Lapsi jäi puistoonkun tarhan täti ei osannut laskea yhdeksään
Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen aluepäällikkö Heini Valppu-Virenius vahvistaa tapahtuneen. Hänen mukaansa lapsi ehti olla puistossa yksin ilman omaa ryhmäänsä viitisen minuuttia.
Valppu-Virenius kertoo, että asiassa oli kyse inhimillisestä virheestä.
Lapsiryhmä on lähtenyt siirtymään ulkoiluun käytettävästä puistosta tien toiselle puolelle päiväkodin pihalle. Lapset on laskettu ja lapsilista on ollut mukana, mutta siinä on tapahtunut harmillisesti laskuvirhe.
Valppu-Vireniuksen mukaan ryhmässä oli kaikkiaan yhdeksän lasta.
Työntekijältä ei voi vaatia että osaisi laskea yhdeksään. Yhdeksän on niin harmillinen pariton luku. Kahdeksaan olisi varmasti osannut laskea.
Kommentit (168)
Ihan käsittämätöntä. Luin jutun ja ällistyin varhaiskasvatuksen antamasta syystä: inhimillinen laskuvirhe!
Siis minkälaisia ihmisiä on niiden muuten aivan ihanien päiväkotihoitajien joukossa!
Jos ei yhdeksään kykene laskemaan, niin panee pelottamaan.
Siellä on täytynyt olla vähintään kaksi aikuista. Kumpikaan ei osannut laskea.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä. Luin jutun ja ällistyin varhaiskasvatuksen antamasta syystä: inhimillinen laskuvirhe!
Siis minkälaisia ihmisiä on niiden muuten aivan ihanien päiväkotihoitajien joukossa!
Laskuvirhe? Luulisi huomaavan, jos joku tuttu lapsi puuttuu joukosta.
Meille on tärkeää, että päiväkodissa on akateemisia varhaiskasvattajia. Valitettavasti he eivät osaa numeroita, koska pedagogiset arvot menevät moisen arkipäiväisyyden edelle.
Just oli Hesarissa juttu, jossa ehdotettiin kotihoidontuesta luopumista, koska 3v iästä alkaen varhaiskasvatus antaa kotihoitoa paremmat eväät elämälle. Kuten nyt sen kokemuksen, miltä tuntuu olla unohdettu, jätetty ja yksin.
Tossa on kivi. Heitä, jos olet itse erehtymätön.
Vierailija kirjoitti:
Siellä varmaan joku korkeakoulutettu varhaiskasvattaja kertoi mokailun syistä.
10% mittatappio, onhan näitä nähty ennenkin. Jos lapsi katoaa, annetaan sieltä varalapsista joku tilalle.
Meidän lapsi unohtui kerran palohälytyksessä, joka käynnistyi kesken päiväunien. Oli onneksi aiheeton, eli ei ollut vaaraa. Siinä vielä ymmärrän että yksi lapsi jäi jälkeen, vaikka laskettiin että 24 lasta on. Lapset kun tungeksivat eteisessä ja oli kiire.
Ja huomasivat heti pihalla että yksi puuttuu ja menivät hakemaan.
Mutta siis täysin hallitussa tilanteessa ei pystytä laskemaan 9? Kyllähän siitä määrästä näkee jo silmillä ihan laskematta onko lapsia 9 vai 8.
Minun on vaikea hyväksyä tällaista välinpitämättömyyttä ja holtittomuutta. Miltä tuntuisi, jos olisit itse sen jätetyn lapsen äiti/ vanhempi?
Itse saisin sellaisen raivarin, siinä tulisi ruumiita!
Olen luottanut näihin aikuisiin, jotka pitävät huolta pikkuisestani minun ollessa töissä. Ovatko he luottamukeni arvoisia?
Siinä kyllä iskee ns. "paska tuulettimeen" hyvin nopeasti!
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi unohtui kerran palohälytyksessä, joka käynnistyi kesken päiväunien. Oli onneksi aiheeton, eli ei ollut vaaraa. Siinä vielä ymmärrän että yksi lapsi jäi jälkeen, vaikka laskettiin että 24 lasta on. Lapset kun tungeksivat eteisessä ja oli kiire.
Ja huomasivat heti pihalla että yksi puuttuu ja menivät hakemaan.
Mutta siis täysin hallitussa tilanteessa ei pystytä laskemaan 9? Kyllähän siitä määrästä näkee jo silmillä ihan laskematta onko lapsia 9 vai 8.
Nimenomaan, ja etenkin kun päiväkodissa mennään parijonossa ja se pariton lapsi jää aikuisen pariksi.
Olisivat pitäneet valjaissa, niin ei olisi hukkunut.
Oliko työperäinen se tarhan täti?
Heille ei ole opetettu laskemaan sormia apua käyttäen. Useimmat pienet hoidettavatkin osaavat laskea kymmeneen sormia apuna käyttäen. Seuraavan kerran voisivat kysyä joltain viisivuotiaalta jos hän vaikka näyttäisi montako sormea on yhdeksän.
Lisää suunnittelua ja varhaiskasvattajat omaan toimistoon kauas lapsista! Siten saadaan jokaiselle kirjattua tarkasti ohjeistus siirtymätilanteita varten ja lapset osaavat itse mennä takaisin päiväkotiin ilman aikuisten valvontaa.
Ei ole mitään "tarhan tätejä". Nykyään on varhaiskasvattajat. Anna arvo lapsesi varhaiskasvatukselle äläkä tädittele varhaiskasvattajia, kiitos.
T: vakaope
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään "tarhan tätejä". Nykyään on varhaiskasvattajat. Anna arvo lapsesi varhaiskasvatukselle äläkä tädittele varhaiskasvattajia, kiitos.
Kuulehan nyt: Minulle ja pojalleni (joka on nyt jo täysi-ikäinen) se on aina ollut ja tulee olemaan tarhan täti/setä. Samoin kun kaupassa on kaupan täti/setä oli heillä ikä ja koulutus ihan mikä tahansa. En itsekään halua että minua kutsuttaisiin töissä Tohtoriksi vaan oppilaat käyttävät ihan vaan etunimeäni jotta tajuaisin minulle puhuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulehan nyt: Minulle ja pojalleni (joka on nyt jo täysi-ikäinen) se on aina ollut ja tulee olemaan tarhan täti/setä. Samoin kun kaupassa on kaupan täti/setä oli heillä ikä ja koulutus ihan mikä tahansa. En itsekään halua että minua kutsuttaisiin töissä Tohtoriksi vaan oppilaat käyttävät ihan vaan etunimeäni jotta tajuaisin minulle puhuttavan.
Minäkin olen labrantäti, vaikka on ihan toinen koulutus ja tutkinto. Ehkä mun itsetunto on vähän vahvemmissa kantimissa kuin jonkun varhaiskasvattajan, jos ei kestä tarhatäti- nimitystä loukkaantunutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen labrantäti, vaikka on ihan toinen koulutus ja tutkinto. Ehkä mun itsetunto on vähän vahvemmissa kantimissa kuin jonkun varhaiskasvattajan, jos ei kestä tarhatäti- nimitystä loukkaantunutta.
Po. loukkaantumatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsit vielä helpolla. Kun 90 luvun alussa olin pakollisella TK harjoittelulla ja vielä pienellä paikkakunnalla niin olin piikkisetä. Jopa kaupoissa vanhemmat sanoivat lapselleen että "katsohan, tuossa on piikkisetä". Olen se jonka kommenttiin vastasit.
10 %:n toleranssi noilla resursseilla on ihan hyväksyttävä.