Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajia ärsyttää suunnattomasti tapani esittää palkkapyyntö

Vierailija
18.09.2022 |

Olen sote-alalla (akateeminen, en siis hoitsu) ja työvoimapula on iso, töitä olisi valtavasti tehtävänä ja hakijoita paikkoihin vähän ja paikkoja on vaikea saada täytettyä. Olen useammassa työhaastattelussa sanonut, että voi tulla töihin, jos maksatte palkkaa x euron verran (300-400 euroa tarjotun päälle).

Sekunnissa näkee miten haastattelussa läsnäolevien esimiesten naama nyrpistyy ja tunnelma muuttuu hyvin kylmäksi ja nihkeäksi, epäystävälliseksi. Ja sanovat järkyttyneen loukkaantuneella äänellä, töykeästi, että eivät voi mihinkään sellaiseen edes harkita suostuakaan. Kuin kauhistellen miten edes kehtaan ehdottaa jotain niin törkeää. Totean rauhallisesti, että ok, en ota kiitos sitten vastaan tätä työpaikkaa ja kiitän haastattelusta. Tylysti ohjaavat minut ulos.

Mikä tässä oikein on, että tuntuvat jotenkin henkilökohtaisesti loukkaantuvan ja hermostuvan palkkapyynnöstäni tai siitä, että kerron, että alle tuon en tule töihin? Minusta on ihan normaalia valita työpaikka palkan mukaan. Eikä he ketään muutakaan ole saanut siihen paikkaan ja mitä olen jäänyt seuraamaan, niin yhäkin ne paikat on auki.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tuhlannut hänen aikaansa.

Minusta he on tuhlanneet minun aikaa. Ap

Jos palkka on ilmoitettu jo ilmoituksessa etkä ole hakemukseesikaan laittanut palkkatoivetta niin tuhkaat kyllä omaasi ja haastattelijoiden aikaa.

Työpaikka ilmoituksessa esitetään vain toiveita, harvoin edes löytyy hakijaa, joka täyttää kaikki "vaatimukset".

Minut on usein kutsuttu haastatteluun, vaikka eivät aijo maksaa pyytämääni palkkaa.

Johtuisiko kirjoitustaidottomuudestasi? Aijo? Mene nyt ääliö muualle ulisemaan, jookos!

Vierailija
42/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pyytänyt ja aina saanut n. 800 € taulukkopalkkaa korkeamman palkan. Mutta minä olen fiksu ja osaava, toisin kuin ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työtön, kannattaa hyväksyä pienempi palkka ja päästä töihin.

Sote-alalla monet asiat muuttuvat jopa kuukaudessa, jos olet kauan pois alalta voivat tietosi ja osaamisesi vanhentua nopeasti ja sitten on vaikeampi saada töitä ja korkeampi palkka jää unelmaksi.

Vierailija
44/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin naurettavaa, että missä tahansa paikassa markkinatilanne määrää palkan eli jos on pula työntekijöistä niin se heijastuu palkoissa (IT ala hyvä esimerkki).

Jostain syystä SOTE alalla pitäisi tehdä töitä pyhällä hengellä ja ottaa vaan se mitä on tarjolla? Hämmentää todella paljon (ite olen siis IT alalla ja jos joku alkaa mussuttaa että johtuu siitä että olen jotenkin opiskellut pitempään tai muuta niin tiedoksi että ihan itseoppineena alalla eikä mitään papereita taskussa).

Työhaastattelussa neuvotellaan palkat ja etuudet. Työnantaja ei suutu siitä että pyytää jotain summaa.

Vierailija
45/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on erittäin hyvä, että esität palkkatoiveesi etkä myy osaamistasi liian halvalla. En kuitenkaan ymmärrä, miksi stressaat haastattelijoiden reaktioista. Muiden tökeryys ei ole sinun vastuullasi, siirry eteenpäin. Itse voit pysyä ammatillisena ja asiallisena. 

Vierailija
46/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap vaan voinut hyväksyä työnantajan antamaa palkkaa ja näyttää mihin pystyy. Ehkä myöhemmin ottaa puheeksi se korotettu osuus? Näyttämällä taitonsa voit ehkä saada tuon lisäosuuden.

Vierailija
47/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tilanteen pitäisi olla neuvotteluhenkinen. Ei niin, että hakija töksäyttää ehtonsa. Kyse ei siis niinkään ole pyynnöstä vaan esitystavasta ja mitä se kertoo persoonasta. Sopivaa olisi: "Teillä oli tuo palkka ilmoitettu kolmeen tonniin. Tulisin kyllä tosi mielelläni teille töihin, mutta kävisikö palkaksi esimerkiksi 3300?"

T. Haastattelija

Ja kun työnantaja (haastattelija) vastaa, että ei kyllä onnistu vaan palkka on tämä X, niin joko sitten saa sanoa että se ei riitä? Vai pitääkö kiltisti todeta, että aijaa, no selvä sitten, milloin aloitan?

Vierailija
48/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ap vaan voinut hyväksyä työnantajan antamaa palkkaa ja näyttää mihin pystyy. Ehkä myöhemmin ottaa puheeksi se korotettu osuus? Näyttämällä taitonsa voit ehkä saada tuon lisäosuuden.

Olisiko siksi, ettei julkisella sote-alalla ole mitään mahdollisuuksia myöhempiin, henkilökohtaisiin palkankorotuksiin?

Vierailija
49/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote-alalla monet asiat muuttuvat jopa kuukaudessa, jos olet kauan pois alalta voivat tietosi ja osaamisesi vanhentua nopeasti ja sitten on vaikeampi saada töitä ja korkeampi palkka jää unelmaksi.

En ole työtön ja minulla on lisäksi sijoitusvarallisuutta. En todellakaan ole epätoivoisesti vain jonkun työn akuutissa tarpeessa. Ap

Vierailija
50/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan varma, että jos vaataavan sanoisin vaikka it-firman tai lakifirman työhaastattelussa, niin ei siellä pomojen ulosanti muuttuisi siitä töykeäksi ja kylmäksi vaan jos eivät haluaisi pyydettyä maksaa, niin kohteliaasti kertoisivat sen ja tunnelma pysyisi mukavana. Ap

Kaivosalalla ei ainakaan. Koskaan ei ole tunnelma muuttunut noin vaikka pyydän aina reilusti yli tonnia yli sen, minkä tiedän heidän ehdottavan tai joka on sen hetkinen palkkani toisaalla. Aina ollaan tähän asti päästy myös sopuun lopullisesta palkasta; he tulemaan ylöspäin ja minä tulemaan alaspäin. Kumpaakin harmittaa yhtä paljon siis lopulta joten ei kummallekaan tule oikeasti pahaa mieltä.

Vierailija
51/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo pyyntö vaatii perustelun. Eli kerro työnantajalle miksi. Ei tyyliin minä haluan' vaan mikä osaamisessasi/kokemuksessasi oikeuttaa pyyntöön. Suhtautuminen pyyntöön voi muuttua.

Vierailija
52/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ymmärrä miksi minua aletaan haastattelussa kohtelemaan töykeästi ja epäystävällisesti kun kerron millä työehdoilla olen valmis ottamaan paikan vastaan. Miksi ei voi kohteliaasti ja nätisti kertoa, että eivät ole valmiita suostumaan ehtoihini ja kiitos näkemiin?

Ap

Haastattelijat kokevat sinut röyhkeänä, siksi he vastaavat sinulle töykeästi. Tietenkin heidän tulisi olla ystävällisiä, mutta minkäs teet, eivät kaikki ole hyviä puheviestinnässä.

Mitä röyhkeää palkkapyynnön sanomisessa on?

Ap

On hyvä, että olet tiedostanut, missä kohtaa haastattelu tulehtuu. Palkkapyynnön kohtuullisuuteen en voi ottaa kantaa tietojen perusteella.

Palkkapyynnön esittäminen on helposti tunteita herättävä kohta ja esitystapaan täytyy panostaa. Ennen kuin kerrot luvun, esitä lyhyt perustelu, joka pohjustaa pyyntösi oikeutuksen positiivisen kautta, mielellään ihan dokumentoidusti ja lähteitä käyttäen.

Toinen asia, joka on hyvä tiedostaa, on että palkatessa työnantaja ei voi vielä olla varma tasostasi. Jos palkkaa ei heru heti alussa, sovi jo neuvotteluvaiheessa ensimmäinen tarkistuspiste palkalle.

Kolmantena; jos firmassa on niin huono ilmapiiri, ettei palkasta voi keskustella, kannattaa miettiä, että onko se itselle sopiva työympäristö.

Vierailija
53/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole työtön ja minulla on lisäksi sijoitusvarallisuutta. En todellakaan ole epätoivoisesti vain jonkun työn akuutissa tarpeessa. Ap

Mitä pidempään venytät töiden aloitusta, sitä matalammaksi tulosi ja urakehityksesi jää. Palkkaa on helpompi nostattaa kun on jo töissä.

Vierailija
54/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän sinulla ei ole mitään ongelmaa.

Työnantajakin ehkä ymmärtää neuvotteluhalukkuudestasi, että sinä et itseasiassa olekaan hakemassa töitä vaan palkankorotusta, ja he päättävät odottaa hakijaa, joka on kiinnostunut avoinna olevasta tehtävästä.

Ei tällaisesta kannata harmistua, toiveet ja tarpeet eivät vaan kohtaa.

Vierailija
55/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko siksi, ettei julkisella sote-alalla ole mitään mahdollisuuksia myöhempiin, henkilökohtaisiin palkankorotuksiin?

Tämä. Palknkorotuksia ei myöhemmin tule saamaan vaan jo alussa täytyy neuvotella haluamansa. Ap

Vierailija
56/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tilanne on se, että kilpaileva firma tarjoaa parempaa palkkaa. Nykyinen työnantaja ei kuitenkaan voi vastata palkkatarjoukseen, tarjoavat jotain säälittävää pikkukorotusta. Ilmeisesti kuvittelevat, että olisin heidän omaisuuttaan. Naama venähtää, kun laitan irtisanoutumisilmoituksen. 

Vierailija
57/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia ja hoitajia vihaava incelitrolli tuli sitten paljastaneeksi itsensä. Olis pitäny kaikkien tunnistaa jo aiempien kommenttien tyylistä. Keskustelun vois lopettaa tähän.

Vierailija
58/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Palknkorotuksia ei myöhemmin tule saamaan vaan jo alussa täytyy neuvotella haluamansa. Ap

Tuo ettei myöhemmin voi neuvotella korotuksia tarkoittaa implisiittisesti, ettei siinä alkupalkassakaan ole paljoa neuvotteluvaraa. Tunnetko henkilöä, joka on onnistunut saamaan taulukosta poikkeavan palkan? Jos et niin vaihda alaa.

Kiittäkää tehyä erityisesti palkkaharmonisoinnista. On nimittäin tehnyt kovaa työtä sen asian tiimoilta.

Vierailija
59/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin naurettavaa, että missä tahansa paikassa markkinatilanne määrää palkan eli jos on pula työntekijöistä niin se heijastuu palkoissa (IT ala hyvä esimerkki).

Jostain syystä SOTE alalla pitäisi tehdä töitä pyhällä hengellä ja ottaa vaan se mitä on tarjolla? Hämmentää todella paljon (ite olen siis IT alalla ja jos joku alkaa mussuttaa että johtuu siitä että olen jotenkin opiskellut pitempään tai muuta niin tiedoksi että ihan itseoppineena alalla eikä mitään papereita taskussa).

Työhaastattelussa neuvotellaan palkat ja etuudet. Työnantaja ei suutu siitä että pyytää jotain summaa.

Tehy pitää paikallisesti hihnaa tiukalla, jotta kaikille maksettaisiin sama palkka samalla nimikkeellä. Jos yhden palkka nousee, myös muut voivat vaatia saman korotuksen myöhemmin, vaikka alkuperäisen korotuksen perusteet eivät täyty.

Vierailija
60/77 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatoiveensa voi kyllä tuoda esille hakemuksessa, vaikkei sitä olisikaan siinä kysytty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi