Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajilla on niin järjettömät vuorosysteemit?

Vierailija
16.09.2022 |

Kysyn täältä, kun täällä on paljon hoitajia. Itse olen töissä teollisuudessa, ja meillä on keskeytymätön kolmivuoro aamu/aamu/ilta/ilta/yö/yö, jonka jälkeen kolme vapaata. Aina. Hoitajilla taas on kaiken maailman aamu/ilta/yö/vapaa/yö/vapaa/aamu/yö/aamu/ilta/aamu/vapaa/yö/aamu/tuplavuoro/vapaa sairaanhoitajana. Miksi? Eikö tuo minun duunipaikan malli olisi kaikkien jaksamiselle parempi?

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen ihmetellyt myös. Ja mikä aika esimehellä menee noiden vuorojen suunnittelussa, ehtisi hänkin apukäsiksi töihin, jos ei käyttäisi työaikaansa koneella vuorojen suunnitteluun.

Teollisuudessa vuoroa voi tarvittaessa myös yrittää vaihtaa työkaverin kanssa sopimalla.

Ja näissä teollisuuden listoissa huomioitu myös järkevin palautuminen vuorotyön rasituksesta.

Mä en kestä tätä "apukäsi" termiä,jota täällä viljellään. Kai te nyt tajuatte pitää olla ammattilainen

Hoitotyössä ei ole sama määrä ihmisiä joka vuorossa ja kaikilla ei ole sama osaaminen. Itse teen työvuoroja yksikössä jossa 7 erilaista työvuoroa koska potilaat tulevat yksikköön hoitoon siten. Työvurpsuunnitreli on autonomista,mutta esimies varmistaa että joka vuorossa on riittävästi henkilökuntaa jolla riittävästi osaamista. Lisäksi pitää tunnit tasata.

Täytyy kyllä sanoa, että syy ei ole mikään osaaminen. Ei ainakaan meillä. Toki riittävä määrä pitää olla ja tunnit tasata ja katsoa, että jokaisen viikkolepoaika täyttyy jne., mutta mitään osaamisia ei kyllä katsella.

Vierailija
42/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä nähnyt keski-ikäistä hoitajaa yövuorossa. En ole.

Meillä kyllä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinun mallisi toimii tehtaassa, jossa joka vuorossa on sama määrä väkeä. Osastolla voi olla aamussa 7, illassa 4, yössä 2. 

Ei taida olla sinulla kovin paljon kokemusta tehtaasta, joka toimii 24/7, ehkä koneet seis huoltoseisokin vuoksi kesällä viikon ja jouluna toisen viikon (tai vain päivän).

Tehtaan perustuotanto toimii 24/7, eli joka ikinen päivä siellä täytyy olla kolme vuoroa töissä sitä perustyötä tekemässä. Tähän kuuluu myös esihenkilötaso, paikalla pitää olla vähintään yksi esihenkilö/työvuoro. Kunnossapidossa vähintään yksi myös yövuorossa, mutta esimerkiksi sähkön kupi voi olla puhelinpäivystäjä, riippuen tuotannosta. Osa esihenkilöistä voi olla takapäivystäjiä, eli voivat olla kotona, mutta puhelimen päässä koko ajan saatavilla.

Osa töistä tehdään aamu+iltavuorossa, esimerkiksi kuljetukset tulee ja lähtee aamusta iltaan, muttei öisin, varasto, vastanotto, labrat, laadunvalvonta noin yleisesti, osa tuotannosta tehdään vain aamu+iltavuorona jne. Siivoojat ovat yleensä myös kahdessa vuorossa.

Myynti, suunnittelijat, kirjanpito, sihteerit, suurin osa johtoportaasta jne ovat päivävuorossa.

Tuosta tuleekin helposti ihan vastaavat miehitykset eri vuoroihin kuin sairaalassa, eli paikalla on päivävuoron aikaan 50% tehtaan vahvuudesta. Iltavuorossa on paikalla 35%, jolloin yövuoroon jää 15%.

Ja tietyt avainhenkilöt sitten tekevät ylitöitä, jos joku homma jää kesken oman vuoron loppuessa, tai tulevat paikalle kesken kesäloman tai viikonlopun vieton, saattaa olla lomasijaisia, jotka tekevät koko ajan epämääräisiä vuoroja paikatessaan muiden lomia (merkkipäivävapaat, sairauslomat jne).

Lisäksi voi olla vielä erikseen viikonloppuvuoroja, jolloin tehdäänkin 12h työpäiviä jotain tiettyä hommaa, jota ei arkisin voi muun tuotannon takia tehdä (koe-eriä, erikoistilauksia tms).

Tässä vaan hyvin huomaa sen, kuinka vähän oikeasti tiedetään toisenlaisista työpaikoista. Se oma "maailma" tunnetaan ja sitä pidetään täysin ainutlaatuisena, eikä ole koskaan oikeasti nähty, mitä siellä muualla on.

Sairaaloissa toimisi aivan hyvin säännöllinen vuorojärjestelmä. Säännöllisen vuorotyön tiedetään tutkitusti olevan terveellisempi ja turvallisempi työaikamuoto kuin jatkuvasti muuttuvat vuorot. Tottakai ihmiset ovat erilaisia, mutta kun puhutaan niistä määristä ihmisiä, joita Suomen terveydenhuoltoaloilla on, niin sillä on aivan merkittävä vaikutus! Tai olisi, jos järkevä vuorokäytäntö otettaisiin käyttöön.

"kun säännöllinen vuorojärjestelmä vaikeuttaa elämän suunnittelua"  en todellakaan usko! Jos tietää vuoden etukäteen, että syyskuun 11. 2023 olen iltavuorossa, niin voi hyvin sanoa kavereille, että sori, olen silloin illassa. Myös vuosilomat ovat tiedossa hyvissä ajoin etukäteen.

Vierailija
44/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo teidän systeemi on sitä ns ergonomista työvuorolistan, joka on monen mielestä persiistä, koska ei sovi itselle. Harva jaksaa/haluaa tehdä 7 päivää putkeen töitä tai haluaa mennä vapaalta aamuvuoroon. Tai tehdä parin viikon välein pari yövuoroa, monella niistä palautuminen syö helposti opari vapaapäivää. Autonominen lista on kaikkein paras. Siinä jokainen pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan itse vuorojensa suunnitteluun ja tekemään epäterveellisestä vuorotyöstä itselleen vähemmän kuormittavaa.

Mutta kuinka monissa paikoissa tuo autonominen lista toimii kuten pitäisi? Jokainen lätkii vuorotoiveita sinne tänne eikä todellakaan kaikki mene läpi. Siinä joutuu väkisinkin muuttelemaan, jotta väki riittää ja lepoaika täyttyy. Jos miettii, että 3 viikon listassa lähes jokainen haluaisi just yhden tietyn lauantain vapaaksi tai aamuksi, niin pakkohan sitä on muuttaa! Näitä näkee monesti, kun on jotain tapahtumia tai juhlapyhiä... Sitten alkaa itcuparcu, kun ei saakaan kuten haluaa.

Vierailija
45/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinun mallisi toimii tehtaassa, jossa joka vuorossa on sama määrä väkeä. Osastolla voi olla aamussa 7, illassa 4, yössä 2. 

Kai tuotakin voisi järkevämmin kierrättää kuin tuollaisella poukkoilulla?

Mietipä. Jokaiselle 144 h 45 minuuttia kolmeen viikkoon, 6 vapaata ja vuorojen väliin vähintään 11 tuntia. Jos se olisi helppoa, se tehtäisiin sillä helpolla tavalla.

Tuo tuntimäärä on 114 h 45 min / kolme viikkoa.

Varmaan ylläolevassa onkin näppäilyvirhe.

Vierailija
46/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. On esimerkiksi ilta/ aamu, joka on älyttömin vuoro.

Kyllä. Kun on kotiin päässyt voi kello olla 23, voi olla että ei heti nukuta. Ei pääse uneen.

Aamulla työpaikalla pitää olla ennen klo 7.

Ei yhtään pelivaraa.

Ei. Tässä hyvin huomaa, että mikä sopii toiselle ei sovi toiselle. Hoitotyössä välillä on järjettömiä listoja, mut jos niitä pääsee itse suunnittelemaan niin mun mielestä se on parasta.

Tuohon ilta - aamuun on laki olemassa, että vuorojen välissä on oltava 11h. Jos sun on oltava töissä seuraavana päivänä klo.7 niin olet päässyt edellisenä iltana töistä klo.20. Ja olet kotona klo.23? Ei voi olla, ellei sitten kyse ole jostain työmatkaongelmista, mikä taas ei ole kenenkään muun vika. Paikallisella sopimuksella JA työntekijän suostumuksella voidaan tuota 11h väliä lyhentää, mutta sitähän ei kenenkään tarvitse hyväksyä.

Mun mielestä ilta - aamu on ihan ok, kun vaihtoehtona on jäädä aina iltavuorosta vapaille ja vapailta tulla aamuun. Ilta - aamu yhdistelmiä tekemällä pääsee vapaille aina aamusta ja vapailta voi tulla iltaan. Välissä 11h. Kotona klo.21.15. Iltapala, rauhoittuminen esim. katson hetken telkkaria, iltatoimet ja viimeistään klo.23.30 nukkumaan. Väsyttää sen verran, että hyvin saa nukuttua sinne aamu klo.7 asti. Klo.8 alkaa sitten työvuoro. Ei ongelmaa. Toisin kuin olisi ilta - vapaa - aamu vuoroissa. Iltavuoron jälkeen sama kuin edellä, mut ärsyttää jäädä vapaalle noin väsyneenä. Sit yks vapaa jolloin pitää miettiä, että pakko mennä tänäänkin ajoissa nukkumaan, kun seuraavana päivänä työt alkaa taas klo.7. 

Vierailija
47/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ennen oli ns. kiertävä lista,josta näki työvuoronsa vaikka vuoden päähän. Se oli kaikille tasapuolinen. Ja helppo laatia, nimet vain pudotettiin listalla yksi rivi alemmas ja viimeinen nimi nousi uudella listalla ekaksi. Itse työvuorot pysyivät aina samoilla riveillä.

Vierailija
48/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta! Luuletteko te oikeasti, että hoitajilla on vain on tuollaiset työolot tässä maassa????

T: lastensuojelulaitoksen työntekijä, sosionomi AMK

Vierailija
49/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta tuttavapiiristä tyytyväisimmät hoitohenkilökunnan ihmiset ovat heitä, jotka ovat saaneet itse tehdä työvuorolistat. 

No joo. Listojen itse suunnittelu ei ole sama kuin se, että suunnittelet omat työvuorosi ja ne toteutuu sellaisenaan. Todellisuudessa ainakin meillä kaikki joutuvat jatkuvasti työn ohessa suunnittelemaan tulevia listojaan, mutta joka kerta saat pettyä karvaasti, koska suunnitelmasi ei toteudu, vaan lopullinen lista voi olla aivan jotain muuta.

Tässä kohdin tulee myös esiin yksi hoitoalan työpaikkojen ongelma: epätasa-arvo. Pomon lellikit voivat suunnitella ja saada vaikka sovittua niin, että joka viikko perjantai päivä on vapaa. Toinen voi saada läpi sen, että tekee pelkkää iltavuoroa, jolloin tarkalleen ottaen on epäoikeudenmukaista, että toiset joutuvat tekemään kolmen vuoron tilkkutäkkiä ja joku taas tekee vain yhtä vuoroa.

Sama epäoikeudenmukaisuus tulee ilmi siinä, että rahakkaimmat yövuorot menevät aina samoille henkilöille.  Voit lukea rivien välistä, mikä on asemasi työyhteisössä siitä, millaisia listoja sinä saat. Oletko se jämäpaikkaaja, jonka vuorot suunnitellaan vain siten, että sinut laitetaan sinne missä on puutos - ei sen mukaan, mitä olet suunnitellut. Silloin siinä ei todellakaan huomioida työaikaergonomiaa tai sitä kuinka henkilö jaksaa tai onko se edes inhimillisesti mahdollista ilman että työn jälki kärsii. Päälle hoetaan tyhjiä kliseitä siitä, että pidä huoli omasta jaksamisestasi.

Tämä nyt vain yksi  niistä miljoonista ongelmista, mikä hoitoalalla tällä hetkellä riipii ihmisiä. Epäsäännöllinen vuorotyö on aivan jotain muuta kuin se, että jämptisti tehdään aina viikko yhtä vuoroa ja toinen toista. Säännöllinen vuorotyö soveltuu teollisuuteen, jossa ehkä ollaan vuorossa koneiden ja automaation parissa. Hoitoalalla olet työssä elävien ihmisten- asiakkaiden ja potilaiden kanssa.

Vierailija
50/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta! Luuletteko te oikeasti, että hoitajilla on vain on tuollaiset työolot tässä maassa????

T: lastensuojelulaitoksen työntekijä, sosionomi AMK

Tämä 💪

Vierailija
51/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-hoitsuna eniten rasitti juurin tuo työvuorosuunittelu. Se on s**tanasta. Kyllä sitä voisi järkevöittää. Ei ole mitään syytä sille, miksi aamu ja iltavuorossa tulisi olla eri määrä henkilöitä. Paljon aamun töitä voisi siirtää iltaan/iltapäivälle, myös ne lääkärinkierrot tai osan niistä. Toki esimerkiksi kotiutukset yms olisi eri. Ei välttämättä ihan kaikkiin yksikköihin sopisi, mutta suurin osa on kuitenkin osastoja ja vanhainkoteja, jossa tehdään ihan jok' ikinen päivä samat hommat. Aamussa ja illassa voisi olla sama määrä henkilöitä - heillä oma kierto ja yököt erikseen. En ymmärrä miksi niistä yököistä halutaan eroon, oli loistava systeemi. 5 töitä, 5 vapaata tai 7 töitä ja 7 vapaata. Nyt kaikkien pitää tehdä öitä niin on tätä ilta-aamu-yö-muutama vapaa p*rsettä tai sitten öitä vieläpä pätkäaamuvuorolla!!!!!!! Ihme hommaa. Elämää ei voi suunnitella eteenpäin yhtään ja listat on rankkoja. Joskus ei saada kuin kerran kaksi vapaata putkeen ja on ihan uskomatonta ripulia.

Itse tein pitkään yökönhommia juurikin noiden pitkien vapaiden vuoksi. Öitä teki ne joille se sopi ja muut päivävuoroa. Nyt on paljon niitä, jotka eivät pysty valvomaan ja sitten toiset tekee paljon öitä, mutta se ei näy vapaissa.

Toinen vaihtis olisi ensihoidon ja palolaitoksen 24h vuorot ja 3 vp. Sekin olisi aika jees.

Vierailija
52/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta tuttavapiiristä tyytyväisimmät hoitohenkilökunnan ihmiset ovat heitä, jotka ovat saaneet itse tehdä työvuorolistat. 

No joo. Listojen itse suunnittelu ei ole sama kuin se, että suunnittelet omat työvuorosi ja ne toteutuu sellaisenaan. Todellisuudessa ainakin meillä kaikki joutuvat jatkuvasti työn ohessa suunnittelemaan tulevia listojaan, mutta joka kerta saat pettyä karvaasti, koska suunnitelmasi ei toteudu, vaan lopullinen lista voi olla aivan jotain muuta.

Tässä kohdin tulee myös esiin yksi hoitoalan työpaikkojen ongelma: epätasa-arvo. Pomon lellikit voivat suunnitella ja saada vaikka sovittua niin, että joka viikko perjantai päivä on vapaa. Toinen voi saada läpi sen, että tekee pelkkää iltavuoroa, jolloin tarkalleen ottaen on epäoikeudenmukaista, että toiset joutuvat tekemään kolmen vuoron tilkkutäkkiä ja joku taas tekee vain yhtä vuoroa.

Sama epäoikeudenmukaisuus tulee ilmi siinä, että rahakkaimmat yövuorot menevät aina samoille henkilöille.  Voit lukea rivien välistä, mikä on asemasi työyhteisössä siitä, millaisia listoja sinä saat. Oletko se jämäpaikkaaja, jonka vuorot suunnitellaan vain siten, että sinut laitetaan sinne missä on puutos - ei sen mukaan, mitä olet suunnitellut. Silloin siinä ei todellakaan huomioida työaikaergonomiaa tai sitä kuinka henkilö jaksaa tai onko se edes inhimillisesti mahdollista ilman että työn jälki kärsii. Päälle hoetaan tyhjiä kliseitä siitä, että pidä huoli omasta jaksamisestasi.

Tämä nyt vain yksi  niistä miljoonista ongelmista, mikä hoitoalalla tällä hetkellä riipii ihmisiä. Epäsäännöllinen vuorotyö on aivan jotain muuta kuin se, että jämptisti tehdään aina viikko yhtä vuoroa ja toinen toista. Säännöllinen vuorotyö soveltuu teollisuuteen, jossa ehkä ollaan vuorossa koneiden ja automaation parissa. Hoitoalalla olet työssä elävien ihmisten- asiakkaiden ja potilaiden kanssa.

Just tämä! Epätasa-arvo! Meillä näkyy esimerkiksi ihan jo siinä, että jostain syystä liki vuodesta toiseen samat naamat saa jouluaaton vapaaksi/aamuvuoroksi tai loma sattuu just osumaan siihen. En ole näitä tyyppejä nähnyt koskaan illassa tai yövuorossa. Ja kyllä olen asiasta sanonut (kuten moni muukin) ja toivonut myös vapaita ja aamuja, mutta silti jostain syystä olen joka toinen vuosi illassa tai yössä - toisin kuin eräät... Nytkin kauhistuttaa tuleva joulu. Olin viime vuonna iltavuorossa, toivon ainakin aamua tai vapaata, mutta...

Vierailija
53/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sairaanhoitajana yli 30 vuotta kolmivuorotyötä. Kesällä vaihdoin päivätyöhön, olen tyytyväinen. Kolmivuorotyössä vuorot oli mitä sattui, esim. Yövuorojen jälkeen vain yksi vapaa. Saattoi olla 4-5 iltavuoroa peräkkäin. Työllisyystilanne on niin hyvä nyt, että päivätyöpaikka onneksi löytyi. Palkka pieneni, mutta sekään ei haittaa, kun elämänlaatu parani huomattavasti.

Vierailija
54/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo teidän systeemi on sitä ns ergonomista työvuorolistan, joka on monen mielestä persiistä, koska ei sovi itselle. Harva jaksaa/haluaa tehdä 7 päivää putkeen töitä tai haluaa mennä vapaalta aamuvuoroon. Tai tehdä parin viikon välein pari yövuoroa, monella niistä palautuminen syö helposti opari vapaapäivää. Autonominen lista on kaikkein paras. Siinä jokainen pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan itse vuorojensa suunnitteluun ja tekemään epäterveellisestä vuorotyöstä itselleen vähemmän kuormittavaa.

Mutta kuinka monissa paikoissa tuo autonominen lista toimii kuten pitäisi? Jokainen lätkii vuorotoiveita sinne tänne eikä todellakaan kaikki mene läpi. Siinä joutuu väkisinkin muuttelemaan, jotta väki riittää ja lepoaika täyttyy. Jos miettii, että 3 viikon listassa lähes jokainen haluaisi just yhden tietyn lauantain vapaaksi tai aamuksi, niin pakkohan sitä on muuttaa! Näitä näkee monesti, kun on jotain tapahtumia tai juhlapyhiä... Sitten alkaa itcuparcu, kun ei saakaan kuten haluaa.

Meidän työpaikalla tuo autonominen työvuorosuunnittelu toimii aika hyvin.

Perheelliselle tosi hyvä kun saa suunnitella itse kolmen viikon listansa.

Useimmiten enimmäkseen toteutuu toiveet. Joskus, aika useinkin jopa koko lista on oman suunnitelman mukainen.

Vierailija
55/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut mitään hoitoalan paikkaa, jossa tätä säännöllistä vuorotyötä olisi kokeiltu esim. vuoden ajan? Tai onko aiheesta tutkimuksia?

Jotenkin tuntuu, että monella on vankka mielipide siitä (ja monesta muusta asiasta) ilman käytännön kokemusta. Usein, tämäkin tyypillistä hoitoalalla.

Itse ajattelen, että tätä kannattaisi ainakin kokeilla.

Vierailija
56/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli hetkinen. Sinun mielestäsi on siis hyvä, että hoitoalalla työskentelee väsyneitä ja stressaantuneita työntekijöitä, koska siellä ollaan työssä elävien ihmisten - asiakkaiden ja potilaiden kanssa? Ja tehtaassa on ok, että työntekijöiden työaikaergonomia on kunnossa, koska siellä työskennellään "koneiden ja automaation" kanssa?

Vierailija
57/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla tuo autonominen työvuorosuunnittelu toimii aika hyvin.

Perheelliselle tosi hyvä kun saa suunnitella itse kolmen viikon listansa.

Useimmiten enimmäkseen toteutuu toiveet. Joskus, aika useinkin jopa koko lista on oman suunnitelman mukainen.

Hyvä, jos toimii. Meillä ei toimi. Riittäisi vaan se, että ilmoittaisi listantekijälle VAIN ne pakolliset toiveet ja muuten olisi listantekijällä vapaat kädet... Helpottaisi kummasti kaikkien elämää ja jopa parantaisi työilmapiiriä...

Vierailija
58/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtaan vuorosuunnittelu ja vuorosuunnittelu jossa työvoiman tarve vaihtelee ajan mukaan ovat aivan eri asioita. Olen tehnyt molempia.

Ei tehtaissakaan ole samaa määrää porukkaa joka vuorossa. Aamussa on eniten, illassa vähemmän ja yöllä saattaa olla vain muutama työntekijä.

Joo aamuissa on enemmän koska silloin on työnjohto/pomot paikalla. Heitähän ei yövuoroilla rasiteta. Yövuorot ollaan oman onnen nojassa, sattumalta myös ilmapiiri silloin rennompi.

Vierailija
59/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa hoitsujen systeemissä ei paljon elämää ole. Ei ihme, että naiset on äkäsiä.

mies54v

Aletaan sitten muutkin vaatimaan.Usein 10 päivän putkia,illalla vuoro päättyy klo 21,aamulla klo5 takaisin.Pari aamua,sitten iltoja,välillä työ alkaa klo 12,välillä 15,sitten klo 5jne.Talvilomat pidetään syksyllä,kesäloma pätkitään jne.Tälläistä se on tällä alalla ja palkkaa ei voi verratakaan hoitajien palkkaan.

Vierailija
60/184 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut mitään hoitoalan paikkaa, jossa tätä säännöllistä vuorotyötä olisi kokeiltu esim. vuoden ajan? Tai onko aiheesta tutkimuksia?

Jotenkin tuntuu, että monella on vankka mielipide siitä (ja monesta muusta asiasta) ilman käytännön kokemusta. Usein, tämäkin tyypillistä hoitoalalla.

Itse ajattelen, että tätä kannattaisi ainakin kokeilla.

Mulla on ollut ymmärrys, että hoitoalalla nimenomaan on ollut säännöllinen kierto. Viikko aamua, viikko iltaa, viikko yötä. Perheelliset ei välttämättä tee öitä ollenkaan. Nykyään tietysti tämä on muuttunut, kun saikkutuurauksia ja muita tuplia joutuu tekemään tämän tästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi