Työnantajia ärsyttää suunnattomasti tapani esittää palkkapyyntö
Olen sote-alalla (akateeminen, en siis hoitsu) ja työvoimapula on iso, töitä olisi valtavasti tehtävänä ja hakijoita paikkoihin vähän ja paikkoja on vaikea saada täytettyä. Olen useammassa työhaastattelussa sanonut, että voi tulla töihin, jos maksatte palkkaa x euron verran (300-400 euroa tarjotun päälle).
Sekunnissa näkee miten haastattelussa läsnäolevien esimiesten naama nyrpistyy ja tunnelma muuttuu hyvin kylmäksi ja nihkeäksi, epäystävälliseksi. Ja sanovat järkyttyneen loukkaantuneella äänellä, töykeästi, että eivät voi mihinkään sellaiseen edes harkita suostuakaan. Kuin kauhistellen miten edes kehtaan ehdottaa jotain niin törkeää. Totean rauhallisesti, että ok, en ota kiitos sitten vastaan tätä työpaikkaa ja kiitän haastattelusta. Tylysti ohjaavat minut ulos.
Mikä tässä oikein on, että tuntuvat jotenkin henkilökohtaisesti loukkaantuvan ja hermostuvan palkkapyynnöstäni tai siitä, että kerron, että alle tuon en tule töihin? Minusta on ihan normaalia valita työpaikka palkan mukaan. Eikä he ketään muutakaan ole saanut siihen paikkaan ja mitä olen jäänyt seuraamaan, niin yhäkin ne paikat on auki.
Kommentit (77)
Näin miehenä naureskelen teidän jutuille. Ei ihme, ettei naisille anneta korotuksia. Ei niitä korotuksia pyydetä, sanotaan vaan kylmästi että 500 euroa lisää tai lähden menemään. Naiset harvemmin lähtee. Miehet uskaltaa ottaa riskejä.
Kai olet laskenut kuinka paljon siitä 400 jää oikeasti lisää käteen kaikkien kohonneiden verojen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella palkat on budjetoitu ja niitä ei voi nostaa. Yksityisellä saat helpommin neuvoteltua korotuksen jos pystyt osoittamaan että pystyt vähintään 5x palkkasi+sivukulujen verran tuottamaan hyötyä yritykselle.
Olen julkkarilla töissä (en sotealalla) ja kyllä ainakin itse olen voinut neuvotella palkasta. Toki julkkarilla on omat rajansa, eikä palkkaava esimies useinkaan pysty yksin päättämään palkkatasosta, vaan hän joutuu hakemaan sille hyväksynnän ylempää. Perustelen oman palkkapyyntini ja yleensä perustelut menee läpi. Ensimmäiseen reaktioon ei kannata liikaa takertua, joka kerta minullekin on sanottu, että ei onnistu. Mietin etukäteen vähimmäispalkan, joka minun on ainakin saatava tai en ota tarjottua palkkaa vastaan. Yhden paikan olen torjunut siksi että työnkuva ja tarjottu palkka ei vastannut odotuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä rekrytoijat harmistuvat siitä, että esität asian kuin paikka olisi jo sinun ja nyt keskustellaan enää palkasta.
Usein työhaastattelussa keskustellaan palkkatoiveesta, miksi sitä ei saisi esittää?
Vierailija kirjoitti:
Kai olet laskenut kuinka paljon siitä 400 jää oikeasti lisää käteen kaikkien kohonneiden verojen jälkeen?
Enemmän se 400 euroa on verojen jälkeen kuin 400 euroa pienempi palkka. Mikä tämän vastauksen pointti on? Että ei kannata pyytää lisää liksaa, kun siitä maksaa enemmän veroja?
Yksityisellä puolella mahdollisuus neuvotella palkasta. Jossain voi kahden samaa työtä tekevän työntekijän palkka ero olla 500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma, että jos vaataavan sanoisin vaikka it-firman tai lakifirman työhaastattelussa, niin ei siellä pomojen ulosanti muuttuisi siitä töykeäksi ja kylmäksi vaan jos eivät haluaisi pyydettyä maksaa, niin kohteliaasti kertoisivat sen ja tunnelma pysyisi mukavana. Ap
Ei kannata kuvitella, että valkokaulusduunareita mielisteltäisiin työnantajien toimesta.
Se riippuu sen duunarin työnantajalle kantamasta rahasta. Kun hilloa ropisee tilille, työnantaja silittää myötäkarvaan. Ja tyhmähän se olisi jos ei niin tekisi, koska hyvää duunaria ei kannata usuttaa kilpailijalle.
t. asiantuntija IT-ala
Vierailija kirjoitti:
Helppo kysymys. Vastaus on enemmän rahaa. Melko loogista, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tilanteen pitäisi olla neuvotteluhenkinen. Ei niin, että hakija töksäyttää ehtonsa. Kyse ei siis niinkään ole pyynnöstä vaan esitystavasta ja mitä se kertoo persoonasta. Sopivaa olisi: "Teillä oli tuo palkka ilmoitettu kolmeen tonniin. Tulisin kyllä tosi mielelläni teille töihin, mutta kävisikö palkaksi esimerkiksi 3300?"
T. Haastattelija
Ja kun työnantaja (haastattelija) vastaa, että ei kyllä onnistu vaan palkka on tämä X, niin joko sitten saa sanoa että se ei riitä? Vai pitääkö kiltisti todeta, että aijaa, no selvä sitten, milloin aloitan?
No, jos palkka on se, niin vänkäämällä menetät vain kasvosi. Eli joko menet töihin pienemmällä palkalla tai sitten tosiaan tyydyt olemaan ilman sitä paikkaa. Kyllä se haastattelija paremmin tietää, mikä on mahdollisuus nostaa palkkaa, miten kiireellistä paikka on täyttää ja ketä sinne olisi vielä tyrkyllä.
T. Haastattelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin naurettavaa, että missä tahansa paikassa markkinatilanne määrää palkan eli jos on pula työntekijöistä niin se heijastuu palkoissa (IT ala hyvä esimerkki).
Jostain syystä SOTE alalla pitäisi tehdä töitä pyhällä hengellä ja ottaa vaan se mitä on tarjolla? Hämmentää todella paljon (ite olen siis IT alalla ja jos joku alkaa mussuttaa että johtuu siitä että olen jotenkin opiskellut pitempään tai muuta niin tiedoksi että ihan itseoppineena alalla eikä mitään papereita taskussa).
Työhaastattelussa neuvotellaan palkat ja etuudet. Työnantaja ei suutu siitä että pyytää jotain summaa.
Tehy pitää paikallisesti hihnaa tiukalla, jotta kaikille maksettaisiin sama palkka samalla nimikkeellä. Jos yhden palkka nousee, myös muut voivat vaatia saman korotuksen myöhemmin, vaikka alkuperäisen korotuksen perusteet eivät täyty.
En kuulu tehyyn, en ole hoitaja. Tehyllä ei ole mitään sanavaltaa minun alan palkkoihin.
Ap
Minusta olen saanut aika outoja vastauksia. Moni tuntuu ajattelevan kuin tekisin väärin ja typerästi pyytämällä lisää palkkaa. Miksi? Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap vaan voinut hyväksyä työnantajan antamaa palkkaa ja näyttää mihin pystyy. Ehkä myöhemmin ottaa puheeksi se korotettu osuus? Näyttämällä taitonsa voit ehkä saada tuon lisäosuuden.
Siksi en vain voinut tehdä noin, koska minua ei voisi vähempää kiinnostaa tehdä päivääkään työtä pienellä palkalla. Ap
Kateelliset räksyttää kun eivät uskalla itse pyytää.
Ovat siis mieluummin ilman työntekijöitä kuin maksavat 300 euroa enemmän. Typerää.
Suomessa ei ole työvoimapulaa, eikä pulaa osaajista.
Suomessa on pula halpatyövoimasta sekä halvoista osaajista.
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä miksi minua aletaan haastattelussa kohtelemaan töykeästi ja epäystävällisesti kun kerron millä työehdoilla olen valmis ottamaan paikan vastaan. Miksi ei voi kohteliaasti ja nätisti kertoa, että eivät ole valmiita suostumaan ehtoihini ja kiitos näkemiin?
Ap
Mahdatko itse esittää nuo ehtosi kohteliaasti ja nätisti, vai onko ongelma nimenomaan siinä että alat tylysti sanella ehtoja ennen kuin sinua on edes valittu paikkaan? Se ei välttämättä anna hakijasta kovin yhteistyökykyistä kuvaa.
Ehkä rekrytoijat harmistuvat siitä, että esität asian kuin paikka olisi jo sinun ja nyt keskustellaan enää palkasta.