Hoitajien joukkoirtisanoutuminen - ovatko miettineet tätä?
Hyvin tuli esille eräässä keskustelussa, että jos iso osa hoitajista irtisanoutuvat ja jäävät liiton rahoille, kuka maksaa liiton maksuja? Liitot menevät tuota perään nurin ja ne, jotka eivät osallistu näihin talkoisiin mutta kuuluvat liittoon, jäävät nuolemaan näppejä. Harmittaa heidän puolesta jo nyt, jotka päättävät jäädä töihin eivätkä tuohon pelleilyyn osallistu. Olisiko heille muita vaihtoehtoja kuin super/tehy? Nimittäin nyt kannattaisi vaihtaa liittoa!
Kommentit (217)
Kyseessä on herkullinen tilanne. Suomessakin ihmiset joutuvat ottamaan vastuun valinnoistaan eikä vain jysäyttää mätisäkkiään sairaalavuoteelle hoitajien ongelmaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja irtisanoutuu. Saa 3 kk karenssin. On työttömänä työnhakijan ja saa heti työhön osoituksen johonkin hoitajan avoimeen tehtävään. Jos kieltäytyy taas karenssi ja useampi niin korvaushan loppuu. Ihme pyöröovi keksintö.
Ei karenssia tule 6 ekan kuukauden aikana, vaikka ei haet tarjottua työpaikkaa. Sinulla on vanhaa tietoa.
Okei. Mutta entäs sitten 6 kk jälkeen. Aikovatko kieltäytyä työhönosoituksista vai mennä uudestaan ja uudestaan töihin ja aina uudelleen irtisanoutua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kuvittelette, että kaikki irtisanoutuneet jäisivät kotiin kortistoon? Moni on saanut töitä heti muilta aloilta, jää karenssit välistä. Yksi siirtyi heti seuraavana päivänä kaupan kassalle, toinen meni yksityiselle. Monta hoitajaa löytyy, joilla on toinenkin tutkinto takana. Suurtalouskeittiökokkejakin on. Yksi siirtyi lähihoitajasta laitoshuoltajaksi.
Näissä töissä on huonompi palkka kuin hoitajilla nyt.
So? Kyykytystä vähemmän ja helpompi/kevyempi työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitajat tietää kaikki faktat mitkä asiaan liittyy.
Itse en ymmärrä, että miksi hoitajia pidetään toistuvasti jotenkin tyhminä, etteivät muka tajuaisi ihan selviä asioita.No eiväthän ne tajua mitään. Joka ikinen päivä Tehy ja Super vahvistavat lehdille, että niiden jäsenet kysyvät milloin mistäkin liiton työtaistelutoimesta, mitä se tarkoittaa. Etkö yhtään seuraa uutisia?
Kysymällähän ne asiat selviää. Eikö saisi kysyä?!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt toiseen liittoon siirtymistä. Toki haluaisin alan resurssit ja työilmapiirin kohdilleen, mutta irtisanoutumaan en suostu. Ja tämä tuntuu sapettavan hyvin monia. Ei yhtään saisi poiketa mielipiteistä. Eilen tuli PAM:n esite, siinä mahdollisesti voisi uusi liittoni olla.
Kai tajuat että alan resursseja eikä työilmapiiriä saada KOSKAAN kuntoon jos valtiota ei siihen pakota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän he tämän alan pilaavat. Kuka oikeasti menee sanomaan jälkikasvulleen, että älä vaan kouluttaudu hoitajaksi. Sitten porukassa ihmetellään kun ei ole hakijoita tai niitä sijaisia. No, ei kai niitä ole, kun kannustetaan siihen ettei vahingossakaan haeta alalle! Saavat sitten vanhainkodissa ihmetellä kun ei ole vanhoilla päivillä hoitajia.
Tiedän onneksi muutamia perheitä, joissa toinen vanhempi hoitaja ja kertonut työnsä hyvistä puolista ja täten kannustaneet lapsiaan alalle.
Ai nyt sekin on hoitajien vika, ettei alalle hakeudu uutta verta? Eiköhän tähän liity vähän muut syyt, mm. se, että työn arvostus on yhteiskunnassa selkeästi pyöreä nolla. Jos itse olisin hoitaja, olisin irtisanoutunut jo ajat sitten ja lähtenyt opiskelemaan uutta alaa.
Tämmösen oman alan lokakamppanjan jälkeen,voi kyllä myös hoitajat itse miettiä,miksi ei alalle ole hakijoita.Kenen sitä hoitajan työtä piisi arvostaa,jos eivät hoitajat itsekään niin tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt toiseen liittoon siirtymistä. Toki haluaisin alan resurssit ja työilmapiirin kohdilleen, mutta irtisanoutumaan en suostu. Ja tämä tuntuu sapettavan hyvin monia. Ei yhtään saisi poiketa mielipiteistä. Eilen tuli PAM:n esite, siinä mahdollisesti voisi uusi liittoni olla.
Jos olisi alalla työskentelevä ja kuuluisit liittoon, niin tietäisit, ettei yhtäkään jäsentä olla pakottamassa irtisanoutumaan, vaan on ihan jäsenistä lähtöisin, että ovatko siinä mukana.
/lähihoitaja.Ja siellä toinen sanonta mikä v*tuttaa.
Tasan tarkkaan tiedän ettei olla pakottamassa, mutta minä en kannata joukkoirtisanoutumista. Kannatin tehohoitajien lakkoa siihen asti, kunnes selvisi ettei liitot ole järjestämässä suojelutyötä. Eivät sovi minun arvomaailmaan nuo kaksi. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto kävi sekä lakkoilu suojelutyöllä.Mutta fakta on, mikäli kuulut hoitajien fb-ryhmään, että siellä jos ilmaiset ettet kannata irtisanoutumista, niin lokaa tulee niskaan. Koska yhteinen asia, niin kaikkien tulisi olla samaa mieltä.
Jos teho-osastolle pitää antaa suojatyötä niin mitään lakkoa ei pysty järjestämään. katsos suojatyössä on ENEMMÄN työntekijöitä kuin normaalisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuat että alan resursseja eikä työilmapiiriä saada KOSKAAN kuntoon jos valtiota ei siihen pakota?
Niinno ketkäs sen työilmapiirin sielä työpaikalla tekee,ei sitä nyt ihan kaikesta voi muita syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Oikein irtisanoutumisbusseja järkätään jo. Lapsellista!
Se on kyllä matkailuauto.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän he tämän alan pilaavat. Kuka oikeasti menee sanomaan jälkikasvulleen, että älä vaan kouluttaudu hoitajaksi. Sitten porukassa ihmetellään kun ei ole hakijoita tai niitä sijaisia. No, ei kai niitä ole, kun kannustetaan siihen ettei vahingossakaan haeta alalle! Saavat sitten vanhainkodissa ihmetellä kun ei ole vanhoilla päivillä hoitajia.
Tiedän onneksi muutamia perheitä, joissa toinen vanhempi hoitaja ja kertonut työnsä hyvistä puolista ja täten kannustaneet lapsiaan alalle.
Tietenkään en halua että lapsestani tulee hoitaja. Haluan että lapsellani on kunnin työpaikka missä on kunnon palkka ja mahdollisimman stressitön työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä ilmeisesti kuvittelevat, että se työpaikka on odottamassa jos/kun irtisanoutuvat. En ottaisi tuollaisia takaisin vaikka kuinka olisi tiukkaa. Ei se nyt niin mene, että ensin irtisanoudutaan ja sitten ollaankin takaisin tulemassa.
Jos ei oteta takaisin, joudutaan osastot sitten sulkemaan. Kun sitä jonoa ei ole, joka tulisi tilalle
Sitten suljetaan. Omaisille kerrotaan että Sari Sairaanhoitaja on hinnoitellut itsensä ulos, joten emme voi mitään resursseille.
Juu, jokainen hoitaa omat sukulaisensa, maksaa hoidot yksityisellä tai jättää kuolemaan. Sellaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Jos teho-osastolle pitää antaa suojatyötä niin mitään lakkoa ei pysty järjestämään. katsos suojatyössä on ENEMMÄN työntekijöitä kuin normaalisti
Kotihoidon lakko kiellettiin myös. Jos siellä olisi tehty lakon ajan suojelutyötä, olisi varmaan ensimmäistä kertaa vuosiin ollut se määrä hoitajia töissä mitä kuuluisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä velvollisuus hoitajilla on tyrkyttää omaa ammattia lapsilleen? Miksi sinä et ehdota, että omusta lapsistasi tulee hoitajia?
Miksi poliitikot, insinöörit ja lääkärit ei suosittele hoitoalaa lapsilleen?
Oletpa yksinkertainen. Miksi kuvittelet, että kaikilla olisi lapsia?
Koska tämä on vauva palsta. Eli vanhempien palsta!
Ap on trolli.
Me kaikki säälimme sinua, että alennut tuollaiselle tasolle.
Toi poraaaja saa puukosta saman tien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nyt ensin tule 2-3kk karenssia vai oliko liitto luvannut maksaa korvauksia karenssin ajalta?
Etkö saman tien jää liiton rahoille? Oli ala ja liitto mikä hyvänsä.
Jos itse irtisanoutuu, niin tulee karenssi jonka ajalta ei ole oikeutta ansisidonnaiseen eikä muihin työttömyysetuuksiin.
Elä sotke työttömyyskorvausta ja ansiosidonnaista nyt tähän ammattiliiton maksamaan lakkoavustukseen!
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin toiseen ammattiliittoon.
Tuntuu oudolta etteikö ole muuta keinoa parantaa työoloja ja palkkausta kuin uhkailut irtisanoutumisilla.
On tässä ollut vuosia aikaa käydä keskustelua ja tuoda faktat esiin järkevämmin.
Tällä kiihkoilu mentaliteetilla suututettiin vaan oikeusoppineet ja maan hallitus, joka nyt kieltää lakkoilemasta ja perustaa uusia lakeja hoitajien pään menoksi.
Hoitajapulasta on puhutti 20 vuotta. 20 VUOTTA! Mitä on tehnyt hallitukset? LEIKANNUT koko ajan ja vaan pahentanut tilannetta.
Suomen terveydenhoitojärjestelmä ei toimi ja hallitus ei ole valmis tekemään asian eteen yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On törkee vääryys käydä heikompia aseena palkka jutuissa. Siinä näkee asennetta , halveksuntaa vanhuksia ja avuntarvitsevia kohtaan.Väli hällä , kunhan minä minä saan rahani ja pääsen loistamaan.
Sisar hento valkoiset ja kutsumusammatissa toimiminen ovat muisto vain. Hoitajat vähät välittävät potilaistaan.
Mikä kutsumusta. Työ on työtä. Lääkärit nauraa matkalla pankkiin jälleen kerran taas 12 % korotuksella verovaroista, se ei kuitenkaan tunnu kirpaisevan arvoisaa veronmaksajaa. Luuletko että lääkärit välittää potilaistaan? Ei, vaan tilipusseistaan ja sehän on työn tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno ketkäs sen työilmapiirin sielä työpaikalla tekee,ei sitä nyt ihan kaikesta voi muita syyttää.
Juuri tätä en käsitä. Jatkuva vinkuminen työilmapiiristä. Sen työilmapiirin luovat työntekijät itse. Hoitoalan ihmiset kuvittelevat, että jossakin on jokin taikasauva, jolla se työyhteisö korjataan kuntoon ilman, että pitäisi itse tehdä mitään asian eteen.
Luin toisesta keskustelusta, että hoitajien palkat olisivat seuraavan viiden vuoden aikana nousemassa 3,85 %. Mistä tuo tieto on? Miksei tuo korotus kelpaa?