Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkivalta hoitoalalla

Vierailija
13.04.2024 |

Onko täällä muita hoitoalan ihmisiä jotka ovat kokeneet väkivaltaa työssään?

Itselläni tuli eilen ensimmäinen läheltä piti-tilanne työssä ja nyt olen miettinyt, onko minusta alalle ollenkaan. Tilanne säikäytti pahasti ja vieläkin on paikat kipeänä. Asiakas kävi kaulaan ja niskaan kiinni eikä päästänyt irti, lisäksi repi eilen hiuksia kovasti ja puristi käsivartta myös todella kovalla voimalla. Tämä asiakas oli nuori tyttö.

Tajusin ettei minulla ole mitään mahdollisuutta paeta tai tehdä yhtään mitään jos työskentelen yhtään itseäni isomman asiakkaan kanssa, saati miehen.

Opiskelen ensimmäistä vuotta sairaanhoitajaksi ja nyt mietin todella, onko tämä ala sitä mitä haluan. Pelottaa ja inhottaa mennä ensi viikolla töihin. 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitolaitos on pienoisyhteiskunta ja yhteiskunnassa väkivaltamonopoli on aina jollakin taholla. Jos väkivaltamonopoli ei ihmisoikeusvelvoitteista johtuen ole hoitajilla niin se on sitten potilailla.

Vierailija
2/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakeutua sellaiseen työpaikkaan, jossa asiakkaina ei ole juurikaan väkivaltaisia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hoitajat.net

Vierailija
4/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään laitoksessa vielä työskennellyt, olen henkilökohtaisena avustajana. Aiemmin näin pelottavia tilanteita ei ole tullut eikä ole tarvinnut pelätä töihin menoa. Tuo niskaan ja kaulaan tarttuminen pelottaa todella, on niin arkaa aluetta ja tiedän että saisi vahingossa vaikka kuristettua minut voimallaan. Pari vuotta olen tässä työssä ollut. 

Ap

Vierailija
5/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda rauhallisempaan työpaikkaan. Kehitysvammaiset ovat arvaamattomia ja erittäin vahvoja useat. Naisille kehitysvammapuoli ei sovi ollenkaan.

Vierailija
6/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vaihtaa alaa juuri tuosta syystä. Jos alasta haluttaisiin vetovoimainen väkivallan ehkäisylle pitäisi tehdä paljon enemmän. Tällä hetkellä ei tehdä käytännössä mitään.

Vierailija
7/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli ehkä liian ruusuinen kuvitelma hoitoalasta ja erityisesti vammaistyöstä, olen työskennellyt kehitysvammaisten nuorten kanssa aiemminkin erilaisilla leireillä. Heillä on kuitenkin olleet avustajat mukana ja työnkuva leireillä oli toki täysin erilainen kuin mitä nyt olen tehnyt. 

Ap

Vierailija
8/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hirveältä. En enää ihmettele miksi samat ihmiset hakevat jatkuvasti uutta henkilökohtaisia avustajaa jos työ on tuollaista..

Vierailija
9/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on heitelty tavaroilla, ei kylläkään osunut. Muuten sitten ollut ahdistelevaa tuijottelua ja ikäviä puheita. Olen työskennellyt osastoilla ja poliklinikoilla. Olen jättänyt hoitoalan jo vuosia sitten. Pääsyynä oli johtamisen ongelmat ja ikävät työtoverit.

Vierailija
10/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessa harkassa suljetulla eräs potilas löi nyrkillä päähän, mutta onneksi päässä oli turvahattu. Ei sattunut. Nyt leikkurissa, siellä potilaat on pääsääntöisesti taju kankaalla joten ei ongelmia.

Vierailija
11/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa, 😔 en suosittele hoitoalaa sinulle, minuakin on kuristettu, purtu, potkittu, hakattu, raavitty, syljetty päin, väännetty kättä, sormia vuosien aikana, vaihdoin vanhuksilta päiväkotiin mutta täällä sama homma, potkuja satelee,  nyrkkiä namaan, selkään, vatsaan, raavitaan , purraan en enää tiedä mitä seuraavaksi. Lisäksi osa lapsista uhkailee itsemurhalla joten en uskalla jättää heitä yksin rauhoittumaan kun saavat raivokohtauksen.Eikä siis ole mikään erityisryhmä.

Vierailija
12/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa, 😔 en suosittele hoitoalaa sinulle, minuakin on kuristettu, purtu, potkittu, hakattu, raavitty, syljetty päin, väännetty kättä, sormia vuosien aikana, vaihdoin vanhuksilta päiväkotiin mutta täällä sama homma, potkuja satelee,  nyrkkiä namaan, selkään, vatsaan, raavitaan , purraan en enää tiedä mitä seuraavaksi. Lisäksi osa lapsista uhkailee itsemurhalla joten en uskalla jättää heitä yksin rauhoittumaan kun saavat raivokohtauksen.Eikä siis ole mikään erityisryhmä.

Niin ja täällä päiväkodissa heitellään tavaroilla: kovat lelut, tuolit, kirjat, mikä sattuu olemaan käsillä. Lisäksi uhkailua: tapan sut kun olen aikuinen, kaivan silmät päästä, puukotan jne

Vierailija
13/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin dementiayksikössä ja siellä joskus sai nyrkistä tai joku kävi käsiksi. Olin hoitoalalla 42 vuotta, suurin osa työstä oli mukavaa ja pidin siitä. 

Vierailija
14/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee asiasta rikosilmoitus. Jokaisesta väkivallasta tulisi tehdä, olit hoitajan tai missä tahansa roolissa. 

Pikku hiljaa kun näitä rikosilmoituksia tehdään, niin se auttaa asiaan edes hieman. Toki dementia ja kehitysvamma on eri asia. Ei siltikään pidä ajatella, että hoitaja on näissä ilman oikeuksia. 

On kuitenkin erikoisaloja, jossa väkivallan riski on pienempi. 

Vierailija
15/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin käy hoitajakoulu kesken osittain tuosta syystä.

Vierailija
16/16 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin myös että ehkä täytyy vain suuntautua jonnekin, missä väkivallan uhkaa on pienempi, leikkuriin tai saattohoitoon tms.

Katselin jo uusia työpaikkoja ja koitan löytää mahdollisimman pian jotain muuta työtä. Hurjalta kuulostaa teidän muidenkin hoitajien kokemukset, uskomatonta miten vähän väkivallasta puhutaan ja miten vähän keinoja on puolustaa itseään. Alalle pitäisi ehdottomasti lisätä turvallisuuskoulutusta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi