Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työpaikka, kukaan ei ota kontaktia eikä ketään kiinnosta

Vierailija
12.09.2022 |

Olen aloittanut uudessa työpaikassa jo jokin aika sitten. Aluksi olin todella innoissani uusista mahdollisuuksista ja toivoin tutustuvani uusiin kollegoihin, jotka näyttivät pitävät yhtä kiitettävästi.

Yllätys oli melkoinen, kun kukaan tiimistä ei tullut juttusille tai pyytänyt esim. lounaalle mukaan.
Etätöissä valtaosa, ja kun konttorille menivät, oli lounas jo sovittu. Tarjouduin mukaan kysymättä pari kertaa, mutta kun ruokapöydässä yritin päästä juttuihin mukaan, en päässyt. Kyselin niitä näitä ja vieruskavereilta vähän hänestä itsestään. Sain lyhyitä vastauksia, en lainkaan vastakysymyksiä eikä kukaan jatkanut keskustelua siitä mihin sen jätin.

Ajattelin, että ookoo, ehkä tämä tiimi on omanlaisensa ja sisäänpäinkääntynyt, mutta sama toistuu firman pippaloissa ja muissa ison porukan kokoontumisissa. Viimeisessä koulutuksessa olin osastoltani ainoa mukana esimieheni lisäksi ja ajattelin, että tässä on hyvä tilaisuus oppimisen ohella sosialisoida ja tutustua muihin. No en tutustunut. Menin juttelemaan joillekin porukoille, jotta en jäisi yksin, mutta muutaman lauseen jälkeen juttelu tyssäsi. Tauolla pöydässä joku tyyppi vastasi kysyttäessä mistä on ja kuka on, sitten avasi läppärinsä ja jatkoi hommiaan, kunnes kollegansa tulivat ja puheensorina alkoi.

En todellakaan istu myrtsinä nurkassa odottamassa, että minun ympärilleni tullaan kuhisemaan tai että olen joku keskipiste, ja yritän olla sosiaalinen, kohtelias ja hymyillä ja heittää small talkia -ketään ei kiinnosta.

Tämä firma on pk-seudulla, ja luulin, että täällä olisi helppoa tutustua porukkaan ja varsinkin ns. myyjähenkisessä seurassa juttu luistaisi. Nyt olen vain ihmeissäni, että miksi näin käy joka seurassa työpaikalla. Esimiehenikään ei juttele kanssani julkisissa tilaisuuksissa, vaikka muut tiimit istuvat yhdessä pomojensa kanssa.

Yritän ajatella, että teen vain työni ja that's it, että kaverit ovat muualta, mutta kun tuntuu, että muu porukka on niin kavereita keskenään, omat vitsinsä ja ovat tekemisissä vapaa-ajalla, rekryävät firmaan kavereita ja sukulaisia, että täällä vapaa-aika ei niin erotu työajasta. Ilmeisesti sitten minä olen poikkeus.

Oletteko kokeneet samaa? Mistä tämä käytös voi johtua? En kuulema haise hielle tai henkeni lemua, olen samantyylisesti pukeutunut kuin muutkin ja avoin ihminen. Masentaa, jos urani tässä yrityksessä on tässä -en pääse piireihin.

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kamalaa siinä on jos firman kulttuurissa on noita ns. sosialisointipäiviä? ulkopuolisena tuskin sinulle huolehdittava asia, siellä verkostoidutaan ja on erilaista ohjelmaa ja ryhmätöitä. (viestille 36 tämä). Muina päivinä tehdään muita hommia. Jos jollakulla on työnä painaa nappia y, niin siitä tuskin näissä on nyt kyse. Voi luoja...

Vierailija
42/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrität liikaa ja menet liikaa iholle ns henkilökohtaisella tasolla? 

Kysymällä nimeä ja esittelemällä itseni? Ok. Jos ollaan samassa firmassa töissä, ihan peruskohteliaisuus olisi jees. 

"Kyselin niitä näitä ja vieruskavereilta vähän hänestä itsestään."

mikä provo sinä olet? mitä pitäisi sanoa, ei mitään? suomijuntti pitää yliyrittämisellä v..u nimen ja toimenkuvan kyseltyä. Lol.

Mikä hidas älyinen sinä olet? Sinulle on annettu selvä merkki ettei sinun haluta tutustua joten ota pari askelta taakse päin ja itsesi tyrkyttämisen sijaan annat asioiden mennä omalla panollaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka ei ole kaverikerho. Minulla on työminä, enkä halua puhua asioista jotka liittyy työn ulkopuolisiin asioihin.

Ainakin meillä se on. Kaveri valitaan töihin, kaveri valitaan projektiin ja pääasia on, että biletetään ja reissataan. Älä yleistä. 

Meillä valinnan suorittaa esimies, jolla taas on oma esimies. Yleensävalintakriteereitä on jotain muuta kuin biletys.

Vierailija
44/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, MÄ HALUAN TEILLE TÖIHIN!!!

Tuo kuulostaa aivan unelmaihanalta paikalta! Saa keskittyä siihen, mitä varten töissä ollaan: tekemään töitä!

Vierailija
45/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tämä ollut aina, ja tämä on syy miksi en ikinä enää valitsisi miesvaltaista alaa, jos nyt pitäisi valita opiskelupaikka. En minä tajunnut, että minua käytännössä syrjitään töissä sukupuoleni takia. Ja se syrjintä tapahtuu juuri noin, että muut tuntuu pääosin olevan kavereita keskenään jo opiskeluajalta, työn ulkopuolelta tms. ja koska minä en ole (eikä minua naisena sinne miesten kaveriporukoihin myös haluta) niin jään henkisesti ulkopuolisesti. Ja koska täällä pääosa on aika nuoria ja ehkä vähän lapsellisiakin, tämä ulkopuolisuus vaikuttaa myös työn tekoon. Välillä tuntuu että minua suorastaan naureskellaan, ja minua halutaan pitää ns. paskanakkien tekijänä eikä antaa mulle kunnollisia vaativia töitä. 

Olen kuullut, että jossain isoissa firmoissa on asiallisempi meininki myös naisia kohtaan ja aion yrittää hakea sellaiseen. Siellä on kuulemma virkamiesmäisempi meininki eikä kaveruudet merkitse niin paljon. Mutta silti luulen, että sukupuoleni takia olen aina vähän erilainen ja vieroksuttu.

Vierailija
46/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa tääl jotkut puhui, että tee vaan duunisi ja lähde kotiin ja saat hyvää proggista jos teet työsi hyvin.

Onko teillä aavistustakaan mitä se pk-yrityksissä on? Duunit jaetaan frendeille ja kultuurista tulee erittäin ahdas niille, joita ei syystä tai toisesta jätkien naureskelu- ja tennisporukkaan hyväksytä. Turha lässyttää jos ei tällaisessa mestassa ole koskaan ollut.

On aavistusta ja ei ole mitään turhaa lässytystä. Pk firmojakin on niin erilaisia ja tuokaan yleistys ei ehkä joka firman sovi. Itse olen ollut töissä mm. pk yrityksessä, valtiolla, kunnalla, järjestössä jne

Vierailija
47/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka ei ole kaverikerho. Minulla on työminä, enkä halua puhua asioista jotka liittyy työn ulkopuolisiin asioihin.

Ainakin meillä se on. Kaveri valitaan töihin, kaveri valitaan projektiin ja pääasia on, että biletetään ja reissataan. Älä yleistä. 

Meillä valinnan suorittaa esimies, jolla taas on oma esimies. Yleensävalintakriteereitä on jotain muuta kuin biletys.

Minä olen ollut tällaisessa biletiimissä töissä. Sanonpa vaan, että valinnassa olisi kannattanut painottaa sitä biletystä.

Jäin nimittäin ihan yksin siinä tiimissä, mikä ei minua itseäni haitannut, mutta tämä bilejengi koki ongelmaksi sen, että olen niin erilainen.

Niinpä en enää ole siellä töissä.

Vierailija
48/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa aivan unelmaihanalta paikalta! Saa keskittyä siihen, mitä varten töissä ollaan: tekemään töitä!

Mutta mitä jos sinua huonommat työntekijät etenevät urallaan ja sinä et, koska et kuulu työpaikalla siihen inside-piiriin?

Vierailija
49/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ap kuitenkin kokee, että siellä jotenkin painostetaan osallistumaan erilaiseen työajan ulkopuoliseen aktiviteettiin, missä sitten on tukala olla kun on ulkopuolinen.

Vierailija
50/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrität liikaa ja menet liikaa iholle ns henkilökohtaisella tasolla? 

Kysymällä nimeä ja esittelemällä itseni? Ok. Jos ollaan samassa firmassa töissä, ihan peruskohteliaisuus olisi jees. 

"Kyselin niitä näitä ja vieruskavereilta vähän hänestä itsestään."

mikä provo sinä olet? mitä pitäisi sanoa, ei mitään? suomijuntti pitää yliyrittämisellä v..u nimen ja toimenkuvan kyseltyä. Lol.

Mikä hidas älyinen sinä olet? Sinulle on annettu selvä merkki ettei sinun haluta tutustua joten ota pari askelta taakse päin ja itsesi tyrkyttämisen sijaan annat asioiden mennä omalla panollaan. 

Oletpa ihana ihminen. Juuri kaltaisesti takia monella on paha olla nykypäivänä. Hidasälyinen on muuten yhdyssana. Mukavaa päivää meidän kaikkien "ei-tervetulleiden" puolesta toivotan minäkin. Hyvä kekskusteluketju itse asiassa. "Pysy lestissäsi, se on ihan fine ettei suhun haluta tutustua". 

Vierailija
51/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi aika kamala, jos työaika menisi sosialiseeraamiseen ja työt tehtäisiin sitten kotona eli onkohan sulla ap nyt jotenkin vääränlaiset odotukset siitä, mitä on tehdä töitä?

Ja luetaan se aloitus ensin.

Luin aloituksen kolme kertaa ja juuri siksi tätä kysynkin. Hänelle työssäolo tuntui olevan muihin tutustumista ja sosialisointia (ei kai nyt sentään sitä, vaikka niin kirjoittaakin), jonkinlaista "nyt ootte mun kavereita" -peliä. Työpaikka ei ole koulu, jossa kaikki pitää ottaa vapaa-aikana (palkaton lounastauko) mukaan.

Vierailija
52/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä jos sinua huonommat työntekijät etenevät urallaan ja sinä et, koska et kuulu työpaikalla siihen inside-piiriin?

Insiderit ei etene uralla, jos ne jää yhteen työpaikkaan. Tavoitteena monella on olla se 4-6 vuotta ja sitten jatkaa matkaa, toki kahdessakin vuodessa oppii jo paljon. Kaverit on sitten muualla kuin töissä, toki pomon kanssa kannattaa pitää hyvät välit.

Vierailija
53/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi aika kamala, jos työaika menisi sosialiseeraamiseen ja työt tehtäisiin sitten kotona eli onkohan sulla ap nyt jotenkin vääränlaiset odotukset siitä, mitä on tehdä töitä?

Luin aloituksen kolme kertaa ja juuri siksi tätä kysynkin. Hänelle työssäolo tuntui olevan muihin tutustumista ja sosialisointia (ei kai nyt sentään sitä, vaikka niin kirjoittaakin), jonkinlaista "nyt ootte mun kavereita" -peliä. Työpaikka ei ole koulu, jossa kaikki pitää ottaa vapaa-aikana (palkaton lounastauko) mukaan.

Perus sosiaaliset käytöstavat olisi hyvä olla. Ja ystävällinen käytös kuuluu kyllä jokaisen hallita.

Vierailija
54/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs kamalaa siinä on jos firman kulttuurissa on noita ns. sosialisointipäiviä? ulkopuolisena tuskin sinulle huolehdittava asia, siellä verkostoidutaan ja on erilaista ohjelmaa ja ryhmätöitä. (viestille 36 tämä). Muina päivinä tehdään muita hommia. Jos jollakulla on työnä painaa nappia y, niin siitä tuskin näissä on nyt kyse. Voi luoja...

Ne päivät on kärsimystä suunnilleen kaikille, onneksi ne voi lyödä täysin läskiksi ja esittää yli-innokasta. Lopputulos on aina se, että esimiehet lähetetään lisäkoulutukseen.

Vierailija
55/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja tässä: kyllä, työelämä on täynnä ihmisiä ja meidän firmassamme on tuotu selkeästi esiin, että sosiaalisuus ja yhteisöllisyys (ja kavereiden rekryäminen) on se juttu. Ja koska olen aina tullut juttuun työkavereidenkin kanssa (tätä ennen), niin on todellakin ahdistavaa joutua koko ajan ryhmätöihin, yhteisillallisille ja ties minne, jossa on se porukka valmiina ja heillä kivaa. Ja kun osansa yrittää tutustumisen suhteen ja se ei onnistu, on äärimmäisen epämukavaa olla osa tätä kulttuuria.

Ehkä sitten vain lähden muualle. Meillä todellakin edetään sloganilla "ihmiset ensin", ja pari muukin uutta hlöä on saanut tuta sen, että käytännön tasolla touhu on sitä, että anelepas aikasi jotta sulle edes puhutaan. Mielestäni yrityskulttuuri ei ole ihan mitä puhutaan ja jos kaikki käyttäytyvät yhtä tylysti, sitten ei auta kuin todeta, että jatkakaa keskenänne. 

Vierailija
56/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo oppinut, että uralla eteneminen onnistuu vain vaihtamalla työpaikkaa.

- sama

Vierailija
57/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus sosiaaliset käytöstavat olisi hyvä olla. Ja ystävällinen käytös kuuluu kyllä jokaisen hallita.

Olen samaa mieltä, ap:n hyökkäävä tapa tunkeutua kutsumatta muiden lounasseuraksi ei todellakaan ole mikään hyvä käytöstapa, siitä pitää päästä ihan ensimmäisenä eroon. Eikä osoita mitenkään erityisen hyviä tapoja sekään, että koulutuspäivien tauolla töitä tekevältä utelee yksityiselämästä, antaisi toisen tehdä akuutit työasiat rauhassa. Kukaan ei halua tutustua ihmiseen, joka väkisin tunkee mukaan.

Vierailija
58/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, mun mielestä töissä olis jotenkin tosi raskasta miettiä että haluaako joku olla mun kaveri tai kuulunko johonkin porukkaan vai en. Itse ainakin olen kaikille ystävällinen ja jonkun kanssa jutellaan enemmän, jonkun kanssa ei koskaan mitään. Jonkun kanssa käyn syömässä joskus tai sitten syön yksin. Ihan sama mulle. Tervehdin ihmisiä ja olen iloinen ja kohtelias, mutta se mitä muut ajattelee musta niin ei hirveästi kiinnosta enkä halua erityisesti ystävystyä kenenkään kanssa työpaikalla. Sitä varten on itselläni vapaa-ajan jutut.

Vierailija
59/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja tässä: kyllä, työelämä on täynnä ihmisiä ja meidän firmassamme on tuotu selkeästi esiin, että sosiaalisuus ja yhteisöllisyys (ja kavereiden rekryäminen) on se juttu. Ja koska olen aina tullut juttuun työkavereidenkin kanssa (tätä ennen), niin on todellakin ahdistavaa joutua koko ajan ryhmätöihin, yhteisillallisille ja ties minne, jossa on se porukka valmiina ja heillä kivaa. Ja kun osansa yrittää tutustumisen suhteen ja se ei onnistu, on äärimmäisen epämukavaa olla osa tätä kulttuuria.

Ehkä sitten vain lähden muualle. Meillä todellakin edetään sloganilla "ihmiset ensin", ja pari muukin uutta hlöä on saanut tuta sen, että käytännön tasolla touhu on sitä, että anelepas aikasi jotta sulle edes puhutaan. Mielestäni yrityskulttuuri ei ole ihan mitä puhutaan ja jos kaikki käyttäytyvät yhtä tylysti, sitten ei auta kuin todeta, että jatkakaa keskenänne. 

Työpaikka, jossa on koko ajan yhteisillallisia ja ryhmätöitä, mutta jossa kukaan ei tunnu tekevän töitä siten, että on luontaista kanssakäymistä? Ja siihen päälle yrityskulttuuri.

Sun on pakko olla tradenomi, vain ne uskovat firman jargonia noin sinisilmäisesti.

Vierailija
60/133 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Aamen 🙏

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän