Oletko muuttanut mieltäsi lastenteosta radikaalisti?
Kiinnostaa tietää, että voiko vahvakin mielipide kääntyä ympäri siitä, jos on sanonut ettei halua koskaan lapsia. Ja jos kääntyi, niin mikä sen sai aikaan vai muuttuiko vaan ajan kuluessa itsestään?
Itsellä on jo muuttunut ainakin kahdesti mieli tähän 30 ikävuoteen asti. Nykyinen kumppani sanoo että tuskin haluaa koskaan ja itse en tiedä vieläkään varmaksi kantaani. Mietin uskallanko silti rohkeasti jatkaa suhdettani silläkin riskillä, että itse alan tosissani haluamaan ja kumppanin mieli ei muuttuisi. Vai voiko kaikki olla mahdollista vielä?
Kommentit (3)
Olen, mutta suhteellisen nuorena. Olen isosta perheestä ja vanhin. Vihasin kaikkea mitä pikkusisarukseni toivat mukanaan: melua, sotkua, räkää, uhmakohtauksia, stressiä... Olin yläasteella ja lukiossa sitä mieltä, etten tule koskaan haluamaan yhden yhtä lasta, vaan haluan keskittyä elämässäni itseeni ja matkusteluun. Käyttää ansaitsemani rahat itseeni.
21-vuotiaana iski krooninen vauvakuume. Olen edelleen lähempänä kolmeakymppiä lapseton ja pelkään, että myös jään lapsettomaksi. Kuolen kateudesta, kun kaverit elävät pikkulapsiarkea ja itse joudun etsimään sisällön elämääni lähinnä työstä. Sydäntä särkee.
Kyllä, olen muuttanut mieltäni. Miehelle tuli vauvakuume siinä kolmenkympin tienoilla, itse olin ajatellut, etten halua lapsia. En koe tulleeni painostetuksi. Asiasta keskusteltiin monesti, pitkään ja hartaasti, eikä raskaaksi tuleminenkaan tapahtunut käden käänteessä.
Ei kaduta, mutta joskus mietin, millaista elämäni olisi ilman lapsia. Luulen että olisin myös lapsettomana tyytyväinen.
Jos toinen on varma siitä että ei halua, niin kyllä kolmikymppisenä jo se on aika varmaa.
Käsitin että itse olet hieman että "No ehkä joskus" mutta ei mitään varmaa "Haluan ehdottomasti" tai "Ehdottomasti en halua".
Itselläni mielipide lukittui sinne "en halua" päätyyn siinä ehkä 25 vuoden iässä kun lähipiirissäni alkoi lapsia syntyä.
Jos alat kääntyä sille kannalle että "haluat" niin valitettavasti se on sitten kumppania vaihdettava. Toista ei voi pakottaa haluamaan, eikä toinenkaan varmaan halua sinua katkeroittaa siitä että et sitä nyt saisi.