Kissa pöydälle: Onko totta, että luulosairaat kuormittavat terveydenhuoltoa?? Siis eivät millään usko, että mitään fyysistä sairautta ei löydy. Onko näissä tilanteissa oikeasti vikaa päässä? Mitä näille pitäisi tehdä??
Ferritiini- ja kilpirauhasarvohullut ainakin tiedetään. Sitten ovat nämä kaiken maailman kipuilijat ja muotidiagnoosien metsästäjät. Vievät lääkäriajat oikeasti sairailta.
Miten noista hulluista päästäisiin?
Kommentit (260)
MS-tauti oli hysteerinen halvaus, vatsahaava johtui stressistä, astma oli psyykkinen sairaus jne. Pahalta tuntuu ne sukupolvet MS-potilaita, joita pilkattiin ja sanottiin hysteerikoiksi. Lääketiede ei tiedä kaikkea eikä ole oikein naureskella toisten oireille ja leimata ne mielikuvitukseksi. Me emme tiedä kaikkea ja potilaisiin ja heidän oireisiin pitää pystyä suhtautumaan avoimin mielin.
Vierailija kirjoitti:
MS-tauti oli hysteerinen halvaus, vatsahaava johtui stressistä, astma oli psyykkinen sairaus jne. Pahalta tuntuu ne sukupolvet MS-potilaita, joita pilkattiin ja sanottiin hysteerikoiksi. Lääketiede ei tiedä kaikkea eikä ole oikein naureskella toisten oireille ja leimata ne mielikuvitukseksi. Me emme tiedä kaikkea ja potilaisiin ja heidän oireisiin pitää pystyä suhtautumaan avoimin mielin.
Ja sitten on ne, joista tässäkin ketjussa on puhuttu, eli lääkärissä ihan oikeasti turhaan ramppaavat.
Koronahulluja ollut. Tiedän keski-ikäisen naisen jota ei enää oteta koronatestiin kun lähes päivittäin siellä ramppasi. Aina negatiivinen testitulos.
Mun kohdalla tapahtunut:
Sisätautilääkäri E. Soppi: Selvä raudanpuutos. Kilpirauhasen vaajatoimintaa sairastavan ferritiiniarvo tulee olla vähintään 100.
Gynekologi: Naisilla ferritiinin tulisi olla vähintään 50 jotta tukka pysyy päässä.
Tk-lääkäri: Ferritiiniarvo 20 on tosi hyvä. Tarkkailet itseäsi liikaa, siitä johtuvat kaikki oireet.
Se on myös oma vikani kun Thyroxin ei auta. Ihan sama mikä annos.
On normaalia nukkua 12-15 tuntia vuorokaudessa. Hiustenlähtö ei johdu kilpirauhasen toimintahäiriöstä vaan " ehkä se on geeneissä"
Pitäisi olla aina sen verran rahaa että voisi käydä yksityisellä erikoislääkärillä. Monilla vaan ei ole.
Niin, se on ihan tilastoitu fakta, että 10 % kansasta vie 90 % resursseista. Toki joukkoon mahtuu oikeasti vaikeasti sairaita, mutta iso osa tuosta joukosta taas ei sitä ole. Siinäpä dilemma, miten turhia käyntejä saataisiin pois ilman, että joku oikeasti apua tarvitseva ei sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut leimattiin aikoinaan luulosairaaksi, kun minulla oli esim. kovia vatsakipuja, ripulia, verta ulosteessa, heikko olo ja monia kipuja. Monesti kävin lääkärillä ja minulle ehkä määrättiin ripuli lääkettä tai särkylääkettä, usein sanottiin vain, että valehtelen ja kuvittelen. Lopulta olin niin huonossa kunnossa, että minut vietiin ambulanssilla suoraa sairaalaan ja minulla todettiin esim. vaikea anemia, keliakia ja laktoosi-intoreranssi. Keliakia johtui raudan puutteesta ja monia muitakin ravintoaineiden puutoksia oli. Suolisto oli todella huonossa kunnossa ja tulehdus arvot oli todella korkealla pitkään. Olin lähellä kuolemaa kun minua ei vain oltu otettu todesta ja tutkittu mitenkään.
Keliakiatestin saisi apteekista, ja itse voi helposti kokeilla, sietääkö masu maitoa. Mutta ei kun sen LÄÄKIN pitää edelleenkin vääntää kaikki rautalangasta näille avuttomille
Miten keliakia liittyy maidon juomiseen?
Onneksi on ollu jo 40 vuotta mahdollisuus työterveyshuoltoon. On mennyt vuosia välissä kun en ole käynyt mutta kun käyn niin jo yli 20 vuotta on ollut sama lääkäri, joka hoitaa ja tuntee.
Ihan varmasti siirtää meikäläisen eläkkeellelähtöä kun työterveydestä en halua luopua. t. 62 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut leimattiin aikoinaan luulosairaaksi, kun minulla oli esim. kovia vatsakipuja, ripulia, verta ulosteessa, heikko olo ja monia kipuja. Monesti kävin lääkärillä ja minulle ehkä määrättiin ripuli lääkettä tai särkylääkettä, usein sanottiin vain, että valehtelen ja kuvittelen. Lopulta olin niin huonossa kunnossa, että minut vietiin ambulanssilla suoraa sairaalaan ja minulla todettiin esim. vaikea anemia, keliakia ja laktoosi-intoreranssi. Keliakia johtui raudan puutteesta ja monia muitakin ravintoaineiden puutoksia oli. Suolisto oli todella huonossa kunnossa ja tulehdus arvot oli todella korkealla pitkään. Olin lähellä kuolemaa kun minua ei vain oltu otettu todesta ja tutkittu mitenkään.
Keliakiatestin saisi apteekista, ja itse voi helposti kokeilla, sietääkö masu maitoa. Mutta ei kun sen LÄÄKIN pitää edelleenkin vääntää kaikki rautalangasta näille avuttomille
Eikä keliakiaa kyllä voi testata kotitestein. Se on kallis testi lääkärissäkin,.
Ystävälläni (sinkku) on aivokasvain, joka selvisi vasta kun sukulaiset huomasi miten silmät meni kieroon ruokapöydässä eräänä juhlapyhänä. Leikkaus tehtiin samana yönä.
Kyselin sitten, etkö ole huomannut mitään oireita: no oli pää särkenyt pitemmän aikaa ja oli saanut reseptin vahvempia särkylääkkeitä kuin käsikauppalääkkeet. Niitä oli popsinut jo pitemmän aikaa.
No hänellä kävi sitten huono tuuri eikä ole enää keskuudessamme.
Tutkimuksen mukaan noin 10% sosiaali- terveydenhuollon asiakkaista käyttää noin 80% kaikista sote kuluista.
No kun sekin luulosairaus on oikea sairaus, ei se ole oma valinta. Psykofyysiset vaivat on todellisia, mutta ne on vaikea diagnosoida, joudutaan sulkemaan monia vaihtoehtoja pois, diagnoosin löytyminen voi kestää vuosia.
Kaverilla diagnosoitiin ensin masennus ja sitten anoreksia, koska oli niin laiha ja uupunut. Lopulta silmät alkoivat pullistua päästä eivätkä menneet enää kiinni. Sitten leikattiinkin koko kilpirauhanen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä keliakiaa kyllä voi testata kotitestein. Se on kallis testi lääkärissäkin,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko todella noin dorka? Laktoosi-intoleranssiinhan tuossa kohdassa viitataan, senkin tuo lainattu vastaaja on nostanut esiin keliakian lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka se oli Instagrammissa se kaunis, erittäin tatuoitu nuori nainen joka kuoli vatsasyöpään, häneltä jäi pieni poika :( Lääkärit olivat vaan käskeneet kokeilla gluteenitonta ruokavaliota kun toinen paskoi verta ja menehtyi pian sen jälkeen, kun diagnoosi oli viimein saatu.
Tätä se teettää kun luulosairaat tukkii terveyspalvelut. Oikeasti sairaiden diagnosointiin ei jää aikaa.
No sille luulosairaallekin ne oireet ilmeisesti tuntuvat yhtä todellisilta kuin oikeasti sairaalle, tuskin hän tietää olevansa luulosairas. Lääkäri ei kuitenkaan saa automaattisesti olettaa, että potilas on luulosairas, koska yhtä hyvin voi kyseessä olla vaikka potilas jolla on jokin harvinaisempi sairaus tai kenties vaikka syöpä, jota ei ihan alussa pysty diagnosoimaan.
Mutta mikä se on se aika mitä terveyskeskuslääkärillä on asiakkaaseen käyttää? Ei muutamassa minuutissa paljon harvinaisia sairauksia tai syöpäiä tutkita. Ei todellisuus ole mikään television lääkärisarja jossa lääkäritiimillä on tuntikausia aikaa pohtia mikä asiakkaassa on vialla. Diagnoosiks annetaan se mikä lyhyellä tarkastuksella vaikuttaa todennäköisimmältä.
Jos ne oireet jatkuvat niin tarpeeksi kattavat verikokeet nyt ainakin alkuun. Pelkästään jo noillakin varmasti selviäisi ainakin se onko jokin puutostilan aiheuttama ongelma.
Jos haluaa verikokeet niin ne saa varmaan helpoiten yksityiseltä. Katselin näitä joku vuosi sitten eikä ne sillon olleet kun jotain satasen luokkaa. Tietysti siinä vaikuttaa kuinka laajan tutkimuksen haluaa.
Ei se yleensä riitä, että otetaan vain yksi testi vaan tarvitaan monta. Täältä voit katsoa vaikka Mehiläisen verikokeiden hinnat
https://www.mehilainen.fi/laboratorio/laboratoriotutkimusten-hinnat
Pelkkä D-vitamiini testikin on omavastuulla 74.40
Vierailija kirjoitti:
Mitä näille voi tehdä? Minullakin oli täti, joka vuosikymmeniä ennen kuolemaansa (ihan vanhuuskuolema) kävi säännöllisesti (kuitenkin yksityis)lääkärissä. Käsittääkseni koskaan mitään vikaa ei edes ollut, muuten vaan... Ja samoja juttuja olen kuullut muutenkin...
Ihan fiksua käydä esim. kerran vuodessa lääkärintarkastuksessa vaikka tuntisikin olonsa terveeksi, katsoa labrat, verenpaineet sun muut. Mitä aikaisemmassa vaiheessa sairaudet todetaan niin sitä helpompi ne on yleensä myös hoitaa. Sama pätee hammaslääkärin. Ehkäisevä ja aikainen hoito on aina parempaa kun viime tippaan jättäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoa kuormittaa myös se ettei ihmistä tutkita kerralla kunnolla..on vaikeaa jos lääkäri arvioi juuri noin, että vika on päässä ja joutuu kulkemaan edes takaisin eikä tutkita..ei ole helppo lääkärinkään välttämättä erottaa kellä on luulosairaus ja kellä onkin jotain oikeasti vikana..
Ei.
99% tapauksissa potilas tutkitaan ensimmäisellä ja toisella kerralla kunnolla aina röntgenistä magneettikuviin etc. Mutta kun ei löydy mitään ongelmaa ja sama asiakas on käyny 3v ajan viikottain samasta ongelmasta ja kertoo siitä hymyillen, niin voinee luokitella jo luulosairaudeksi.
Tämä on siinäkin mielessä ongelmallista, että kun näitä tulee ensin 4 peräkkäin ja viidennellä onkin oikeasti ongelma, niin hoitajalla sekä lääkärillä on jo ennakkoon ajatus, että "tämäkin on luulosairas". Näin ei saisi olla, mutta se on luonnollista, että ihmisaivot luokittelee etukäteen asioita.
Et ole mikään järjenjättiläinen, kun et hoksaa, että vaikeista asioista jotkut puhuvat juurikin hymyillen siksi, että aihe on heille VAIKEA ja sen saa suustaan paremmin ulos tekohymyn kera. Ja jotkut pösilöt luulevat sairaan onnesta hymyilevän kun PÄÄSI terveydenhuollon ammattilaisella käymään ja tuhlaamaan hänen kallisarvoista aikaansa. Ylimielisyys terveydenhuollossa on todellinen syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko todella noin dorka? Laktoosi-intoleranssiinhan tuossa kohdassa viitataan, senkin tuo lainattu vastaaja on nostanut esiin keliakian lisäksi.
Laktoosi-intoleranssia ei ole aina helppo todeta itse.
Vaikka luulisi, että jos masu ei kestä maitoa, niin puolen tunnin päästä viimeistään olisi juostava vessaan ilmavaivojen ja ripulin takia, niin eivät ne oireet kaikilla tule niin nopeasti.
Vaikutus voi tulla vaikka vasta seuraavana päivänä ja kestää pari päivää: kuvotusta, vatsakipua ja ripulia. Joskus oireita voi olla vaikea yhdistää maitoon.
MInulla on serkku, joka oli hirveän luulosairas. Tai näin siis ajattelimme. Sitten serkku ajautuikin täyteen psykoosiin, jossa kuvitteli jonkun rikollisjärjestön vainoavan häntä. Diagnoosi on harhaluuloisuushäiriö ja sekä tautien pelkääminen, että vainoamisharha ovat sen muotoja. Hoidetaan huonoina kausina osastolla, parempina antipsykoottisilla lääkkeillä.