Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmettä lähtisin opiskelemaan? Alanvaihto edessä

Vierailija
15.09.2022 |

Olen niin solmussa ajatusteni kanssa, että kaipaisin ulkopuolisten näkemyksiä.

Nykyinen työ on humanistiselta alalta, mutta en halua sitä enää jatkaa.

En halua hoitoalalle, opettajaksi, kirjastotyöntekijäksi, toimittajaksi, tutkijaksi tai sossuksi. Mikään tekninen tai IT-ala ei tule kyseeseen, sillä luin lukiossa vain pakolliset kurssit lyhyttä matikkaa, fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa enkä muutenkaan ole mikään tietokonenero.

En ole mikään pirtsakka pöhinätyyppi, joka tykkää tuoda itseään esille, vaan hiljainen ja itsenäinen, omatoiminen puurtaja. Asiakaspalvelua jaksan vain pienissä määrin.

Olen ammatillisessa mielessä kiinnostunut taidehistoriasta, kuvataiteista, ravitsemustieteistä, museologiasta, mutta noilla aloilla ei työllisyys päätä huimaa.

Ammattikoulun puolella ei oikein ole mitään kiinnostavaa tutkintoa. Putki- ja sähköasentajat ja jotkut rakennusalan ihmiset työllistyvät kyllä hyvin ja saavat kai ihan hyvää palkkaakin, mutta en tunne mitään vetoa noita aloja kohtaan.

Olen jokseenkin luova, kätevä käsistäni, kiinnostunut yksityiskohdista, tarkka. Mikä sellainen ala, joka myös työllistää, voisi sopia minulle?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöalalta jonkin entisöijä? Huonekalut, rakennukset En osaa sanoa työtilanteesta mitään. Ehkä siinä pitäisi tuntea myös historiaa (kun sinua kiinnostaa taidehistoria).

Vierailija
22/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjä tai tuo jo ehdotettu palkanlaskija. Tai opiskele pidemmälle ja tilintarkastajaksi. Ainakin viimeisessä varmaan just tuota asioiden penkomista ja selvittelyä ja ongelmanratkaisua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään tekninen tai IT-ala ei tule kyseeseen, sillä luin lukiossa vain pakolliset kurssit lyhyttä matikkaa, fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa

IT-alalla ei noita tarvita, ainakaan koodarina. Projektipäälliköistä nyt puhumattakaan.

Okei, matematiikalle voi joskus olla käyttöä, mutta yleensä lähinnä diskreetille matematiikalle, logiikalle ja joukko-opille, joita kai en nykyään koulussa enää opeteta. Ja jos mitä tarvitsee niin sen oppii opintojen yhteydessä. Loogista ajattelukykyä pitää olla kyllä jonkin verran.

En silti mitenkään ole suosittelemassa alaa, kun olen sen alan työtön.

Vierailija
24/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekkovaimo, missi, rikkaan miehen heila tms. Vaikuttaa siltä että haluat menestyä, mutta et tehdä sen eteen töitä. Hankalalta kuulostaa.

En halua hakeutua alalle, johon minulla ei ole minkäänlaisia luontaisia lahjoja, joka ajaa minut hetkessä burnoutiin, joka tuhoaa fyysisen terveyteni tai jota vihaan jo valmiiksi.

En pidä realistisena, että rupean pänttäämään lukion pitkän matikan, kemian, fysiikan ym. oppimäärää ihan vain että pääsisin ehkä jossain vaiheessa insinöörikoulutukseen, kun ei tuo ole mikään intohimo ole.

Mitään sen ihmeellisempää menestystä en kaipaa. Riittää, että työllä elättäisi itsensä. ap

Vierailija
25/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virastomestari

Vierailija
26/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin lukiossa vain pakolliset matikat, kemiat ja fysiikat. Aikuisena hain lukemaan bio- ja elintarviketekniikan insinööriksi, nyt olen laatupäällikkö isolla elintarviketehtaalla. Totta kai kouluaikoina matemaattiset aineet olivat ne haastavimmat, mutta ala kokonaisuudessaan niin mielenkiintoinen että kannatti nähdä vaivaa.

Mitä työhösi käytännössä kuuluu? 

Ketjuun on kyllä tullut muutamia mielenkiintoisia ehdotuksia. En ole kaikkea torppaamassa! Pitää vain perehtyä noihin tutkintoihin paremmin, että mitä ne oikeastaan sisältävät. ap

Vierailija
27/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin mainita, että yksityisetsivän työ olisi aika ihanteellista minulle. Saisi työskennellä lähinnä yksin ja omatoimisesti, lisäksi olen erittäin hyvä etsimään ja hakemaan tietoa sekä tykkään ratkoa ongelmia ja "mysteerejä". Eikä haittaisi istua kytiksellä pitkiäkin aikoja.

Mutta riittääkö etsiville töitä Suomessa? Ja sitten pitäisi varmaan ruveta yrittäjäksi, mikä vähän stressaa jo ajatuksena... ap

Vakuutusyhtiöillä on vakuutusetsiviä, mutta en tiedä, kuinka sellaiseksi pääsee. Jos olen lehtijutuista ymmärtänyt oikein, yksityisetsivien työ Suomessa on tylsää. Kyttäillään syylliseksi epäiltyä ja kerätään näyttöä. Ei mitään mysteeriä, suoraviivaista touhua.

Vierailija
28/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Supoon etsiväksi. Ei siellä kaikki ole poliisitaustalla töissä. Kielitaidosta on hyötyä.

Vierailija
29/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustradenomi

Vierailija
30/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä realistisena, että rupean pänttäämään lukion pitkän matikan, kemian, fysiikan ym. oppimäärää ihan vain että pääsisin ehkä jossain vaiheessa insinöörikoulutukseen

Tarvitseeko niitä insinöörikoulutukseen päästäkseen? Voihan todistusvalinnallakin päästä.

Katsoin ihan huvikseni esimerkkinä Hämeen ammattikorkeakoulun rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutusohjelman. Jos on hyvin menneet humanistisesti suuntautuneet yo-kirjoitukset, joissa se lyhyt matematiikka kirjoitettuna, niin kyllä sinne pääsee. Ei mitään fysiikan tai kemian arvosanoja kysellä.

Vierailija
31/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä realistisena, että rupean pänttäämään lukion pitkän matikan, kemian, fysiikan ym. oppimäärää ihan vain että pääsisin ehkä jossain vaiheessa insinöörikoulutukseen

Tarvitseeko niitä insinöörikoulutukseen päästäkseen? Voihan todistusvalinnallakin päästä.

Katsoin ihan huvikseni esimerkkinä Hämeen ammattikorkeakoulun rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutusohjelman. Jos on hyvin menneet humanistisesti suuntautuneet yo-kirjoitukset, joissa se lyhyt matematiikka kirjoitettuna, niin kyllä sinne pääsee. Ei mitään fysiikan tai kemian arvosanoja kysellä.

No mitä olen insinöörien juttuja kuullut, niin kyllä sitä matikkaa jonkin verran pitäisi osata. Toki riippuu varmaan pitkälti suuntautumisesta. En kuitenkaan kirjoittanut edes lyhyttä matikkaa, ikävä kyllä. ap

Vierailija
32/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkillä ex-hoitsu tässä vaan kyselee... vinkkejä

Vierailija
33/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile harrastusmuotoisesti hopeasepän hommia. Siinä tarvitaan luovuutta ja tarkkuutta. Jos osaat olla luova niin saat myytyä. Tosin et saa leimata korujasi, joten kaiverrat vaan oman logosi tms.

Perusvarusteet ei maksa paljoa. Kellosepän työtä voit kokeilla, muodissa olevat mekaaniset kellot tarvitsevat huoltoa, harjoitella voi ihan halvalla vanhalla 17 kivisellä leijonalla.

Bussikuskeista on pulaa, siinä on rajoitetusti henkilökontaktia ja on ihan mielenkiintoista puuhaa. Vaatii tarkkuutta ja kykyä jaksaa keskittyä, nuoret miehet vaan kolaroi.

Veturinkuljettaja olisi myös hyvä. Soveltuvuus ratkaisee.

Vierailija
34/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhuri, kukkakauppias?

Vierailija
35/44 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokki

Vierailija
36/44 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olis hammasteknikko?

Vierailija
37/44 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä asiat nykyisessä työssäsi tökkivät, jos et halua enää sitä jatkaa?

Auttaisiko jos lähtisit miettimään sitä kautta asiaa, ilman että lukkiudut tiettyyn alaan heti.

Listaa mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä työssä (esim. itsenäisyys, joustavat työajat, ihmisten auttaminen). Itse löysin uuden työn ihan eri alalta tällä tavalla.

Huomaa myös, että jokaisella alalla on erilaisia työtehtäviä, eli ei kannata kokonaista alaa heti sulkea pois.

Joskus voi auttaa myös se, että ajattelee työn olevan vain työtä. Aina ei ole mahdollista tehdä sitä omaa suurinta intohimoa vastaavaa työtä, mutta jos tietyt itselle tärkeät asiat kyseisessä työpaikassa toteutuvat, niin työ voi olla ihan ok. Elämässä on muutakin.

Vierailija
38/44 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala geologiksi tai metsä asiantuntijaksi.

Kuulosti tuo luonnontiedepuoli koulussa olleen sellaista, että ei ehkä luonnontieteitä ap:lle? Eikä halunnut tutkijaksikaan.

Vierailija
39/44 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin tietojenkäsittelyä amkissa ja meillä opintoihin ei kuulunut ollenkaan mitään matematiikkaa tai vastaavaa. Alalta löytyy töitä, joissa ei matematiikkaa tarvitse.

Vierailija
40/44 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko "liian" vanha? Osaatko vieraita kieliä? Hankkiudu ulkomaille työskentelemään; jää turhat haihatukset pois!