Kissa pöydälle: Onko totta, että luulosairaat kuormittavat terveydenhuoltoa?? Siis eivät millään usko, että mitään fyysistä sairautta ei löydy. Onko näissä tilanteissa oikeasti vikaa päässä? Mitä näille pitäisi tehdä??
Ferritiini- ja kilpirauhasarvohullut ainakin tiedetään. Sitten ovat nämä kaiken maailman kipuilijat ja muotidiagnoosien metsästäjät. Vievät lääkäriajat oikeasti sairailta.
Miten noista hulluista päästäisiin?
Kommentit (260)
Tätini, serkkuni ja serkun mies ovat kaikki lääkäreitä ja jokainen heistä on kyllä kertonut saman, että joka ikinen päivä siellä on päivystystä ruuhkauttamassa ne samat luulotautiset mummot. Osalla on oikeasti siis luulotauti ja kuviteltuja vaivoja, joista eivät muka koskaan pääse eroon ja aina pitäisi olla keksimässä uutta hoitokeinoa näihin "tauteihin", osa puolestaan on vaan niin yksinäisiä että ovat ottaneet tavakseen tulla turhan takia lääkäriin istumaan ja valittelemaan ties mistä kolotuksista, ihan vain että pääsisi puhumaan jollekin.
Vierailija kirjoitti:
"Ferritiini- ja kilpirauhasarvohullut ainakin tiedetään".
Ah, ihana kuulua tähän ryhmään. Vuosia olo ja yleiskunto laskenut (ja kaiken maailman vaivoja kertynyt) kuitenkin arvot olleet rajoilla. Luovutin, kunnes taas yhden romahduksen jälkeen tt lääkäri otatti kaiken mahdollisen ja olikin niin puniasella että oksat pois. Nyt menossas pitkä kuntoutus, jotta ehkä palaisin siksi ihmiseksi joka joskus olin. Sentään rytmihäiriöt ovat pääasiassa hävinneet.
Lääkärin mukaan todella monet terveysongelmani menevät kilpparin piikkiin, joka ollut vuosia huomiotta.
Ikävä jos olen ollut vaivaksi.
Marttyyri
Vierailija kirjoitti:
Ah, ihana kuulua tähän ryhmään. Vuosia olo ja yleiskunto laskenut (ja kaiken maailman vaivoja kertynyt) kuitenkin arvot olleet rajoilla. Luovutin, kunnes taas yhden romahduksen jälkeen tt lääkäri otatti kaiken mahdollisen ja olikin niin puniasella että oksat pois. Nyt menossas pitkä kuntoutus, jotta ehkä palaisin siksi ihmiseksi joka joskus olin. Sentään rytmihäiriöt ovat pääasiassa hävinneet.
Lääkärin mukaan todella monet terveysongelmani menevät kilpparin piikkiin, joka ollut vuosia huomiotta.
https://www.puhti.fi/tuote/puhti-terveystarkastus/
"Puhdin suosituin testipaketti, Puhti-terveystarkastus sisältää 30 eri mittaria, jotka antavat sinulle monipuolisesti tietoa siitä, miten elimistösi voi. Mukana mm. täydellinen verenkuva, kolesterolit, verensokeri, D-vitamiini, ferritiini, tulehdustila sekä kilpirauhasen, maksan ja munuaisten toimintaa heijastelevat tutkimukset."
Satasella olisit näemmä saanut molemmat tutkituksi ja vielä kaikenlaista päälle. Ihan eka hakutulos kun hain veriarvotestejä netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puhdin suosituin testipaketti, Puhti-terveystarkastus sisältää 30 eri mittaria, jotka antavat sinulle monipuolisesti tietoa siitä, miten elimistösi voi. Mukana mm. täydellinen verenkuva, kolesterolit, verensokeri, D-vitamiini, ferritiini, tulehdustila sekä kilpirauhasen, maksan ja munuaisten toimintaa heijastelevat tutkimukset."
Satasella olisit näemmä saanut molemmat tutkituksi ja vielä kaikenlaista päälle. Ihan eka hakutulos kun hain veriarvotestejä netistä.
No kun ei, en minä halua itseäni hoitaa vaan LÄÄKÄRIN pitää hoitaa minua ja YHTEISKUNNAN pitäää maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle aikuiselle pitäisi antaa tietty summa terveydenhoitoon koko elämäkseen. Summan ylittyessä maksakoot itse hoitonsa tai halutessaan saa eutanasian.
Heippa Aatu, mistä itse sait aikoinaan syanidit itsellesi ja Evalle? Kunnallisestako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle aikuiselle pitäisi antaa tietty summa terveydenhoitoon koko elämäkseen. Summan ylittyessä maksakoot itse hoitonsa tai halutessaan saa eutanasian.
Heippa Aatu, mistä itse sait aikoinaan syanidit itsellesi ja Evalle? Kunnallisestako?
Luulin, ettävain r y scs ät käyttävät Natsikorttia vuonna 2022
Vierailija kirjoitti:
Julkista terveydenhuoltoa "kuormittavat" ne ihmiset, joille on kasaantunut monia toisiinsa liittyviä ongelmia, pitkäaikaistyöttömyyttä, köyhyyttä, mielenterveys- ja päihdeongelmaa sun muuta. Työssäkäyvät pääsevät työterveyshuoltoon ja keski- ja korkeatuloiset menevät yksityiselle. Paremmin toimeentulevilla on mahdollisuus paremmin ylläpitää terveyttä esim. käymällä suuhygienistillä säännöllisesti tai hoitamalla vaivojaan fysioterapeutilla tai vaikka hieronnassa. Myös terveellinen ruoka ja monipuolisemmat liikuntamahdollisuudet on helpommin saatavilla, kun rahaa löytyy.
Toinen tekijä on se, että julkista terveydenhuoltoa pyöritetään minimibudjetilla, jolloin potilaan vaivoja ei välttämättä tutkita kovin huolella ja kun potilaan ongelma ei ratkea, hän tulee vastaanotolle uudestaan ja uudestaan.
Suomen Kuvalehdessä (SK 36 / 9.9.22) oli äskettäin artikkeli, jossa kerrottiin omalääkärijärjestelmän tutkitusti vähentävän sairaanhoidon kuluja. Ihmisille on tärkeää voida luottaa lääkäriin ja tuntea tulevansa kuulluksi. Tätä järjestelmää kaavaillaan nyt Suomeenkin. Se perus 20 min vastaanottoaika menee todella nopeasti ja eihän siinä kovin syvällisesti voida potilaan ongelmiin paneutua, jos vaiva ei ole selkeästi diagnosoitavissa esim. joku korvatulehdus. Tutulle lääkärille kuitenkin kertyy ajan kanssa parempi käsitys ihmisen terveydestä, mikä auttaa vaivojen diagnosoinnissa.
Tuohon juuri perustuu omalla kohdallani se, ettei useista sairauksista huolimatta mun tarvitse juosta turhaan lääkärissä. Ei tarvitse mennä näyttämään naamaansa ja "sadatta kertaa" kertoa samoja asioita eli taustoja. En kuitenkaan tiedä, miten Suomessa tuo omalääkärisysteemi terveyskeskuksissa toimisi, kun lääkäreiden vaihtuvuus on niissä aika suurta. Jos nimetty omalääkäri on lähes joka kerta eri kuin edellisellä kerralla, omalääkäri -ajattelu romuttuu siinä.
- nro 133 -
Eikö nämä ihmiset maksa siitä itse yksityisille lääkäreille/lääkäriasemille? Kyllä nykyään on vahvat seulat päästä lääkärille, niin tk-lääkärille, päivystykseen kun nyt meillä ainakin myös työterveyslääkärille. Välillä liiankin tiukka seula > työpaikkalääkärille en päässyt, kun ihottuma/ tai näpyt kasvoissa ei kuulemma ole sairaus, esteettinen haitta vaan. Mutta pari-kolme kuukautta myöhemmin pääsin, kun osaisin muotoilla sen "ihomuutokseksi", ja ja hyvä olikin, saatiin ihosyöpä hoidettu suht ajoissa pois. Tosin sit tarvittiin jo ihosiirre, (+ pidempi sairausloma) oli jo kasvanut aika isoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ei, en minä halua itseäni hoitaa vaan LÄÄKÄRIN pitää hoitaa minua ja YHTEISKUNNAN pitäää maksaa!
Työnantaja maksaa sekä työpaikkani kassa johon maksan kuukausimaksua, kiitos vaan. Oletus on että lääkäri koulutuksen saaneena hoitaa terveyttäni ja minä hoidan oman työni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marttyyri
Kyllä se omalle kohdallesikin vielä tulee, kun vanhenet. En tunne ketään, joka ei olisi sairastellut ennen kuolemaansa. Hietahauta odottaa, madot ja muut lurjukset suuhunpantavaa.
Jos et ole oivaltanut.
Vierailija kirjoitti:
Tätini, serkkuni ja serkun mies ovat kaikki lääkäreitä ja jokainen heistä on kyllä kertonut saman, että joka ikinen päivä siellä on päivystystä ruuhkauttamassa ne samat luulotautiset mummot. Osalla on oikeasti siis luulotauti ja kuviteltuja vaivoja, joista eivät muka koskaan pääse eroon ja aina pitäisi olla keksimässä uutta hoitokeinoa näihin "tauteihin", osa puolestaan on vaan niin yksinäisiä että ovat ottaneet tavakseen tulla turhan takia lääkäriin istumaan ja valittelemaan ties mistä kolotuksista, ihan vain että pääsisi puhumaan jollekin.
Kas mitä ylimielisyyttä; terveyskeskuslääkäreiltä se ei ihmetytä. Minulle ja äidilleni on vuosia hoettu, että meillä on fibromyalgia ja pitää vain hyväksyä se. Äidilleni jo 30 vuotta. Tämän vuoden alussa häneltä vihdoin tutkittiin lihassoluja ja löydös oli selkeästi poikkeava. Asiat etenivät siihen, että meillä on kummallakin diagnosoitu harvinainen lihassairaus ja eds:iäkin vielä tutkitaan. Erikoislääkäriltä kuulimme, että tavalliset lääkärit eivät tunnista eivätkä valitettavasti aina edes osaa epäillä näitä, vaikka tiedetään lihassairauksia olevan tuhansia.
Meitäkin pidettiin luulosairaina ja fibromyalgikkoina. Väärässä olivat. Teinä en menisi yleistämään ja ykskantaan mustamaalaa ihmisiä, jotka yrittämällä yrittävät saada vuosikausia apua. Meiltä meni työkyvyt ja hoitokantelut on vetämässä. Terveyskeskusten osaamisen taso on pääosin aivan täyttä kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, ettävain r y scs ät käyttävät Natsikorttia vuonna 2022
Porvari äänestää.
Eiköhän se verikoe erittäin näppärästi kerro jos esim. ferritiini on matala. Miksi siis puhua luulosairaudesta, jos verikokeen tulos kertoo toista?
Ja jos nämä alhaiset arvot aiheuttavat surkeaa oloa, niin eikö ole parempi, että ne hoidetaan, kuin että hölmösti asia jätetään siihen?
Suomen terveydenhuolto järjestelmä on eriarvoistava; ne, jotka eniten apua tarvitsisivat, saavat sitä huonoiten ja liian usein myös huonolaatuisena (julkiset terveysasemat).
T. sotehallintotieteiden opiskelija.
Tunnen muutaman vanhemman ihmisen, jotka vaan kävelevät lääkäriin tai päivystykseen vaivasta kuin vaivasta. Ilmeisesti ennenkin on niin voinut tehdä, ja "hoitoa" on saanut. Eivät ymmärrä, että ajat ovat muuttuneet.
Positiivinen ajattelu parantaisi monta noista luulosairaista. Ei tarvitsisi tukkia terveydenhoitojonoja turhalla valittamisesta.
Kukahan oli se aika nuori ihminen, joka oli juuri treenannut itsensä todella timmiin kuntoon ja sairastui muistaakseni paksusuolensyöpään? Satu saattoi olla nimi, en ole varma. En tarkoita Tarua.
Instagramissa oli kuvia. Jäi vaivaamaan mitä hänelle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas mitä ylimielisyyttä; terveyskeskuslääkäreiltä se ei ihmetytä. Minulle ja äidilleni on vuosia hoettu, että meillä on fibromyalgia ja pitää vain hyväksyä se. Äidilleni jo 30 vuotta. Tämän vuoden alussa häneltä vihdoin tutkittiin lihassoluja ja löydös oli selkeästi poikkeava. Asiat etenivät siihen, että meillä on kummallakin diagnosoitu harvinainen lihassairaus ja eds:iäkin vielä tutkitaan. Erikoislääkäriltä kuulimme, että tavalliset lääkärit eivät tunnista eivätkä valitettavasti aina edes osaa epäillä näitä, vaikka tiedetään lihassairauksia olevan tuhansia.
Meitäkin pidettiin luulosairaina ja fibromyalgikkoina. Väärässä olivat. Teinä en menisi yleistämään ja ykskantaan mustamaalaa ihmisiä, jotka yrittämällä yrittävät saada vuosikausia apua. Meiltä meni työkyvyt ja hoitokantelut on vetämässä. Terveyskeskusten osaamisen taso on pääosin aivan täyttä kuraa.
Niin, se että on olemassa harvinaisia sairauksia joita ei aina helposti tunnisteta, ei poista sitä tosiasiaa että ainakin 95% noista ikuisista valittelijoista on luulotautisia, eikä parane millään lääketieteellisellä hoidolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin lääkäriajan järkyttävän uupumisen takia joka on kestänyt jo pitkään. Mutta taidan perua ajan ja vain nukun enemmän. Säästyypä siltäkin vaivalta. Tiedän ettei mitään apua saa. En tiedä miksi edes varasin ajan. Oli kai jokin heikko hetki meneillään.
Toinen ääripää on ne mitkä ei mene ikinä hoitoon. Nekin kuormittaa systeemiä kun asia jonka alussa vois hoitaa helposti muuttuu lopulta vaikeaksi hoitaa.
On huono juttu jos menet hoitoon, on huono juttu jos et mene. Joku täällä sen eutanasian jo mainitsikin, sen pitäisi olla yksilölle tasavertainen vaihtoehto, jos kerran mikään muu vaihtoehto ei terveydenhuollossa toimi. Jokaisessa kodissa voisi olla lääkekaapissa eutanasia-kit pikaisen poistumistarpeen varalta. Ei sitä tarvitse sen enempää mistään näkökulmasta miettiä. Tässä tilanteessa, jossa nyt jo olemme, kaikki voittaisivat.
Jotain kertoo myös meidän yhteiskunnasta, jos vanhusten täytyy "hoitaa" yksinäisyyttään varaamalla aika lääkärille.