Te jotka kannatatte hoitajien pakkotyölakia, kertokaa miten heidän pitäisi työtaistella oikeuksiensa puolesta yhtäläisesti muiden ammattiryhmien kanssa?
Vai onko teistä oikein, että Suomessa on ammattiryhmiä joilla ei ole lakko-oikeutta?
Kommentit (2271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostuksella ei makseta ruokaa, laskuja tai vuokraa.
Miten keskipalkkaa suuremmalla palkalla ei onnistu maksamaan laskuja, vuokraa tai ruokaa? Silloin on kyse jo elämänhallinnan ongelmista, ei palkasta. Suurimmalla osalla suomalaisista on pienempi palkka kuin hoitajalla, ja silti noiden maksaminen useimmilta onnistuu. Tässä on se tuhannen taalan kysymys, että miksi.
Edelleenkään suurimmalla osalla ei ole pienempi palkka kuin hoitajilla, hoitajien palkkojen kerroin keskipalkkoihin on 0,9.
Tässä laskelmassa hoitajat ovat todennäköisesti tapansa mukaan jättäneet laskematta mukaan osia palkastaan. Sillä kuten täälläkin on tullut esiin, suomalainen keskipalkka on noin 2900 e ja hoitajien keskipalkka noin 3400 e. Siinä on aikamoinen ero, jolla pitäisi pystyä maksamaan elämisensä siinä missä vähemmänkin tienaavat.
Voi pyhä isä, että tätä saa jankata. Hoitajien mediaanitulo on aivan vääristynyt, koska tässä on vuosia väännetty pitkiä päiviä ja ylitöitä ihan hulluna joka puolella. Tuollaiseen 3400 euroon päästäkseen pitäisi tosiaan olla kaikki viikonloput ja pyhät töissä ja tehä pitkiä päiviä päälle. Iltalisä on 20% tuntipalkasta ja yölisä 30%. Oma tuntipalkkani 17 euroa ja peruspalkkani inasen päälle 2500 (sh erikoissairaanhoidossa). Voit siis laskea, että paljonko vaatii päästäkseen tuohon mediaanisummaan.
Aika vähän teette peruspalkkaa vastaan työtunteja viikossa, vielä ruokatauko sisältyy tuohon. Eli kun muut tekevät peruspalkalla oikeasti 8h/pvä puhdasta työaikaa, ei ehkä kannata vertailla lyhempiä päiviä yksyhteen muiden kanssa, mitä palkkaan tulee.
Samahan se on aina opettajilla. Vaikea käsittää vissiin, että monet tekevät paljon pidempää päivää ilman mitään lisiä. Sitten voidaan lyhkäsellä työajalla keulia, mutta kun ne on LISÄTÖITÄ, ei pidä laskea niitä. Joopa joo. Puhutaan sitten tosiaan myös siitä laskennallisesta tuntipalkasta, eikä vain peruspalkasta ilman lisiä. Osa-aikatyöstähän monikin peruspalkka on jo todella hyvä. Jää vielä aikaa vuorokaudessa tahkota lisätöitä, aika win-win oikeastaan.
Ja taas menee pieleen. Ruokatauko on työaikaa ainoastaan jos se voidaan milloin vain keskeyttää tai jättää antamatta. Ei hoitaja usein voi edes unta nähdä mistään ruokatauosta.
En jaksa uskoa, että hoitajat eivät syö oikeasti mitään töissä koskaan. Kelle vaan tulee joskus tilanne, ettei ehdi. Mutta tuossa on erona pakollinen ruokatauko kesken päivän omalla ajalla, jolloin se pidentää päivää automaattisesti puoli tuntia. Eli työajan lisäksi, joka päivälle tulee väkisin puoli tuntia pituutta lisää, teit tai olit tekemättä mitä tahansa.
Taas kerrot, että päivät venyy. Mutta siitä saat korvauksen. Muilla ne kuuluvat peruspalkan piiriin, ylityksestä saa tunti tunnista takaisin. Teille päivän piteneminen tarkoittaa sitä palkan lisää, jota muut ei saa ja jota ei saa peruspalkan lisäksi mainita. Riittääkö rautalanka? Muille kuuluu siihen peruspalkkaan pidemmät päivät, te teette niitä eri korvauksella ja vertailette peruspalkkoja...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä lakkoilussakin on rajansa. Raja menee viimeistään, kun ihmishenkiä on suoraan uhattuna työtaistelun takia. Tässä on hoitoalalla ja muilla aloilla selkeä ero, minkä vuoksi pahimmillaan olen sitä mieltä, että työtaisteluoikeus on kapeampi kuin monella muulla alalla.
Ei kaikkia tehoja suljeta. Työnantajalla on aikaa järjestää näiden potilaiden hoito. Ketään ei tapeta. Jos lakko toteutuu on tämä vain harjoitus tulevasta, joka on edessä kun hoitajia ei enää ole.
Varmaan lämmittää kovasti tämä tieto, jos vaikka joku ruotsinlaiva uppoaa Turun saaristossa ja ihmiset kuolee matkalla kauempana oleviin sairaaloihin kun Turussa heidät olisi saatu heti tarvittavaan hoitoon. Tai jos sattuu kolari tai ampuminen ja hoitoon pääsy viivästyy, koska Turun teholle ei pääse, mutta Vaasassa on hei tilaa!
No eikös se sitten ole hyvä asia, että tällä päivän mielenilmauksella päästään harjoittelemaan sitä tulevaa, joka meillä on väistämättä edessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitnemmän näitä kommentteja luen sitä varmemmin haluan lopettaa hoitaja uran. Työkokemusta on vuodesta 2007. Insinööri tai tradenomi voisi olla hyvä urapolku. Insinöörillä on ainakin alkupalkka kohdilla. Toisaalta pidän hoitajan työstä, mutta en nykyisellä palkalla. Hyvän palkan eteen joutuu todella raatamaan ja jatkuvasti on ylitöitä tarjolla. Ehkä pitäisi lähteä ulkomaille paremman palkan ja parempien työolojen (isompi palkka, parempi miehitys työvuoroissa, sairaanhoitajat tekevät vain sh:n töitä) vuoksi.
Hoitajat eivät ole virassa ts. hoitajilla ei ole virka vastuuta. Kun kerran hoitaja ovat korvaamattomia ja niin tärkeitä kuulisi tämä näkyä palkassa.
Niin että kun ihmiset ei ymmärrä sitä kun haluatte jättää tehohoidettavat kuolemaan, niin sinä alat mököttämään? Mieti nyt mistä tässä on kyse. Ihmisten hengistä.
Se ihmisen henki on minun työpaikkani, ei enempää, työnantajan on motivoitava minut tulemaan töihin. En sitä ilmaiseksi tee. Kuten et sinäkään sinun työtäsi.
Saat palkkaa. Et tee ilmaiseksi, vaikka Rytkönen niin uskottelee. Mutta kyllä tuo asenne saa ajattelemaan, olisiko sittenkin armeliaampaa sairaille ja vanhuksille viedä heidät erämaahan tai kallion kielekkeelle kuten joskus muinoin.
Itse teet siis työtäsi vain sillä että jollekkin muulle jää hyvä mieli? Työtä tehdään toimeentuloa varten, jopa hoitajan hommia. Luuletko että verisuonikirurgi (jotka oikeasti ovat egoistisia ja ehkä "kylmiäkin" ihmisiä, ei arvota osaamistaan?
Minä osaan käyttää lääkinnällisiä laitteita, joita ei kovinkaan moni muu osaa. Olen vuosien aikana opiskellut asiaa hartaasti. Haluan että tätä osaamista arvostetaan ja saan ammattitaitooni sopivaa palkkaa. Ikälisä ei ihan tätä kata.
Myös minä osaan käyttää työssäni monenlaisia laitteita, joita ei moni osaa. Ei ole ikinä tullut mieleenkään että alkaisin vaatia lisää rahaa noiden laitteiden käytön opettelusta. Niiden opettelu ja ajan hermolla pysyttely on jo itsessään osa työtäni eikä työn tekeminen ole peruste palkankorotukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä lakkoilussakin on rajansa. Raja menee viimeistään, kun ihmishenkiä on suoraan uhattuna työtaistelun takia. Tässä on hoitoalalla ja muilla aloilla selkeä ero, minkä vuoksi pahimmillaan olen sitä mieltä, että työtaisteluoikeus on kapeampi kuin monella muulla alalla.
Ei kaikkia tehoja suljeta. Työnantajalla on aikaa järjestää näiden potilaiden hoito. Ketään ei tapeta. Jos lakko toteutuu on tämä vain harjoitus tulevasta, joka on edessä kun hoitajia ei enää ole.
Varmaan lämmittää kovasti tämä tieto, jos vaikka joku ruotsinlaiva uppoaa Turun saaristossa ja ihmiset kuolee matkalla kauempana oleviin sairaaloihin kun Turussa heidät olisi saatu heti tarvittavaan hoitoon. Tai jos sattuu kolari tai ampuminen ja hoitoon pääsy viivästyy, koska Turun teholle ei pääse, mutta Vaasassa on hei tilaa!
TÄMÄ. ongelma ei ole se nykyisten potilaiden hoidon järjestäminen vaan se, miten ne uudet saa sen tarvittavan hoidon. Mutta kai ne omaiset tosiaan on ihan ok, jos joku nyt kuolee siksi ettei saanut tarvittavaa hoitoa ajoissa, koska oli lakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urpooo kirjoitti:
Pitäiskö minunkin mennä ajamaan pakolla voimala käyntiin ilman palkkaa kun olen sähkömies jos en ole töissä missään. Eikö se olisi reilua että hoitajille maksetaan kunnon palkkaa. Ei kukaan lähde kohta alalle jossa uhkana on pakkotyö ilman palkkaa mikäli on pätevä johonkin.
Muuten ihan samaa mieltä, mutta hoitajilla on jo kunnon palkka. Eli asia on siltä osin jo kunnossa.
No sulla taas on ihan liian iso palkka.
Olenkin hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siinä ei ole mielestäsi mitään väärää, että hoitajapulan takia on ihmishenget olleet uhattuna jo vuosia. Jos hoitajille maksettaisiin parempaa palkkaa, hoitajat pysyisivät hoitotyössä, nyt eivät pysy. Työnantaja ei siis pysty palkkaamaan riittävästi hoitajia, mutta työnantajaa ei syyllistä kuolemista kukaan.
Epäilen että syy on jossain muussa. Teidän palkka on noin tonnin parempi kuin omani.
Kateus ja katkeruus. Miehen normaali olotila. Kuka kuolee jos et tee töitäsi?
Jos minun alani menisi yhden sairaanhoitopiirin alueella täysin lakkoon niin th-puolella tulisi totaalinen kaaos, koska apteekeista ei saisi lääkkeitä, ja ihmiset koettaisivat saada elintärkeät lääkkeensä terveydenhuollon kautta... Keskipalkka on jonkin verran pienempi kuin hoitajien keskipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitnemmän näitä kommentteja luen sitä varmemmin haluan lopettaa hoitaja uran. Työkokemusta on vuodesta 2007. Insinööri tai tradenomi voisi olla hyvä urapolku. Insinöörillä on ainakin alkupalkka kohdilla. Toisaalta pidän hoitajan työstä, mutta en nykyisellä palkalla. Hyvän palkan eteen joutuu todella raatamaan ja jatkuvasti on ylitöitä tarjolla. Ehkä pitäisi lähteä ulkomaille paremman palkan ja parempien työolojen (isompi palkka, parempi miehitys työvuoroissa, sairaanhoitajat tekevät vain sh:n töitä) vuoksi.
Hoitajat eivät ole virassa ts. hoitajilla ei ole virka vastuuta. Kun kerran hoitaja ovat korvaamattomia ja niin tärkeitä kuulisi tämä näkyä palkassa.
Niin että kun ihmiset ei ymmärrä sitä kun haluatte jättää tehohoidettavat kuolemaan, niin sinä alat mököttämään? Mieti nyt mistä tässä on kyse. Ihmisten hengistä.
Se ihmisen henki on minun työpaikkani, ei enempää, työnantajan on motivoitava minut tulemaan töihin. En sitä ilmaiseksi tee. Kuten et sinäkään sinun työtäsi.
Saat palkkaa. Et tee ilmaiseksi, vaikka Rytkönen niin uskottelee. Mutta kyllä tuo asenne saa ajattelemaan, olisiko sittenkin armeliaampaa sairaille ja vanhuksille viedä heidät erämaahan tai kallion kielekkeelle kuten joskus muinoin.
Itse teet siis työtäsi vain sillä että jollekkin muulle jää hyvä mieli? Työtä tehdään toimeentuloa varten, jopa hoitajan hommia. Luuletko että verisuonikirurgi (jotka oikeasti ovat egoistisia ja ehkä "kylmiäkin" ihmisiä, ei arvota osaamistaan?
Minä osaan käyttää lääkinnällisiä laitteita, joita ei kovinkaan moni muu osaa. Olen vuosien aikana opiskellut asiaa hartaasti. Haluan että tätä osaamista arvostetaan ja saan ammattitaitooni sopivaa palkkaa. Ikälisä ei ihan tätä kata.
Ja minä olen ainoa työpaikallani, joka osaa käyttää tiettyjä laitteita ja ohjelmistoja. En saa siitä mitään lisää. Kuuluu työhön. Olen julkisella.
Hoitajapulaan auttaa se, että kohtelette teille tulevia harjoittelijoita asiallisesti ja kannustavasti. Otatte samaan kahvitilaan mukaan, ettekä pistä johonkin nurkan taakse tauolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin on alkanut kiinnostaa ala, jossa voi tehdä lisävuoroja ja on mahdollista saada lisäpalkkaa yö- ja viikonlopputöistä. Omassa klo 8-16 välillä tehtävässä työssäni ei ole tuollaisia mahdollisuuksia kasvattaa palkkaani.
Tervetuloa hoitoalalle, lisäduunia saa tehdä ihan niin paljon kuin jaksaa, jos ei omaan yksikköön niin sitten johinkin toiseen. Kai keskipalkka näyttää isolta, kun on pakko venyä pitkiin vuoroihin. Saat heittää hyvästit tosin harrastuksille, ystäville, lemmikeille ja perhe elämälle.
Se keskipalkka ei vain näytä isolta vaan on iso. Mutta se ihmetyttää, miksi lisäduunia on pakko paiskia niin paljon että harrastukset, perhe ja ystävät jäävät elämästä pois? Mikä pakko sen palkan on näyttää niin valtavalta, eikö pienemmällä pärjää ja samalla elämänlaatu kasvaa. Ehkä sitten ainainen marinakin jäisi pois.
Koska ei ole tarpeeksi hoitajia!! Ylityö ei ole valinta, vaan pakko. Jos kaveri sairastuu yövuorosta, niin luuletko että iltavuoro voi vaan lampsia himaan?
Sairaanhoitoalallakin on rajat ylitöille.
Ja kun tätä joudutaan jatkuvasti rikkomaan, rangaistus on toteumassa kohta "huomioi viikkolepo" hoitoalalla on porsaan reikiä näihin ylityö rajoihin, koska "pakko" ylittää kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös se sitten ole hyvä asia, että tällä päivän mielenilmauksella päästään harjoittelemaan sitä tulevaa, joka meillä on väistämättä edessä?
Niin siis 4pv tämä ainakin TYKS:ssä kestää.
Tämä on nyt aika huono aika noin jääräpäisesti vaatia korotuksia, koska kuitenkin keskipalkka on 3400 euroa.
Moni muukin liitto alkaisi ihan ymmärrettävästi sitten tietenkin ajamaan omia korotuksiaan ja tässä tilanteessa se johtaisi suoraan inflaation nousuun ja verojen nousuun ja siksi hintojen nousuun ja mahdollisesti taantumaan.
Sote otetaan kohta käyttöön ja silloin joka tapauksessa palkkoja muklataan alueittain.
Pitäisi vaihtaa välillä neuvottelijoita. Ei tuollainen kiristys ja viha ole mitään neuvottelua. Aina pitää olla valmiina johonkin kompromissiin puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapulaan auttaa se, että kohtelette teille tulevia harjoittelijoita asiallisesti ja kannustavasti. Otatte samaan kahvitilaan mukaan, ettekä pistä johonkin nurkan taakse tauolle.
Jep. Jos kokemus on ulossulkemista, kyykyttämistä ja skeidan jauhamista kokeneempien toimesta, niin yllätysyllätys ihmiset ei halua jäädä.
Suomi on totalitaristinen valtio jossa vain yksi mielipide on sallittu ja jossa pitää toistaa hallinnon mantraa: tämä on maailman onnellisin maa uskokaa kun teille sanotaan niin... hallinto ja eliitti sanelevat kaiken yhteistyössä... tavallinen suomalainen on käyttötavaraa näille edellä mainituille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siinä ei ole mielestäsi mitään väärää, että hoitajapulan takia on ihmishenget olleet uhattuna jo vuosia. Jos hoitajille maksettaisiin parempaa palkkaa, hoitajat pysyisivät hoitotyössä, nyt eivät pysy. Työnantaja ei siis pysty palkkaamaan riittävästi hoitajia, mutta työnantajaa ei syyllistä kuolemista kukaan.
Epäilen että syy on jossain muussa. Teidän palkka on noin tonnin parempi kuin omani.
Kateus ja katkeruus. Miehen normaali olotila. Kuka kuolee jos et tee töitäsi?
Jos minun alani menisi yhden sairaanhoitopiirin alueella täysin lakkoon niin th-puolella tulisi totaalinen kaaos, koska apteekeista ei saisi lääkkeitä, ja ihmiset koettaisivat saada elintärkeät lääkkeensä terveydenhuollon kautta... Keskipalkka on jonkin verran pienempi kuin hoitajien keskipalkka.
Menkää vain. Poliisi ja pelastajat samaan syssyyn. Ja siivoojat, laikkarit, potilasarkisto.. Tehkööt hoitajat yksinään, kun kerran ketään muuta ei tarvita.
Tilanne on nyt se että että esim. aivoverenvuoto viisikympisellä jätettiin sairaalaan odottelemaan jos se loppuisi itsekseen, kun leikkaavassa yksikössä ei ollut tilaa, koska ei ollut hoitohenkilöstöä! Luuletko että tätä työtä haluan tehdä? Kutsumuskin saattaa olla vahva, mutta en tätä voi katsella. Me tarvitsemme lisää hoitajia ja alalle saadaan väkeä lisää rahalla. Lisä henkilöstöllä kuormitus kevenee ja saikut vähenevät. Olemme taas motivoituneita ja paremmalla tuulella, kun ei aina väsytä. Ilmapiiri paranee ja kas, hoitoala on taas kunnossa ja potilaat saavat hoitoa.
Toivon että joku kippo uppoaa lakon aikana, ja hoitajat saavat nauttia täysin rinnoin sitä kansan tukea ja arvostusta mikä siitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinäkin väärää. Mutta tässä vasta onkin, että hoitajat oikein ylpeinä miettii moniko kuolee, pokkana uhkailevat kuolemilla yms. Monenko kuoleman jälkeen tulee sellainen olo, että ehkä olisi pitänyt tehdä töitä? Vai lasketteko lakon jälkeen raadot ja lällättelette sittenkin?
Kerropa tähän nyt missä viestissä esimerkiksi tässä ketjussa yksikään hoitaja on toivoneet tai uhkailleet kuolemilla lakon takia. Kuolemilla on mässäillyt vain ja ainoastaan vastapuoli. Jäähän sinne sairaaloihin lukuisia lääkäreitä, jotka pystyvät hoitamaan tehopotilaita. Esimerkiksi anestesialääkärit.
Se on tietysti totta, että tämän hoitajapulan takia jo monta potilasta on kaikesta hoitajien joustosta huolimatta kuollut ja niitä tehopaikkojakin on nytkin suljettuna vaikka kuinka monta. Koska ei siis näillä palkoilla saada hoitajia palkattua. Miten ihmeessä te ette nouse barrikadeille tuon tehohoitajien (ja sitä myöten tehopaikkojen) kroonisen puutteen takia? Suomessahan on todella vähän tehopaikkoja asukaslukuun suhteutettuna vaikka kaikki paikat olisivat käytössä.
Kerro sinä hoitajahullu mitä tekisit jos puistoraiskaaja on kimpussasi ja vieressä seisova poliisi sanoo olevansa lakossa eikä voi siten puuttua asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerro sinä hoitajahullu mitä tekisit jos puistoraiskaaja on kimpussasi ja vieressä seisova poliisi sanoo olevansa lakossa eikä voi siten puuttua asiaan.
Hoitaja ymmärtää. Lakko on tärkeä.
No sulla taas on ihan liian iso palkka.