes tiedä mikä kp on menossa. Rutistus sulle vielä ja uskotaan, että täältä me vielä noustaan....!!!

ON: mieli siis vaihteeksi taas ihan hyvä =) Taisin jo jossain vaiheessa kertoakin että olen aloittanut kaksi uutta harrastusta, toinen on urheiluharrastus ¿ oikein joukkuepelaamista ja toinen on järjestötoimintaa. Olen niin innoissani, että en ole jaksanut omaa elämää surkutellakaan. Ja hyvä niin, kerrankin. Odottelen siis seuraavat menkat ja inssi nro 2 toteutunee marraskuun loppupuolella.

Kylläpä mä taas kirjoittelin, vien koko sivun.....Pitäis käydä useammin niin ei kertyisi tällaista romaania. Huiskutus kaikille!!

t. Afternoon

Vierailija
48/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiviikossa jo mennään enkä ole ehtinyt sanaakaan kirjoittelemaan. Kunpa joku vois ottaa edes puolet tästä kaikesta kiireestä, niin jäis aikaa huvittelullekin.

En edes yritä muistaa mitä viikonloppuna tai alkuviikosta on kirjoiteltu. Siihen ei tämän enskan kapasiteetti juuri nyt riitä. Paljon on ollut kirjoitettavaa ja SE ON IHAN SUPERKIVAA! On tosi ihanaa, että tälläkin enskapuolella on vilkasta keskustelua. Ja vielä ihanampaa siitä tekee se, että kaikki asiat voidaan keskustella hyvässä hengessä.

Yritän olla aktiivisempi tulevina päivinä. Voi olla turha toivo, mutta yritetään kuitenkin. Tsemppiä tasapuolisesti kaikille ja jaksuhaleja pahaan oloon.

ON: Torstaina taisin kirjoitella viimeksi ja odottelin jo tädin vierailua. Mutta, mutta... täti on eksynyt matkalla. Ei ole vilaustakaan näkynyt. Tänään on menossa jo kp 32/27-28. Ja voitteko kuvitella, en ole ehtinyt edes apteekkiin hakemaan pissitikkua. Yritän ehtiä sinne huomenna ja katsotaan sitten kuinka käy. Ei tässä oikein uskalla edes toivoa, kun ei sitä toivottua tulosta ole koskaan aikaisemminkaan tullut. Tässä myös yksi syy sille, etten ole apteekissa käynyt. Se negan saaminen on vaan yksinkertaisesti liian kamalaa. Nyt en vaan oikein ymmärrä tuota tädin eksymistä, kun kyllähän niiden lugejen pitäisi se eukko paikalle houkutella ettei kierto liikaa venähdä. Tai ainakin näin olen käsittänyt. Katsotaan ja ihmetellään...

~dese~

Vierailija
49/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaks [color=red]Apilalle[/color] oikeen iso piristyshali! Kyllä se masis ohi menee, usko vaan. Välillä sitä aina oikeen rypee kunnolla, mut sit on vaan yks suunta ja se on ylöspäin :o) Samaan syssyyn samat halit [color=red]Milkalle/Oonalle[/color]: hyvä kun jossain pääsee purkamaan mieltään ja samaan kannustusta/palautetta. Kukaan ei todellakaan täällä tuomitse tai osoita syyttävällä sormella, että antaa palaa vaan jos siltä tuntuu ;o)

[color=red]Tuiskutiusku[/color] miten meni se sun lääkäri? Saitteko tietoo jatkosta?

[color=red]Tuittu, EmmaEmilia ja Kepardiina[/color] kirjotteli ovistikuttelusta. Mä oon ite tikutellu viime syksystä Mammaksin tikuilla ja joka kerta oon saanu kaks viivaa tikkuun. Nyt oon tikuttelun kyllä lopettanu, kun mielestäni oon oppinu tunteen omat ovistuntomerkit. Oireet tulee mulla kyllä ihan selvästi joka kerta noin 2 viikkoo ennen menkkoja.

Mut nyt sain kyllä uutta ajateltavaa kun EmmaEmilia kerroit, että sulla ovis saattakin tapahtua jo ENNEN viivoja. Nostatti meikäläisen toiveita ja pisti vähän miettiin :) Hyvähyvä! Täytysköhän muuttaa ajotusta ;o) Mun maratonkierroilla kun toi jokatoinenpäivä- tahti saattaa olla jokusen kerran liikaa. Miehellä ois kyllä omasta mielestään juhlapäivät ;O)

[color=red]Brooke[/color] kirjotit sun pitkistä kierroista. Mulla oli pillereitten lopettamisen jälkeen kierrot sellaset reilut 100 päivää kaks ekaa vuotta eli oon TODELLA tyytyväinen näihin mun 40-50 päivän kiertoihin. Kaikki on niin suhteellista. Mutta mulla kesti sitten hieman toi pillereistä palautuminen... grrr..

[color=red]Kepardiinalle[/color] vielä siitä aukiolotutkimuksesta. Mullekin sanoi lääkäri, että jos munanjohtimet on tukossa, niin ainoa vaihtoehto on just koeputkihedelmöitys. Siittiöthän ei pääse muuten perille asti jos ne torvet on tukossa. Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin. Kuten jo aikasemmin kerroin, niin se itse toimenpide ei mulla ainakaan sattunut yhtään. Ennen toimenpidettä sain lihaksia rentouttavan lääkkeen ja sitten piti ottaa särkylääkettä ennakkoon. Jälkeenpäin ei mitään vuotoja tms.

Kommenttia miesasiaan: meidän huushollissa se aktiivinen osapuoli on ollut mun mies, joka on potkinut persiille meikäläistä näissä tutkimusasioissa. Ite pelkäsin aika paljonkin alussa, että mitä ne lääkärit sanoo. Miehellä on kova halu saada oma lapsi ja ilmoitti heti tutkimusten alussa, että loppuun asti mennään. Sittenpähän ei tarvitse katua jälkeenpäin, ettei olisi tehnyt kaikkea tehtävässä olevaa tän asian eteen. Jos ei hoidot auta, niin sitten hän on valmis antamaan kodin adoptiolapselle. " Vaikka lapsi ei ole biologinen, niin hän on kuitenkin yhtä paljon oma" -oli mun miehen sanat, ku asiasta joskus keskusteltiin.

Taas tuli tarinaa... Huiskuheilutuksia kaikille pinolaisille!

Piggeliina

Vierailija
50/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Desejo ja Brooke!!! Teillähän on selvästi lievät piinailut menossa. Maltatteko piinailla kauankin?

Älkää kaivako kahvikuppeja tätiä varten esille, lähettäkää se naapuriin!!!

Vierailija
51/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään en taida ehtiä kirjoitella ihan samanlaisia romaaneja kuin eilen...

Vilkutuksia kaikille, Tuiskutiuskulle, Milkalle, Tuitulle, Killalle, Vannikselle, Jessicalle, Brookelle, Amalialle, Aftikselle, Triixielle, EE:lle, Kepardiinalle, Desejolle ja Piggeliinalle - teidän kommentit kyllä piristää kummasti! (sori jos unohdin jonkun...) Sekä toki myös teille " vanhoille" , Quierolle ym., jos olette vielä paikalla! Halauksia myös kaikille mua tsempanneille! On aina ihanaa lukea tuollaisisista onnistumisista, mistä Tuittu kirjoitteli, että joku oli toisella palstalla plussannut heti ekasta icsi:stä - välillä on niin vaikea uskoa, että sellanenkin ihme vois tapahtua! Ja tosiaan, yksi ainutkin siittiö voi riittää. Olen kyllä vieläkin vähän pihalla niistä tuloksista, en tiedä, onko meillä (tai siis mun miehellä...) nyt sitten ainuttakaan täysin priimaa, liikkuvaa simppaa vai onko ne harvatkin täysin toimintakyvyttömiä. No, eiköhän asiat vielä selkiydy noissa jatkotutkimuksissa.

Amalia, joo, ihanan kallista on käydä hoidoissa yksityisellä... Ei kyllä olis meilläkään niihin yhtään ylimääräistä. Välillä ahistaa, kun joutuu odottelemaan ja odottelemaan, ikään kuin ei ois jo muutenkin odottanut jo ihan tarpeeksi, mutta pitäis kai myös tuntea kiitollisuutta siitä, että ylipäätään on mahdollisuus kaikkiin hoitoihin myös julkisella. Hurjaa, että jos oltais oltu samassa tilanteessa esim. siihen aikaan, kun ollaan itse synnytty tai jopa n. 15 vuotta sittenkin, meillä ei ilmeisesti olis ollut muuta mahdollisuutta kuin tyytyä kohtaloomme lapsettomina. Eihän sitä, tietty, voi tietää, miten tässä nytkään käy, mutta itseäni ainakin helpottaa just se, että tietää edes yrittäneensä kaikkensa. Niin pelottavilta kuin kaikki hoidot kuulostaakin...

Voi apila, tiedän nuo fiilikset liiankin hyvin... Halauksia sinne, tuohon ei varmaan auta mikään muu kuin käpertyä peiton alle ja hemmotella itseään vaikka suklaalla tai mikä nyt ketäkin lohduttaa... ja, niin tyhmälle kuin se kuulostaakin, huomenna on varmaan jo vähän parempi olo, kunhan pahimmat tätifiilikset on takanapäin.

Ja kuten Killa, en toki minäkään tarkoittanut ruikutuksestani huolimatta, että nyt olisin tässä mitään eroa harkitsemassa... mutta kuten kaikki varmaan tietävät, monenlaisia fiiliksiä ehtii mahtua aina pitkiin parisuhteisiin!

Testatkaa jo, Dese ja Brooke!!! Voin ihan vilpittömästi sanoa, että välillä näissä palstoilla ei ole voinut välttyä pieneltä kateuden pistolta (eikä aina niin pieneltäkään...), kun on esim. vauvakuume-enskoista lukenut jonkun plussanneen heti ekasta kierrosta tms., mutta tänne puolelle toivon kyllä niitä plussia ihan täydestä sydämestäni! Siis ei niin, ettenkö olisi iloinnut niitten ekasta plussanneittenkin puolesta, mutta sellaisissa tapauksissa siihen iloon tuppaa aina sekoittumaan pieni rippunen kateuttakin, jos on itse kuumeillut jo kuukausia tai vuosia, kuten varmaan tiedätte. Tänne niitä plussia todellakin kaivattais...

Huomisiin!

Elisa Day

Vierailija
52/80 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepardiina kaunis ja rohkaiseva runo! Yleensä olen inhonnut Tabermania tyyppinä (elähtänyt naisten appelsiini-ihosolvaaja;) mutta pitäisi varmaan perehtyä tuotantoonsa enemmänkin.

Ja kivaa että teillä häät tulossa! Yksityisistä klinikoista: niille ei yleensä ole jonoa sitten enää kun on sen ekan suunnittelukäynnin saanut.

Täällä on useampikin kirjoitellut aukiolotutkimuksesta, tarkoitatte sillä siis munanjohdintutkimusta? Taitaa olla yksilökohtaista miten iso juttu se on, mulla se ei ollut edes sen verran kivulias kun mun inssit välillä on, kivaahan se ei ole, mutta kun ei tätä luomuautuudessa missään vaiheessa ole harrastanut niin pieni kipu ja vaivalloisuus jotenkin kuluu asiaan:). Mutta en tietty halua väheksyä sillä joillekin se varmasti voi olla iso tai pelottava operaatio!

Desejolle ja Brookelle minultakin peukkuja piinaan, olisitteko te ekat nyt tästä joukosta?! Amalialle tsemppiä laparoskopiaan, toivotaan että uutiset sieltä olisivat hyviä. Apilalle rohkeaa mieltä joka toivottavasti taas tulee pian takaisin!

Joo mä avasin nyt kans toiseen ikkunaan tän vastausikkunan, olen itse asiassa aika kokenut koneen käyttäjä monessakin mutta tässä oli joku oikosulku:).

Trixie mitä tarkoitat sillä, että onnistumisprosentti yksityisillä 80-90%? Mun tietojen mukaan ivf:ssä hedelmöittymisen todnäk on 30% ja inssissä 10-15%. Vai meinaat että hoidettavista naisista niin moni tulee lopulta raskaaksi? Se varmaan onkin totta.

Kiitos Afternoon, Brooke, Emmaemilia ja Piggeliina (oliko joku muukin?) rohkaisusta, ja Vannis tsempistä lääkäriin. Ja olet tosi oikeassa Afternoon kun aloitat uusia harrastuksia! Jotain sellaista mäkin olen ajatellut että pitää tehdä, ja yhden itse asiassa kesällä aloitinkin.

Olenkin miettinyt miten miehet suhtautuvat lahjasiittiöiden käyttöön, hienoa Emmaemilia että sinun siippasi ymmärtää mikä on vanhemmuuden todellinen pointti, siis lapsen rakastaminen.

ON: tänään pitkästä aikaa lääkärillä oli kivaa kerrottavaa. Olen kuulemma nyt parantunut (fyysisesti) keskenmenosta, yllättävänkin äkkiä, ja kaavintaa tms ei tarvinnut. Kohdun limakalvo oli niin nätti että hihkuivat hoitajan kanssa innosta:). Sitten vaan odottelemaan menkkoja, ja toivomaan ettei se ovis pieni (joka km:n jälkeen on erityisen hyvä yleensä) osuisi joulunpyhiin, jookos...

Hyvää yötä!

Vierailija
53/80 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen päivän ensimmäinen kirjoittelija! Siltä se nyt kuitenkin pahasti näyttäisi. Missäs kaikki oikein luuraavat?

Aluksi pahoittelut, että unohdin eilen kokonaan onnitella Kepardiinaa naimisiinmenopäätöksestä - siis, onnittelut sinne! Hienoa, että saat vähän muutakin ajateltavaa tän kuumeilun lisäksi. Me elellään vielä ainakin toistaiseksi täällä synnissä ;) eli avoliitossa...

Hienoa, Milka, että olit toipunut niin hyvin ja toivotaan, että pääset sitten ensi kierrosta taas yrittämään, kun km:n jälkeen tosiaan voi olla erityisen hyvät mahdollisuudet onnistua. Luulisi, että sullakin olisi jo ollut ihan tarpeeksi epäonnea näissä asioissa...

Käykö kukaan muu muuten vielä lueskelemassa vauvakuume-enskojen kuulumisia? Vai lisääkö se vain omia paineita/ahdistusta? Siellä oli äskettäin hoyt plussannut, hänkin ehti jo jonkin aikaa kuumeilla. Ja Sara-Marialle oli tullut km... :(

Meillä ei vielä olla niin pitkällä, että oltaisiin mietytty lahjasolujen käyttöä, yritetään nyt ainakin alkuun niillä omilla, jos suinkin mahdollista. En osaa vielä yhtään kuvitella, miten mies suhtautuu niihin - voisin kuvitella, että vois tuntuakin aluksi oudolta ajatukselta. Itse haluaisin kyllä kokeilla kaikki mahdollisuudet, jos nyt alkaa näyttää siltä, ettei omilla geeneillä onnistu.

Sitten vähän ON: nyt alkaa näyttää siltä, että mussakin saattais olla jotain " vikaa" , joten eipä mikään ihmekään, jos ei meillä onnistu... Kävin sairaalassa uusissa verikokeissa, koska ekassa oli ilmennyt jotain. Prolaktiiniarvo oli kuulemma " vähän koholla" , mutta eivät suostuneet kertomaan, mistä se sitten voisi johtua tai miten vaikuttaa raskautumiseen, paitsi kai sillä tavalla, että tädin vierailut saattavat olla epäsäännöllisiä. Tietäisikö kukaan tästä aiheesta enemmän? Yrittivät kyllä vakuutella, ettei tämä nyt välttämättä vielä tarkoita mitään, mutta ei kai sitä nyt huvikseenkaan uudestaan testata?! No, siitäkin kuulee tulokset sitten viimeistään ensi kuussa.

Tän kuun kierto on kyllä ollutkin tosi ihmeellinen, kuten olen täällä tainnut aiemminkin tilittää... Ja taas, joku ihmeellinen pieni ääni käskee testata, josko olisikin kysymys siitä... Mutta ei voi olla! Miten me voitais vielä onnistua luomusti! Ensin oli n. 3 päivää tuhrua (yleensä 1-2 tai ei yhtään), nyt on kp 28/28-30 (tai 23-32, kerran on tullut tuollaisetkin kierrot, mutta useimmiten on pysytellyt noitten parin päivän sisällä) eikä oviksesta tai mistään muustakaan ollut mitään oireita. Ainoastaan nännit on ihan sairaan kipeet ja lämmöt on kohonneet vasta viime päivinä! Muuten en todellakaan vielä hötkyilisi mitään, mutta kun huomenna olis tiedossa vähän juhlimista... ja niin epätodennäköistä kuin tuo raskautuminen onkin, en sittenkään haluaisi ottaa mitään riskejä.

Mutta ehkäpä juuri tuo prolaktiiniongelma aiheuttaa nyt tällaisia kiertoja? Lääkärien mielestä vaan mulla on aina ollut niin säännöllinen kierto, vaikka ei toi musta hirveän säännölliseltä kuulosta... Tosin joskus vuonna 1 ja 2 ennen e-pillereitä mulla oli oikeasti säännöllinen, lähes kellontarkka kierto, joka ei ole sen koommin yhtä tasaiseksi palannut. Samanlaista olen kuullut muiltakin käyttäjiltä. Vaikka olisin tiennyt tästä ennen käyttöäkin, se olisi tuskin vaikuttanut mihinkään silloin teininä, kun halusi ennen kaikkea ehkäistä mahd. raskauden mahd. tehokkaasti, mutta silti olen sitä mieltä, ettei pillereittenkään " vaaroista" puhuta tarpeeksi. Kaikille niitä määrätään kuin karkkia ja vakuutellaan, ettei niistä seuraa mitään haittoja, vaikka useimmat, joitten kanssa olen puhunut, ovat kuitenkin havainneet ennemmin tai myöhemmin kaikenlaisia haittoja! Joko jo pillerien syönnin aikana sivuvaikutuksia tai sitten käytön lopettamisen jälkeen juuri tällaista kierron sekoittumista. Toki monelle ei varmaan tule mitään ongelmia ja raskautuminen onnistuu heti, kun jättää ne pois, mutta aina välillä on tullut mietittyä, voisiko niilläkin sittenkin olla jotain osuutta asiaan. Mullekin yksi (mies)lääkäri vaan naureskeli, kun kerroin pohtineeni vaihtoehtoisia ehkäisymuotoja, että " on se vaan kuule parempi syödä pillereitä kuin tehdä kymmenen kakaraa, ehe ehe..." Ja toinen (mies) suhtautui tosi aggressiivisesti, kun kerroin jossakin vaiheessa olleeni muutaman kuukauden syömättä niitä (kun ei ollut tarvetta ehkäisyyn), että " ei niitten käyttöä nyt voi niin vain lopettaa" - ihan kuin mulla ei olisi itse oikeutta päättää, mitä myrkkyjä kroppaani tungen!

Jokos Brooke ja Dese olette testanneet?

Sori, tuli taas vähän romaania.... Toivottavasti jaksoitte lukea edes osan. Huiskutukset kaikille!

ED

Vierailija
54/80 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=teal] Mä oon nyt ihan tositositositosi pahoillani, tulee taas omaa napaa vaan mutta kun ei ehdi... Anteeks!!!! [/color]

[color=fuchsia] Eli: Kauan odotettu ensikäynti takana. Sisätutkimus tehtiin: taaksepäin kallistunut kohtu (sen jo tiesinkin) -> ei vaikuta raskautumiseen. Ulta: Kaikki oli ok, paitsi että siellä oli joku myooma (?) joka on kuitenkin vaaraton ja sellaisessa paikassa, ettei vaikuta raskautumiseen. Sitten kun menkat alkaa, pitää mennä verikokeisiin (meidän molempien), joitan arvoja katsotaan. Sitten varaan myös aukiolotutkimukseen ajan ja se tehdään kp6-10. Lääkäri sanoi, että kun olen niin hoikka (as if!!!), voi mun kohdun limakalvo olla jotenkin " epäsopiva" raskautumiseta ajatellen. Se sanoi, ettei mulla oo rasvakudosta, joka vaikuttaa taas siihen limakalvoon ja sen laatuun. Hassua!!! Meinas myös, ettei ne mun tuhruttelut ennen menkkoja ihan " normaaleja" ole. " Vika" on siis mussa, miehen egoa pönkitti kehumalla taas sen tavaraa =). Eli näillä mennään, mikäli aukiolotutkimuksessa ei ilmene mitään, aloitetaan hoidot hormonituetulla inseminaatiolla. Mä vaan kummastelen, että mitenkä se voidaan sitten heti tehä kun eiks niitä hormoneja yleensä vedetä kierron alusta asti?! No, näin kuitenkin sanoi, että inssiin mennään sit heti jos kaikki ok. Jaiks, mä niin toivon että röörit ois auki!!! Muuten on edessä pitkä ja kivulias jonotus ivf:ään. [/color]

[color=teal] Kiitos jos jaksoitte lukea mun itsekeskeistä pölinää, koitan ehtiä jossain vaiheessa perehtymään pinoon paremmin! [/color]

[color=fuchsia] Tsemppiä kaikille hirmusti!!! [/color]

Vierailija
55/80 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen lääkärikäynnin jälkeen sain sen verran voimakkaan migreenin, etten päässyt teille kirjoittelemaan kuulumisia. Niitä oli joku kaipaillut ja hyvältä tuntui myös teidän tuki, kiitos :)

En ollut käynyt perustutkimuksissakaan useampaan vuoteen, niin otettiin samalla papa ym. Sitten tehtiin hmm. " sisä" ultralla tutkimukset ja lääkäri sanoi, että kohtu on normaali ja limakalvot erittäin otolliset. Munasarjoissa oli hieman enemmän rakkuloita kuin normaalissa (yli 5), mutta se ei hänen mukaansa aiheuta ongelmia. Hän sanoi, että siitä todennäköisesti johtuu se, että minun kierrot ovat suht. pitkiä 34-41.

Seuraavaksi toimitetaan miehen simppanäytteet ja sen jälkeen pohditaan jatkoa. Hän sanoi myös, että tutkitaan mies ensin, ennen kuin jatkotoimenpiteisiin ryhdytään. Jos miehen siittiöissä ei ole vikaa, niin sit mennään aukiolotutkimuksiin.. joista täällä olikin puhetta.

On kyllä huojentunut olo, ettei mitään endoja tai myomia löytynyt. En niitä kyllä epäillytkään, mutta kuten sanoin, niin kauhukuvissa tulee mieleen vaikka mitä.

Nyt on itsellä parempi ja jotenkin rauhallisempi olo. Lääkäri oli ihanan rauhallinen ja sai itsellekin varman olotilan. Ei ole yhtään paniikkia, vaan yritetään antaa ajan kulua. (Huom! olotila tällä hetkellä. Kuten tiedätte se saattaa muuttua tosi nopeestikin)

Tuisku kp 9

Vierailija
56/80 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai onko tuo nyt niin pitkä aika, kun viikon verran olen pysytellyt pois. Mutta pitkältä tuntuu, kun olette saaneet pitkät pinot aikaiseksi, ja paljon kaikenlaisia kuulumisia löytyi!

Nyt tulin kuitenkin käymään, kun oli uutisia kerrottavana. Saatiin tänään simppatestin tulokset, ja sen mun loppukierron verikokeiden tulokset. Verikokeet on vissiin ihan ok, vaikka lekuri oli kyllä sanonut miehelle, että mä voisin vielä soittaa ja jutella itse sen kanssa niistä. Mutta periaatteessa ok. Ja miehen simpat oli hyvät, 135 miljoonaa ja 65% liikkuvia. Ainoa oli, että ilmeisesti jotain vasta-ainetta niissä löytyi, mikä saattaa vaikuttaa hedelmöittymiseen. Mutta käytännössä nämä kaikki tulokset mitä on kerrytetty tarkoittaa sitä, että inssi ihan luomukiertoon ilman sen kummempia hormoneita on meillä se eka hoito. Lääkäri oli miehelle vaan sanonut että jutelkaa kotona ja tehkää sitten päätöstä - no me juteltiin ja saman tien päätettiin että turha tässä nyt on enää kotikonstein vääntää, kun ei melkein 2 vuodessa ole mitään tulosta tullut. Siispä soitan huomenna ja kyselen, että miten edetään.

Noniin, itsekkäästi olin pitkään pois linjoilta ja heti palasin paukuttamaan omia kuulumisiani. Sorry!

Jos nyt kuitenkin vähän koitan kommentoida muutakin. Tosi monella onkin ensikäynti lähestymässä ja jo ollut. Naksulla ainakin on aisat vierähtäneet kunnolla eteenpäin. Kiva kuulla, että kaikki tähän mennessä on niin kuin pitääkin.

Myös ainakin aukiolotutkimuksesta oli ollut juttua. Mä kanssa jännäsin etukäteen, kun olin lukenut että se voi sattua tosi paljon. Turhaan kuitenkin jännäsin, ei tuntunut oikeastaan missään, asteikolla 1-10 ehkä 1,5. Otin 600 mg buranaa etukäteen, illemmalla vähän vihlaisi, mutta olin illalla työpaikan edustustilaisuudessa, ja pärjäsin ihan ongelmitta. Eli ei voi sanoa, että olisi ollut paljon kurjempaa kuin ihan tavallinen papa-koe.

Onnea Kepardiinalle hääpäivän päättämisestä! Hyvä ratkaisu, ja toivotaan että tuo toimii samalla tavalla kuin kireiden farkkujen ostaminen :)

Myös Milkalla oli hyviä uutisia. Toivotaan, että saat joulun aikaan jo rauhassa kasvatella hedelmöittynyttä solua siellä kauniissa limakalvossa :)

Missäs piinailijat elikkäs dese ja Brooke on: ei saa kiusata vaan pitää tulla kertomaan mitä kuuluu!? Ja ElisaDaylla oli kanssa jännäilyt menossa. Ihan samaa olen miettinyt noista pillereistä: aika vähällä perehtymisellä asioihin tulee tungettua vuositolkulla pillereitä napaan. En nimittäin puolella lauseellakaan miettinyt silloin kuin pillerit aloitin, että voisiko niistä olla jotakin haittaakin. Vasta siinä vaiheessa kun lopetin vuosi sitten maaliskuussa pillerit ja menkat alkoi odottaa itseään aloin miettiä, että onko sittenkään fiksua pelleillä niiden hormoneiden kanssa vuositolkulla. Siitä olen kyllä edelleen kiitollinen, että nuo näppylät pillerit pitivät pois. Nyt olen 1,5 vuotta taistellut aina kierron vaiheiden mukaan eriasteisen, mutta lähes koko ajan karmean aknen kanssa, ihan kuin olisin 15-vuotias.

Lopetan nyt löpinät ja annan muillekin tilaa. Ihanaa olla taas linjoilla lueskelemassa teidän kuulumisianne!

Bianco

Vierailija
57/80 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirettä pitää, mutta ehdinpäs jotain kirjoittamaankin! :)

[color=1874CD]Naksu[/color]: eli toistaiseksi ei ainakaan ihan kehnoja uutisia! :) Aika jännä muuten toi laihuuden vaikutus! No itellä ei oo sitä ongelmaa, kun rasvakudosta on ihan riittävästi! ;) Toivotaan, että sulla on röörit auki! *bd*

[color=1874CD]Tuisku[/color]: sullakin toistaiseksi hyviä uutisia! Tsemppiä jatkoihin! Kurja toi migreeni! :/

[color=1874CD]Kepardi[/color]: Pahoittelut tätsästä! :( Toivotaan, että häiden suunnittelu vie ajatuksia pois vauvailusta ja " vahingossa" plussaat! ;)

[color=1874CD]Brooke[/color]: *bd*

[color=1874CD]Apila[/color]: voi kurjuus eli pahoittelut tädistä sinnekin! Tiedän niin hyvin noi tunteet, kun kuulee raskausuutisia ja tuon lekuri-jännityksen! Toivotaan, että helpottaa kun lopulta pääsette sinne tutkimuksiin!

[color=1874CD]Aftis[/color]: moikka vaan sullekin, käyhän useammin! :) Kiva että sulla on kivaa tekemistä!

[color=1874CD]Dese[/color]: ettet vaan ois eka, joka tän puolen Ensikoista nappaa sen plussan... *bd*

Ihanat miehet teillä [color=1874CD]Amalia[/color] ja [color=1874CD]Piggeliina[/color]! Ois kyllä kiva, jos mies ois oikein innostunut. Välillä tuntuu että tää on vaan ihan mun oma projekti, vaikka eihän se niin ole. Mies ei nimittäin ikinä tekisi mitään vaan mua miellyttääkseen... ;) No kukin tavallaan, hyvä että ollaan sentään tässä tilanteessa! :)

[color=1874CD]Milka[/color]: no olipa kiva kuulla sulta kivempia uutisia, kuin aikoihin! :) Kerrankin saa toivoa menkkoja jollekin! :D

[color=1874CD]Elisa[/color]: kiva kun kerroit noita kuumeilupuolen uutisia! En ole siellä nyt ehtinyt/jaksanut paljon käydä lueskelemassa, kun melkein kaikki kaverit siirtyi tälle puolelle sieltä. Huh, sullahan on jännät paikat! Koska testaat?! *bd* Mulla on muuten aina ilman pillereitä ollut epäsäännölliset kierrot, joten melkein odotan aikaa, kun taas saan aloittaa pillerit (mieluiten parin muksun jälkeen)! ;) Silloin ainakin tiesi kellontarkasti, koska menkat on.

[color=1874CD]Omaa napaa[/color] vielä sen verran, että ei uutta auringon alla, kun kp vasta 5/28-40 (voi itku tätä alkukierron tylsyyttä...) Viikonloppuna tapaan onneksi maailman ihaninta kummityttöä (2v). Sitä aina ajattelen, että jos kävisi niin huonosti etten omia lapsia koskaan saisi, niin onneksi mulla on tuo tyttö (ja siskonsa)! :) Se isompi likka toivoisi kovasti serkkua, kun heille ei kuulemma enää vauvoja tule! :D Ei vaan täti ole saanut sitä vielä toimitettua! ;)

Killa

Vierailija
58/80 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti. Veri vatsaontelon vuoti jostain... Muista nyt... :) Se poltettiin tähystyksessä. Ei tuntunut miltään... :) Se asia on nyt kunnossa.. :)

Ava-klinikan Hinnastosta: Taitaa löytyä helpoiten ava-klinikan sivuilta netissä.

HINNASTO 2006

Toimenpide

Hinta

Omavastuu

Lapsettomuuden perustutkimukset

Ensikäynti, sisältää gynekologisen

ultraäänitutkimuksen

Siemennesteanalyysi

Maksuton

130 ¿

105 ¿

Munatorvien aukiolon tutkimus eli SSG

191 ¿

126 ¿

Muut tutkimukset

Infektioverinäytteet (Hepatiitti ja HIV)

76 ¿

54 ¿

Kivesbiopsia, neula

385 ¿

246 ¿

Hedelmöityshoidot

Keinohedelmöitys eli inseminaatio*

233-584 ¿

175-383 ¿

Koeputkihedelmöitys eli IVF*

1607-2061¿

956-1224 ¿

Mikrohedelmöitys eli ICSI*

2376-2830 ¿

1415-1682 ¿

Pakastettujen alkioiden sulatus ja siirto*

727-1078 ¿

500-707 ¿

Munasolunlahjoitushoito*

5950 ¿

5084 ¿

Alkionkuoren avaus eli assisted hatching

315 ¿

315 ¿

Alkioiden pitkä viljely

425 ¿

267 ¿

Alkion kromosomitutkimus

1600 ¿

1600 ¿

Alkioiden tai sperman pakastus

290 ¿

290 ¿

Vastaanottokäynti 30 min

60 ¿

43 ¿

Lääkärin puhelinkonsultaatio/e-mail (15 min)

12 ¿

8 ¿

Psykologin vastaanottokäynnit

Yksilökäynti, 45 min

50 ¿

50 ¿

Yksilökäynti, 90 min

80 ¿

80 ¿

Parikäynti, 90 min

80 ¿

80 ¿

Raskauden seuranta

hedelmöityshoitojen jälkeen

Alkuraskauden, kohdun ja sivuelinten UÄ

- (<12 vko) sisältäen vastaanottokäynnin

96 ¿

56 ¿

Hinnat eivät sisällä lääkekustannuksia, jotka ovat noin 84-601 ¿ .

Hedelmöityshoidoissa noudatamme Kelan suorakorvausta, joten asiakas maksaa ainoastaan omavastuuosuuden*. Suorakorvausta ei enää myönnetä 40 vuotta täyttäneille tai sitä vanhemmille (ei hoidoista eikä lääkkeistä). Käytettäessä luovutettuja siittiöitä omavastuuhintoihin lisätään 300 ¿ .

Vierailija
59/80 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkimmäinen on omavastuu... Mut selvempi hinnasto ava klinikan sivuilla.. :)

Vierailija
60/80 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Killa: Voi kurjuus, kyllä ne alkukierron päivät osaa sitten olla ärsyttävän matelevia! Mut kyllä ne siitä taas lähtee rullaamaan, usko pois! ;) Ihanaa ku sullakin on tollasia lapsia, jotka saa sydämen lepattamaan! On ne lapsoset sitten ihania!!!

Tuiskutiusku & Bianco: Teilläkin homma etenee, hieno juttu! Peukkuja pidän teille molemmille! bd bd

Trixie: Jestas sentään, ymmärsinköhän ihan väärin ton hinnaston? Tuntuvat hinnat aika paljon suuremmilta ku esim. Väestöliiton hinnat... Pitääpä tarkistella tarkemmin ihan varmuuden vuoks, jos joutuu vielä ite turvautumaan yksityiseen...

Dese, Brooke: Peukkuja pidän myös teille! Tehän vielä jännäilette, eiks ni? Toivottavasti tärppää!!!

Eli tän verran ehdin " perehtyä" , nyt pitää mennä sänkyyn, jos tuo flunssa vaikka jossain vaiheessa paranis... Öitä, murut, palailen taas huomenna, paremmalla ajalla! =)