Sisarukset on hirveitä (joulunvietosta)
Äitini kysyi että mitä haluan joululahjaksi mieheni kanssa. Vastasin settä en yhtään mitään että voi nekin rahat antaa sisaruksilleni ja niiden lapsille.
Äitini kysyi olenko vihainen jostakin lahjoihin liittyen. Vastasin että en ole emme vain tarvitse enää mitään lahjoja vanhemmiltani koska aina kuitenkin sisarusteni perheet (miehet, lapset jne) saa yhteensä suuremmalla summalla lahjoja kuin minä ja mieheni.
Nyt tulee sitten sisaruksilta viestejä kuinka olen hirviö kun mielestäni minulle kuuluu samalla summalla lahjoja kuin lapsille ja enkö ymmärrä että lasten lelut / tarvikkeet maksaa paljon.
Miksi siskoilleni tasa-arvoinen kohtelu on kiukuttelun paikka vai onko tämä lapsiperheellisille ihan normaalia toimintaa.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu siltä, että joku on vaihtanut nimimerkkiä. Samanlaista settiä tulee.
Silppu/Peku/Varjossa/mitä muita niitä nyt olikaan is back!!!👍🏻
Vaikka aloitus onkin trolli, minulle tuli mieleen sisarusten välisestä tasa-arvoisesta kohtelusta seuraavaa. Tiedän perheen, jossa on vanhimmat lapset jo nuoria aikuisia, sisko ja veli. Vanhemmat avustavat siskoa taloudellisesti, mutta eivät veljeä. Ulkoa päin kuulostaa tosi epäreilulta, MUTTA.
Sisko teki vanhemmillaan asuessa kaiken, veli ei mitään. Sisko hoiti ruokaostoksia, kokkasi, vahti nuorempia sisaruksia, teki pihatöitä, vei roskat, imuroi, pyykkäsi, toimi apuemäntänä kaikissa juhlissa yms auttoi remonteissa. Perheen poika käytti aikansa omiin harrastuksiinsa, eikä suostunut osallistumaan kotitöihin koko aikana kun asui vanhemmillaan.
Mun mielestä ei oo ihme että vanhemmat haluaa tukea enemmän sitä tyttöä tällaisessa tilanteessa, mitä mieltä vauvapalstalaiset?
Minä en ymmärrä miksi lapset eivät ole tasapuolisessa asemassa vaan jotkut asemastaan riippuen saavat enemmän. Minä lapsettomana katkaisisin välit kokonaan jos en saisi samat kuin lapsiperheellisetkin, ihan vain periaatteen vuoksi koska perheettömänä olen saman arvoinen kuin muutkin perilliset. Jos itselläni olisi lapsia niin tasan tarkkaan antaisin saman kaikille riippumatta asemasta tai varallisuudesta niin se ei aiheuttaisi mitään katkeruutta sisarusten väleihin eikä olisi pakko tehdä lapsia että saisi saman mitä muutkin niin että ihan turha sellaisella ahnehtia enemmän. Minä en voi sietää sitä että asemasta riippuen omat lapset olisivat eriarvoisessa asemassa. Jokainen saisi saman, tekee sitten elämässään mitä tahansa valintoja tai jos olisi nii varakas ettei tarvitse niin saa itse päättää kenellekkä lahjottaisi oman osuutensa. Mutta omatuntoni ei anna kohdella ketään eriarvoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi lapset eivät ole tasapuolisessa asemassa vaan jotkut asemastaan riippuen saavat enemmän. Minä lapsettomana katkaisisin välit kokonaan jos en saisi samat kuin lapsiperheellisetkin, ihan vain periaatteen vuoksi koska perheettömänä olen saman arvoinen kuin muutkin perilliset. Jos itselläni olisi lapsia niin tasan tarkkaan antaisin saman kaikille riippumatta asemasta tai varallisuudesta niin se ei aiheuttaisi mitään katkeruutta sisarusten väleihin eikä olisi pakko tehdä lapsia että saisi saman mitä muutkin niin että ihan turha sellaisella ahnehtia enemmän. Minä en voi sietää sitä että asemasta riippuen omat lapset olisivat eriarvoisessa asemassa. Jokainen saisi saman, tekee sitten elämässään mitä tahansa valintoja tai jos olisi nii varakas ettei tarvitse niin saa itse päättää kenellekkä lahjottaisi oman osuutensa. Mutta omatuntoni ei anna kohdella ketään eriarvoisesti.
Häh siis jos sun siskolla on vaikka kolme lasta ja ne saa kukin 20€ arvoisen lahjan, niin sun kuuluis saada 60€ arvoinen lahja?? Mut eiks 20€/hlö vs 60€/hlö ole nimenomaan epäreilua???
Minä ehdotin sisarusteni perheille, että jokainen muistaisi vain kummilapsiaan tänä jouluna , koska lapset saa aina kauheasti lahjoja ja viime vuonna meidän lapset avasi osan paketeista vasta päivien jälkeen. Lisäksi joitain askartelu juttuja ehdittiin tehdä vasta helmikuussa. Tässä lahja vain kummilapselle ajattelussa jokainen perhe vaihtaisi yhdet lahjat keskenään, koska kummilapsia molemmin puolin. Noh, ajattelin, että idea on hyvä ja mieluinen muillekin rahan vuoksi vaan ei. Veljen vaimo tuli lankoja pitkin, kuinka paketit on mentävä tasan. Jokainen lapsi tarvitsee.
Ahneus maan perii, vai mites se meni. Eikö aloittaja voisi mennä töihin, ja ostaa itse itselleen tavaroita.
Kuka laskee lahjojen arvoja? Sillä ne vihat synnytetään suvun ja kavereiden kesken. Lahja on lahja.
Kovin on lapsellista touhua, aikuisilta ihmiseltä.
Kukaan vanhempi ei pysty olemaan tasavertainen kaikkia lapsia kohtaan, koska jokainen lapsi saa erilaiset pelikortit jo syntymä hetkellä ja elämänpolun kuljettavaksi.
Esim. siskoni ei saanut kovin hyviä kortteja, kun joutui tapaturmaan, joka vaikuttaa hän työllisyyteen ja on vielä yksinhuoltaja.
Olen aina pyytänyt vanhempiani antamaan meidän lahja osuuden siskoni perheelle, eikä se meiltä ole pois, kun jokainen lahjanantaja itse päättää, antaako lahjaa vai ei ja yhtähyvin voisi vanhempani jättää kaikkien lahjat ostamatta.
Sama myös ap. tapauksessa.
Meille riittää, myös teinille äitini neulomat villasukat ja me vanhemmat hoidamme muut lahjatoiveet.
Vierailija kirjoitti:
Kuka laskee lahjojen arvoja? Sillä ne vihat synnytetään suvun ja kavereiden kesken. Lahja on lahja.
Näin just. Jos ostat 40 e maksavan Barbien , et voi olettaa, että saat saman arvoisen lahjan omalle lapselle. Kaikkien taloudellinen tilanne on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin sisarusteni perheille, että jokainen muistaisi vain kummilapsiaan tänä jouluna , koska lapset saa aina kauheasti lahjoja ja viime vuonna meidän lapset avasi osan paketeista vasta päivien jälkeen. Lisäksi joitain askartelu juttuja ehdittiin tehdä vasta helmikuussa. Tässä lahja vain kummilapselle ajattelussa jokainen perhe vaihtaisi yhdet lahjat keskenään, koska kummilapsia molemmin puolin. Noh, ajattelin, että idea on hyvä ja mieluinen muillekin rahan vuoksi vaan ei. Veljen vaimo tuli lankoja pitkin, kuinka paketit on mentävä tasan. Jokainen lapsi tarvitsee.
Eihän lapsille tarvitse kertoa keneltä lahjat on. Joulupukkihan ne tuo ;)
Mä ostan omalleni aina paljon lahjoja, ja jos näyttää siltä että muut saavat moninkertaisesti häneen verrattuna, niin "löydän" vielä yhden joululahjakassin jossa on omalleni lisää lahjoja jotka pukki jakaa. Jos näyttää että lahjat menevät tasan, niin säästän lahjakassin myöhempiä juhlia varten.
Tämä siksi että tiedän että veljeni lapsille koaikki ostavat lahjoja vaikka kuinka, ja omani saattaa saada suvultamme vain yhden paketin. Yksi veljen lapsista onkin sitten kateellinen kun oma lapseni saa vielä "unohtuneesta" kassista monta lahjaa. Hänelle kun sopisi ettei omani saisi mitään, vaan hänelle itselleen kaikki.
Hepokatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelit äidillesi ettet ole vihainen? Olethan sinä.
En ole vihainen haluan vain tasa-arvoista kohtelua
Jos äidilläsi on 2 tytärtä ja 2 vävyä. Toisessa perheessä on 3 lasta ja toinen on lapseton. Tyttäret ja vävyt saavat kukin 100€ arvoisen joululahjan eli täysin tasa-arvoista.
Lapsenlapset ovat eri luku vaikka saisivat 1000€n edestä jokainen lahjoja. Lapsenlapset täytyy olla taas samalla viivalla eli täysin tasa-arvoista.
Mikä on ongelma?
Ethän oikeasti ajattele, että äitisi pitäisi antaa tuo 3000€ sinullekin, joka meni lapsenlasten lahjoihin? Tai niin, että lapsenlapset saavat 500€n lahjan/nenä ja sinä sen toisen 1500€?!?
Mummuna olen aivan pöyristynyt tuosta ajatustavasta. Toivottavasti omat lapseni eivät ajattele noin kun heistäkin vain yhdellä on lapsia. Ostan aina lapsenlapsille kalliimmat lahjatkin kuin omille lapsilleni & vävyille/miniöille. Heille, työssä käyville aikuisille, riittää mielestäni se 100€n lahja, mutta lapsenlapsille ei (en osta krääsää vaan vanhempien kanssa sovittuja tarpeellisia juttuja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh siis jos sun siskolla on vaikka kolme lasta ja ne saa kukin 20€ arvoisen lahjan, niin sun kuuluis saada 60€ arvoinen lahja?? Mut eiks 20€/hlö vs 60€/hlö ole nimenomaan epäreilua???
Koska vanhempani eivät ole niitä lapsenlapsia tehneet vaan omille lapsille jaetaan samanarvoiset lahjat eikä sille enemmän joka on eniten lisääntynyt. Ei yhtään epäreilua esimerkiksi jos minä rahastaisin lapsillani enemmän kuin lapsettomani sisarus. Sehän epäreilua on jos lapsia tekemällä koitetaan saada enemmän ahnehtimalla ihan kaikki. Ei vanhempien tehtävä ole elättää lapsianne ja saaden niillä enemmän. Ajattele itse vanhempana asettaisitko lapsesi eriarvoiseen asemaan niiden aseman perusteella. Tuntuu että sinulta se onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vanhempani eivät ole niitä lapsenlapsia tehneet vaan omille lapsille jaetaan samanarvoiset lahjat eikä sille enemmän joka on eniten lisääntynyt. Ei yhtään epäreilua esimerkiksi jos minä rahastaisin lapsillani enemmän kuin lapsettomani sisarus. Sehän epäreilua on jos lapsia tekemällä koitetaan saada enemmän ahnehtimalla ihan kaikki. Ei vanhempien tehtävä ole elättää lapsianne ja saaden niillä enemmän. Ajattele itse vanhempana asettaisitko lapsesi eriarvoiseen asemaan niiden aseman perusteella. Tuntuu että sinulta se onnistuisi.
Jos rahastaisi lapsilla voi nyt jösses!! Siis jos äiti saa kynttilän ja lapsi barbien lahjaksi, niin lasketko kummatkin tavarat äitin lahjaksi? Eihän se vanhempi niitä lapsien lahjoja omista, vaan lapset!! Ihan Suomen lainkin mukaan lapsi omistaa omat lahjansa oli ne sit rahaa tai tavaraa
Hepokatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama summa per lärvi on ihan yhtä tasapuolista kuin sama summa per sisarus.
Miksi minun pitää saada mieheni kanssa vähemmän koska emme halua lapsia eikä meillä sellaisia ole.
Ette te saa vähemmän.
"Kukaan vanhempi ei pysty olemaan tasavertainen kaikkia lapsia kohtaan, koska jokainen lapsi saa erilaiset pelikortit jo syntymä hetkellä ja elämänpolun kuljettavaksi."
Kyllä pystyy jos haluaa ja on ihan helppoa. Näin naurettavaa perustelua en ole koskaan nähnyt ja onhan niitä vanhempia joidenka ei olisi lapsia pitänyt koskaan tehdäkkään.
Jos ei pysty olemaan tasapuolinen omia lapsiaan kohtaan niin ei kannata alkaa niitä tehtailemaam ollenkaan suoraan sanottuna.
Minusta tuntuisi pahalta jos toiselle jaettaisiin enemmän ja toinen olisi suosikki.
Kuulkaas tasa-arvoinen lahja -hullut! Mitäpä jos teidän sisaruksella onkin koira ja koira saa teidän äidiltä lahjaksi luun!? Oletteko siitäkin kateellisia, kun nyt sisaruksen talous sai enemmän!!?? Kaiken oikeudenmukaisuuden mukaan teidänkin olisi pitänyt saada herkkuluu nakerrettavaksi, vaikka ette lemmikeitä omistakaan!!
Oikeesti, ihan hullu ajattelutapa!
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja voi olla monen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisestihän tää on provo.
Mutta käännetäänpä asia niin että ap ja miehensä ja ap:n sisarus perheineen vuokraisi mökin joka maksaa 750€/vko ja sekä ap että sisarus maksaa siitä 375€ vaikka sisaruksen lapset saavatkin oman makkarin/makkarit.
(Ja tähän vastaukseksi varmaan tulee ap:lta ettei ikinä viettäisi aikaa lapsiperheen kanssa mökillä.)
Meidän tuttavaporukoissa lapsi on vähintään "puolikas". Eli lapsetkin huomioidaan hinnan määrittelyssä. Tai niin, että katsotaan mikä on hinta 4hlön mökissä (jos 2 pariskuntaa), johon mahtuisi aikuiset. Sitten vuokrataan 6hlön mökki lisävuoteella ja lapsiperhe maksaa sen 6hlön & 4hlön mökin erotuksen+puolet 4hlön mökistä.
Vähän sekavaa, mutta jos 4hlön mökki maksaa 200€ ja 6hlön mökki 300€. Lapsiperhe maksaa lapsista (mökkien hintaeron)100€ ja loppu pariskuntien kanssa puoliksi. Lapsiperhe maksaa 200€ ja lapseton pari 100€.
Vanhempani ovat kuoleet ja sisarieni pereehet eivät koskaan kutsu minua yksin elävä Heidän joulu pöytiinsä. Olen pyyhitty pois kaikki juhlat. Joskus rääpiäisin pyysivät: Jotta siivoan ja tiskaan ym..Osaan jo kohteliaasti sanoa: Olen pahoillani,ei mahdollisuutta tulla!Joten ei tuota ongelmaa. Luojan kiitos!