Miksi hoitajilla on niin järjettömät vuorosysteemit?
Kysyn täältä, kun täällä on paljon hoitajia. Itse olen töissä teollisuudessa, ja meillä on keskeytymätön kolmivuoro aamu/aamu/ilta/ilta/yö/yö, jonka jälkeen kolme vapaata. Aina. Hoitajilla taas on kaiken maailman aamu/ilta/yö/vapaa/yö/vapaa/aamu/yö/aamu/ilta/aamu/vapaa/yö/aamu/tuplavuoro/vapaa sairaanhoitajana. Miksi? Eikö tuo minun duunipaikan malli olisi kaikkien jaksamiselle parempi?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta tuttavapiiristä tyytyväisimmät hoitohenkilökunnan ihmiset ovat heitä, jotka ovat saaneet itse tehdä työvuorolistat.
No joo. Listojen itse suunnittelu ei ole sama kuin se, että suunnittelet omat työvuorosi ja ne toteutuu sellaisenaan. Todellisuudessa ainakin meillä kaikki joutuvat jatkuvasti työn ohessa suunnittelemaan tulevia listojaan, mutta joka kerta saat pettyä karvaasti, koska suunnitelmasi ei toteudu, vaan lopullinen lista voi olla aivan jotain muuta.
Tässä kohdin tulee myös esiin yksi hoitoalan työpaikkojen ongelma: epätasa-arvo. Pomon lellikit voivat suunnitella ja saada vaikka sovittua niin, että joka viikko perjantai päivä on vapaa. Toinen voi saada läpi sen, että tekee pelkkää iltavuoroa, jolloin tarkalleen ottaen on epäoikeudenmukaista, että toiset joutuvat tekemään kolmen vuoron tilkkutäkkiä ja joku taas tekee vain yhtä vuoroa.
Sama epäoikeudenmukaisuus tulee ilmi siinä, että rahakkaimmat yövuorot menevät aina samoille henkilöille. Voit lukea rivien välistä, mikä on asemasi työyhteisössä siitä, millaisia listoja sinä saat. Oletko se jämäpaikkaaja, jonka vuorot suunnitellaan vain siten, että sinut laitetaan sinne missä on puutos - ei sen mukaan, mitä olet suunnitellut. Silloin siinä ei todellakaan huomioida työaikaergonomiaa tai sitä kuinka henkilö jaksaa tai onko se edes inhimillisesti mahdollista ilman että työn jälki kärsii. Päälle hoetaan tyhjiä kliseitä siitä, että pidä huoli omasta jaksamisestasi.
Tämä nyt vain yksi niistä miljoonista ongelmista, mikä hoitoalalla tällä hetkellä riipii ihmisiä. Epäsäännöllinen vuorotyö on aivan jotain muuta kuin se, että jämptisti tehdään aina viikko yhtä vuoroa ja toinen toista. Säännöllinen vuorotyö soveltuu teollisuuteen, jossa ehkä ollaan vuorossa koneiden ja automaation parissa. Hoitoalalla olet työssä elävien ihmisten- asiakkaiden ja potilaiden kanssa.
Just tämä! Epätasa-arvo! Meillä näkyy esimerkiksi ihan jo siinä, että jostain syystä liki vuodesta toiseen samat naamat saa jouluaaton vapaaksi/aamuvuoroksi tai loma sattuu just osumaan siihen. En ole näitä tyyppejä nähnyt koskaan illassa tai yövuorossa. Ja kyllä olen asiasta sanonut (kuten moni muukin) ja toivonut myös vapaita ja aamuja, mutta silti jostain syystä olen joka toinen vuosi illassa tai yössä - toisin kuin eräät... Nytkin kauhistuttaa tuleva joulu. Olin viime vuonna iltavuorossa, toivon ainakin aamua tai vapaata, mutta...
Esihenkilön pitäisi tuohon puuttua. Omassa työpaikassa kiertää kesälomat ja juhlapyhien työvuorot.
Tuo kertomasi ei ole mahdollista ollenkaan joka paikassa, vaan noudatetaan
tasapuolisempaa systeemiä.
Niin pitäisi puuttua, muttei puutu, koska mahdollistaa tämän. Ei ole ehkä joka paikassa mahdollista (eikä kuuluisi olla missään), mutta meillä on näin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa hoitsujen systeemissä ei paljon elämää ole. Ei ihme, että naiset on äkäsiä.
mies54v
Aletaan sitten muutkin vaatimaan.Usein 10 päivän putkia,illalla vuoro päättyy klo 21,aamulla klo5 takaisin.Pari aamua,sitten iltoja,välillä työ alkaa klo 12,välillä 15,sitten klo 5jne.Talvilomat pidetään syksyllä,kesäloma pätkitään jne.Tälläistä se on tällä alalla ja palkkaa ei voi verratakaan hoitajien palkkaan.
Kerro millä alalla että tiedetään välttää.
Eikö näihin työvuorosuunnitteluihin liity se, että yhden myöhään iltaan olleen hoitajan on tultava aikaiseen aamuun? Näin varmistetaan parhain mahdollinen tiedonsiirto ja joku on silloin aina heti riittävästi kartalla potilaiden voinnista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö näihin työvuorosuunnitteluihin liity se, että yhden myöhään iltaan olleen hoitajan on tultava aikaiseen aamuun? Näin varmistetaan parhain mahdollinen tiedonsiirto ja joku on silloin aina heti riittävästi kartalla potilaiden voinnista.
Ei enää saa tehdä ilta aamua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta tuttavapiiristä tyytyväisimmät hoitohenkilökunnan ihmiset ovat heitä, jotka ovat saaneet itse tehdä työvuorolistat.
No joo. Listojen itse suunnittelu ei ole sama kuin se, että suunnittelet omat työvuorosi ja ne toteutuu sellaisenaan. Todellisuudessa ainakin meillä kaikki joutuvat jatkuvasti työn ohessa suunnittelemaan tulevia listojaan, mutta joka kerta saat pettyä karvaasti, koska suunnitelmasi ei toteudu, vaan lopullinen lista voi olla aivan jotain muuta.
Tässä kohdin tulee myös esiin yksi hoitoalan työpaikkojen ongelma: epätasa-arvo. Pomon lellikit voivat suunnitella ja saada vaikka sovittua niin, että joka viikko perjantai päivä on vapaa. Toinen voi saada läpi sen, että tekee pelkkää iltavuoroa, jolloin tarkalleen ottaen on epäoikeudenmukaista, että toiset joutuvat tekemään kolmen vuoron tilkkutäkkiä ja joku taas tekee vain yhtä vuoroa.
Sama epäoikeudenmukaisuus tulee ilmi siinä, että rahakkaimmat yövuorot menevät aina samoille henkilöille. Voit lukea rivien välistä, mikä on asemasi työyhteisössä siitä, millaisia listoja sinä saat. Oletko se jämäpaikkaaja, jonka vuorot suunnitellaan vain siten, että sinut laitetaan sinne missä on puutos - ei sen mukaan, mitä olet suunnitellut. Silloin siinä ei todellakaan huomioida työaikaergonomiaa tai sitä kuinka henkilö jaksaa tai onko se edes inhimillisesti mahdollista ilman että työn jälki kärsii. Päälle hoetaan tyhjiä kliseitä siitä, että pidä huoli omasta jaksamisestasi.
Tämä nyt vain yksi niistä miljoonista ongelmista, mikä hoitoalalla tällä hetkellä riipii ihmisiä. Epäsäännöllinen vuorotyö on aivan jotain muuta kuin se, että jämptisti tehdään aina viikko yhtä vuoroa ja toinen toista. Säännöllinen vuorotyö soveltuu teollisuuteen, jossa ehkä ollaan vuorossa koneiden ja automaation parissa. Hoitoalalla olet työssä elävien ihmisten- asiakkaiden ja potilaiden kanssa.
Just tämä! Epätasa-arvo! Meillä näkyy esimerkiksi ihan jo siinä, että jostain syystä liki vuodesta toiseen samat naamat saa jouluaaton vapaaksi/aamuvuoroksi tai loma sattuu just osumaan siihen. En ole näitä tyyppejä nähnyt koskaan illassa tai yövuorossa. Ja kyllä olen asiasta sanonut (kuten moni muukin) ja toivonut myös vapaita ja aamuja, mutta silti jostain syystä olen joka toinen vuosi illassa tai yössä - toisin kuin eräät... Nytkin kauhistuttaa tuleva joulu. Olin viime vuonna iltavuorossa, toivon ainakin aamua tai vapaata, mutta...
Itseäni ainakin riipii juuri tämä näennäisdemokratia ja isoon ääneen mainostaminen esim. työpaikkailmoituksissa, että " meillä on käytössä autonominen työvuorosuunnittelu ja voit itse vaikuttaa työvuoroihisi". Todellisuus on juuri sitä, että se "vaikuttaminen" on harvinaisen heppoista ja omasta listasta voi tulla juuri siksi aika karmea, että siellä noukitaan osa vuoroista työntekijän suunnitelman mukaan, mutta laitetaan sitten ihan toiseen vuoroon juurikin niin, että tulee pomppimista ilta- aamu- aamu-välivuoro- yksi vapaa- aamu jne.
Käytännössä on myös niin, että joissain työpaikoissa lähes jokainen työntekijä käy valittamassa listaansa pomolle aina kun tulee uusi lista. Kuinka paljon ylimääräistä energiaa tähän menee joka listanvaihdossa ja miksi kerran kolmessa viikossa jokainen työntekijä kokee aina säännöllisesti ärtymystä ja pettymystä? Autonominen työvuorosuunnittelu paradoksaalisesti nimenomaan vähentää työntekijälle tärkeää tarvetta voida ennakoida ja suunnitella omaa elämäänsä kovin pitkälle, kun tulevat vuorot todellisuudessa saattavat olla aivan mitä tahansa - toisin kuin se, että mentäisiin koko ajan viikko yhtä vuoroa.
Hoitoalalla on kokeiltu vuosikymmenten aikana vaikka mitä vuorosysteemejä, mutta aina on joku tyytymätön. Käytännön vuoksi paras on mennä vapailta iltavuoroon ja siitä jatkuu aamuvuorona. Kaikille tuo ei sovi, mutta itse tykkään. Ns ergonomiset työvuorot on hirveitä. Parasta olisi itse suunnitella, mutta omissa töissäni se ei ole koskaan ollut käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli hetkinen. Sinun mielestäsi on siis hyvä, että hoitoalalla työskentelee väsyneitä ja stressaantuneita työntekijöitä, koska siellä ollaan työssä elävien ihmisten - asiakkaiden ja potilaiden kanssa? Ja tehtaassa on ok, että työntekijöiden työaikaergonomia on kunnossa, koska siellä työskennellään "koneiden ja automaation" kanssa?
Miten kummassa viestistäni saa sen käsityksen, että olen tyytyväinen? Luit vain viimeisen kappaleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli hetkinen. Sinun mielestäsi on siis hyvä, että hoitoalalla työskentelee väsyneitä ja stressaantuneita työntekijöitä, koska siellä ollaan työssä elävien ihmisten - asiakkaiden ja potilaiden kanssa? Ja tehtaassa on ok, että työntekijöiden työaikaergonomia on kunnossa, koska siellä työskennellään "koneiden ja automaation" kanssa?
Sisälukutaito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo teidän systeemi on sitä ns ergonomista työvuorolistan, joka on monen mielestä persiistä, koska ei sovi itselle. Harva jaksaa/haluaa tehdä 7 päivää putkeen töitä tai haluaa mennä vapaalta aamuvuoroon. Tai tehdä parin viikon välein pari yövuoroa, monella niistä palautuminen syö helposti opari vapaapäivää. Autonominen lista on kaikkein paras. Siinä jokainen pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan itse vuorojensa suunnitteluun ja tekemään epäterveellisestä vuorotyöstä itselleen vähemmän kuormittavaa.
Mutta kuinka monissa paikoissa tuo autonominen lista toimii kuten pitäisi? Jokainen lätkii vuorotoiveita sinne tänne eikä todellakaan kaikki mene läpi. Siinä joutuu väkisinkin muuttelemaan, jotta väki riittää ja lepoaika täyttyy. Jos miettii, että 3 viikon listassa lähes jokainen haluaisi just yhden tietyn lauantain vapaaksi tai aamuksi, niin pakkohan sitä on muuttaa! Näitä näkee monesti, kun on jotain tapahtumia tai juhlapyhiä... Sitten alkaa itcuparcu, kun ei saakaan kuten haluaa.
Meidän työpaikalla tuo autonominen työvuorosuunnittelu toimii aika hyvin.
Perheelliselle tosi hyvä kun saa suunnitella itse kolmen viikon listansa.
Useimmiten enimmäkseen toteutuu toiveet. Joskus, aika useinkin jopa koko lista on oman suunnitelman mukainen.
Toimii sinun kohdallasi, koska olet esimiehen suosikki. Mutta miten jonkun toisen, joka on toivonut samat vuorot kuin sinä?
Kukaan ei ole vastannut kysymykseen, mikä on muuttunut siitä, miten oli ennen ja miksi toimitaan näin. On olemassa paikkoja, joissa inhimilliset työvuorot onnistuvat. Esimerkiksi kroonikkovanhusten osastoilla ei ole mitään syytä sille, että aamuvuorossa pitää olla niin paljon enemmän väkeä kuin illassa, koska ei siellä ole niin paljon lääkärikiertoja, kotiutuksia ja muuta liikennettä
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut tällaisen ilmiön: Miesvaltaisilla vuorotyöaloilla, kuten teollisuudessa, on usein tuo säännöllinen kierto ja vuorot tiedossa tyyliin koko vuodeksi kerrallaan. Naisvaltaisilla vuorotyöaloilla, kuten hoitoalalla, kaupoissa ja ravintoloissa taas on ihan ihmeellisiä sillisalaattilistoja, jotka tehdään pieneksi pätkäksi kerrallaan ja pahimmillaan muuttuvat viime tipassa saikkujen yms. mukaan. Näillä naisvaltaisilla aloilla on aina olevinaan jotain syitä, miksi toimialan tarpeet ovat niin spesiaaleja, että mikään järkevämpi ei käy. Ja toki on selvää, että ei voi kopioida suoraan samaa kiertoa sellaisesta teollisuuspaikasta, jossa joka vuoroon tarvitaan sama määrä ihmisiä. Mutta on silti jotenkin vaikea ymmärtää, etteikö kukaan oikeasti osaisi kehittää säännöllistä vuorokiertoa sellaiseen tilanteeseen, jossa eri aikoina on eri määrä porukkaa.
Eikö sellainen ole kehitettykin jo?
Aamu-, päivä-, ilta-, yöpainotteinen vuorokierto. Aamua vapaineen esim. 6 viikkoa, pari vapaata välissä..
Kai tuota voisi varioida sopivaksi
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla on kokeiltu vuosikymmenten aikana vaikka mitä vuorosysteemejä, mutta aina on joku tyytymätön. Käytännön vuoksi paras on mennä vapailta iltavuoroon ja siitä jatkuu aamuvuorona. Kaikille tuo ei sovi, mutta itse tykkään. Ns ergonomiset työvuorot on hirveitä. Parasta olisi itse suunnitella, mutta omissa töissäni se ei ole koskaan ollut käytössä.
Totta sekin, että ei kaikki sovi kaikille, mutta enemmistön ehdoilla mennään. Pitäisi olla myös yksilöllisiä mahdollisuuksia, joista jatkuvat yövuorot tai ilman yövuoroja pitäisi olla mahdollisia. Etukäteen pitäisi olla jo tiedossa juhlapäivien vapaista. Luulisi kaikissa isoissa työpaikoissa olevan niitä, jotka oikein mielellään tekevät rahakkaat juhlapyhävuorot ja niitä, jotka laistavat ne vaikka saikuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä tiedonsiirtoraportteja on edelleen käytössä monissa paikoissa, jos se noin kätevää olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo teidän systeemi on sitä ns ergonomista työvuorolistan, joka on monen mielestä persiistä, koska ei sovi itselle. Harva jaksaa/haluaa tehdä 7 päivää putkeen töitä tai haluaa mennä vapaalta aamuvuoroon. Tai tehdä parin viikon välein pari yövuoroa, monella niistä palautuminen syö helposti opari vapaapäivää. Autonominen lista on kaikkein paras. Siinä jokainen pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan itse vuorojensa suunnitteluun ja tekemään epäterveellisestä vuorotyöstä itselleen vähemmän kuormittavaa.
Mutta kuinka monissa paikoissa tuo autonominen lista toimii kuten pitäisi? Jokainen lätkii vuorotoiveita sinne tänne eikä todellakaan kaikki mene läpi. Siinä joutuu väkisinkin muuttelemaan, jotta väki riittää ja lepoaika täyttyy. Jos miettii, että 3 viikon listassa lähes jokainen haluaisi just yhden tietyn lauantain vapaaksi tai aamuksi, niin pakkohan sitä on muuttaa! Näitä näkee monesti, kun on jotain tapahtumia tai juhlapyhiä... Sitten alkaa itcuparcu, kun ei saakaan kuten haluaa.
Useimmiten enimmäkseen toteutuu toiveet. Joskus, aika useinkin jopa koko lista on oman suunnitelman mukainen.Toimii sinun kohdallasi, koska olet esimiehen suosikki. Mutta miten jonkun toisen, joka on toivonut samat vuorot kuin sinä?
Kukaan ei ole vastannut kysymykseen, mikä on muuttunut siitä, miten oli ennen ja miksi toimitaan näin. On olemassa paikkoja, joissa inhimilliset työvuorot onnistuvat. Esimerkiksi kroonikkovanhusten osastoilla ei ole mitään syytä sille, että aamuvuorossa pitää olla niin paljon enemmän väkeä kuin illassa, koska ei siellä ole niin paljon lääkärikiertoja, kotiutuksia ja muuta liikennettä
Eihän niissä olekaan aamuisin enemmän. Sama määrä hoitajia illassa ja aamussa. Yöllä sitten se 1-2 yökköä riippuen asukasmäärästä.
Tuo aamuaamuiltailtayöyö on melkeinpä surkein olemassa oleva systeemi.
Minä hoitajana suunnittelen itse omat työvuoroni, ja voin pyytää tietyn määrän vuoroja vaihdettavaksi sopivaksi minulle, esim. että joka perjantai tarvitsen aamuvuoron syystä x.
Saatan tehdä 12-13h työpäiviä, ja saada pitkästi vapaita. Otan mieluummin tämän kuin joustamattoman systeemin.
Vierailija kirjoitti:
Joo. On esimerkiksi ilta/ aamu, joka on älyttömin vuoro.
Älyttömin vuoro on minusta pätkä aamu ja heti perään yö tai sitten ilta-vapaa-aamu.
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut mitään hoitoalan paikkaa, jossa tätä säännöllistä vuorotyötä olisi kokeiltu esim. vuoden ajan? Tai onko aiheesta tutkimuksia?
Jotenkin tuntuu, että monella on vankka mielipide siitä (ja monesta muusta asiasta) ilman käytännön kokemusta. Usein, tämäkin tyypillistä hoitoalalla.
Itse ajattelen, että tätä kannattaisi ainakin kokeilla.
On ollut menneillä vuosikymmenillä. Ovatko kaikki silloin säännöllistä vuorotyötä tehneet hoitajat kuolleet tai muuten poistuneet riveistä? Eivät ainakaan kirjoittele täällä.
"Säännöllisyys" tarkoitti silloin sitä, että pystyi laskemaan, mikä oma työvuoro tulee olemaan jonakin tiettynä päivänä, vaikka vuoroja ei silloinkaan ollut yhtä paljon. Ja silloin hoitoala oli vielä naisvaltaisempi kuin mitä se nyt on, joten se ei kelpaa selitykseksi.
Vierailija kirjoitti:
sinun mallisi toimii tehtaassa, jossa joka vuorossa on sama määrä väkeä. Osastolla voi olla aamussa 7, illassa 4, yössä 2.
Tuokaan ei ole ongelma, jos takana pyörisi jatkuva kolmivuoro, jota täydennetään esimerkiksi päivävuorolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kummassa viestistäni saa sen käsityksen, että olen tyytyväinen? Luit vain viimeisen kappaleen?
Ensin valitat, kuinka huonosti työvuorosuunnittelu toimii, ja sitten tyrmäät toimivan vuorosuunnittelun (onko se nyt sitten ei-autonomista suunnittelua, jos hoitoaloilla on autonominen vuorosuunnittelu?) ja nimenomaan vetoat siihen, että hoitoaloilla käytössä oleva kaaos on pakko, koska millään muulla tavalla ei voida varmistaa potilaiden/asiakkaiden asianmukaista hoitoa, ja että säännöllinen, ennakoitavissa oleva vuorotyö/järjestelmällinen suunnittelu ei missään tapauksessa voi toimia hoitoalalla, vaan vain ja ainoastaan muualla. Ja kuitenkin tässä ketjussakin on esitetty ihan oikeita toimivia monivuorojärjestelmiä.
Ainoa ero on se, että jostain syystä hoitoalalla työntekijöiden pitää ehdottomasti saada vaikuttaa vuoroihinsa koko ajan, ja silloin ne vuorot eivät enää toimi kenellekään muulle kuin esihenkilöiden lellikeille?
Ok, olen insinööri, ja työskennellyt erilaisissa tehtaissa, ja edelleen teen aktiivisesti töitä eri teollisuudenalojen kanssa, eikä missään ole tullut vastaan tuollaista vuorokaaosta kuin hoitoalalla. Ja nyt puhun tehtaista, joissa todellakin tehtään töitä 24/7 noin 365 päivää vuodessa, työntekijöitä alueella on satoja ellei tuhansia... Mutta hoitoala vain kertakaikkiaan on niin vaikea, ettei missään nimessä sitä voi verrata mihinkään muuhun olemassaolevaan järjestelmään?
(ja tästä olen puhunut useasti hoitoalalla työskentelevien kanssa, ja vastaukset ovat aina juuri ne samat: kun meillä on niin eri kuormitus eri vuorokaudenaikoina (niin on muuallakin, erityisesti teollisuudessa ja logistiikassa), meillä työntekijöillä pitää olla oikeus vaikuttaa vuoroihinsa (ja silti vain suosikeilla on oikeasti tämä mahdollisuus, ja se jos mikä on epätasa-arvoista!), mikään muu ei toimi (on toiminut aikaisemmin eikä mitään uutta ole mahdollisuus edes kokeilla koska edelliset selitykset).)
Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten enimmäkseen toteutuu toiveet. Joskus, aika useinkin jopa koko lista on oman suunnitelman mukainen.Toimii sinun kohdallasi, koska olet esimiehen suosikki. Mutta miten jonkun toisen, joka on toivonut samat vuorot kuin sinä?
Kroonikkovanhusten kohdalla eletään militantisti ja mielivaltaisten kotkotusten ristitulessa. Kaikkille lääkkeet klo 8:00, aamupala tarjolla 8-10, ketään ei saa makuuttaa vuoteessa, kaikki ovat kastelleet yön aikana sängyn märäksi, kroonikkovanhus saattaa olla muistisairas, aggressiivinen, jäykkä yli satakiloinen jötikkä. Pitäisi kinesteettisesti ja luonnon yrteillä (mahd. vähän psyykelääkkeitä) levitoida mieluiten ilman nostolaitteita (kinestettiikka!) monisairas ihminen nököttämään tuoliin loppupäiväksi. Ylhäällä ollessaan nämä kroonikot käyvät turhaantuneina toistensa kimppuun. Niin että kyllä pärjää vaikka yksi hoitaja kymmenen tällaisen kanssa aamuvuorossa. Not.
Siinä sivussa teet keittiöhömmia, siivoat eritteitä pinnoilta, vaihdat puhtaita lakanoita, viet pyykkejä koneeseen.
Esihenkilön pitäisi tuohon puuttua. Omassa työpaikassa kiertää kesälomat ja juhlapyhien työvuorot.
Tuo kertomasi ei ole mahdollista ollenkaan joka paikassa, vaan noudatetaan
tasapuolisempaa systeemiä.