Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kissa pöydälle: Onko totta, että luulosairaat kuormittavat terveydenhuoltoa?? Siis eivät millään usko, että mitään fyysistä sairautta ei löydy. Onko näissä tilanteissa oikeasti vikaa päässä? Mitä näille pitäisi tehdä??

Vierailija
13.09.2022 |

Ferritiini- ja kilpirauhasarvohullut ainakin tiedetään. Sitten ovat nämä kaiken maailman kipuilijat ja muotidiagnoosien metsästäjät. Vievät lääkäriajat oikeasti sairailta.

Miten noista hulluista päästäisiin?

Kommentit (260)

Vierailija
201/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut leimattiin aikoinaan luulosairaaksi, kun minulla oli esim. kovia vatsakipuja, ripulia, verta ulosteessa, heikko olo ja monia kipuja. Monesti kävin lääkärillä ja minulle ehkä määrättiin ripuli lääkettä tai särkylääkettä, usein sanottiin vain, että valehtelen ja kuvittelen. Lopulta olin niin huonossa kunnossa, että minut vietiin ambulanssilla suoraa sairaalaan ja minulla todettiin esim. vaikea anemia, keliakia ja laktoosi-intoreranssi. Keliakia johtui raudan puutteesta ja monia muitakin ravintoaineiden puutoksia oli. Suolisto oli todella huonossa kunnossa ja tulehdus arvot oli todella korkealla pitkään. Olin lähellä kuolemaa kun minua ei vain oltu otettu todesta ja tutkittu mitenkään.

Keliakiatestin saisi apteekista, ja itse voi helposti kokeilla, sietääkö masu maitoa. Mutta ei kun sen LÄÄKIN pitää edelleenkin vääntää kaikki rautalangasta näille avuttomille

Miten keliakia liittyy maidon juomiseen? 

Oletko todella noin dorka? Laktoosi-intoleranssiinhan tuossa kohdassa viitataan, senkin tuo lainattu vastaaja on nostanut esiin keliakian lisäksi.

Laktoosi-intoleranssia ei ole aina helppo todeta itse.

Vaikka luulisi, että jos masu ei kestä maitoa, niin puolen tunnin päästä viimeistään olisi juostava vessaan ilmavaivojen ja ripulin takia, niin eivät ne oireet kaikilla tule niin nopeasti.

Vaikutus voi tulla vaikka vasta seuraavana päivänä ja kestää pari päivää: kuvotusta, vatsakipua ja ripulia. Joskus oireita voi olla vaikea yhdistää maitoon.

Niin mikä tässä nyt on taas niin kovin vaikeaa teille avuttomille? Jättää laktoosin kuukaudeksi pois niin johan selviää

Vierailija
202/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka se  oli Instagrammissa se kaunis, erittäin tatuoitu nuori nainen joka kuoli vatsasyöpään, häneltä jäi pieni poika :( Lääkärit olivat vaan käskeneet kokeilla gluteenitonta ruokavaliota kun toinen paskoi verta ja  menehtyi pian  sen jälkeen, kun  diagnoosi oli viimein  saatu.

Tätä se teettää kun luulosairaat tukkii terveyspalvelut. Oikeasti sairaiden diagnosointiin ei jää aikaa.

No sille luulosairaallekin ne oireet ilmeisesti tuntuvat yhtä todellisilta kuin oikeasti sairaalle, tuskin hän tietää olevansa luulosairas. Lääkäri ei kuitenkaan saa automaattisesti olettaa, että potilas on luulosairas, koska yhtä hyvin voi kyseessä olla vaikka potilas jolla on jokin harvinaisempi sairaus tai kenties vaikka syöpä, jota ei ihan alussa pysty diagnosoimaan. 

Mutta mikä se on se aika mitä terveyskeskuslääkärillä on asiakkaaseen käyttää? Ei muutamassa minuutissa paljon harvinaisia sairauksia tai syöpäiä tutkita. Ei todellisuus ole mikään television lääkärisarja jossa lääkäritiimillä on tuntikausia aikaa pohtia mikä asiakkaassa on vialla. Diagnoosiks annetaan se mikä lyhyellä tarkastuksella vaikuttaa todennäköisimmältä.

Jos ne oireet jatkuvat niin tarpeeksi kattavat verikokeet nyt ainakin alkuun. Pelkästään jo noillakin varmasti selviäisi ainakin se onko jokin puutostilan aiheuttama ongelma.

Jos haluaa verikokeet niin ne saa varmaan helpoiten yksityiseltä. Katselin näitä joku vuosi sitten eikä ne sillon olleet kun jotain satasen luokkaa. Tietysti siinä vaikuttaa kuinka laajan tutkimuksen haluaa.

Ei se yleensä riitä, että otetaan vain yksi testi vaan tarvitaan monta. Täältä voit katsoa vaikka Mehiläisen verikokeiden hinnat

https://www.mehilainen.fi/laboratorio/laboratoriotutkimusten-hinnat

Pelkkä D-vitamiini testikin on omavastuulla 74.40

No sitä tarkeämpää olisi, että luulosairaat teettaisivät testinsä itse eivätkä kuormittaisi yhteiskunnan varoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinusta, Ap, päästäisiin eroon? Vaikutat tyhmältä.

Vierailija
204/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuoltoa kuormittaa myös se ettei ihmistä tutkita kerralla kunnolla..on vaikeaa jos lääkäri arvioi juuri noin, että vika on päässä ja joutuu kulkemaan edes takaisin eikä tutkita..ei ole helppo lääkärinkään välttämättä erottaa kellä on luulosairaus ja kellä onkin jotain oikeasti vikana..

Ei.

99% tapauksissa potilas tutkitaan ensimmäisellä ja toisella kerralla kunnolla aina röntgenistä magneettikuviin etc. Mutta kun ei löydy mitään ongelmaa ja sama asiakas on käyny 3v ajan viikottain samasta ongelmasta ja kertoo siitä hymyillen, niin voinee luokitella jo luulosairaudeksi.

Tämä on siinäkin mielessä ongelmallista, että kun näitä tulee ensin 4 peräkkäin ja viidennellä onkin oikeasti ongelma, niin hoitajalla sekä lääkärillä on jo ennakkoon ajatus, että "tämäkin on luulosairas". Näin ei saisi olla, mutta se on luonnollista, että ihmisaivot luokittelee etukäteen asioita.

Et ole mikään järjenjättiläinen, kun et hoksaa, että vaikeista asioista jotkut puhuvat juurikin hymyillen siksi, että aihe on heille VAIKEA ja sen saa suustaan paremmin ulos tekohymyn kera. Ja jotkut pösilöt luulevat sairaan onnesta hymyilevän kun PÄÄSI terveydenhuollon ammattilaisella käymään ja tuhlaamaan hänen kallisarvoista aikaansa. Ylimielisyys terveydenhuollossa on todellinen syöpä.

Ja luulosairaus potilailla

Vierailija
205/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinusta, Ap, päästäisiin eroon? Vaikutat tyhmältä.

Älä projisoi omaa tyhmyyttäsi ap:hen

Vierailija
206/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus miettinyt, että miksi on ok käydä hammaslääkärillä ja gynellä säännöllisesti, mutta perusterveydentarkusta pidetään kuormittamisena. Kuitenkin siinä voi löytä alkavia sairauksia, joita ajoissa hoitamalla voi estää suuremman tarpeen. Itsellä on työterveydessä tarkastus kolmen vuoden välein ja silloin katsotaan veriarvot. Löytyikin sitten alkava diabetes, jonka sain kuriin muutaman kilon painon pudotuksella ja kiinnittämällä enemmän huomiota ruokavalioon. En ollut edes merkittävästi ylipainoinen, mutta niin vain sellainen kolme kiloa painosta pois oli heti hyväksi, eli sen hyvin lievän ylipainon puolelta sinne täysin normaalin puolelle.  

Vierailija
207/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä näille voi tehdä? Minullakin oli täti, joka vuosikymmeniä ennen kuolemaansa (ihan vanhuuskuolema) kävi säännöllisesti (kuitenkin yksityis)lääkärissä. Käsittääkseni koskaan mitään vikaa ei edes ollut, muuten vaan... Ja samoja juttuja olen kuullut muutenkin...

Ihan fiksua käydä esim.  kerran vuodessa lääkärintarkastuksessa vaikka tuntisikin olonsa terveeksi, katsoa labrat, verenpaineet sun muut. Mitä aikaisemmassa vaiheessa sairaudet todetaan niin sitä helpompi ne on yleensä myös hoitaa. Sama pätee hammaslääkärin. Ehkäisevä ja aikainen hoito on aina parempaa kun viime tippaan jättäminen.

No ei ole fiksua. Ne labrat voisi terveet maksaa itse, ja verenpaineetkin voisit mitata kotimittarilla. Mikä teitä avuttomia vaivaa?

Vierailija
208/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joskus miettinyt, että miksi on ok käydä hammaslääkärillä ja gynellä säännöllisesti, mutta perusterveydentarkusta pidetään kuormittamisena. Kuitenkin siinä voi löytä alkavia sairauksia, joita ajoissa hoitamalla voi estää suuremman tarpeen. Itsellä on työterveydessä tarkastus kolmen vuoden välein ja silloin katsotaan veriarvot. Löytyikin sitten alkava diabetes, jonka sain kuriin muutaman kilon painon pudotuksella ja kiinnittämällä enemmän huomiota ruokavalioon. En ollut edes merkittävästi ylipainoinen, mutta niin vain sellainen kolme kiloa painosta pois oli heti hyväksi, eli sen hyvin lievän ylipainon puolelta sinne täysin normaalin puolelle.  

Hammaslääkäri ja gyne maksetaan itse, mutta tk-lääkärin maksu jätetään yhteiskunnan harteille. Siksi.

Vierailija
209/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että pääkaupunkiseudun missään julkisessa terveydenhuollossa pääsee lääkärin vastaanotolle asti ilman oikeita oireita. Kyllä esikarsinta on niin kova, ensimmäisestä puhelinkontaktista terveyskeskukseen alkaen.

Vierailija
210/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka se  oli Instagrammissa se kaunis, erittäin tatuoitu nuori nainen joka kuoli vatsasyöpään, häneltä jäi pieni poika :( Lääkärit olivat vaan käskeneet kokeilla gluteenitonta ruokavaliota kun toinen paskoi verta ja  menehtyi pian  sen jälkeen, kun  diagnoosi oli viimein  saatu.

Tätä se teettää kun luulosairaat tukkii terveyspalvelut. Oikeasti sairaiden diagnosointiin ei jää aikaa.

No sille luulosairaallekin ne oireet ilmeisesti tuntuvat yhtä todellisilta kuin oikeasti sairaalle, tuskin hän tietää olevansa luulosairas. Lääkäri ei kuitenkaan saa automaattisesti olettaa, että potilas on luulosairas, koska yhtä hyvin voi kyseessä olla vaikka potilas jolla on jokin harvinaisempi sairaus tai kenties vaikka syöpä, jota ei ihan alussa pysty diagnosoimaan. 

Mutta mikä se on se aika mitä terveyskeskuslääkärillä on asiakkaaseen käyttää? Ei muutamassa minuutissa paljon harvinaisia sairauksia tai syöpäiä tutkita. Ei todellisuus ole mikään television lääkärisarja jossa lääkäritiimillä on tuntikausia aikaa pohtia mikä asiakkaassa on vialla. Diagnoosiks annetaan se mikä lyhyellä tarkastuksella vaikuttaa todennäköisimmältä.

Jos ne oireet jatkuvat niin tarpeeksi kattavat verikokeet nyt ainakin alkuun. Pelkästään jo noillakin varmasti selviäisi ainakin se onko jokin puutostilan aiheuttama ongelma.

Jos haluaa verikokeet niin ne saa varmaan helpoiten yksityiseltä. Katselin näitä joku vuosi sitten eikä ne sillon olleet kun jotain satasen luokkaa. Tietysti siinä vaikuttaa kuinka laajan tutkimuksen haluaa.

Ei se yleensä riitä, että otetaan vain yksi testi vaan tarvitaan monta. Täältä voit katsoa vaikka Mehiläisen verikokeiden hinnat

No sitä tarkeämpää olisi, että luulosairaat teettaisivät testinsä itse eivätkä kuormittaisi yhteiskunnan varoja

Kuten jo joku tuossa aikasemmin mainitsi niin se on se lääkäri, joka ne testit määrää ihan siellä julkisella puolellakin eikä se potilas itse. 

Vierailija
211/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri ja gyne maksetaan itse, mutta tk-lääkärin maksu jätetään yhteiskunnan harteille. Siksi.

Olen maksanut kyseisestä palvelusta verojen muodossa.

Vierailija
212/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten juuri sinä tiedät, että kuka on luulosairas ja kuka ei? Miksi esim. sinä lääkäriin mennessäsi et tietenkään ole luulosairas, mutta jokin sinulle täysin tuntematon ihminen jolla on samat oireet kuin sinulla niin onkin luulosairas?

Vierailija
213/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus se luulosairauskin.

Vierailija
214/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan paljon enemmän kuormittavat terveydenhuoltoa ihmiset jotka ylensyövät, ryyppäävät tai polttavat itsensä sairaiksi kuin luulosairaat

Vierailija
215/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä näille voi tehdä? Minullakin oli täti, joka vuosikymmeniä ennen kuolemaansa (ihan vanhuuskuolema) kävi säännöllisesti (kuitenkin yksityis)lääkärissä. Käsittääkseni koskaan mitään vikaa ei edes ollut, muuten vaan... Ja samoja juttuja olen kuullut muutenkin...

Ihan fiksua käydä esim.  kerran vuodessa lääkärintarkastuksessa vaikka tuntisikin olonsa terveeksi, katsoa labrat, verenpaineet sun muut. Mitä aikaisemmassa vaiheessa sairaudet todetaan niin sitä helpompi ne on yleensä myös hoitaa. Sama pätee hammaslääkärin. Ehkäisevä ja aikainen hoito on aina parempaa kun viime tippaan jättäminen.

No ei ole fiksua. Ne labrat voisi terveet maksaa itse, ja verenpaineetkin voisit mitata kotimittarilla. Mikä teitä avuttomia vaivaa?

Jos ihmisillä olisi varaa heittää rahaa sinne tänne niin eiköhän kaikki valitsisi mieluummin yksityisen terveysaseman. Turha syyllistää ihmisiä käyttämästä julkista terveydenhuoltoa, josta veroja kuitenkin maksettu.

Vierailija
216/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni joukko kuormittaa eniten, joo, mutta en todellakaan usko, että luulosairaat on se joukko.

Vierailija
217/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska perusterveydentarkastusta ei tartte tehdä joka kuukausi tai edes puolivuosittain. Kerta vuodessa riittää ja sitten jos on tarve niin mahd. kontrollilabroja. Ei se diabeteskaan vaan ryskää päälle yhdessä yössä, vaan jos käyt esim. kerran vuodessa tarkastuksessa, niin antaa labrat jo jotain viitettä dm ii riskiin.

Vierailija
218/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kuormitin terveydenhoitoa raskaasti tuossa pari vuotta sitten, kun eivät millään löytäneet mikä on vialla. Mielenterveysdiagnoosia sitten pukkasi, kunnes itse tajusin itse diagnosoida itselleni refluksitaudin. Omalla hoidolla sitten sain todella ikävät oireet kuriin, eikä oo tullu mieleenkään sen jälkeen lähestyä terveydenhoitoa ongelmillani sen jälkeen.

Vierailija
219/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi joku lääkäri 80luvulla sinua on tutkittu ihan tarpeeksi.Oli joku vika miks olin terv.kesk.Oliko edes oikea lääkäri??.Mutta flunssa kun on moni heti menee lääkärille.Ohje kun yskä jatkuu yli 2vk.Tai on oire jostain muusta.Työnantajat saisi antaa sen 3saikkupäivää,ilman lääk.flunssa menee heti ohi kun jää potemaan kuumeinen.On lieviä jotka edes vaadi saikkua tai lääkäriä.Moni muukin vaiva itsehoidolla menee ohi.Meillä Uudellamaalla eräässä pikkukunnassa niin huono terv.hoito että sinne mene kuin pääkainalossa.Ei vaikka kontrolleissa pitäisi käydä. En edes koronarokotetta ota.Vaikka kuulun riskiryhmään,flunssa ei 12-14vuoteen ole ollut.Perheessä kellään ei koronaa ole ollut vaikka vieressä seisonut korona sairas.Moni sairasti kahteenkin kertaan taudin.Suomal.terv.hoito pilattu..rahastusta.Kuten kaikki muukin,ihmiset pilaa kaiken sitten mistään..

Vierailija
220/260 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINUN sairauteni pitää tietenkin tutkia, koska MINÄ olen tärkeä ja tarvitsen tietysti hoitoa. Ne kaikki muut ovat vain luulosairaita kuormittamassa sairaanhoitoa ja hidastavan MINUN pääsemistä hoitoon.