Te jotka kannatatte hoitajien pakkotyölakia, kertokaa miten heidän pitäisi työtaistella oikeuksiensa puolesta yhtäläisesti muiden ammattiryhmien kanssa?
Vai onko teistä oikein, että Suomessa on ammattiryhmiä joilla ei ole lakko-oikeutta?
Kommentit (2271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä lakkoilussakin on rajansa. Raja menee viimeistään, kun ihmishenkiä on suoraan uhattuna työtaistelun takia. Tässä on hoitoalalla ja muilla aloilla selkeä ero, minkä vuoksi pahimmillaan olen sitä mieltä, että työtaisteluoikeus on kapeampi kuin monella muulla alalla.
Mutta siinä ei ole mielestäsi mitään väärää, että hoitajapulan takia on ihmishenget olleet uhattuna jo vuosia. Jos hoitajille maksettaisiin parempaa palkkaa, hoitajat pysyisivät hoitotyössä, nyt eivät pysy. Työnantaja ei siis pysty palkkaamaan riittävästi hoitajia, mutta työnantajaa ei syyllistä kuolemista kukaan.
Olen eri, mutta pakko tähän on sanoa, että kun se työnantaja olemme me. Veronmaksajat. Jotka jo maksamme teille erittäin hyvää palkkaa. Enempään ei meillä ole mahdollisuutta eikä meitä muita veronmaksajia voi siitä syyllistää, meillä suurimmalla osalla on pienemmät palkat kuin teillä.
Kuten jo pariin kertaan todettua, Suomi on siis Euroopan maista se kaikkein persaukisin maa, jossa on keskiansioon nähden Euroopan pienimmät hoitajien palkat. Entiset itäblokin maatkin menevät ohi.
Ja ovatko aivan kaikkien muiden ammattien palkat samalla tasolla tai parempia kuin muualla Euroopassa? Vai olisivatko itseasiassa kaikki siellä keskitason alapuolella?
Mikäs aivopieru tuo oikein oli? Eihän kaikki palkat voi mitenkään olla keskiarvon alapuolella. Siinä tilastossa siis verrattiin kussakin maassa hoitajien palkkaa maan keskiansioon.
Jos sanot alle Euroopan keskiarvon, niin kyllä. Kaikkien suomalaisten palkka voi olla alle Euroopan keskiarvon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on nyt se että että esim. aivoverenvuoto viisikympisellä jätettiin sairaalaan odottelemaan jos se loppuisi itsekseen, kun leikkaavassa yksikössä ei ollut tilaa, koska ei ollut hoitohenkilöstöä! Luuletko että tätä työtä haluan tehdä? Kutsumuskin saattaa olla vahva, mutta en tätä voi katsella. Me tarvitsemme lisää hoitajia ja alalle saadaan väkeä lisää rahalla. Lisä henkilöstöllä kuormitus kevenee ja saikut vähenevät. Olemme taas motivoituneita ja paremmalla tuulella, kun ei aina väsytä. Ilmapiiri paranee ja kas, hoitoala on taas kunnossa ja potilaat saavat hoitoa.
Ilmapiiriin voi vaikuttaa jokainen ihan ilmaiseksikin.
Joo, kuinka iloinen ja positiivinen olet väsyneenä, kipeänä ja nälkäisenä?
Omasta kokemuksestani: en kovin, mutta en pura sitä harjoittelijoihini (joiden kouluttamisesta en muuten myöskään saa euroakaan lisää). Mutta en olekaan hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitnemmän näitä kommentteja luen sitä varmemmin haluan lopettaa hoitaja uran. Työkokemusta on vuodesta 2007. Insinööri tai tradenomi voisi olla hyvä urapolku. Insinöörillä on ainakin alkupalkka kohdilla. Toisaalta pidän hoitajan työstä, mutta en nykyisellä palkalla. Hyvän palkan eteen joutuu todella raatamaan ja jatkuvasti on ylitöitä tarjolla. Ehkä pitäisi lähteä ulkomaille paremman palkan ja parempien työolojen (isompi palkka, parempi miehitys työvuoroissa, sairaanhoitajat tekevät vain sh:n töitä) vuoksi.
Hoitajat eivät ole virassa ts. hoitajilla ei ole virka vastuuta. Kun kerran hoitaja ovat korvaamattomia ja niin tärkeitä kuulisi tämä näkyä palkassa.
Jos nyt lähdetään sieltä ruohonjuuritasolta, ei sairaalat toimisi ja hoitajatkaan kauaa siellä pyörisi ilman laitoshuoltajia. Hekin ovat korvaamattomia potilasturvallisuuden kannalta.
Kaikki terveydenhuollossa tarvitsevat toinen toisiaan ja ovat tärkeitä omalta osaltaan. En käsitä tätä hoitajien itsensä jalustalle nostamista ja poskettomia palkkavaatimuksia.
Kukaan ei väheksy laikkareita, teidän täytyy ihan itse koittaa nostaa teidän palkkaanne. Hoitajien liitto ajaa hoitajien asiaa.
Hyvin uppoaa työnantajapuolen pelottelut. Ensinnäki, lakon piiriin kuuluvat tehot ovat hieman eri aikoihin lakossa. Toisekseen, sairaaloissa on edelleen lääkäreitä tehohoidon lääkäreitä sekä varmasti heräämöstä mm. löytyy niitä tehotaitoisia hoitajia, joita heiteltiin koronan aikana minne työnantaja nyt sattui parhaaksi katsomaan. Ja kuten selöaisissakkn tilanteissa, kun tehot on joko täynnä tai henkilöstövaje painaa, siirtokuntoisia potilaita siirretään toisille tehoille. Ei kaikki teholla makaavat ole missään romahtamispisteessä.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on nyt se että että esim. aivoverenvuoto viisikympisellä jätettiin sairaalaan odottelemaan jos se loppuisi itsekseen, kun leikkaavassa yksikössä ei ollut tilaa, koska ei ollut hoitohenkilöstöä! Luuletko että tätä työtä haluan tehdä? Kutsumuskin saattaa olla vahva, mutta en tätä voi katsella. Me tarvitsemme lisää hoitajia ja alalle saadaan väkeä lisää rahalla. Lisä henkilöstöllä kuormitus kevenee ja saikut vähenevät. Olemme taas motivoituneita ja paremmalla tuulella, kun ei aina väsytä. Ilmapiiri paranee ja kas, hoitoala on taas kunnossa ja potilaat saavat hoitoa.
Millä perusteella olet päätynyt siihen että alalle saadaan lisää väkeä rahalla? Itse asiassa näyttää selvältä, että rahalla nimenomaan ei ole merkitystä, koska miksi muuten selkeästi heikommin palkatuilla aloilla ei kuitenkaan ole työvoimapulaa vaikka olisivat ihan yhtä raskaita töitäkin. Ongelma on selvästi jossain muualla, ja itse veikkaisin sitä että hoitajat ovat antaneet itsestään kuvan todella negatiivisina iänikuisina valittajina joiden työkaveri ei kukaan halua olla. Muutenkin alasta annetaan julkisuuteen aivan todella kurja kuva, joka ei kuitenkaan pidä lainkaan paikkaansa kun keskustelee tuttujen hoitajien kanssa yksityisesti.
Olen tuota ilmapiiriasiaa miettinyt omassa työpaikassani, että ymmärtääköhän ihmiset ollenkaan että jokaisella on tässä henkilökohtainen vastuu. Teetkö työpaikan kivemmaksi vai ikävämmäksi. Omalla uudella työpaikallani on ihmeellisiä juorupiirejä. Aivan uskomatonta miten uteliaita ihmiset ensinnäkin on ja miten toisten henkilökohtaisia asioita repostellaan ja ollaan tietävinään. Olen ollut monessa työpaikassa, sekä nais- että miesvaltaisissa paikoissa ja ikinä ennen en ole törmännyt tällaiseen aivan avoimeen ilkeään juoruiluun mitä tässä työpaikassa. Kannustaisin jokaista joka on mukana tällaisessa työpaikan ilmapiirin huonontamisessa lopettamaan sen. Saattaisi tulla pysyviä uusia mukavia työkavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksestani: en kovin, mutta en pura sitä harjoittelijoihini (joiden kouluttamisesta en muuten myöskään saa euroakaan lisää). Mutta en olekaan hoitaja.
En ole kenenkään nähnyt purkavan sitä opiskelijoihin, mutta toki ilmapiiri heijastuu opiskelijaan jos ollaan vähän kireinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkoilijat eivät ymmärrä, että he vaarantavat teho-osastohoitoa tarvitsevien potilaiden hengen. Siksi tarvitaan laki potilaiden suojelemiseksi. Is anybody home...
No eivätkä vaaranna, ihmisillä nyt on vain yksinkertainen kuva siitä miten systeemi toimii: Teholla voi vaikka sairastua jokaikinen hoitaja yhtäaikaa, eikä silti ole teholla olevien potilaiden henki vaarassa.
Hyvin uppoaa tuo työnantajien propaganda ja tämän vuoksi hoitajat nimenomaan ovat huolissaan: Jos työnantajat saa päättää riittävästi "suojatyön" määrästä, niin siellä töissä on lakon aikana enemmän porukkaa kuin normaalisti.
Heh, nyt ne hoitajat ei yhtäkkiä olekaan korvaamattomia ja potilasturvallisuutta ei vaaranna, vaikka olisivat kaikki poissa XD
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella olet päätynyt siihen että alalle saadaan lisää väkeä rahalla? Itse asiassa näyttää selvältä, että rahalla nimenomaan ei ole merkitystä, koska miksi muuten selkeästi heikommin palkatuilla aloilla ei kuitenkaan ole työvoimapulaa vaikka olisivat ihan yhtä raskaita töitäkin. Ongelma on selvästi jossain muualla, ja itse veikkaisin sitä että hoitajat ovat antaneet itsestään kuvan todella negatiivisina iänikuisina valittajina joiden työkaveri ei kukaan halua olla. Muutenkin alasta annetaan julkisuuteen aivan todella kurja kuva, joka ei kuitenkaan pidä lainkaan paikkaansa kun keskustelee tuttujen hoitajien kanssa yksityisesti.
Jaa mistäköhän mä sellasen ajatuksen saisin päähäni että rahalla saadaan ihmisiä töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on varmaan vaihtelua tuossa kiireessä. Se mitä itse olen sairaalassa ollut niin porukkaa on aika hyvin ollut kahvihuoneissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mistäköhän mä sellasen ajatuksen saisin päähäni että rahalla saadaan ihmisiä töihin?
Kun se palkka tosiaan on nyt jo parempi kuin monessa muussa duunissa, jonne kuitenkin saadaan väkeä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ei selvästikään saada. Hoitajan palkka on yli suomalaisen keskiansion, joten miksi ihmisiä ei saada sinne vaikka heikommin palkatuille aloille saadaan. Raha ei kaikille merkitse kaikkea, vaikka hoitajana sinun voi olla sitä vaikea ymmärtää. Muut kuitenkin arvottavat esim. työhyvinvointia ja ilmapiiriä usein rahaa korkeammalle, ja siksi välttävät hoitoalaa vaikka siellä onkin hyvät palkat. Joten niiden palkkojen nostaminen ei nyt tähän asiaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas paljon palkannostovaatimus on tällä hetkellä? Otetaanko huomioon työn vaativuuden arvio paikkakohtaiaesti?
Yleisten korotusten lisäksi 3,6 % lisää viitenä vuotena. Muuten kunta-alalla korotus oli 2 % eli olisi hoitajilla 5,6 %. Peruspalkka nousisi:
1.vuosi 2 567 € -> 2 659 €
2. vuosi -> 2 755 € (+mahdollinen yleiskorotus)
3.vuosi. -> 2 854 € - " -
4.vuosi -> 2 957 € - " -
5.vuosi -> 3 063 € - " -
Hoitajat saisivat siis peruspalkkaan ylimääräistä n. 500 € muihin kunta-alan työntekijöihin verrattuna. Palkka nousisi siis suunnilleen 15 % + yleiskorotukset.
Minun puolestani finskin ym laitosten pomojen tulospalkat voi jakaa hoitajille. Ei ole mitään tulosta mistä heitä kannattaisi erityisesti palkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä lakkoilussakin on rajansa. Raja menee viimeistään, kun ihmishenkiä on suoraan uhattuna työtaistelun takia. Tässä on hoitoalalla ja muilla aloilla selkeä ero, minkä vuoksi pahimmillaan olen sitä mieltä, että työtaisteluoikeus on kapeampi kuin monella muulla alalla.
Mutta siinä ei ole mielestäsi mitään väärää, että hoitajapulan takia on ihmishenget olleet uhattuna jo vuosia. Jos hoitajille maksettaisiin parempaa palkkaa, hoitajat pysyisivät hoitotyössä, nyt eivät pysy. Työnantaja ei siis pysty palkkaamaan riittävästi hoitajia, mutta työnantajaa ei syyllistä kuolemista kukaan.
Olen eri, mutta pakko tähän on sanoa, että kun se työnantaja olemme me. Veronmaksajat. Jotka jo maksamme teille erittäin hyvää palkkaa. Enempään ei meillä ole mahdollisuutta eikä meitä muita veronmaksajia voi siitä syyllistää, meillä suurimmalla osalla on pienemmät palkat kuin teillä.
Kuten jo pariin kertaan todettua, Suomi on siis Euroopan maista se kaikkein persaukisin maa, jossa on keskiansioon nähden Euroopan pienimmät hoitajien palkat. Entiset itäblokin maatkin menevät ohi.
Ja ovatko aivan kaikkien muiden ammattien palkat samalla tasolla tai parempia kuin muualla Euroopassa? Vai olisivatko itseasiassa kaikki siellä keskitason alapuolella?
Mikäs aivopieru tuo oikein oli? Eihän kaikki palkat voi mitenkään olla keskiarvon alapuolella. Siinä tilastossa siis verrattiin kussakin maassa hoitajien palkkaa maan keskiansioon.
Jos sanot alle Euroopan keskiarvon, niin kyllä. Kaikkien suomalaisten palkka voi olla alle Euroopan keskiarvon.
Mistä ihmeestä teitä jankkaajia nyt oikein riittää. Siinä tilastossa on siis verrattu kunkin maan hoitajien ansioita sen kyseisen maan keskiansioon. Miten ihmeessä tämä voi olla noin vaikea ymmärtää.
Kukaan ei vielä ole vastannut siihen että miten nyt on varaa maksaa 150€ hälyrahaa/vuoro ja ylityöt. Siirtymä korvaus 250€/kk jos joudut toiseen yksikköön, vuokrahoitajalle/keikkarillw 35€/h eli työnantajan kustannukset 35x1.5-2, mutta peruspalkkaan ei ole varaa? Miten tämä tulee meille veronmaksajille halvemmaksi, kuin kunnon peruspalkka, jolla saadaan lähtevät pysymään ja lisää hoitajia alalle? Ja voin kertoa että hälyvuoroja on ihan jokaiselle hoitajalle, joka on töissä kolmivuoro paikassa tarjolla ja paljon.
Haluatteko että teitä hoitaa hoitaja joka on ollut jo 14h töissä kun vuoronne tulee vai levännyt hoitaja?
Mulle on oikeastaan tässä vaiheessa sama tuleeko se laki vai ei. Lopputulema tulee olemaan joka tapauksessa vuosien sisällä eli meiltä loppuu ammattitaitoiset hoitajat ellei asioihin tule muutosta. Pakkotyölain ansiosta ehkä vaan vähän nopeammin alalta lähtee porukkaa.
Jos ei kerta palkkaa voida nostaa, niin sitten työstä on tehtävä suoriteperusteista ja niin, että lisäosaamisesta maksetaan kunnolla. Mitä enemmän kouluttaudut ja käytät sitä osaamistasi työssäsi päivittäin, sitä enemmän saat liksaa. Esim. 20 vuotta teholla työskennelleen dialyysitaitoisen hoitajan liksan tulisi olla ainakin sen 1000 e enemmän, kun sen aloittelevan. Mutta KT ei tähänkään suostu.
Jottei totuus unohtuisi niin kyseessähän on pitilasturvalaki eikä mikään pakkolaki. Hoitajat eivät välitä potilasturvasta.
Vierailija kirjoitti:
Lakkoilu ei ole aseena enää tätä päivää. Kyllä asioista pitää pystyä sopimaan ilman lakkojakin.
Pitäisi pystyä, niinpä. Mutta aina, kun heikosti palkatut naiset (naisvaltaisella alalla työskentelevät henkilöt ) toivovat parempaa palkkaa, se torpataan jollakin konstilla. Yleensä selitellään, että juuri sillä hetkellä ei ole varaa muutoksiin, että jonkun tosi hyvää palkkaa saavan täytyy sitten saada oikein mojovat korotukset palkkoihinsa, jos naiset saavat jotakin. Lisäksi on joku systeemi, että korotuksia voidaan maksaa prosentteina. Se on kyllä sairasta: isoa palkkaa saava saa siinä tapauksessa ison korotuksen ja huonosti palkattu saa pelkkiä roposia. Henkilökohtaisesti toivon, että nuoret ihmiset eivät tämän jälkeen enää ollenkaan hakeudu hoitoalalle. Heidän pitäisi kysyä työeläkettä saavilta sukulaisilta tai tuttavaperheiden vanhuksilta miten nämä selviävät surkealla eläkkeellään.