Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisarukset on hirveitä (joulunvietosta)

16.09.2022 |

Äitini kysyi että mitä haluan joululahjaksi mieheni kanssa. Vastasin settä en yhtään mitään että voi nekin rahat antaa sisaruksilleni ja niiden lapsille.
Äitini kysyi olenko vihainen jostakin lahjoihin liittyen. Vastasin että en ole emme vain tarvitse enää mitään lahjoja vanhemmiltani koska aina kuitenkin sisarusteni perheet (miehet, lapset jne) saa yhteensä suuremmalla summalla lahjoja kuin minä ja mieheni.
Nyt tulee sitten sisaruksilta viestejä kuinka olen hirviö kun mielestäni minulle kuuluu samalla summalla lahjoja kuin lapsille ja enkö ymmärrä että lasten lelut / tarvikkeet maksaa paljon.

Miksi siskoilleni tasa-arvoinen kohtelu on kiukuttelun paikka vai onko tämä lapsiperheellisille ihan normaalia toimintaa.

Kommentit (280)

Vierailija
181/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isoäiti antaa rahaa joululahjaksi, jokaiselle lapsenlapselle 500 euroa. Sama summa myös nimipäivinä ja syntymäpäivinä, lahjaveron määrä ylittyisi reippaasti, mutta eihän niitä pikkusummia nyt verottajalle ilmoiteta. Lapsenlapsia on kaikkiaan 12 eli 18 000 euroa vuosittain siirtyy mummon tililtä.

Lapsiaan mummo ei tietenkään muista mitenkään, hyvänen aika, eihän nyt aikuiset voi tarvita mitään. Ei edes se yksi lapseton tyyppi, joka ottaa töistä välillä vapaata ja omalla autollaan kuskaa mummoa sairaalaan/labraan/kampaajalle/hierojalle/whatever. Koska sillä on parhaiten aikaa.

Vierailija
182/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea asia olla tasapuolinen. Meillä on esim. vain yksi lapsi ja sisarella 4. Ostan siis x4 lahjaa ja saadaan yksi saman hintainen suunnilleen itse. Sama isovanhemmilta jne...Toisaalta en tiedä olisiko reilua että meidän lapsi saa satasen legon ja sisaren lapset a 25 paketin per naama.

Näinhän se kuuluu mennä että jos sisaruksilla on lapsia niin ne lapset saa sitten halvemmat paketit vaikka niitä lego ja kuin teidän lapsi koska muuten epäreilua teitä kohtaan, 

Ei kuulu. Isovanhemmat voivat ostaa lahjoja lalpsenlapsille, ei perhekunnille.

Minun vanhemmat antavat saman kaikille eikä tarvitse tehdä lapsia saadakseen enemmän ja lapsettomien osuudet. Kaikki saavat saman arvoiset lahjat riippumatta siitä kuinka ison perheen on perustanut. Tämä on mielestäni oikeuden mukaista eikä aseteta eriarvoiseen asemaan ketään. Kaikki saavat samat rahat riippumatta siitä mitä on harrastuksia valinnut eikä ole mikään pakko tehdä lapsia saadakseen saman mitä muut. Minä saan rahaa muihin hyviin harrastuksiini eikä ne ole lapset. Harrastuksistani on hyötyä muillekkin kun kasvatan syötävää ja jaan niitä herkkuja. En ole vain pelkästään ottava osapuoli vaan harrastuksestani hyötyy muutkin kun saan satoa. Näistä lapsista ei näytä enää tulevaisuudessa olevan hyötyä yhtään kenellekkään kun ne eivät mene töihin eivätkä hoida vanhuksia vähääkään. Muuta kuin kännykkä riippuvaisia surkimuksia niistä tulee joilla kaikilla masennus ja eläkkeelle ne vain haluavat. Ja rahaa saa niille jakaa selkä väärällään että tyhjästä ne saavat elektroniikkansa eikä minkään eteen tarvitse töitä tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivoisin että en saisi yhtään lahjaa sukulaisilta. Nekin rahat voisi antaa vaikka Ukrainan lapsille. Silti anoppi esim varmasti antaa jotain turhaakin turhempaa rojua, kun ei koskaan vaivaudu kysymään mitä tarvitaan tai mistä tykätään. Kun hän tietää sen toki paremmin. Taidankin ilmoittaa että tänä vuonna vain aineettomat lahjat/hyväntekeväisyys!

Vierailija
184/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isoäiti antaa rahaa joululahjaksi, jokaiselle lapsenlapselle 500 euroa. Sama summa myös nimipäivinä ja syntymäpäivinä, lahjaveron määrä ylittyisi reippaasti, mutta eihän niitä pikkusummia nyt verottajalle ilmoiteta. Lapsenlapsia on kaikkiaan 12 eli 18 000 euroa vuosittain siirtyy mummon tililtä.

Lapsiaan mummo ei tietenkään muista mitenkään, hyvänen aika, eihän nyt aikuiset voi tarvita mitään. Ei edes se yksi lapseton tyyppi, joka ottaa töistä välillä vapaata ja omalla autollaan kuskaa mummoa sairaalaan/labraan/kampaajalle/hierojalle/whatever. Koska sillä on parhaiten aikaa.

Ne ryöstää sen mummon jo eläessään niin ettei jää mitään perintöjä. 

Vierailija
185/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka aloitus onkin trolli, minulle tuli mieleen sisarusten välisestä tasa-arvoisesta kohtelusta seuraavaa. Tiedän perheen, jossa on vanhimmat lapset jo nuoria aikuisia, sisko ja veli. Vanhemmat avustavat siskoa taloudellisesti, mutta eivät veljeä. Ulkoa päin kuulostaa tosi epäreilulta, MUTTA.

Sisko teki vanhemmillaan asuessa kaiken, veli ei mitään. Sisko hoiti ruokaostoksia, kokkasi, vahti nuorempia sisaruksia, teki pihatöitä, vei roskat, imuroi, pyykkäsi, toimi apuemäntänä kaikissa juhlissa yms auttoi remonteissa. Perheen poika käytti aikansa omiin harrastuksiinsa, eikä suostunut osallistumaan kotitöihin koko aikana kun asui vanhemmillaan.

Mun mielestä ei oo ihme että vanhemmat haluaa tukea enemmän sitä tyttöä tällaisessa tilanteessa, mitä mieltä vauvapalstalaiset?

No, minä ulkoilutin koiraa tokaluokkalaisesta asti. Sisko taisi olla yläkoulussa kun sitten "joutui" koiralenkille, ei ennen koska on niin pieni että jotain voi sattua. Minulle sanottiin 5-vuotiaana ettei sovi enää tulla vanhempien viereen nukkumaan, liian iso ja sisko ottaa mallia. Sisko könysi vanhempien väliin vielä kutosellakin, no problem. Viikkorahaa tasattiin koska pitäähän siskolla olla alakoulussa jo meikkirahaa, etkö sinä tajua? Kun pakon edessä tulin opiskeluaikana jouluna ym. kotiin, vanhemmat maksoivat (puolet!) junalipusta, summa laitettiin ylös ja annettiin siskolle puolivuosittain. Ei tässä iässä voi enää odotella montaa vuotta, täytyy tasata, sanoi äiti. Kummankohan perhe sai enemmän lahjoja, aikaa ja apua lastenhoidossa?

Vierailija
186/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko ongelma se, että teidän talous saa pienemmällä rahalla lahjoja kuin sisaruksen talous vai, että sinä saat pienemmällä rahalla lahjoja kuin sisaruksesi yksitellen? Jos ensimmäinen, aivan turha kiukutella. Jos jälkimmäinen, suutut ihan syystä.

Tottakai lapsenlapsia kohdellaan lahjojen suhteen yksilöinä. Minulla on vain yksi lapsi, sisaruksellani kolme. Tottakai jokainen lapsenlapsi saa yhtä arvokkaita lahjoja samalta antajalta. Itse ostan sisaruksen lapsille sen arvoisia lahjoja kuin milloinkin haluan. Usein ne ovat saman arvoisia kuin oman lapseni heiltä saama lahja. Ei todellakaan ole ongelma, tämä nimenomaan on sitä tasapuolisuutta. Jos olisi ongelma, ostaisin edullisempia lahjoja.

Meidän talous saa pienemmällä rahalla lahjoja kuin sisarusten taloudet. 

On epä tasa-arvoista jos lapsen lapsille ostetaan lahjoja mutta sitä ei hyvitetä lapsettomalle parille mitenkään. 

Me emme saa myöskään sisaruksiltani syntymäpäivälahjoja vaikka he niitä lapsilleen pyytääkin. 

Sinun ei ole pakko ostaa sisarustesi lapsille syntymäpäivä- tai joululahjoja jos et halua. Mutta siihen sinulla ei ole oikeutta puuttua millaisia lahjoja omat vanhempasi sisarusten lapsille antaa, on normaalia huomioida jokainen lähipiiriin kuuluva yksilö erikseen, ei perheitä yksiköinä. Se olisi epätasa-arvoa, jos siskosi saisi itselleen enemmän, mutta lasten saamat lahjat eivät siihen liity.

No mutta sittenhän jos asia todella olisi näin niin sittenhän siskojeni ei tarvitsisi pommittaa minua viesteillä että et voi laittaa välejä pikki ennen kuin asia on selvitetty jne. 

Normaalit ihmiset eivät laita välejä poikki tuollaisen asian takia. Jos todella hauat olla loppuelämäsi yksin, niin tottakai saat tehdä niinkuin haluat.

Logiikkasi oli kyllä taas niin ontuva, miten se, että sinun ei ole pakko ostaa lahjoja on suoraa seurasta sille että siskojen ei tarvitse pommittaa veistejä välien poikki laittamisesta. Toistan: Normaalit eivät katko välejä.

Et tosin jankuttamisellasi ym ole normaalia lähelläkään :D

Teidän ja sisarusteni logiikka ontuu. Ei asiat mene niin että on oikeutetu siihen, tähän ja tuohon vain siksi että on vapaaehtoisesti hankkinut lapsia. Tyytykööt siihen mitä lapseton sisaruskin vanhemmiltaan mieheineen saa ja ostakoot itse lapsilleen tavaraa jos siltä tuntuu. 

Kyllä me normaalit emme ole laittamatta välejä poikki vain siksi että saisimme olla vuosia sisarustemme ja heidän lastensa kynnysmattoja. 

Muista tehdä testamentti ettei sisarustesi lapset pääse kuolemasi jälkeen suuriin rahoihisi käsiksi!

Vaikka tekisi niin silti koitetaan saada lapsettoman rahat kuten Kirsti Paakkasen tapauksessa. 

Kirsti Paakkasen tapauksessa omaiset toivovat että Kirstin tahto toteutuisi ja rahat menisivät hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
187/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsiperheelliset ovat jumalattoman röyhkeitä ja ahneita ahnehtiessa kaiken itselleen ja lapseton ei tarvitse yhtään mitään jotenka se on ihan arvoton ihminen jota vielä ne perheelliset käyttävät hyväkseen niin että hän saa ostaa lahjoja kakaroille. Lapsetonhan ei tarvitse yhtään mitään ja saa hänkin jakaa ihan kaikki ahneille lapsiperheellisille. Ei helvetti ettei ne edes häpeä rosvotessa ihan kaikki. 

Vierailija
188/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kukaan vanhempi ei pysty olemaan tasavertainen kaikkia lapsia kohtaan, koska jokainen lapsi saa erilaiset pelikortit jo syntymä hetkellä ja elämänpolun kuljettavaksi."

Kyllä pystyy jos haluaa ja on ihan helppoa. Näin naurettavaa perustelua en ole koskaan nähnyt ja onhan niitä vanhempia joidenka ei olisi lapsia pitänyt koskaan tehdäkkään. 

Jos ei pysty olemaan tasapuolinen omia lapsiaan kohtaan niin ei kannata alkaa niitä tehtailemaam ollenkaan suoraan sanottuna. 

Minusta tuntuisi pahalta jos toiselle jaettaisiin enemmän ja toinen olisi suosikki. 

Näin. Tehkööt vain yhden lapsen. Miksi pitää tehdä kaksi? Siksikö että saa painaa ja kiusata toista antamalla kaiken hyvän yhdelle lapselleen? 

Meitä on kaksi sisarusta, ja toinen on koko elämänsä ajan saanut hyvää ja hyötyä vanhemmiltamme, ja toinen, eli minä en. Minulla on vain yksi lapsi, jo aikuinen, hänellä on sitte nnuorempia sisaruksia isänsä puolelta, ja oma lapsenikin on joutunut sivusta katsomaan miten heille annetaan mutta hänelle ei. Minulle hän onneksi on ainoa lapsi, ja on saanut minulta aina jakamattomasti rakkautta ja kaikkea muutakin.

Vierailija
189/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi lapset eivät ole tasapuolisessa asemassa vaan jotkut asemastaan riippuen saavat enemmän. Minä lapsettomana katkaisisin välit kokonaan jos en saisi samat kuin lapsiperheellisetkin, ihan vain periaatteen vuoksi koska perheettömänä olen saman arvoinen kuin muutkin perilliset. Jos itselläni olisi lapsia niin tasan tarkkaan antaisin saman kaikille riippumatta asemasta tai varallisuudesta niin se ei aiheuttaisi mitään katkeruutta sisarusten väleihin eikä olisi pakko tehdä lapsia että saisi saman mitä muutkin niin että ihan turha sellaisella ahnehtia enemmän. Minä en voi sietää sitä että asemasta riippuen omat lapset olisivat eriarvoisessa asemassa. Jokainen saisi saman, tekee sitten elämässään mitä tahansa valintoja tai jos olisi nii varakas ettei tarvitse niin saa itse päättää kenellekkä lahjottaisi oman osuutensa. Mutta omatuntoni ei anna kohdella ketään eriarvoisesti. 

Häh siis jos sun siskolla on vaikka kolme lasta ja ne saa kukin 20€ arvoisen lahjan, niin sun kuuluis saada 60€ arvoinen lahja?? Mut eiks 20€/hlö vs 60€/hlö ole nimenomaan epäreilua???

Koska vanhempani eivät ole niitä lapsenlapsia tehneet vaan omille lapsille jaetaan samanarvoiset lahjat eikä sille enemmän joka on eniten lisääntynyt. Ei yhtään epäreilua esimerkiksi jos minä rahastaisin lapsillani enemmän kuin lapsettomani sisarus. Sehän epäreilua on jos lapsia tekemällä koitetaan saada enemmän ahnehtimalla ihan kaikki. Ei vanhempien tehtävä ole elättää lapsianne ja saaden niillä enemmän. Ajattele itse vanhempana asettaisitko lapsesi eriarvoiseen asemaan niiden aseman perusteella. Tuntuu että sinulta se onnistuisi. 

Lahja ei ole mikään taloudellinen etu tai hyöty, vaan annetaan ystävyydestä ja rakkaudesta, eikä sen arvoa voi mitata rahassa. Isovanhemmat antaessaan lahjan lastenlapsille, siihen kätkeytyy rakkaus ja tunneside, eikä suinkaan mitä lahjan on maksanut.

Vierailija
190/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka aloitus onkin trolli, minulle tuli mieleen sisarusten välisestä tasa-arvoisesta kohtelusta seuraavaa. Tiedän perheen, jossa on vanhimmat lapset jo nuoria aikuisia, sisko ja veli. Vanhemmat avustavat siskoa taloudellisesti, mutta eivät veljeä. Ulkoa päin kuulostaa tosi epäreilulta, MUTTA.

Sisko teki vanhemmillaan asuessa kaiken, veli ei mitään. Sisko hoiti ruokaostoksia, kokkasi, vahti nuorempia sisaruksia, teki pihatöitä, vei roskat, imuroi, pyykkäsi, toimi apuemäntänä kaikissa juhlissa yms auttoi remonteissa. Perheen poika käytti aikansa omiin harrastuksiinsa, eikä suostunut osallistumaan kotitöihin koko aikana kun asui vanhemmillaan.

Mun mielestä ei oo ihme että vanhemmat haluaa tukea enemmän sitä tyttöä tällaisessa tilanteessa, mitä mieltä vauvapalstalaiset?

No, minä ulkoilutin koiraa tokaluokkalaisesta asti. Sisko taisi olla yläkoulussa kun sitten "joutui" koiralenkille, ei ennen koska on niin pieni että jotain voi sattua. Minulle sanottiin 5-vuotiaana ettei sovi enää tulla vanhempien viereen nukkumaan, liian iso ja sisko ottaa mallia. Sisko könysi vanhempien väliin vielä kutosellakin, no problem. Viikkorahaa tasattiin koska pitäähän siskolla olla alakoulussa jo meikkirahaa, etkö sinä tajua? Kun pakon edessä tulin opiskeluaikana jouluna ym. kotiin, vanhemmat maksoivat (puolet!) junalipusta, summa laitettiin ylös ja annettiin siskolle puolivuosittain. Ei tässä iässä voi enää odotella montaa vuotta, täytyy tasata, sanoi äiti. Kummankohan perhe sai enemmän lahjoja, aikaa ja apua lastenhoidossa?

Mieheni vanhempi lapsi joutuu kotonaan tekemään paljon enemmän kuin muutaman vuoden nuorempi. Nuorempi on myös saanut kaiken aiemmin kuin vanhempi, esim. puhelimen. Meilläkin nuorempi yrittää sitä lempilapsi-itkuaan mutta on jo oppinut että meillä ei onnistu. Tuo vielä menisi, mutta kun nuorempi kehtaa valittaa jos vanhempi sisarus ei ole ollut meillä samaan aikaan, ja hän on silloin joutunut tyhjentämään tiskikoneen. Yrittää määräillä sisarustaan että sinä teet nyt tämän kun minä tein sen viimeksi. Eli on olevinaan hyvin tasapuolinen aina kun itse joutuu vähän tekemään, mutta se on ok että vanhempi sisarus äidin luona tekee ruuat, hoitaa pyykkihuoltoa, haravoi, tiskaa, nuoremman istuessa puhelimella. Kuvaavaa on että lapsi ei ollut 11-vuotiaana vielä oskaan imuroinut, eikä siis osannut käyttää imuria!!!

Vierailija
191/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo on ihmisillä ongelmat.

Itse isoäitinä aion antaa ensi jouluna pari-kolme lahjaa ensimmäiselle lapsenlapsellemme ja se on siinä. Aikuiset eivät tarvitse mitään, me nautimme joulun ajan toistemme seurasta, hyvästä ruoasta ja juomasta, joulun tunnelmasta.

"ensimmäiselle lapsenlapsellemme"? Siis heitä on kuitenkin useita? Miksi he ovat eriarvoisessa asemassa? Ihan mummu minäkin ja kiinnostaa kovasti kun itse en osaa kuvitella tilannetta, että yksi lapsenlapsemme saisi lahjan ja muut eivät.

Pystytkö kuitenkin kuvittelemaan tilanteen jossa yksi lapsistanne saa teiltä lahjan, mutta toinen ei mitään?

Vierailija
192/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas tasa-arvoinen lahja -hullut! Mitäpä jos teidän sisaruksella onkin koira ja koira saa teidän äidiltä lahjaksi luun!? Oletteko siitäkin kateellisia, kun nyt sisaruksen talous sai enemmän!!?? Kaiken oikeudenmukaisuuden mukaan teidänkin olisi pitänyt saada herkkuluu nakerrettavaksi, vaikka ette lemmikeitä omistakaan!!

Oikeesti, ihan hullu ajattelutapa!

en ole ap, mutta sinulla ei ole mitään käsitystä. Totta kai se naurattaa jos näin tapahtuu yhden tai kahden kerran. Tai edes 10. Mutta kun tämä sama ilmiö toteutuu ihan kaikessa seuraavat 50 vootta niin alkaa hymy hyytymään. Lapsia tehneet jopa tahallan heittäytyy vanhempiensa taakoiksi. Kun ei oo rahaa ostaa omaa autoa niin antaisitko isi omasi, että me päästään....Ja näin käy. Kun aina on KRIISI TARVE lapsia tehneillä. Millon mitäkin. Pitäisi saada pesukone, ostatko isi? Sinkku-sisarus saa pärjätä omillaan koska eihän se mitään tarvitse. Ja tavallaann näin onkin. Mutta kun 10 vuotta on vierähtänyt näin, epätasa-arvo kohtelussa on jo merkittävä. Ikäänkuin se että pärjää omillaan, on kääntynyt sinua vastaan.

Hyväksikäyttäjiä. Lapsiperheellisille tuotiin kaikki kodinkoneet, pussillinen rahaa ja minä lapseton en saanut mitään ensi kotiini. Teki pahaa kuinka ihmisen arvo määritellään niin että lapseton on ihan arvoton. 

Mä sain lähtiessäni ottaa mukaan oman 80cm leveän runkopatjasänkyni ja minulle 10-vuotiaana ostetun lastulevykaapin joka oli jo ihan risa. Veljeni sai lähtiessään ottaa mitä halusi.

Vierailija
193/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella tärkeää laskea jokaisen saamansa ja antamansa lahjan rahallinen arvo. Mikäli jotain eroa syntyy, niin se tulee välittömästi tasata. Näin sopu sisarusten kesken säilyy. Muistanpa yhdenkin äijän, joka laski oman arvionsa mukaan kaikkien 50-vuotisjuhliensa yhteydessä saamiensa tavaroiden arvon ja juhliin käyttämänsä rahat. Omien laskujensa mukaan hän jäi selvästi tappiolle. Tämän hän kertoi ainakin osalle juhlissa mukana olleista. Onko vielä jossain havaittavissa antamisen iloa? Asiahan on nyt joulun lähellä erityisen tärkeä.

Vierailija
194/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi lapset eivät ole tasapuolisessa asemassa vaan jotkut asemastaan riippuen saavat enemmän. Minä lapsettomana katkaisisin välit kokonaan jos en saisi samat kuin lapsiperheellisetkin, ihan vain periaatteen vuoksi koska perheettömänä olen saman arvoinen kuin muutkin perilliset. Jos itselläni olisi lapsia niin tasan tarkkaan antaisin saman kaikille riippumatta asemasta tai varallisuudesta niin se ei aiheuttaisi mitään katkeruutta sisarusten väleihin eikä olisi pakko tehdä lapsia että saisi saman mitä muutkin niin että ihan turha sellaisella ahnehtia enemmän. Minä en voi sietää sitä että asemasta riippuen omat lapset olisivat eriarvoisessa asemassa. Jokainen saisi saman, tekee sitten elämässään mitä tahansa valintoja tai jos olisi nii varakas ettei tarvitse niin saa itse päättää kenellekkä lahjottaisi oman osuutensa. Mutta omatuntoni ei anna kohdella ketään eriarvoisesti. 

Minä taas en ymmärrä kun aikuiset ihmiset hakevat sitä omaa arvoa saamisista. Minun vanhempani saavat tehdä omalla omaisuudellaan ihan mitä haluavat. Vaikka sitten antaa kaiken sisaruksilleni, jos näin parhaaksi näkevät. Ei se minua haittaa. Päinvastoin. Rakastan sisaruksiani, niin oikein mielelläni annan ns. oman osuuteni heille. Osaan kyllä huolehtia itsestänikin.

Ymmärrän, että jotain voi jäädä hampaankoloon jos vanhemmat esimerkiksi pienempiä lapsia kohtelee räikeästi epätasa-arvoisesti. Ja jos tuo materiasta tappeleminen juontaa tällaisesta, niin silloin pitäisi käsitellä se ongelman juuri eikä pahentaa tilannetta kyttäämällä ja vertailemalla paljonko kukakin saa.

Älä viitsi puhua palturia :D  Todellakin sua ihan samalla tavalla ottaisi päähän kuin niitä kaikkia muitakin joiden vanhemmat pitävät toista sisarusta itseä tärkeämpänä :D Ihme jeesustelua, ei tuota onneksi kukaan usko :D :D

Vierailija
195/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo on ihmisillä ongelmat.

Itse isoäitinä aion antaa ensi jouluna pari-kolme lahjaa ensimmäiselle lapsenlapsellemme ja se on siinä. Aikuiset eivät tarvitse mitään, me nautimme joulun ajan toistemme seurasta, hyvästä ruoasta ja juomasta, joulun tunnelmasta.

"ensimmäiselle lapsenlapsellemme"? Siis heitä on kuitenkin useita? Miksi he ovat eriarvoisessa asemassa? Ihan mummu minäkin ja kiinnostaa kovasti kun itse en osaa kuvitella tilannetta, että yksi lapsenlapsemme saisi lahjan ja muut eivät.

Pystytkö kuitenkin kuvittelemaan tilanteen jossa yksi lapsistanne saa teiltä lahjan, mutta toinen ei mitään?

Ei, en todellakaan pysty.

Olen äärimmäisen tarkka, että kaikki saavat saman. Kerran maksoimme opiskelevalle (aikuiselle) lapsellemme ulkomaanmatkan & käyttörahaa sinne, koska hänen kaveriporukkansa oli reissuun lähdössä. Maksoimme automaattisesti saman summan kolmelle muullekin lapsellemme. Oli elämämme kallein reissu, vaikka lastenkin kanssa on aikoinaan reissattu, eikä edes mukaan päästy. :)

Meillä ovat lapset samalla viivalla, mutta lastenlapset omallaan (heille kalliimmat lahjat) eli "joululahjonta" ei mene perhekunnittain vaan henkilölle.

196/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama summa per lärvi on ihan yhtä tasapuolista kuin sama summa per sisarus.

Miksi minun pitää saada mieheni kanssa vähemmän koska emme halua lapsia eikä meillä sellaisia ole. 

Saatko siis vähemmän kuin sisaruksesi?

Lapset eivät ole sisarustesi jatkeita vaan ihan kokonaisia ihmisiä, jotka ovat tärkeitä vanhemmillesi.

Heille tukee myös paketit eikä se kuulu sinulle yhtään mitään.

Jos sinä ja miehesi saatte vähemmän kuin sisaruksesi ja tämän puoliso, on tietenkin aihetta ihmetellä, mutta lasten lahjat eivät kuulu tähän.

Saan vähemmän kuin siskoni. Vuonna 2019 vanhin siskoni sai irstailuloman kylpyään palkintona vanhemmiltani lapsen saamisesta ja äitiyslomalla loisimisesta. Me saimme vain suomalaista suklaata vaikka emme syö sellaista. 

Vierailija
197/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitää saada mieheni kanssa vähemmän koska emme halua lapsia eikä meillä sellaisia ole. 

Aikuiset ihmiset itkee joululahjoista, voi prkl.

198/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko siis vähemmän kuin sisaruksesi?

Lapset eivät ole sisarustesi jatkeita vaan ihan kokonaisia ihmisiä, jotka ovat tärkeitä vanhemmillesi.

Heille tukee myös paketit eikä se kuulu sinulle yhtään mitään.

Jos sinä ja miehesi saatte vähemmän kuin sisaruksesi ja tämän puoliso, on tietenkin aihetta ihmetellä, mutta lasten lahjat eivät kuulu tähän.

Saan vähemmän kuin siskoni. Vuonna 2019 vanhin siskoni sai irstailuloman kylpyään palkintona vanhemmiltani lapsen saamisesta ja äitiyslomalla loisimisesta. Me saimme vain suomalaista suklaata vaikka emme syö sellaista. 

Ja siskoni lasten lahjojenkin arosta olisi meilel pitänyt tulla tavaraa. 

199/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakaan ei ole lapsia (olen myös vela)ja sisarellani on 3. Joka vuosi ostan niille lapsille silti lahjat enkä koskaan saa sieltä itse lahjoja (tai halua). Joulu on lasten juhla. En myöskään koe, että äitini pitäisi lahjoa pienestä eläkkeestään aikuisia töissä olevia lapsiaan. Enemmänkin niinpäin, että lapset huolehtivat äidistä.

Joulusta on tehty lasten juhla pakkomielteisten äitien toimesta jotta saatte sukulaisilta ja kavereilta pummittu riettauden tuotteillenne tavaraa ja rahaa. 

Vierailija
200/280 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaverini mietti kanssa että tuntuu vähän epäreilulta kun vanhemmat antavat aina lapsenlapsille x€ synttärilahjaksi. Hänellä kun ei ole lapsia. Kysyin sitten että onko ajatellut sitä että osalla sisaruksiaan on yksi lapsi ja osalla 4 lasta. Jäi hämmentyneenä katsomaan minua eikä ollut tajunnut tuota. Eli ei ne muutkaan sisarusten perheet saaneet samaa summaa keskenään.

Kyse ei ehkä olekkaan perheistä yksikköinä vaan ihmisistä rakkaina-yksilöinä.

Rakkaus on sairaus mikä pitää eliminoida ihmisistä ominaisuutena. 

Kyllä jos sanotaan että vietetään joulu perheen kesken niin silloin niille paikalle kutsutuille annetaan perheinä saman arvoisesti lahjoja riippumatta siitä että onko perheessä 1 vaiko 10 jäsentä. 

Hohhoijaa. Miten kauan jaksat vänkätä, vaikka olet selkeästi häviöllä mielipiteinesi???!!