Miksi hoitajilla on niin järjettömät vuorosysteemit?
Kysyn täältä, kun täällä on paljon hoitajia. Itse olen töissä teollisuudessa, ja meillä on keskeytymätön kolmivuoro aamu/aamu/ilta/ilta/yö/yö, jonka jälkeen kolme vapaata. Aina. Hoitajilla taas on kaiken maailman aamu/ilta/yö/vapaa/yö/vapaa/aamu/yö/aamu/ilta/aamu/vapaa/yö/aamu/tuplavuoro/vapaa sairaanhoitajana. Miksi? Eikö tuo minun duunipaikan malli olisi kaikkien jaksamiselle parempi?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut tällaisen ilmiön: Miesvaltaisilla vuorotyöaloilla, kuten teollisuudessa, on usein tuo säännöllinen kierto ja vuorot tiedossa tyyliin koko vuodeksi kerrallaan. Naisvaltaisilla vuorotyöaloilla, kuten hoitoalalla, kaupoissa ja ravintoloissa taas on ihan ihmeellisiä sillisalaattilistoja, jotka tehdään pieneksi pätkäksi kerrallaan ja pahimmillaan muuttuvat viime tipassa saikkujen yms. mukaan. Näillä naisvaltaisilla aloilla on aina olevinaan jotain syitä, miksi toimialan tarpeet ovat niin spesiaaleja, että mikään järkevämpi ei käy. Ja toki on selvää, että ei voi kopioida suoraan samaa kiertoa sellaisesta teollisuuspaikasta, jossa joka vuoroon tarvitaan sama määrä ihmisiä. Mutta on silti jotenkin vaikea ymmärtää, etteikö kukaan oikeasti osaisi kehittää säännöllistä vuorokiertoa sellaiseen tilanteeseen, jossa eri aikoina on eri määrä porukkaa.
1980-luvulla sairaanhoitajaksi valmistunut ystäväni kertoi osaavansa tehdä sellaiset työvuorot. Mutta kun ei sen enää nykyaikana käy - syystä että ...??
Milloin tämä on muuttunut, ja mikä siihen oli silloin syynä? Onko tällä palstalla yhtään tarpeeksi vanhaa hoitajaa, joka osaisi vastat tähän kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
sinun mallisi toimii tehtaassa, jossa joka vuorossa on sama määrä väkeä. Osastolla voi olla aamussa 7, illassa 4, yössä 2.
Olisi siis aamu-aamu-aamu-aamu-ilta-ilta-yö- vapaat. Siis aamuvuoroja enemmän peräkkäin, iltavuoroja vähemmän ja vähiten yövuoroja ja mikä tärkeintä, niiden jälkeen riittävän pitkä vapaa! Ei ennen ollut niin suurta pulaa hoitajista kuin nyt, kun oli inhimillisemmät työvuorot. En ole hoitoalalla, mutta kuvittelisi raskaitten vuorojen olevan yksi syy uupumiseen.
Ammatinvalintakysymys, itse olen tehnyt enimmäkseen virka-aikaa, ja iltatyöt ovat olleet hyvin satunnaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sinun mallisi toimii tehtaassa, jossa joka vuorossa on sama määrä väkeä. Osastolla voi olla aamussa 7, illassa 4, yössä 2.
Olisi siis aamu-aamu-aamu-aamu-ilta-ilta-yö- vapaat. Siis aamuvuoroja enemmän peräkkäin, iltavuoroja vähemmän ja vähiten yövuoroja ja mikä tärkeintä, niiden jälkeen riittävän pitkä vapaa! Ei ennen ollut niin suurta pulaa hoitajista kuin nyt, kun oli inhimillisemmät työvuorot. En ole hoitoalalla, mutta kuvittelisi raskaitten vuorojen olevan yksi syy uupumiseen.
Ammatinvalintakysymys, itse olen tehnyt enimmäkseen virka-aikaa, ja iltatyöt ovat olleet hyvin satunnaisia.
Tottakai se on valintakysymys. Yhä useampi hoitaja valitsee lähteä ja jättää tuon poukkoilun taakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tuotakin voisi järkevämmin kierrättää kuin tuollaisella poukkoilulla?
Mietipä. Jokaiselle 144 h 45 minuuttia kolmeen viikkoon, 6 vapaata ja vuorojen väliin vähintään 11 tuntia. Jos se olisi helppoa, se tehtäisiin sillä helpolla tavalla.
Väitätkö aivan tosissasi, että hoitajan ilta- ja aamuvuoron väliin jää 11 tuntia? Ei , kyllä se sama hoitaja oli osastolla ennen aamukahdeksaa, joka oli illalla ennen yökön tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä. Jokaiselle 144 h 45 minuuttia kolmeen viikkoon, 6 vapaata ja vuorojen väliin vähintään 11 tuntia. Jos se olisi helppoa, se tehtäisiin sillä helpolla tavalla.
Väitätkö aivan tosissasi, että hoitajan ilta- ja aamuvuoron väliin jää 11 tuntia? Ei , kyllä se sama hoitaja oli osastolla ennen aamukahdeksaa, joka oli illalla ennen yökön tuloa.
Pitäisi jäädä vuoden 2020 alusta, työaikalaki muuttui. Meille tuli typerät välivuorot koska ilta-aamu kiellettiin. Pääsäännöstä sai poiketa jollakin verukkeella, en muista enää.
Tutustukaa joskus vaikka bussikuskien työvuoroihin. Ei ole todellakaan niin että esimerkiksi aamuvuorot on 6-14 jne. Se vuoro saattaa alkaa 4.50 tai 7.05 tai ihan mitä tahansa, samoin loppua. Työtunnit jotain väliltä 5-11h, töissä toki saatat olla yli 12h, kun ei taukoja siihen lasketa tai odotustunteja. Joka päivä eri vuoro, vuorojen välissä ehkä vain 9h vapaata. Ja palkka on jotain 12-15e/h. Tarviiko ihmetellä miksi kuskeina on enää isoissa kaupungeissa lähinnä ma muja. Ja on kuitenkin miesvaltainen ala. Puhumattakaan muista työoloista, nehän on ihan surkeat. Itsekin alalta lähdin.
Tätä olen ihmetellyt myös. Ja mikä aika esimehellä menee noiden vuorojen suunnittelussa, ehtisi hänkin apukäsiksi töihin, jos ei käyttäisi työaikaansa koneella vuorojen suunnitteluun.
Teollisuudessa vuoroa voi tarvittaessa myös yrittää vaihtaa työkaverin kanssa sopimalla.
Ja näissä teollisuuden listoissa huomioitu myös järkevin palautuminen vuorotyön rasituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Työvuorot on työn tarpeen mukaan. Esimerkiksi jossain teholla pitää olla valmius hoitaa potilaita yhtä intensiivisesti 24/7, joten siellä on paljon yövuoroja,kun taas jossain vuodeosastolla vähemmän,koska yöllä potilaat nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Tehtaan vuorosuunnittelu ja vuorosuunnittelu jossa työvoiman tarve vaihtelee ajan mukaan ovat aivan eri asioita. Olen tehnyt molempia.
Miksi se vaihtelee? Eikö nyt hoitajat just valita sitä, miten ovat yksin koko osastolla yöllä. Selvästi tarvittaisiin sinne enemmän väkeä. Ja kai tämänkin voisi järjestää vaikka sitten niin, että jotkut tekisivät aina yövuoroa? Silloin ei tulisi rytminmuutoksia.
Olen tehnyt myös keskeytymätöntä ja se oli ihan paras. Mikään vuoro ei kuormittanut liikaa ja työvuorot oli tiedossa vuodeksi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt myös. Ja mikä aika esimehellä menee noiden vuorojen suunnittelussa, ehtisi hänkin apukäsiksi töihin, jos ei käyttäisi työaikaansa koneella vuorojen suunnitteluun.
Teollisuudessa vuoroa voi tarvittaessa myös yrittää vaihtaa työkaverin kanssa sopimalla.
Ja näissä teollisuuden listoissa huomioitu myös järkevin palautuminen vuorotyön rasituksesta.
Mä en kestä tätä "apukäsi" termiä,jota täällä viljellään. Kai te nyt tajuatte pitää olla ammattilainen
Hoitotyössä ei ole sama määrä ihmisiä joka vuorossa ja kaikilla ei ole sama osaaminen. Itse teen työvuoroja yksikössä jossa 7 erilaista työvuoroa koska potilaat tulevat yksikköön hoitoon siten. Työvurpsuunnitreli on autonomista,mutta esimies varmistaa että joka vuorossa on riittävästi henkilökuntaa jolla riittävästi osaamista. Lisäksi pitää tunnit tasata.
Työvuorolistojen tekeminen on taitolaji. Meidän vakipomo teki aina aivan järkyttävän raskaita listoja. Apulaispomo ja muut sijaiset osasivat samoilla resursseilla tehdä pääosin inhimillisiä listoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näissä teollisuuden listoissa huomioitu myös järkevin palautuminen vuorotyön rasituksesta.Mä en kestä tätä "apukäsi" termiä,jota täällä viljellään. Kai te nyt tajuatte pitää olla ammattilainen
Hoitotyössä ei ole sama määrä ihmisiä joka vuorossa ja kaikilla ei ole sama osaaminen. Itse teen työvuoroja yksikössä jossa 7 erilaista työvuoroa koska potilaat tulevat yksikköön hoitoon siten. Työvurpsuunnitreli on autonomista,mutta esimies varmistaa että joka vuorossa on riittävästi henkilökuntaa jolla riittävästi osaamista. Lisäksi pitää tunnit tasata.
Eikö osastonhoitajat, jotka listat laatii ole yleensä tai siis aina sairaanhoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matemaattinen mallinnus saisi järkevästi tasatun, mutta osastonhoitajat tekevät nuo listat omalla systeemillä. Tietenkin sairastumiset yms. Poissaolot ja tarvittavat vuoronvaihdot vielä sotkevat systeemiä. Mutta kyllä nuo silti voitaisiin saada järkevämmin suunniteltua kuin yksittäisen ihmisen subjektiivisella näkemyksellä ja sillä hahmotuskyvyllä mikä hänellä sattuu juuri olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Omasta tuttavapiiristä tyytyväisimmät hoitohenkilökunnan ihmiset ovat heitä, jotka ovat saaneet itse tehdä työvuorolistat.
Meillä on tämä systeemi, mutta ei toimi 😂 joka ikinen kerta sinne tulee kaikenmaailman muutoksia ja vapaita joudutaan siirtämään syystä x.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näissä teollisuuden listoissa huomioitu myös järkevin palautuminen vuorotyön rasituksesta.Mä en kestä tätä "apukäsi" termiä,jota täällä viljellään. Kai te nyt tajuatte pitää olla ammattilainen
Eikö osastonhoitajat, jotka listat laatii ole yleensä tai siis aina sairaanhoitajia?
Ja jos siis koet että ovat noin vieraantuneet hoitotyöstä, niin hyväkin että pääsevät osallistumaan ihan perusduuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtaan vuorosuunnittelu ja vuorosuunnittelu jossa työvoiman tarve vaihtelee ajan mukaan ovat aivan eri asioita. Olen tehnyt molempia.
Ei tehtaissakaan ole samaa määrää porukkaa joka vuorossa. Aamussa on eniten, illassa vähemmän ja yöllä saattaa olla vain muutama työntekijä.
Toki vaihtelua on, mutta vähemmän kuin monessa muussa vuorotyössä. Mitä vähemmän vaihtelua henkilömäärissä on vuorojen suhteen sen helpompaa se on. Varsinkin töissä joissa on selkeitä piikkejä työvoimatarpeessa ovat haastavia. Joissakin tarve vaihtelee jopa eri päivien välillä eri vuorokauden aikoina (kuten päivystyksissä). Tehtaissa myös noita kysyntäpiikkien ajankohtaa voidaan suunnitella helpottamaan vuorosuunnittelua.
Oletko ikinä nähnyt keski-ikäistä hoitajaa yövuorossa. En ole.
Vihaan eniten yksittäisten vapaapäivien ripottelua sinne tänne. Pahinta on ilta vapaa aamu/välivuoro. Kuka siinä palautuu?
Ei tehtaissakaan ole samaa määrää porukkaa joka vuorossa. Aamussa on eniten, illassa vähemmän ja yöllä saattaa olla vain muutama työntekijä.