Työnantajia ärsyttää suunnattomasti tapani esittää palkkapyyntö
Olen sote-alalla (akateeminen, en siis hoitsu) ja työvoimapula on iso, töitä olisi valtavasti tehtävänä ja hakijoita paikkoihin vähän ja paikkoja on vaikea saada täytettyä. Olen useammassa työhaastattelussa sanonut, että voi tulla töihin, jos maksatte palkkaa x euron verran (300-400 euroa tarjotun päälle).
Sekunnissa näkee miten haastattelussa läsnäolevien esimiesten naama nyrpistyy ja tunnelma muuttuu hyvin kylmäksi ja nihkeäksi, epäystävälliseksi. Ja sanovat järkyttyneen loukkaantuneella äänellä, töykeästi, että eivät voi mihinkään sellaiseen edes harkita suostuakaan. Kuin kauhistellen miten edes kehtaan ehdottaa jotain niin törkeää. Totean rauhallisesti, että ok, en ota kiitos sitten vastaan tätä työpaikkaa ja kiitän haastattelusta. Tylysti ohjaavat minut ulos.
Mikä tässä oikein on, että tuntuvat jotenkin henkilökohtaisesti loukkaantuvan ja hermostuvan palkkapyynnöstäni tai siitä, että kerron, että alle tuon en tule töihin? Minusta on ihan normaalia valita työpaikka palkan mukaan. Eikä he ketään muutakaan ole saanut siihen paikkaan ja mitä olen jäänyt seuraamaan, niin yhäkin ne paikat on auki.
Kommentit (77)
En edelleenkään ymmärrä miksi minua aletaan haastattelussa kohtelemaan töykeästi ja epäystävällisesti kun kerron millä työehdoilla olen valmis ottamaan paikan vastaan. Miksi ei voi kohteliaasti ja nätisti kertoa, että eivät ole valmiita suostumaan ehtoihini ja kiitos näkemiin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä miksi minua aletaan haastattelussa kohtelemaan töykeästi ja epäystävällisesti kun kerron millä työehdoilla olen valmis ottamaan paikan vastaan. Miksi ei voi kohteliaasti ja nätisti kertoa, että eivät ole valmiita suostumaan ehtoihini ja kiitos näkemiin?
Ap
Luulet vaan?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Haastattelijat kokevat sinut röyhkeänä, siksi he vastaavat sinulle töykeästi. Tietenkin heidän tulisi olla ystävällisiä, mutta minkäs teet, eivät kaikki ole hyviä puheviestinnässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHaastattelijat kokevat sinut röyhkeänä, siksi he vastaavat sinulle töykeästi. Tietenkin heidän tulisi olla ystävällisiä, mutta minkäs teet, eivät kaikki ole hyviä puheviestinnässä.
Mitä röyhkeää palkkapyynnön sanomisessa on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tuhlannut hänen aikaansa.
Minusta he on tuhlanneet minun aikaa. Ap
Minusta he ovat tuhlanneet minun aikaani.
On tää käsittämätöntä että ihmiset on parempaa palkkaa vastaan. Mitäs jos vaan teiän kaikkien palkka vähennetään silleen, että saatte 1500e kuussa. Jos haluatte enemmän, niin teidän täytyy todistaa että olette 1000x parempia kuin työantajan utopinen haave + sivukulut. Sitten kaikki voisi olla onnellisia!
Ja sitten muka työntekijä voi tosta noin vaan sopia vapaasti palkkansa? Ai että te ootte vitsi. Vielä ihan itse olette sitä mieltä, että on suurta törkeyttä kun edes yrittää.
Työntekijän pitäisi kiitollisena myydä elämänsä orjaksi pilkkahintaan.
Vierailija kirjoitti:
On tää käsittämätöntä että ihmiset on parempaa palkkaa vastaan. Mitäs jos vaan teiän kaikkien palkka vähennetään silleen, että saatte 1500e kuussa. Jos haluatte enemmän, niin teidän täytyy todistaa että olette 1000x parempia kuin työantajan utopinen haave + sivukulut. Sitten kaikki voisi olla onnellisia!
Kun katselen omalla työpaikalla ympärilleni, siellä on kyllä pari vapaamatkustajaa, jonka palkkaa pitäisi leikata. Toisaalta on myös niitä, joilla palkka vastaa suoritetta tai jotka ansaitsisivat korotuksen. Mutta nämä on taulukkopalkan ongelmia etenkin julkishallinnossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma, että jos vaataavan sanoisin vaikka it-firman tai lakifirman työhaastattelussa, niin ei siellä pomojen ulosanti muuttuisi siitä töykeäksi ja kylmäksi vaan jos eivät haluaisi pyydettyä maksaa, niin kohteliaasti kertoisivat sen ja tunnelma pysyisi mukavana. Ap
Voin kertoa, että haastattelussa ei kommentoitaisi toivettasi mitenkään, korkeintaan todettaisiin kohteliaasti, että sinulla on jotain erityisosaamista, jolle voisi olla käyttöä. Sinut siirretään kuitenkin samantien mielessä "ei kiitos" -koriin, mutta koska haluavat jättää sinulle mukavan mielikuvan, niin eivät sano sitä ääneen. Jos ei osaa kertoa palkkatoivetta jo hakemuksessa, ei kelpaa töihin. Haastattelussa vedättävälle ei korotuksia anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHaastattelijat kokevat sinut röyhkeänä, siksi he vastaavat sinulle töykeästi. Tietenkin heidän tulisi olla ystävällisiä, mutta minkäs teet, eivät kaikki ole hyviä puheviestinnässä.
Ap
Jos osaisit käyttää pelisilmää niin tietäisit palkkahaitarin jo ennen virallista haastattelua ja kaikkien aikaa säästyisi, kun turhilta tapaamisilta vältyttäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka on ilmoitettu jo ilmoituksessa etkä ole hakemukseesikaan laittanut palkkatoivetta niin tuhkaat kyllä omaasi ja haastattelijoiden aikaa.
Työpaikka ilmoituksessa esitetään vain toiveita, harvoin edes löytyy hakijaa, joka täyttää kaikki "vaatimukset".
Minut on usein kutsuttu haastatteluun, vaikka eivät aijo maksaa pyytämääni palkkaa.
Juu, monet kerrst tarjottu 500-800€ huonompaa palkkas kuin mitä toiveeni oli joka realistinen. Nätisti olen kiittänyt ja sanonut etten osaamistani siihen hintaan myy. Yritetty vielä taivutella ja pyydetty miettimään. Olen siinä vaiheessa sanonut että ollaan palkan suhteen liian kaukana toisistamme ja kiittänyt haastattelusta sekä toivottanut hyvää jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma, että jos vaataavan sanoisin vaikka it-firman tai lakifirman työhaastattelussa, niin ei siellä pomojen ulosanti muuttuisi siitä töykeäksi ja kylmäksi vaan jos eivät haluaisi pyydettyä maksaa, niin kohteliaasti kertoisivat sen ja tunnelma pysyisi mukavana. Ap
Voin kertoa, että haastattelussa ei kommentoitaisi toivettasi mitenkään, korkeintaan todettaisiin kohteliaasti, että sinulla on jotain erityisosaamista, jolle voisi olla käyttöä. Sinut siirretään kuitenkin samantien mielessä "ei kiitos" -koriin, mutta koska haluavat jättää sinulle mukavan mielikuvan, niin eivät sano sitä ääneen. Jos ei osaa kertoa palkkatoivetta jo hakemuksessa, ei kelpaa töihin. Haastattelussa vedättävälle ei korotuksia anneta.
En minä mitään vedätä. Vaan kerron palkkapyynnön siinä vaiheessa kun työnantaja ottaa palkan puheeksi. Ilmoituksessa ei pyydetä esittämään hakemuksessa palkkapyyntöä.
Tuollainen kohtelias tapa, josta kirjoitat on hyvä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos osaisit käyttää pelisilmää niin tietäisit palkkahaitarin jo ennen virallista haastattelua ja kaikkien aikaa säästyisi, kun turhilta tapaamisilta vältyttäisiin.
Pelisilmää? En tiedä palkkahaitaria. Tiedän että alallani on huutava pula tekijöistä. Tiedän, että jotain rekrylisiä on käytössä, suuruutta en tiedä. Tiedän, että välillä olen ainoa hakija puoleen vuoteen koko paikkaan, vaikka tekijöitä saattaa puuttua monta. Minun logiikan mukaan on ihan ok silloin tarjoutua vaikka 400 euron lisällä tulemaan tekijäksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka on ilmoitettu jo ilmoituksessa etkä ole hakemukseesikaan laittanut palkkatoivetta niin tuhkaat kyllä omaasi ja haastattelijoiden aikaa.
Ei juuri koskaam lue palkkaa ilmoituksessa eikä pyydetä palkkatoivetta. Ap
Tai sitten et vain osaa lukea niitä ilmoituksia. Yleensä kunnallisten työpaikkojen ilmoituksissa lukee, että palkkaus kvtes:in mukaan tai muissa mikä ikinä heidän tessinsä nyt onkaan. Jos et itse ymmärrä mitä se tarkoittaa etkä osaa ottaa selvää, niin kyllä se on sun ihan oma moka. Ja silloin haastattelijoiden pöyristyminen on täysin ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos osaisit käyttää pelisilmää niin tietäisit palkkahaitarin jo ennen virallista haastattelua ja kaikkien aikaa säästyisi, kun turhilta tapaamisilta vältyttäisiin.
Pelisilmää? En tiedä palkkahaitaria. Tiedän että alallani on huutava pula tekijöistä. Tiedän, että jotain rekrylisiä on käytössä, suuruutta en tiedä. Tiedän, että välillä olen ainoa hakija puoleen vuoteen koko paikkaan, vaikka tekijöitä saattaa puuttua monta. Minun logiikan mukaan on ihan ok silloin tarjoutua vaikka 400 euron lisällä tulemaan tekijäksi.
Ap
Meillä maksettaisiin pyytämäsi, mutta silloin sinun pitäisi pystyä kertomaan keskustelussa, paljonko kykenet tuomaan työnantajalle lisähyötyä eli iskemään tiskiin, paljonko laskutettava työ lisääntyy. miten paljon enemmän teet kuin muut (ja tästä ihan faktaa edellisistä työpaikoista). Pelkästään se, että "haluan tämän palkan" ei riitä, pitää osata todistaa, miksi on paremman palkan arvoinen. Jos on edellisessä paikassa esim. laskuttanut 90% enemmän kuin mikä oli tavoitteena, niin uudessa paikassa on mahdollisuus pyydettyyn ansiotasoon.
Ap on joko lääkäri, puheterapeutti, sosiaalityöntekijä tai psykologi. Tai ehkä vakaopettaja (kai sekin lasketaan sote-alaksi). Ei minusta ole paha pyytää vaikka neljäsataa euroa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka ilmoituksessa esitetään vain toiveita, harvoin edes löytyy hakijaa, joka täyttää kaikki "vaatimukset".
Minut on usein kutsuttu haastatteluun, vaikka eivät aijo maksaa pyytämääni palkkaa.
Joissain paikoissa voidaan pitää palkkatoiveen esittävää itsevarmana tai sellaisena, jolla on varaa valita. Ei tarkoita että aikoisivat maksaa korkeampaa palkkaa. Joku paikka voi maksaa vähän lisää, mutta sairaita ovat jos kokevat tarvetta mielistellä tuntematonta maksamalla enemmän, vain koska haastateltu on itsevarman oloinen.
Julkisella puolella palkkatasa-arvo on niin tärkeää, ettei siellä voi nostaa yhden palkkaa nostamatta kaikkien samoissa tehtävissä olevien palkkoja.
Mielestäni tilanteen pitäisi olla neuvotteluhenkinen. Ei niin, että hakija töksäyttää ehtonsa. Kyse ei siis niinkään ole pyynnöstä vaan esitystavasta ja mitä se kertoo persoonasta. Sopivaa olisi: "Teillä oli tuo palkka ilmoitettu kolmeen tonniin. Tulisin kyllä tosi mielelläni teille töihin, mutta kävisikö palkaksi esimerkiksi 3300?"
T. Haastattelija
Mut ku mä haluun