Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kissa pöydälle: Onko totta, että luulosairaat kuormittavat terveydenhuoltoa?? Siis eivät millään usko, että mitään fyysistä sairautta ei löydy. Onko näissä tilanteissa oikeasti vikaa päässä? Mitä näille pitäisi tehdä??

Vierailija
13.09.2022 |

Ferritiini- ja kilpirauhasarvohullut ainakin tiedetään. Sitten ovat nämä kaiken maailman kipuilijat ja muotidiagnoosien metsästäjät. Vievät lääkäriajat oikeasti sairailta.

Miten noista hulluista päästäisiin?

Kommentit (260)

Vierailija
161/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätini, serkkuni ja serkun mies ovat kaikki lääkäreitä ja jokainen heistä on kyllä kertonut saman, että joka ikinen päivä siellä on päivystystä ruuhkauttamassa ne samat luulotautiset mummot. Osalla on oikeasti siis luulotauti ja kuviteltuja vaivoja, joista eivät muka koskaan pääse eroon ja aina pitäisi olla keksimässä uutta hoitokeinoa näihin "tauteihin", osa puolestaan on vaan niin yksinäisiä että ovat ottaneet tavakseen tulla turhan takia lääkäriin istumaan ja valittelemaan ties mistä kolotuksista, ihan vain että pääsisi puhumaan jollekin.

Toki tasa-arvon Suomessa miesflunssat otetaan enemmän todesta kuin naisten syövät ja muut pikkuvaivat. Mitä nyt naiset ovat ne uudet veronmaksajat kantaneet ja synnyttäneet.

Anteeksipyydän aina kun käyn lääkärissä, nöyrähän olla pitää.

Enkä vähässä kummassa mene.

Vierailija
162/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätini, serkkuni ja serkun mies ovat kaikki lääkäreitä ja jokainen heistä on kyllä kertonut saman, että joka ikinen päivä siellä on päivystystä ruuhkauttamassa ne samat luulotautiset mummot. Osalla on oikeasti siis luulotauti ja kuviteltuja vaivoja, joista eivät muka koskaan pääse eroon ja aina pitäisi olla keksimässä uutta hoitokeinoa näihin "tauteihin", osa puolestaan on vaan niin yksinäisiä että ovat ottaneet tavakseen tulla turhan takia lääkäriin istumaan ja valittelemaan ties mistä kolotuksista, ihan vain että pääsisi puhumaan jollekin.

Toki tasa-arvon Suomessa miesflunssat otetaan enemmän todesta kuin naisten syövät ja muut pikkuvaivat. Mitä nyt naiset ovat ne uudet veronmaksajat kantaneet ja synnyttäneet.

Mistä vetäisit taas jonkun misogynia-näkökulman sitten tähän? Siitäkö, että kommentissa mainitsen "luulotautiset mummot"? Se nyt vaan on fakta, että suurin osa noista on mummoja. Vanhat äijät kun tuppaa olemaan enemmän sitä linjaa, että lääkäriin ei lähdetä kuin jalat edellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskolla oli juuri tuollainen luulosairaus, ravasi lääkärissä eikä mitään vikaa. Yhtenä aamuna oksensi verta ja kuoli 2 vko myöhemmin vatsasyöpään. Nuori ihminen, 28v, turhaan valitti samanaikaista vatsa- ja selkäkipua, ohjeena oli lisätä liikuntaa ja vähentää stressiä.

Keksit tän jutun just omasta päästäs eikö niin?

Olisin todella onnellinen, jos olisin tämän itse keksinyt. Sisko olisi täyttänyt elokuussa 30 vuotta.

164/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja terveydenhuolto ajaa oikeasti sairaat psykiatriselle, kun eivät osaa itse diagnosoida oikein.

Sitten syytetään "hulluja" jotka rasittaa terveydenhuoltoa... 🙄

Usko lääketieteeseen on pohjamudissa.

Valitettavasti asia on usein näin. Jopa lääkärit alkavat puhua psykosomaattisista ongelmista kun taito ja maltti loppuu. Pitäisi aina pitää avoin mieli ja jaksaa vaan sitkeästi selvittää.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
165/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä vetäisit taas jonkun misogynia-näkökulman sitten tähän? Siitäkö, että kommentissa mainitsen "luulotautiset mummot"? Se nyt vaan on fakta, että suurin osa noista on mummoja. Vanhat äijät kun tuppaa olemaan enemmän sitä linjaa, että lääkäriin ei lähdetä kuin jalat edellä.

Eiköhän tuokin lähde antibiootilla.

166/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kuormittaa terveydenhuoltoa, niin se on alkoholi. Päivystyksessä saa jonottaa tuntikaupalla, kun näitä itseään teloneita juoppoja hoidetaan ja hoivataan.

Tämä kertaa sata. Poliisikyydillä vielä. Sairaat vanhukset saavat mennä bussilla, ei ole varaa taksiin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
167/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset ovat olleet aina niitä "kuulkaas tohtori kun minua kolottaa"-ihmisiä, onneksi nykyisin on sairaanhoitaja välissä tekemässä arviota että ne joilla ei ole muuta vikaa kuin yksinäisyys ja sosiaalisten kontaktien puute, saadaan jonosta pois.

Vierailija
168/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas mitä ylimielisyyttä; terveyskeskuslääkäreiltä se ei ihmetytä. Minulle ja äidilleni on vuosia hoettu, että meillä on fibromyalgia ja pitää vain hyväksyä se. Äidilleni jo 30 vuotta. Tämän vuoden alussa häneltä vihdoin tutkittiin lihassoluja ja löydös oli selkeästi poikkeava. Asiat etenivät siihen, että meillä on kummallakin diagnosoitu harvinainen lihassairaus ja eds:iäkin vielä tutkitaan. Erikoislääkäriltä kuulimme, että tavalliset lääkärit eivät tunnista eivätkä valitettavasti aina edes osaa epäillä näitä, vaikka tiedetään lihassairauksia olevan tuhansia.

Meitäkin pidettiin luulosairaina ja fibromyalgikkoina. Väärässä olivat. Teinä en menisi yleistämään ja ykskantaan mustamaalaa ihmisiä, jotka yrittämällä yrittävät saada vuosikausia apua. Meiltä meni työkyvyt ja hoitokantelut on vetämässä. Terveyskeskusten osaamisen taso on pääosin aivan täyttä kuraa.

Niin, se että on olemassa harvinaisia sairauksia joita ei aina helposti tunnisteta, ei poista sitä tosiasiaa että ainakin 95% noista ikuisista valittelijoista on luulotautisia, eikä parane millään lääketieteellisellä hoidolla.

Mistä voit tietää? Et voi. Myös osa fibromyalgikoista on väärin diagnosoitu, koska fibroa on pidetty roskakoppadiagnoosina. Se on helppo heittää kun ei muuta keksi ja sen alle voi tunkea lähestulkoon kaikki vaivat. Toinen vitsaus on "toiminnalliset" vaivat. Pitäisi jatkaa tutkimista! Nyt on lähinnä luovutettu. Se on joko fibro, toiminnallinen tai luulosairaus! (Ja paskat.)

Oma tk-lääkärini sijainen sanoi, että fibron jos diagnoosiksi saat, siihen loppuun tutkimusten ja avun saaminen.

Vierailija
169/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomissa on jatkuvasti luetteloita eri tauteihin liittyvistä oireista. Kun tietää, ei tarvitse luulla.

Vierailija
170/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä näille voi tehdä? Minullakin oli täti, joka vuosikymmeniä ennen kuolemaansa (ihan vanhuuskuolema) kävi säännöllisesti (kuitenkin yksityis)lääkärissä. Käsittääkseni koskaan mitään vikaa ei edes ollut, muuten vaan... Ja samoja juttuja olen kuullut muutenkin...

Vierailija
171/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kuormittaa 9terveydenhuoltoa, niin se on alkoholi. Päivystyksessä saa jonottaa tuntikaupalla, kun näitä itseään teloneita juoppoja hoidetaan ja hoivataan.

Tämä ja ei minulle mitään satu- kaahailijat. itse olen menossa lääkäriin tällä viikolla ja pitkään miettinyt että mennäkkö vai ei jos näiden kipujen takaa ei mitään selitystä löydy. Mutta kun kunto romahti niin etten pystynyt enää kävellä muut pakottivat. Nyt on taas parempi olo ja jalat taas toimii, pitäisiköhän kuitenkin perua?

Vierailija
172/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus pitäisi ohjata suoraan sossulle juttelemaan. 

Vierailija
173/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset ovat olleet aina niitä "kuulkaas tohtori kun minua kolottaa"-ihmisiä, onneksi nykyisin on sairaanhoitaja välissä tekemässä arviota että ne joilla ei ole muuta vikaa kuin yksinäisyys ja sosiaalisten kontaktien puute, saadaan jonosta pois.

Varsin usein vanhuksilla kolotukset johtuvat yksinkertaisesti nivelten kulumisesta. Se on täysin normaalia ikääntymiseen liittyvää kulumista. Jos mitään ei kuitenkaan tutkita, vanhukselle - ja myös lääkärille - jää epäselväksi, oliko kyse tosiaan tästä vai jostain muusta. Sen sijaan, jos vanhukset kipeät sormet ja ranteet kuvattaisiin ja röntgenkuvassa näkyisi nivelrikko, ei vanhuksen tarvitsisi käydä uudestaan ja uudestaan samasta vaivasta lääkärissä. Joo, ranteiden ja sormien nivelrikolle ei ole oikein mitään tehtävissä, mutta ainakin vanhus tietäisi, että juuri nivelrikosta on kyse. Ja silloin lääkäri voisi ohjata vanhuksen fyssarille, jonka kassa vanhus yhdessä katsoisi, millaisia apuvälineitä (esim korkin- ja kannenavaaja, tarttumapihdit jne) tarvitsisi kotiinsa. 

Vierailija
174/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ferritiini- ja kilpirauhasarvohullut ainakin tiedetään". 

Ah, ihana kuulua tähän ryhmään. Vuosia olo ja yleiskunto laskenut (ja kaiken maailman vaivoja kertynyt) kuitenkin arvot olleet rajoilla. Luovutin, kunnes taas yhden romahduksen jälkeen tt lääkäri otatti kaiken mahdollisen ja olikin niin puniasella että oksat pois. Nyt menossas pitkä kuntoutus, jotta ehkä palaisin siksi ihmiseksi joka joskus olin.  Sentään rytmihäiriöt ovat pääasiassa hävinneet.

Lääkärin mukaan todella monet terveysongelmani menevät kilpparin piikkiin, joka ollut vuosia huomiotta.

Ikävä jos olen ollut vaivaksi.

https://www.puhti.fi/tuote/puhti-terveystarkastus/

"Puhdin suosituin testipaketti, Puhti-terveystarkastus sisältää 30 eri mittaria, jotka antavat sinulle monipuolisesti tietoa siitä, miten elimistösi voi. Mukana mm. täydellinen verenkuva, kolesterolit, verensokeri, D-vitamiini, ferritiini, tulehdustila sekä kilpirauhasen, maksan ja munuaisten toimintaa heijastelevat tutkimukset."

Satasella olisit näemmä saanut molemmat tutkituksi ja vielä kaikenlaista päälle. Ihan eka hakutulos kun hain veriarvotestejä netistä.

No kun ei, en minä halua itseäni hoitaa vaan LÄÄKÄRIN pitää hoitaa minua ja YHTEISKUNNAN pitäää maksaa!

Työnantaja maksaa sekä työpaikkani kassa johon maksan kuukausimaksua, kiitos vaan. Oletus on että lääkäri koulutuksen saaneena hoitaa terveyttäni ja minä hoidan oman työni.

Väärin oletettu. Lääkäri ei hoida terveyttäsi, vaan sinun kuuluisi hoitaa itse itseäsi. Lääkäri voi kyllä antaa sinulle neuvoja, ja määrätä lääkkeitä ja tutkimuksia, mutta jokaisen kuuluisi hoitaa itse omaa terveyttään.

Ja miksi et otattanut niitä verikkeita jo aiemmin, jos kerran sinulle kuuluu yksityinen terveydenhuolto? Laajat kokeet saa ihan pyytämällä.

Vierailija
175/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut leimattiin aikoinaan luulosairaaksi, kun minulla oli esim. kovia vatsakipuja, ripulia, verta ulosteessa, heikko olo ja monia kipuja. Monesti kävin lääkärillä ja minulle ehkä määrättiin ripuli lääkettä tai särkylääkettä, usein sanottiin vain, että valehtelen ja kuvittelen. Lopulta olin niin huonossa kunnossa, että minut vietiin ambulanssilla suoraa sairaalaan ja minulla todettiin esim. vaikea anemia, keliakia ja laktoosi-intoreranssi. Keliakia johtui raudan puutteesta ja monia muitakin ravintoaineiden puutoksia oli. Suolisto oli todella huonossa kunnossa ja tulehdus arvot oli todella korkealla pitkään. Olin lähellä kuolemaa kun minua ei vain oltu otettu todesta ja tutkittu mitenkään.

Vierailija
176/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun pitäis mennä yksityiselle labroihin, kun maksan veroja siitä, että meillä on yhteiskunnan järjestämä terveydenhuolto, johon pitäisi olla kaikilla tasavertainen pääsy? Käytännössä käytän tietenkin työterveyttä, mikä sekään ei ole kovin reilua, kun mietitään tuota korkean verotuksen oikeutusta. Miksi työnantaja joutuukin kustantamaan mulle terveydenhuollon, kun samaan aikaan korkeaa verotusta perustellaan juuri tasavertaisilla sotepalveluilla? Ei käy järkeen.

Kaikkea ei kuitenkaan saa edes hoidetuksi siellä työterveydessä. Mutta luojan kiitos siellä otetaan pitkäaikaiset oireet vakavammin kun arvauskeskuksessa. Jotenkin se yksityiseltä tuleva lähete näyttää muuttavan hoitavan lääkärin asennetta siellä julkisellakin. Näin ei saisi olla.

Toivottavasti tulee nopeasti käyttöön nämä teloälyn tekemät diagnoosit. Osuvat suurella varmuudella oikeaan, kun ei ole ketään ennakkoluuloilla varustettua ylimielistä lääkäriä siinä välissä, vaan keskitytään oireisiin ja niiden syyhyn. Diagnoosin saa nopeasti ja osataan kohdentaa tutkimuksetkin paremmin, siinä säästyy julkisia varoja, kun ei tarvitse testata kaikkea mahdollista, vaan on tietty sairaus/sairaudet, jota lähdetään jäljittämään.

Vierailija
177/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ferritiini- ja kilpirauhasarvohullut ainakin tiedetään". 

Ah, ihana kuulua tähän ryhmään. Vuosia olo ja yleiskunto laskenut (ja kaiken maailman vaivoja kertynyt) kuitenkin arvot olleet rajoilla. Luovutin, kunnes taas yhden romahduksen jälkeen tt lääkäri otatti kaiken mahdollisen ja olikin niin puniasella että oksat pois. Nyt menossas pitkä kuntoutus, jotta ehkä palaisin siksi ihmiseksi joka joskus olin.  Sentään rytmihäiriöt ovat pääasiassa hävinneet.

Lääkärin mukaan todella monet terveysongelmani menevät kilpparin piikkiin, joka ollut vuosia huomiotta.

Ikävä jos olen ollut vaivaksi.

Marttyyri

Kyllä se omalle kohdallesikin vielä tulee, kun vanhenet. En tunne ketään, joka ei olisi sairastellut ennen kuolemaansa. Hietahauta odottaa, madot ja muut lurjukset suuhunpantavaa.

Jos et ole oivaltanut.

Kylläpä ottaa anonyymi keskustelu tunteisiin, kun pitää jo ihan kuolemaa ja tuskia alkaa toivoa muille, heh

Vierailija
178/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kuormittaa 9terveydenhuoltoa, niin se on alkoholi. Päivystyksessä saa jonottaa tuntikaupalla, kun näitä itseään teloneita juoppoja hoidetaan ja hoivataan.

Tämä ja ei minulle mitään satu- kaahailijat. itse olen menossa lääkäriin tällä viikolla ja pitkään miettinyt että mennäkkö vai ei jos näiden kipujen takaa ei mitään selitystä löydy. Mutta kun kunto romahti niin etten pystynyt enää kävellä muut pakottivat. Nyt on taas parempi olo ja jalat taas toimii, pitäisiköhän kuitenkin perua?

Onko ylilihavuutta?

Vierailija
179/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut leimattiin aikoinaan luulosairaaksi, kun minulla oli esim. kovia vatsakipuja, ripulia, verta ulosteessa, heikko olo ja monia kipuja. Monesti kävin lääkärillä ja minulle ehkä määrättiin ripuli lääkettä tai särkylääkettä, usein sanottiin vain, että valehtelen ja kuvittelen. Lopulta olin niin huonossa kunnossa, että minut vietiin ambulanssilla suoraa sairaalaan ja minulla todettiin esim. vaikea anemia, keliakia ja laktoosi-intoreranssi. Keliakia johtui raudan puutteesta ja monia muitakin ravintoaineiden puutoksia oli. Suolisto oli todella huonossa kunnossa ja tulehdus arvot oli todella korkealla pitkään. Olin lähellä kuolemaa kun minua ei vain oltu otettu todesta ja tutkittu mitenkään.

Nyt on taas paksua mielikuvituksen tuotetta. Esim. keliakia ei johdu raudan puutteesta (toisin päin voi olla). Kuoleman kielissäkin olit ihan!

Vierailija
180/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ylilihavuutta?

En ole ylipainoinen.